Monday, June 4, 2012

675: [Spring project] :Korea Day 6 (last day)


hotey annyong haseyo..! at last sampai jugak ke day 6..actually lama da draft..tp lambat publishnye..lupe.. nurin kene cecepat setelkan nih so nurin cite mana yg sempat je abiskan terus...

at day 6 ni kulit nurin menunjukkan progress yg begitu memberangsangkan yer...akibat istiqamah pakai snail mask 2 malam berturut2... snail mask ni lain dr yg selalu jumpe...rege pun mahal..KRW8000 won sekeping.. dia bukan dlm bentuk kain gitu.. tapi tebal n macam gel.. mahap la gamba tak sempat nk snap.. sebab nak tepek pun bukan main payah .. dia suh pakai 20 minit je.. tp nurin pakai bawak ke tdo.. so beberapa jam dia terlepek..bila bangun tdo nurin tengok segala gel2 yg tebal tu da takde.. meresap ke kulit..yg tinggal kain dia je..nipis je... pahtu belek kulit.. da tak pecah2 dah..ruam pun da ilang..kulit pun rasa sejuk n lembab je...canggih.. 

yang tinggal cuma sunburn je aa kaler kelam sikit.. tu pun nurin rasa byk progress dari semalam.. kalo semalam tu mcm skala 3/4.. rini 2/4 je..tepek bb cream jadi kulit macam kaler normal dah..tak nampak sunburn nye...motif citer pasal mask?? *takde..saje promosi...:P

ok back to story....cuaca arini sejuk..lebih sejuk dari ari2 sebelumnye..and rini kami kene cargas maklum ler ade orang tu tak check timing flight balik.. patutnye malam esok..tapi dia tersalah faham timing tu waktu malaysia... maka kami telah rugi sehari..huhu...so last minit kene rombak plan..terjah mana sempat la kekdahnye..

so last minit nurin decide pegi tempat yang nurin rasa nurin tak include pun dalam tentatif.. cuma nurin tau je la based on info dalam kepala..route sume nurin tak prepare..tapi nk pegi sbb pikir cam nk indoor aktiviti... partner2 saya sume spesies easy going..so jom aje.. yang nurin tau tempat tu lokasinye di Hongik area. berdekatan ngn university hongik kot.. 

sebab tak redi route subway.. kami pegi naik taxi.. tengah nak carik taxi.. nampak poster ni kat tepi jalan :P :P.. ok semenanye semalam masa kt hyewa da jumpe yg lagi besau.. tapi tak kose nak p posing.. sebab   slogan dia " no need school, just be hot guy".. mongok tak? tp sbb rini dia tulis iklan secret sale utk women service.. tingg..!! keluar mentol atas kepala haha...





kak ani siap malu2 nak amik gamba.. tapi dia pulak yg lelebih suh pusing angle mana n mana haha... iwan kene paksa jadi model tambahan..



hokey then p pilih taxi yang ramah2 sikit.. .(^^)v  then bila sampai memang agak terpinga-pinga.. siap nk tanya kt info counter.. tak perasan rupenye 3D art museum depan mata je :P ..ok jom masuk..! sbb dalam ni terlalu seronok nurin da gegeh upload 50% pic nye dlm fb nurin..kot nak tengok  p je la sana..





utk cikbuku kasi tepek sikit2 je..yg kene tau pasal tempat ni.. dia museum utk lukisan2 3D.. sume2 ni lukisan je kat dinding.. pehtu hang posing la sesuke ati..masa kitoang sampai ni ade theme baru depa promote.. iaitu rome empire.. so depa kasi kita satu borang mcm ade soalan2 kita kene selesaikan masa p sana nanti.. pastu nanti leh dapat adiah..

haa ni tengah selesaikan puzzle la nih

sume area best tapi antara peberet nurin..bilik yang buat kita jadi giant n kecik tuh.. sebenarnye tak payah tengok dalam gamba.. tengok secara live je pun.. memang otomatik nampak kita jd giant n cinonet..



sangat la seronok kt dalam ni..sampai masing2 lupa nanti banyak lg tempat nak pegi.. pastu memasing dok sibuk nk tangkap gamba.. lom apa2 batt kak ani n iwan da kong.. tinggal nurin punye 1 bar je...tu pun sbb malam td tak charge.. tu la tamak sangat nak snap..

