Thursday, May 27, 2010

288. adat perkahwinan yg ada/takde di majlis saya


argh malas malas malasssssnyeeeee..... MALASSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS....!!!!
wuu.. k la malas punye pasal...berat punggung punye pasal...nurin google2 td..pastu terjumpa fakta berkaitan..:


adat baling gula-gula-->perkahwinan johor...????????????????


*sumber:pakcik google

owh ya????? ada adat ini? kenapa nurin tatau pun? kenapa kene baling gula2?dibuat masa bila? apsal apsal gula2? kenapa kene baling? kenapa? kenapa? apsal?

;p......................

tengah weng+malas+sakit2 badan = i merapu...so takpe sila abaikan soalan yg bertalu2 kt atas..nt nurin gugel n carik jawapan nye nape..

makin digugel makin byk lak yg nurin tatau..woohh..dasatt...

tp takpe..majlis i majlis comel...bukan takat adat baling gula2 je takde..tah2 tepung tawar pun takde.. ni tgh pikir2 n flashback majlis akak2 nurin.. rasa2 kami sekeluarga mmg tak pernah buat ler tepung2 tawar nih..


karaoke? MC? DJ? joget lambak?poco2? tarian?

-->owh jauh sekali.. dulu nk pasang lagu2 terkini pun kitoang siap wat seludup2 lg.. arwah bapak nurin tak bagi..dia kasi pasang selawat yg mendayu2 tu je.. tp kami adik bradik ni nakal2.. time2 depa sibuk salam tetamu..kitoang terjingkit2 p kt stereo n amplifier tu.. tuko setting pastu tuko lagu...hihihi...tp bile bapak nurin perasan je selawat da bertukar jd lagu..dia p tuko balik..dia tak marah pun..cuma tuka semula..pastu kitoang tuko lg..seludup2 lagi..akakaka....tiap kali majlis kawin pun cenggitu...kitoang da biasa da seludup2 nih ahak ahak...so skrg walaupun dia da takde.. da tu yg dia ajarkan pd kami..so terus je la.. paling byk pun pasang lagu2 biasa or radio..



TOL?
*sumber:pakcik google

-->haa rasa2 yg ni mcm ade..memandangkan nurin ada berderet anak sedara.. errr tp masalahnye anak2 sedara nurin ni pemalu2..spesies tak pandai memintak2...so tgk la keadaan..kot2 time tu yg berderet mintak tol makcik2 sape tau? dulu time akak nurin..bukan takat makcik2..sume sekali berderet..yg da jd nenek pun join sekali...3 tol ok.. gate kecik kt beranda..pintu masuk..n kt pelamin.. berpeluh2 abg ipar nurin ahaha.... kenang2 balik..errr nape nurin tak tergolong dlm deretan manusia yg menadah tol tuh? walhal time tu nurin kecik lg....aisehhh rugi2....kannn da ckp..kitoang spesies segan n tak reti memintak2..rugi2..rugi wooo...tp mmg meriah ler time adat ni..riuh.. tp tu dulu..skrg tatau cmne..

tp jgn silap paham ngn tol ni.. just for fun..pastu jgn takut sampai peluh2..sbb tol2 tu saje je wat syarat.. hulur angpau isi 20sen pun lepas je...so don wori...if ada kes tol yg sampai mintak rm50 per angpau tuh.. nurin rasa better check semula dgn family pihak pempuan..samada spesies mmg mata duitan or ade blaku kekeliruan...cam kami ni selalunye pihak keluarga nurin sndiri yg akan kawal..kalo berlebihan kami takkan benarkan mende tu berterusan..ikut kes2 sblmnye.. nurin ler tukang pemantau.. if ade yg mengada2 lebih nurin tarik dia kebelakang ahaha..nasib ler.. adat ini cuma utk memeriahkan majlis bukan menyusahkan....



SILAT?

errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...ntah la..yg ni pun nurin tatau...hmmm ni la bila ayah da takde.. perkara2 camni mmg tade sape la yg amik kisah...so takpe wat bodo je ahaha...



MALAM BERINAI?

hmm...tepung tawar pun lom tentu..pe tah lg berinai... mmg family nurin tak amalkan adat ni.. rewind2 balik pun...sume majlis akak2 nurin takde soang pun yg ada majlis malam brinai...koman2 kene khatam quran je time mlm tuh...cam kes nurin.. mak buat majlis cukur jambul n marhaban je.


