orait settle solat jemaat, sebenar-benar benarnye.. nurin takde plan dah.. so i tot pas naqi anta balik kang nt pas dinner kami keluar la lagi malam, sebab lom abis pun explore city nih.. tapi rupenye naqi bagitau.. pasni kite p DFO at homebush...
"owwh?? apekah? UFO??"
"bukan la kaaakk...DFO..dia macam mall tempat shopping barang branded"
"owwh?? apekah? UFO??"
"bukan la kaaakk...DFO..dia macam mall tempat shopping barang branded"
owhh okeyy.. high end shopping mall ke? aah oke..dah ingat.. memang ade terbaca sikit pasal DFO ni tapi nurin tak amik port sebab KONONNYE.. trip kali ni nurin n kak ani bersetuju utk TAK SHOPPING.. KONONNYE.. cuma untuk scenery, culture and architecture trip... so memang tak terpikir langsung la nk singgah DFO .. so time naqi bawak tu takde la eksaited tergedik-gedik, follow je at least bertambah satu lg place-experience, lagipun lapau nih.. so hokeyy.. here we go..we are coming Homebush..!
so after pot pet pot pet pot pet dalam kete.. dengar si naqi story pasal kos hidup kat sini, pasal style org sini kene rompak.. depa cuma akan amik cash je, kad kredit segala tu depa takkan kacau..pasal rumah2 kat sini yang tak pakai grill tp cuma pakai mosquito net, pasal betapa mahal nye kos bersalin kat sini.. n betapa bersyukurnye jadi rakyat malaysia , sebab kt malaysia kerajaan mengsubsidi kos rawatan kat hospital..blablaa...tup..! tup..! sampai... so ni la dia DFO..
masa first nampak..impression nurin.. eh? mcm giant ke? haha...adoi naif..! pastu yang nurin kak ani n iwan.. bukan kisahkan signage high-end brand kat situ.. tapi sibuk tengok signage tempat makan hahaha..so then after park kete.. cam tadi kami bawak haluan masing2.. naqi pun tau kami spesies independent.. so dia jalan ngn family dia.. kami bawak kaki kami sendiri..
memasuk dalam tu kami tengok dalam outlet OROTON.. tengah ade SALE 70-80% .. raaaaaaaaaaaaamai giler orang beratur..siap ade bodigad jaga pintu masuk smart je pakai tux.. tapi cam biasa lah.. nurin n kak ani takde rasa pape haha... kami bukan high-end brand freak.. we don't care.. lagi pun apekah OROTON?? ntahh... hahaha..
oke sebenarnye pastu baru kami tau OROTON tu ape.. OROTON tu ialah high-end brand jugak tapi yang made in Australia..so patut nye kalau orang yg suke barang2 camni kompem la sanggup beratur nak rembat sales.. bak kata tasnim.. kat aussie ni mmg selalu ade sales..
tapi sales yang 70% -90% adelah sangat RARE..! thats why td leh nampak betapa gigih akak2 kt situ beratur.. HOoooOOOo... baru la paham...tapi sebelum kami paham tu..cam biasa lah buat2 reti and biasa kat dalam mall ni.. sape lagi kalau tak cik iwan..
first mission kami masa kt sini ialah makan.. so jenuh la mencari area makan depa.. tapi cam biasa la cik iwan surprisingly ntah camne dia buat.. camne dia tau pun nurin tatau.. confident sungguh bercakap arah pergi area food court.. and yep! he's true..! hoho scary.. tak sesat pun carik food court haha..
tapi yg heran, kt alamanda putrajaya tu da beribu kali pergi pun dia asik salah2 wing..???!!! adoii konpius bini...haha..
so.. after pilih punye pilih kami decide nak try turkish cuisine.. ikutkan nurin nak lawankan ngn hot choc oporto , tapi malangnye tak sume outlet oporto sediakan air.. wuuu..so takpa la.. beli khebab aja.. nurin pilih tradisional khebab.. nyammm! daging kambing dalam tu owsem..! tapi sebab portion dia terlalu besar.. perut nurin tak muat.. last2 makan isik je.. yg roti lagi separuh buang haha..sori kebab...:P

oh ye.. tips! : untuk carik makan kat sini jangan main terjah je.. walaupun pak arab yg jual lom tentu halal dia.. bak kata uncle sam, kawan dia sendiri jual makanan malaysia tapi buh pork fat sebab bile buh tu omputeh lagi suke.. so if nak pilih food stall, ada 2 cara:
1. perhatikan kat dinding kedai , cari certificate halal.. kat sana nk jual makanan halal mesti kene tampal cert tu..