pendekkan citer setelah beberapa jam posing sampai penat2.. jalan keluar dari museum ni ialah satu bilik cermin..ha tergagau la carik jalan keluar.. ade budak siap langgar dinding ..sangat comel..! da la tu.. mula2 langgar dinding ni depan nurin..pastu dia jalan lg siap langgar kak ani sbb confuse tu orang betul ke reflection je :D... 



memang confuse pun.. kitoang jalan pun slow2..tangan sentiasa ke depan supaya tak langgar cermin.. tapi akhirnye kami berjaya keluar dari situ.. keluar2 je p redeem adiah tadi yang kitoang buat puzzle tadi... kene baling dart utk dpt adiah ape..

pastu nurin tengok kt situ ramai orang dok lukis2 patung tau.. hoo bab2 mcm ni kalo nurin tak buat kompem nyesal 7 ari 7 malam.. terus je ajak kak ani buat .. sbb iwan tak minat mende2 gini...terus p kaunter beli patung kosong 2.. pastu nanti dia anta siap dengan set kaler...

see  gamba step by step... dari kosong putih bersih then corakkan la ikut kreativiti masing-masing...




yang kak ani punye tu nama dia junkay.. boy..patutnye kak ani nak pakaikan dia jaket merah..tp dia silap kaler haha...

gigih tau nurin lukis.. i named her 'ocu' n nurin pakaikan dia jaket sama cam nurin pakai.. cuma dia tak pakai tudung.. ade reben polka dot kt rambut.. i like her smiling eyes.. menggembirakan hati sape2 yang tenung dia...^^


pas setel melukis.. iwan pun da berjambang menunggu..kami pun keluar la... aih terasa penat pulak..rasa nk duduk2 lepak.. tetibe nurin teringat area hongik ni ade satu cafe glamer.. hello kitty cafe.. tapi sbb nurin tak redi route kan.. tatau nk tuju ke mana.. so decide to tanya orang.. takpe skrg da terer..ckp ayam itik pun konpiden je tanya.. hehe.. so pas tanya kami pun berjalan laa.. dia kt sebalik lorong kecik street hongik tu.. sekali sampai..waaaa jambunyee... sejambu coat saya..!



dia punye menu sume comel2.. ade satu kek ni bentuk kitty.. tapi tak berani nak try.. try yg basic je2.. choc bread, hot choc utk nurin, vanilla latte utk kak ani..and............haha yg ni kelakau.. ade orang tu dia nk yg cost paling rendah.. maklum la dia ade misi tersendiri.. so dia pilih ekspresso..KRW3000 .. ape yg kelakau nanti nurin citer... 



pastu depa bagi plat no.giliran.. n kami pilih seat.. mula2 pilih seat cushion kt level bawah...comel2 seat dia..


pastu kami pindah p level atas sebab lagi terang benderang...


hampir sume mende kt sini bentuk kitty, dinding, tingkap, decoration, cermin.. sume laa termasuk toilet..




...sambil tunggu plat no.giliran tu buzzing.. buat la apa2 aktiviti.. then "bzzzzzrkk ting ting..!" owh menu da siap.. so iwan turun amik ... then kami pun start nk agih2 sape punye..sape punye.. tup2..eh? mana ekspresso?. eh? dia tak amik order ke?  

tengok2 air cuma 2 je.. yg cawan kecik tu kami bajet sos extra utk roti tu.. yele kecit sangat ye cinonet macam cawan mainan... da la kecik cawannye isinye pun tak sampai separuh.. seinci je ketinggian dia..pehtu  iwan turun balik tanya kaunter mana kopi dia.... and tak lama pastu dia naik semula senyum2....



rupanya2.. cawan kecit cinonet tu la ekspresso nyee... kuikuiii....mati2 sangka sos cecah tadi.. iwan terkejut macam tak bole terima kenyataan. punye kecik..cetek pulak tuh..! sekali hirup.. hakkkk...blueehhh..!! .pahit giler..! hahaha..cian...



