oke..now ayuh ke hari seterusnya.. and info-info terkumpulnya...nurin saje siapkan cecepat supaya travelogue kali ni tak senasib ngn travelogue langkawi.. epi 3 nye sampai now la sangkut setengah jln..oke pas siap...yuk..!
![]() |
| rini recycle cardigan pink tp baju yg dlm ngn tudung bersih n baru aa.. tp tujuan gamba ni nt nurin stori kt bawah.. |
hoke 27/06/2013 kami sambung aktiviti makan n nyopping.. tujuan utama arini ialah 'pasar baru' . tp sebelum tu kene withdraw dulu sikit buat top up.. sebab niat arini nak cari souvenire utk family..
so just for info..kt sini boleh gunakan CIMB niaga or utk MAYBANK boleh gunakan BII (maybank) ayat panjangnye Bank International Indonesia.
kemain safety nya.. sampai nak tekan pin pun kami kene tunduk2 sebab tak nampak keypad haha...and lg satu if kt malaysia kad atm keluar dulu sebelum cash.. kat sini cash keluar dulu sebelum card.. so sile pastikan anda tak terlupa kad memasing ya bapak2..ibuk2..
oke then..kami terus ke pasar baru.. thank goodness company supir ni menyediakan sorang pembantu/penunjuk arah utk kitoang kt pasar baru.. nak harapkan si supir ni jadi pembantu kitoang..alamak aih slow motion la kang.. tp sayang terlupa nak amik gamba si Ayung..umoq awal 20-an , comel budaknye RAMAH teramaattt ..
tugas si ayung ni ialah menunjuk arah and angkat barang kitoang.. memang company yg provide supir ni provide sekali..so dari level satu sampai la ke level 7 si ayung ni tunjuk.. actually bukan 7 tingkat..kalo include ngn level paling atas sampai paling bawah.. totalnye ialah 11 tingkat..so harus la seharian kt sini kan..so based on info ni.. arrange la itinerary se-efficient-nya.
sampai kt pasar baru mata da terbukak luas da.. siap terus buat statement if nurin terrrborong lagi.. nanti yg nurin beli kt gudang aritu nurin boleh jual..KONONNYEE. yg kak ani sambil belikan yg org kirim dia pun borong jugak lagi.. my incik iwan cam biasa terkawal napsu nyopping nye hehe..
yang nurin sempat la belikan mother in law n mak nurinnye souvenire.. iwan carikan utk abah..then bila da warm up mood shopping, n bila nurin da jumpa port yg best..tengah2 semangat nurin kumpul kain utk buat shawl..oh..! kat sini nurin jumpa kedai yg jual fabrik shawl yg macam nurin pakai kt gamba first td...bahagia ok...tetibe perut nurin macam lapa lain macam.. heran ok.. bukan tak makan pun..breakfast pun makan..semalam kelmarin tak penah lewat makan..
then nurin try abaikan si perut ni..ngengada lak ko kan perut? actually badan da mula rasa berpeluh tanpa sebab tp cam biasa abaikan.. sempat ngadu ngn iwan nurin lapa..so dia terus secepat kilat p belikan susu di tgh2 kesibukan pasar baru tu..laju sungguh laki aku ni haa... n bila minum actually lapa tu tak reda pun.. tp still semangat nyopping ni.. ko perut takyah nak lapa2 sangat ok.. ko br je melantak td..
then tengah2 nurin pilih kain shawl..br dapat design yg ke-2.. tetibe kepala da rasa nak pitam, perut makin sakit..tetibe ..BLuuuPPP...!! alamak nak muntah..! terus tinggalkan kain carik iwan.. mengadu nurin nak muntah.. pe lagi kelam kabut le laki i dok papah bini dia carik toilet.. nasib baik la si ayung ni ade..tp dlm kelam kabut gitu tak berenti mulut dia pot pet pot pet hahaha kelako tau ayung ni.. siap sempat pegang2 kain kt kedai yg kitoang lalu n promote2 tuh haha... kalo tak masa tu mata da tak nampak ape2..memang nurin join si ayung tu.. bagus betul penaik semangat orang..