2. direct je tanya, is it halal? apa ingedient dia pakai? ade guna sebarang part swine or not? sebab depa akan bgtau terus terang.
orait settle makan, kami start la pusing.. masuk satu persatu kedai.. tanpa ada sebarang sasaran di kepala otak memasing.. memang takde rasa nak beli ape pun.. err tapi.................hahaha... biarkan gamba je laa yang bercerita.. tu pun gamba takde gamba sangat sebab bile memasing da dapat tune, siap berpecah pegi kedai memasing hahaha...
orait settle makan, kami start la pusing.. masuk satu persatu kedai.. tanpa ada sebarang sasaran di kepala otak memasing.. memang takde rasa nak beli ape pun.. err tapi.................hahaha... biarkan gamba je laa yang bercerita.. tu pun gamba takde gamba sangat sebab bile memasing da dapat tune, siap berpecah pegi kedai memasing hahaha...
yang paling haru.. kalo tadi berduyun orang beratur nak masuk oroton.. nurin n kak ani masuk selambe je.. takde beratur2.. paling sadis..nurin pusing pusing pegang tu ini pusiiinng...keluar! haha... tak sangkut satu pun dlm hati..adess..
so bad... tapi ape2 pun ade jugak yg matching ngn taste nurin rembat jugak.. cuma takde la kemaruk sangat.. masih beriman lagi :P :P tapi biasa lah dalam beg plastik ade lagi beg plastik haha....nipis jugak la iman sebenarnye.. cuma masih terselamat sebab banyak barang yg tak kene taste.. kot tak tu licin purse tu.. ade yg kene withdraw lg tuh haha..
ape2 pun sape2 yg suke MK, ke coach ke ferragamo ke, levis , prada, gucci or what so ever high end brand i think this place is perfect for you.. kalau malas nk travel sampai homebush takpaaa... esok kami bawak jalan2 pusing kt city je.. haaa kt situ lagi terbeliak tengok outlet high end brand depa.. lagi besar n lagi dekat.. tp tu cerita esok.. yang malam ni kami ikuuuut je naqi hehehh...

so after settle kami balik semula ke city, haa ingat tak jem.. sebab sepanjang naik public transport jadual kami tak pernah lari.. tak rasa pun jem...tapi bila naik kete..oh! jem rupenye sama je.. bah kan depa kt sana bukan setakat aes, tah hape2 camera bersepah2 berkumpul2.. memacam kamera saman ade.. so malaysian.. toksah la manja sangat nk suke sgt nk compare negara kite ngn negara orang.. memasing ade pro n cons nye.. setiap kemajuan tu ada harga nya.. bersyukur okey?
so after sampai city, naqi n tasnim bawak kami p the rock.. aa tempat ni mmg dlm plan nak gi.. elok gak.. the rock ni bukan kedai, tapi nama area macam area jalan tun abdul razak gitu..bukit bintang ke..haa camtu lah..
tapi kata naqi datang sini sbb nak bagi kami rasa pancake the rock yang glamer.."oh?? oke...hmm walaupun pancake bukan dalam list fav nurin, tapi kalau naqi n tasnim beria ajak ni mesti la ade something kan? so mari mari.."
then after park kete n jalan sikit kami sampai kt satu tempat ni yang anak tangga dia kalerful.. berlampu2.. ohh! aa tempat ni nurin da perasan da dari aritu.. even tadi pepusing pun nurin notice da tempat ni.. i tot disko ke pub ke.. haha... so rupenye situ la tempat nye.. pancake the rock tuhh..! owhhh! okeyy..! terkejut sebab orang beratur dari bawah ke atas.. dari atas ke bawah.. tunggu turn nak makan..?? owh why?? sedap sangat kahh? best ni nurin tak pernah beratur2 nak makan ni.. yok beratur yokk..! nyammm tak sabauu...!
see dari kat tangga lagi ade staff da hulur menu, so dari situ kite da leh decide nak makan ape.. so takde la leceh kat dalam tu.. and style depa kt sini sgt tak selfish, after makan depa takde la nk sembang kencang kt meja macam orang sini kt mamak kan.. right after settle makan terus bangun n bayar bill kasi can orang lain pulak nak makan.. sgt efficient .. saya suke..
tapi careful jgn eksaited sangat. to muslim, setakat makan pancake je tau.. mende lain takyah la.. kat sini depa takde la sijil halal pun.. owh sememeh nyee muke ai.. togel da segala mekap da takde haha..penat dah...