actually time2 kecoh ngn teori pasal ekspresso ni nurin teringat ade satu citer nurin tengok dulu pasal pembuat kopi... 

semenanye ekspresso yg ori ni bukan calang2 bole buat.. memang kene yg terer je.. ni utk peminat kopi sejati la kononnye... memang pekat n sikit...sbb dia mahal semenonye..yg buat pun kene skilled betul2 baru leh bancuh gune machine dia tuh...tapi apa2 pun memang kesian la.. sbb nurin da siap cecah roti pun haha.

then after kenyang..kami pun nak keluar dah..cam biasa tinggalkan jejak kos rendah dulu..hehe...




pastu pikir nak p mana pulak ek? hmm north area, yeuido area lom cover so jom...vroomm..! nek taxi  p 63-building..the highest bangunan kt seoul.. ade 63 tingkat tu sbb dia panggil 63-building.. comel je komunikasi ngn pakcik teksi.. dia tatau ape tu 'sixty three'.. siap kene tunjuk jari 6-3.. pastu dia sebut2 yuksam yuksam.. tettt nurin n kak ani terus tangkap.. yeaaaaa yuk-sam building ahjussi..

sampai sana tatau nk buat ape.. then tengok ape tempat best..so kami decide to masuk 63-wax-museum nyer.. tiketnye agak mahal yer tp nurin lupe bape.. tapi atas KRW20,000 laa..



yg batu bentuk orang tu nurin tak ingat ape namanye.. tapi tu ialah orang betul2 yg kene simen idup2 utk jaga makam raja zaman dulu2.. dorg percaya yg dorang akan idup abadi kalo di simen hidup2 gitu.. sekali hamek ko..mati jugak...so bayangkan la seksa nye depa mati berdiri kene simen..

seperti biasa,,tempat yg banyak2 posing ni tengok kt fb yer.. atas ni gamba contoh je tepek sikit kasi cikbuku tak kempunan.. besau jugak museumnye.. dari tokoh2 negara, orang2 genius, artis celebrity, sampai la ke hero2..ade teddy bear museum jugak..



pastu kami plan nak p walk on the cloud..kt level 58.. gigih tanya2.. comel je oppa yg jaga kaunter tu nak terangkan mana pintu nk masuk.. siap lupa word 'pintu' in english..dia p cakap..next window..right..up..! haha.. pastu turun balik lepak kt foyer dia pulak..



63-building ni ala2 klcc kt sini, byk kedai2 bergaya n orang2 kaya.. selalu tengok kt drama korea hero anak orang kaya, ensem, bergaya, then orang tunduk hormat bile jumpe kan?? yeaa kt sini nurin jumpe orang cenggitu.. right dia dtg nk masuk lif special layanan dia dapat, sebijik dalam mubi..

and kt sini jugak ade banyak aktiviti perlancongan..sbb ade bbrp museum..n kita bole beli integrated ticket utk p ke semua museum yg ade.. or if nk masuk salah satu ke 2 saja..bole la beli ticket ikut set2 yg dia sediakan.. so pendek citernye..banyak la aktiviti kt sini... sesuai la if nk jadikan tempat hala tuju kalo mai korea..

tengok 63-building ni dari foyer.. oo agaknye dia spesel sbb paling tinggi ngn dia bengkok sikit la kot..kasi ocu posing..sikit...^^ .. im happy with ocu..asal tengok dia je nurin otomatik ikut senyum... ^^



pendekkan lagi story... kami pikir nak makan.. tengok2 list dlm tentative nurin, ade satu kedai seafood yg di cadangkan oleh sorg malaysian..sape tah tak ingat.. kedai tu kt chungmuro.. iwan nak try.. so ok lah..kalo ikut nurin nak p ahjumma ikan bakar tu je.. then gigih lagi naik taxi chungmuro tapi sbb ahjussi taxi tu tatau pe kedai tu dia main anto je kt exit subway. so terpaksa merajinkan kaki menapak.. carik punye carik jumpa satu tempat ni ciri2 mmg ikut yg dalam notes tu.. tapi signboard kedai tu full in hangul..so khidmat kak ani diperlukan lagi... suh dia baca...