![]() |
| time gagah lg nak shopping tp time ni da rasa da lapaq len macam tu.. |
sampai toilet buat la urusan sepatutnya kan.. then balik kt kedai tadi sbb kak ani kt situ.. ilang kang jenuh nak carik..bila balik kedai lutut da lemah oke.. mata berbintang lg tengok kain2 yang nurin nak rembat tp da tak boleh bangun... kak ani steady je shopping cih..! haha..tak lama pastu dia transform jadi doktor.. tanya2 simptom..cek2 perut.. then dia p carik farmasi ngn ayung..
yang iwan, da start takmo sambung shopping da..da sibuk ajak balik hotel haha..adeh..nurin siap sajes anta je nurin p spa..then biar diorang shopping..takmo..! katanye..then tgh2 tunggu kak ani tu.. sorang adik cantik tanya2..actually dia jual accesories kt depan kedai tu.. tp sebenarnye dia nurse br je tuka profession jd peniaga.. siap sajes ubat ape n ape.. olooo caringnye orang kt sini..da la cantik sopan santun pulak tu..
tak lama pastu..kak ani n ayung sampai bawak ubat.. promag namanye..lagi satu candy tolak angin utk elak rasa muntah..dua2 ni BERKESAN okey.. da la rasa dia sedap.. so sebenarnye tadi nurin di serang gastrik..bukan gastrik ringan2 tu..heavy punye hokey...adehh awat aaa pasar baru ni..sumpahan ke hape? dulu pun time p pasar baru kene gastrik gini jugak..nasib baik kak ani ade..kot tak mmg kensel la plan aritu.. ni ler hikmah kak ani ikut..heheheh...selain jadi partner menggila time shopping jd dokter peribadi gak..mekasih kak ani..^^ walaupun pastu immediately dia p selambe dok je sambung shopping mode dia while adik dia terduduk lg kt tepi tu..haha..cihh...!
then surut la mood shopping nurin ..walaupun still lg ade rembat sesikit..tapi memang SIKIIT gila shopping kt bangunan seblas tingkat tu.. mood da ke laut.so moral of stori nye AGAIN tak dpt shopping kat pasar baru lagi..segala yg kengkawan kirim..segala souvenire yg plan nak beli GAGAL.. huhu maap la..yg kak ani..BAHAGIA kemain shopping haha..yg iwan start da jadi extra alert ngn bini dia.. so shopping sesikit je..
anyway info pasal pasar baru, elakkan dtg ari jumaat..super pack la kang dlm tu.. then level 1-3 ialah utk kain ela, kain pasang n telekung... level 4-6 utk baju2 siap..level atas sekali ialah food court.
anyway info pasal pasar baru, elakkan dtg ari jumaat..super pack la kang dlm tu.. then level 1-3 ialah utk kain ela, kain pasang n telekung... level 4-6 utk baju2 siap..level atas sekali ialah food court.
ape2 pun nurin jadi happy balik pas pekena lunch aritu... nurin n kak ani both makan 'ikan penyet bawal' while iwan 'ayam penyet' . iwan kata sbb dia nak compare ayam penyet version indonesia dgn malaysia.. air memasing juice buah.. n disebabkan nurin da ada pengalaman makan makanan sunda.. so nurin sengaja pilih juice yg berair..iaitu jus watermelon... pasainye tau la juice buah lain kt bandung camne.. da macam makan yogurt da dia punya likat tu.. and bila makan ikan penyet tu ..dia punya SEDAP is SUPERBB.. very very delicious.. walaupun berapi rasanye kepala haha.. bukan lidah je berapi..kepala2 sekali.. ade orang tu sampai tak cukup jus dia sbb pedas tak ilang haha..nasib baik jus watermelon nurin membantu siiiikit walaupun kepala still berapi lg..
anyway ade tips utk beli makanan sunda kt pasar baru.. kalo ade chauffeur .. bior la dia yg kawtim supaya harga tak kene manipulate.. atau pun masa order tu make sure harga dia bebetul n bayar ikut harga tu.. pasainye kt situ.. bab makan pun ade orang dtg kerumun promosi2.. and then ade yg bila nak bayar dia up kan harga tu lebih dari yg di tulis kat menu td.. so berhati-hati la.. apa2 pun sangat rugi kalo tak try makanan tempatan.. sebab tersangaat la sedap..
next pas puas pusing pasar baru, destinasi seterusnya ialah kedai kek.. kartika sari n amanda.. yg kartika sari memang well known sedap dia.. nurin pun da biasa makan.. tp yg amanda lom penah try.. ramai orang kt situ sajes p try amanda.. n jgn lupa try kuih yg namanya molen.. ade molen nenas, durian, stroberi..etc..
![]() |
| keluar da petang so town da macet (jammed). |
n nurin notice harga naik dari dulu.. now satu bekas brownies bakar kartika sari harga nya Rp49,000 . and amanda pulak setiap satu harga nya dlm range Rp29,000 ke Rp 30,000. nurin beli brownies kukus kt amanda..brownies bakar kt kartika sari.. n coconut cookies.. iwan pulak beli molen nenas..sedapp
and disebabkan esok pepagi da nk keluar sekali ngn check out.. so malam tu decide to stay at room.. kemas n pack barang. so day 3 abis kt sini.. dinner pun main order room services je.. tp lesson yg nurin belajo.. toksah la order western kalo kt tempat orang yg tak western..lelagi kt sini sebabnye..nurinnye spaghetti bolognese tak se syiok mee goreng iwan hihii..so pasni nk ingat dlm kepala.. negara ke negeri mana nurin pi.. nurin nak fokus makanan tempatan dia jeh.. rugi kalori malam tu.. sensorang je dok bedal spaghetti.