BERKAT..

ah.! bagi yg tatau..berkat ni bukan la keberkatan or "kaf-ba-ra-alif-ta-ya-nun" tuh... bila kt majlis orang johor.. tetamu yg dtg selalunya akan dibekalkan dengan bungkusan nasi n lauk pauk majlis + bunga telur+goodies.. ha yg bungkusan lauk pauk+kuih tu nama nye berkat... tu pasal la kos kawin or plg tepatnye kos utk makanan majlis perkahwinan kt johor selalunye up lebih sket dr tmpt lain.. sbb selain sediakan makanan yg terhidang.. kami sediakan makanan utk dibungkus sekali.. lg2 kalo dr keturunan jawa nih..berkat tu wajib tuh..
*sumber pakcik google : tp ni bukan berkat tu..ni gamba nasi ambang ehe


tp kene tau eh..selalunye berkat ni mak/ayah/penjaga yg salam2 tu saje yg hulur..tak sama cam goodies.. ade gadis2 comel or ahli keluarga yg berkeliaran hulur or letak kt meja. mcm biasa tuu..so kang sape2 yg p majlis johor jgn lak heran2 kalo tak dpt berkat..


ops yg ni lari topik sket..saje je nk sentuh...
perbezaan majlis yg di atur nun di kampung ni.. a bit risky dr segi pemilihan bridal.. jauh kan..payoh tul la nk setel apa2 kalo kepincangan berlaku last minit..tak sama mcm kt sini i mean KL.. option byk.. kt sana if apa2 pincang..kene tawakkal je la... da takleh nk watpe..so nasihat nurin pd yg majlis nun di kampung ke negeri masing2..better settle la awal2.. cari la vendor yg betul2 bole pecaya.. pastu sediakan perjanjian bertulis.. now nurin tawakkal je..nk pikir pun takut..huhuuu...


pe lagi yg nurin tertinggal? hmm tah..tp apa2 pun kesimpulannya.. majlis2 yg pernah berlangsung kt umah tu selalunye sama je susun aturnye.. pelamin cuma tempat utk bergambar2..

pengantin cuma duduk skjp je as syarat takde renjis2 or adat mcm2 kt situ..then pengantin akan keluar n berdiri di anjung rumah tuk bersalam n jumpa tetamu.. kalo nk gedik2 pun bole je..posing2 kt pelamin ramai2 on request..tp takde la tercacak je kt situ..simple jeh..

kanopi pun ada brape ketul je..sbbnye ruang yg terbatas.. mana yg muat situ la ade kanopi..so..digalakkan kalo nk berehat2 n berborak panjang masuk la dlm..lg selesa.. pintu sentiasa terbukak luas kalo penat or rasa nk pitam nk baring2 pun bole..masuk je.. buat mcm rumah sendiri.. kami adik beradik sume sporting2.. don wori..lebih ramah kawan2 nurin lebih dekat la dgn family nurin sbb nye mereka akan anggap kawan2 nurin mcm adik diorg sndiri.. baik yg laki2 mau pun pempuan..dr dulu pn mmg camtuh..


and yg paling penting..please please.. kalau2 nurin or redz or pembantu2 nurin tak perasan kan anda..please cuit kami.. lagi2 nurin ni kalo start mata kabur...gajah depan mata pun lom tentu nurin perasan eheee ;p


p/s: my beautifull assistant that day ialah cik jemah saya... memandangkan cik noni da jd puan noni..tgh bawak budak lg....cik suzi pun da jd puan suzi..cik naja pun ikut kawin gak time tuh..cik azie pun..cik2 lain pun sme da pakat jd puan....cik qemar dr jauh..lom tentu sempat..o yg tinggal cuma cik jemah.. kenapa pembantu? bukan pengapit? ehe da ckp daa.. kawan2 nurin ni sume sama spesies ngn nurin..pemalu segan ehehe....i takde official pengapit sbb dok tenggek kt pelamin tak lama.. so cuma ada pembantu saja...sempoi tak sempoi? ;p


♥'s..
~nurin~

2 comments:

Iera said...

nurin, kalau kat png kdg2 kat rumah pengantin ada cabutan bertuah tau..ada hadiah kipas angin, iron dll tp bergantung kpd kemampuan tuan rumah..tetamu dtg ambik no cabutan bertuah tu tapi kena tunggu la..biasanya pukul 4 atau 5 ptg br la cabutan dibuat..

nurin x nak buat ke?hehehe..

*~*nurin*~* said...

tak buat kak..yg unsur2 hiburan ni rumah nurin kureng sket...so tak terpikir pun mende2 cenggitu eheee