kak ani : " haaa......ee.......mmm..uol...!"  haa sah laa..tempatnye betul..! terus p kaunter ..adus lagi parah depa langsung tak leh communicate, body language pun out..! then de sorang adik bujang ni..ensem tengah makan sambil berdiri kt kaunter tu.. tetibe tolong translatekan.. sambil makan dia jadi translator n terang2kan pasal makanan tu ini .. comel je.. kalo dia pun tatau nanti dia guna enpon dia cari translate nyer ... 


 see nampak tak boy pakai baju oren beg itam sebelah kak ani tu.. dia la yg tolong.. time ni nurin rasa len macam sikit so nurin duduk je..malas nak join..

sbb nurin kurang suke makanan bertepung so tak bape laju nak makan..sedap tu sedap tapi tu la slow..n sikit makannye and otak pun merewang sbb masih lapar...

pendekkan lagi story.. jam da dekat pukul 6, kami janji ngn ahjussi guesthouse tunggu pick up driver jam 7 malam.. so sementara nak tunggu jam 7, kami p myeondong lagi.. masuk skin food pulak..n kedai2 yg sempat di terjah ...then disebabkan nurin masih lapar..decide to carik kedai makan lagi at myeondong... 

maaf la yer kurang gamba,,masa ni sume kamera da mamfush.. pakai kamera phone je mampu... ok kami p makan at restaurant yukaney  .. ramai orang.. Malaysian ramai dalam ni... nak masuk kene tunggu turn beratur kt pintu.. tapi depa sangat cekap.. so pas tunggu dalam 10minit kami dapat seat.. kami order marinated seafood fried rice.. 

air cam biasa bagi default je ..mineral dalam tupperware.. then the idea crossed into my head..no wonder la orang malaysia ramai gemuk..takpun penyakit darah tinggi kencing manis glamer... makan da banyak air nye manis..sini takde air2 manis ni mmg dari awal kami sampai yg di hidang air mineral semata...air buah pun tak buh gula..

pastu order pun sampai.. depa kasi bahan mentah je.. tengah2 tunggu sotong udang tu sume masak.. nurin teringat kt 'ocu'...!!!! OCUU....???!!!! nampak tak muke nurin nak nanes? iwan panik sbb nurin panik  haha baru pasan ocu ilang.. tertinggal.. nurin saspek dia tertinggal kt chungmuro.. sbb dalam banyak2 tempat kt situ je otak nurin melayang sikit..huwaaaAAAAAAAAAA....!!


then pastu bahan2 lain sampai.. tapi sbb org kedai tu ramai yg busy, iwan stat nk buat sendiri.. gaul2 tak siap2.. sekali sorang pelayan kedai tu nampak iwan buat sendiri kan.. terus je zzzaaappp...!! dia amik senduk dia buatkan..pehhh!!! nyesal tak amik video..

teknik dia pusing gaul n penyek2 nasik tuh..level buat kita ternganga laa... sekelip mata je siap...kagum2...


da la sedap.. banyak pulak tuh... err gambo peace tu senyum paksa hati sedih ocu ilang... then pas kenyang jam da pukul 6.40pm.. uih kene cargas balik guesthouse.. tapi masih nk ada harapan carik ocu kt tempat2 yg kami p tadi.. antaranye kedai skin food, n kedai ahjumma air buah.. sume orang bila kami tanya pasal ocu..(tunjuk patung kak ani as contoh).. sume ketawa kelakar huhuu...

hati sedih..nyesal tak tulis alamat fb ke email ke.. nurin tulis nama n tarikh n tempat buat je..pastu kami balik la ke guesthouse.. tunggu driver n say goodbye to mr.Lee.. tunggu punye tunggu jam 7.40 pm gitu baru sampai sbb actual driver eksiden so ganti ngn replacement driver..

punye la comel ahjussi yg replacement ni..ramah pulak tu.. siap mengah2 lari2 takut kami tertunggu lama.. da la taxi canggih ade wifi free laju..ramah pulak tu walau tatau ckp english perjalanan sejam tak terasa pun..

apepun sebenarnye arini was a looooooooooong day.. kami happy n banyak figure mende baru..cumanya gambaq takdak..pasai batt kamera sume da kiok..