oke esoknye day-4 : 28/06/2013.. petang jam 3.40pm ialah flight balik ke malaysia.. so pagi tu after breakfast sume...kami terus check out.. so tata bilik 206 summer hills private hotel n villa....actually nurin baru notice.. time selak2 balik cikbuku ni.. bilik num 206 agak mesra dgn kitoang.. memane gi dpt bilik num ni.. latest kt hotel penang pun dpt bilik 206.
so aktiviti sebelum balik ialah sambung shopping n abiskan baki duit rupiah yg tinggal.. honestly rupiah nurin still baanyak baki lg sbb semalam tak shopping menggila..kalo ikut plan asal p pusing area jalan dago.. where kt situ ade rumah mode n kawan2nye..tp sbb blazer yg kak ani tempah ade sikit kesilapan so kami balik ke jalan riau.. pepusing kt sana...
sementara tu kami jenjalan kt town.. so sambil jenjalan tu.. sambil2 perabihkan baki2 duit.. sambil try2 makanan tepi jalan depa.. kuih laa.. tang mee ke sup tu tak berani lg nak try..n yang nurin bole ckp.. never underestimate kuih2 kt warung2 doif ni..nampak je luaran mcmtu tp bole tahan kebersihan dlm tu..yg paling penting nampak simple tapi..SEDAPP..air pun nurin try strawberry+banana juice, n air coklat ni..pelik sikit rupe dia tp okeyy.
and bila jam 1petang.. kami decide nk p epot dah..n sebelum bertata titi tutu ngn supir kami bayar la charge supir nye..so pesan nurin.. tak kire la camne baik pun supir kite elok la amik langkah berjaga-jaga.. samada bayar supir per hari.. bole jugak bayar di hari terakhir.. elakkan bayar total di hari pertama.
and urusan kt airport sangat smooooothh and eaaasyyyy and fulll.... sebabnye tak berenti makan.! haha... since nurin malas nak kepohkan diri kt epot ni.. epot kecik je kan..takde tempat selesa nak dok melanguk..so nurin bawak dedua partner ni g masuk VIP lounge .. so just bayar je the rest depa settle kan.. nurin just guna masa utk solat, makan, re-make up, surfing...and makan lagi..
kari ayam dia sangat la cair..ayam pun kurus..tapi sape sangka sedap gile sampai nurin bape kali tah repeat..? n segala bertepung2 tu.. nurin rasa just mende simple je.. tapi nape sedap sangat ni?? kannn muncit perut..
![]() |
| Add caption |
hasil rembatan kain2 pasang nurin... sampai penuh beg ni..tah tahun bile settle jahit ni.. takpe azam belaja menjahit tgh membara ni..in sha Allah..settle la ni nanti..
![]() |
actually nurin de beli 4 telekung.. tp this one is my fav.. cuma sayang tak includekan sekali ngn sejadah dia.. takpo lah.. nanti de rezeki wa kirim memember yg gi sana telekung siap sejadah..
while stroberi yang beli kt atas gunung.. nurin jadikan jus...peuuhh sedappp maniss.. teringat masa kt korea hari2 wajib beli jus stroberi depa..
so stori pasal jus stroberi ni nurin jadikan penutup travelogue p bandung..anyway nurin nak ckp.. berSYUKUR laa sensangat jadi rakyat malaysia.. selain aman makmur.. semiskin-miskin orang kt sini tak semiskin n sesusah orang kt sana..
nurin takkan lupa air muka sorang adik kecik yang sorong warung bersaiz lagi beso dari badan dia kt tengah2 jammed at town bandung tempohari... dgn baju yg compang camping..muka comot..air muka yg penat sgt n sedih... nampak clear air muka dia macamana.. tertusuk zuuuupp..! jauh dalam hati n otak nurin...nurin ingat kt tv tu selalu exaggerate je..tp rupanya memang bebetul macamtu...dulu masa first trip nurin tak banyak pusing town.. banyak naik gunung n p wisata, spa, city sume..so tak sempat nak perati tang ni..
adik2 kt sini tak merasa sume tu.. adik2 kt sini time umo macam dia tgh lasak2..nakal2..epi2 kt sekolah.. masalah paling besar pun exam...memang ade yg susah tp nurin rasa tak seramai n se-obvious kt sana. adik-adik kt sana kecik2 da kene struggle utk hidup.. kot one day anak2 sedara ucu baca ni..or mebi my future children ke please la don't waste your life here.. bersyukur la kita hidup dlm negara ni..
♥'s
~
nurin
















No comments:
Post a Comment