then after menunggu n beratur dengan sabar.. sebenarnye takde la rasa penat pun tunggu tu mebi sbb nampak depa efficient, and suhu pun sejuk..campur ngn adrenalin eksaited lagi.. so akhirnye kami dapat masuk.. pas depa kire brape orang depa kasi table besar.. nice nice..
waiter and waitress yang serve pun gerak macam lipas.. laju.. niiiiceee.. so after order pancake2 yang berkenan, deme serve air kosong.. baguih laa sebab kompem2 la makan mende manis.. jujur sebenarnye nurin takde expectation tinggi sangat pun.. just follow the flow..
so.. ha camni la view kami makan.. nice eh? tengok belakang tu.. masih ramai lagi yg beratur tunggu turn..
tak lama pun tunggu akhirnye tadaaaaaaaaaaaaa....!!
OHH EMM JII..!! TEMPTING NYEE...!!! adoi rasa nak lompat je terus makan haha... homai homaii.. tadi tak eksaited sekarang da tetibe telan liur ... nasib baik kene jaga tata tertib haha... so pas baca doa makan n amik gambar.. sambaaaaaaaaaaaaaaaar....!!
review pancake : moist, creamy, of course la kan manis tapi kalau nak summarize kt satu perkataan.. its ADDICTIVE..! sebabnye, after balik malaysia nurin dok terkenang-kenang pancake ni and still lagi mencari yang hampir serupa.. sama macam nurin mencari hot choc yang ummph macam kt aussie..
bukti kesedapan pancake ni.. tanda nurin takde la exaggerate pung... tengok la.. licin! macam nurin cakap awal2 tadi.. nurin bukan peminat makanan manis.. kalo makan pun, pancake tak masuk list.. unless lempeng kampung yang macam mak nurin selalu buat.. aaa... so kalau yg ni orang tak minat pancake leh ckp sedap.. so i thinks its worth to try for.. worth it laa beratur panjang tuh..papehal pung.. tenkiu dik naqi.. kalo naqi n tasnim tak habaq kami tatau ade penkek sedap kt sini..
oke setel berpenkek tak larat da nk seret kaki haha.. yele arini kan manje kami naik kete je takde adrenalin rush berdramatik and adventure.. so kaki manje sikit hehe..tp harus la penat.. sampai MHS pun da lewat da.. uncle sam siap da bungkus kan dinner kitorang.. sedappp tapi sebab perut da penuh haha memasing tak abis.. rugii.. ok then cecepat lari masuk bilik sebab rasa bersalah.. cam biasa lah pas setel solat and mandi re-arrange balik beg bersama muatan tambahan.. supaya ari last nanti tak terhegeh-hegeh nak packing...
selain kire hasil kutipan.. kire pulak baki duit dalam purse.. makin berat..! haha.. bukan sebab makin kaya.. tapi sebab penggunaan syiling 1 dollar, 2 dollar syiling masih kencang lagi kt sini.. so banyaaak dapat syiling.. da la saiz dia confusing.. 2 dollar lagi kecik n ringan dari 1 dollar..10 cent pulak lagi besau dari 1 dollar.. paling mewah ialah 50 cent. camni lahh aa sile tengok..ni baru contoh sebahagian je.. nurin saje nk capture setiap syiling depan n belakang.. yg dlm purse tu kembung dah.. sampai terpaksa syiling di pack dalam poket trench coat jek.. kocek atas utk syiling sekian..poket tepi utk syiling sekian.. poket dalam utk syiling sekian.. bior senang time nk gune tak menggagau nak carik n selak2..
so..how can we not confuse nak gune syiling?? nape citer pasal syiling? sebab ade story susulan esok2 nye.. hehe.. penting kene tau dilemma syiling bagi kami kt sini haha...
tapi ape pun..sori laa kali ni tak banyak direction tip yg nurin bole bagi.. kalau ada pun tak complete.. maklumlah.. bermanje dalam kete je.. otak kasi rehat hehehe...tu pasai nurin suke independent.. otak leh capture detail..so if next time nk g lagi.. nurin konpiden..tapi ape2 pun perjalanan arini best worth it.. tenkiuuu so much naqi n tasnim.. u guys memang owsem..! okeh.. done day 5..marilah kite rehat.. esok kite sambung lagi jalann.. daaaaaa~ see you soon....
♥'s
~
nurin






No comments:
Post a Comment