then kami sampai ke epot.. pas sume urusan setel..check in pe sume setel, p toilet sume get ready utk perjalanan jauh...woo best toilet dia.. siap tukar2 plastik alas otomatik.. flush pun takkan flushed out kalo takde bendasing.. heran nurin dia ada sensor kemasinan air ke hape?

maaf la tepek gamba jamban..tapi saya suke sistem ni..patut pki teknologi ni kt malaysia...

pastu pi abiskan duit kt free duty pulak.. and pastu tunggu la dengan ati lara...ade 2 perkara sebenarnye buat nurin sedih ...ilang ocu satu hal...tapi yg lagi satu tu nurin simpan je la ..takpe la.. i have to be strong utk mereka2 yg disekeliling.. so walaupun still ngade2 lagi tapi tu muke pucat tuh.. huhu pucat2 pun kene buat2 tak pucat...takpe laa..takpe.. (hanya mereka2 yg tertentu je la paham ni)

ucapan ngade2 sempena nak balik n sempena memujuk hati sendiri...huhu..tak yah tekan play laa..ni buat hiasan je nih...

**



**

then pastu flight kami pun sampai...tepat pada masanye.. berlepas tepat jam 00:00am (angka yg menyebabkan sorang tu konpius..rugi sehari..) .



sampai Malaysia pagi subuh...sebab da terbiasa tunduk2 spring, cakap "yaaee...arasso..! gamsahamida... " sampaikan kt imigresen malaysia pun nurin dengan mata kuyu mamai2..p tunduk2 spring n cakap mende sama lagi huhu... tak memasal segar bugar akak tu ketawakan nurin..

cam biasa..bila sampai tanah air sendiri...takde nak tdo2 dah..aktif mcm biasa... aktiviti nye tak lain tak bukan..kira2 hasil pungutan masing2....tett..! kesimpulannye korea mmg tempat best utk shopping barang2 /baju kiut n mekap/skin care..


close up sebenier utk diri sendiri, kawan- kawan n family...baju kiut +stokin kiut +topi+bag+fridge magnet+keychain kiut2 +etc etc..ape2 pun mana2 pun nurin pegi.. mende wajib nurin beli mesti Topi + sudu or chopstick depa.. tatau la kenapa...huhu..


siap bawak balik instant rice... kalo pasan gamba first bukan instant rice je.. susu pisang, jajan, susu stroberi sume kitoang bawak balik.. actually ni baki2 stock kitoang kat sana.. sayang nk tinggalkan.. so angkut saja..



ni hasil pungutan utk diri sendiri..huhu my peberet.. kategori bole buat stock utk setahun.. takyah beli pencuci muka dah..:P pehtu ade la bbrp ketul mask, bb krim, finishing pearl powder, compact powder + mineral loose powder+ honey lip care, lipstick, etc..



lebih kurang 4 dozen masker jenis tepek terus..



yang bawah ni pulak sume free gift yg nurin dapat...lipstick pallette+ card holder  bag + berpuluh2 pack yg sepah2 tu sume free gift + tester pack yg nurin dapat masa beli produk skin care depa...murah hati kan depa?





maskara tu je beli kt free duty..brand ape tah tapi belasah je..org tu ckp brand glemer kt obesi ..yeke? belasah je la..


apa2 pun... sebest2 bercuti di korea.. tetap best negara sendiri... makan sedap, senang dpt makan halal...bervariasi, rempah ratus banyak...makanan tak bland.. pulau cantik banyak, all time spring n summer, bunga n pokok bervariasi jenisnye...tak payah tunggu spring bunga2 sepanjang tahun kan...tak payah tunggu summer all time bole ber camping ye tak?  pastu..sepanas2 negara kita.. takde la terus itam legam kalo berjalan outdoor.. koman2 pas tepek bb cream ke sun block ke.. da bole rileks.. kt sana pakai bb cream ade spf 25+  pun muka itam legam..paling penting.. negara kita banyak surau n masjid..!

so..no mater how greener we see the grass over the sea kan.. still tempat best berguling n berbaring atas rumput tempat sendiri juga...

till then....:)
's
~ nurin

No comments: