Friday, August 22, 2014

734 : [travelogue] : 2014 NSW, Australia ep 4 part1 : Day 4 explore the city (Sydney )




haii cikmuku..morning..! its day 4..! yeay! hari ni kami decide to explore the city.. since from day 1 kami baru pegi tour spots.. not yet blending with the city kan.. pergi tempat orang selain melancong mende yg nurin paling suke ialah tengok lifestyle depa.. so mari la kite bersiap..

owh story arini sungguh fun..! ^^ bukan sebab ape tp sebab cabaran yg sungguh dramatik menanti di depan haha..  semalam nurin de buat ramalan kan.. arini possibility ujan 70% right? yeess.. ramalan nurin rupenye tepat.. tengah2 saya menjerit dalam toilet mandi dgn air batu tu.. terdengar bunyik yg nyamaaan je kt luar.. pastu toilet pun siap berkabus tebal..haa serius tak tipu..! setel mandi..bukak pintu corridor.. feeuuuhh! wow sejuk! ujan..! huu i told you.. syukur kami decide p katoomba semalam.. kalau arini memang kensel la gamaknye hehe..






so time breakfast arini mcm biasa laa..kami berborak2 cam semalam2nye ngn uncle sam.. lepas kami bgtau kami peminat masakan dia.. hari2 uncle sam teman kami breakfast tau haha.. pastu ade satu family yg ahli rombongan nye bole tahan ramai join sekaki.. ikutkan cuaca kt luar yg ujan lebat.. family ni jadi serba salah nk proceed melancong ke or dok je kt MHS.. tapi sebab kami bertiga macam tak effect apa2 ngn cuaca so dia tanya arini pe plan?

so kami cakap la , arini cuma nk ronda2 tengok city.. p paddy's market, makan ikan fresh kt fish market, p hard rock cafe n usha streets around city mana yg sempat.. Ujan lebat?? owh takpe.. nurin dengan konpidennye ckp.. nanti jap g p mart kt esso nun, kami beli la poncho.. ape tu poncho ha sat g nurin tunjuk..:P so family tu pun mcm terpengaruh.. 

time ujan tengah lebat berderai-derai ngn angin yg kuat tu.. kami bertiga proceed je pakai kasut kat luar.. mak aihh sejukkk..! so dgn tak di sangka family tadi nak ikut kitorang? wahh..! haha.. sebab depa ckp tatau nk naik bas ape p paddy's market.. kononnye nk ikut kami pegi sekali..

tapi sebab depa lambat sangat.. memacam hal.. nurin bgtau dulu info2 yg perlu.. iaitu.. 

"kami lari dulu p mart sebelah beli poncho.. nanti abang n kakak folo la ye? pastu nanti kami tunggu bas kat sana tuuuu..sana..akak nampak ? aa kt situ nanti kami naik bas 373,374, 375.. so kalau nk sekali jom lah.. tapi kami nak lari dulu ye?"


so pastu kami pun pasang kekuda pastu nurin selaku tukang kire..kire kuat2..sambil , uncle sam, n sorg staff n  family tadi gelak2 perati..... 

" satuuuu...! duaaa...!! tiiigaaaa..!! laaaaaaariii...!!!" 

hahahaa time ni cuma nurin nye jacket je takde hood.. kak ni n iwan memasing ade hood.. so iwan tolong cover kepala nurin pastu berlari2 la kami bertiga pi mart kt esso sebelah..haha sungguh seronok kenangan time ni.. very challenging..takmo mengaku kalah ngn hujan yg lebat di kala winter..! i love u both partner in crime.. ^^



so few minutes kami kt mart tu..pas beli poncho 3 set, beli jajan sikit.. family td ikut.. tapi tak sekaligus.. so sebab lambat.. nurin ckp terus terang kami takleh tunggu kami pegi dulu.. lagipun depa bawak baby pe sume.. so kalu nk jadi sukarelawan tunggu depa takut awkward pulak nanti.. banyak sgt karenah nye.. so independent jek la ye..sorry.. ^^

so pas sarung poncho kt badan.. *owh except cikwan.. sebab tak macho katenye haha..  so pastu dikala lebat2 tu kami dengan berponcho tu berlari la semula ke seberang jalan.. rasanye time tu kitorang bertiga je kt tengah jalan tu yg penjalan kaki.. kompem org lain sume nyorok dlm umah ni.. mebi sbb agak mencabar.. sebab bila nk naik bas..kami kene bukak poncho.. bile nk turun kene pakai balik...da la susah nk jumpe lubang kepala tu haha..

so cikbuku.. tu la dia poncho.. aa bergaye tak? kihkihh.... nampak tak jalan lengang? kami je redah hujan? kihhhhkihh...





dari allison road sampai ke central.. ujan makin ganas..da la siap terlajak berenti kt tepi jalan instead of benti depan pintu central.. so berdramatik lagi.. gamba kat atas ni kt depan central.. kami hop on hop off dari bus stop ke bus stop.. sebab ujan terlalu lebat, takleh nk straight lari ke central.. cik iwan terpaksa lari depan sebab dia tak pakai poncho..dia pakai hooded jacket kalis air jek.. so after lompat2 bus stop kami pun berlari2 ke lift tepi jalan tu.. untuk naik ke central.. haha.. seriusly pengalaman time ni sungguh mencabar, dramatik, and menyusahkan diri tapi seronok..haha..

pastu kami naik central bersama-sama ngn sepasang atuk n nenek yg romantik.. ujan2 p pasar beli sayur..ololoo tomel.. pastu kami menapak p intercity train line a.k.a line utk naik tram..  sebenarnye kami bertiga ni tatau celah mana duk nye fish market, paddy's market.. tapi kami belajar on the spot waktu dlm tram..


since dari malam kelmarin nurin n kak ani bising merengek nk makan fresh seafood, so kami decide p fish market dulu..nak makan seafood.. so sementara nk ke sana.. kami perati laluan yg tram ni lalu.. aa kt sini la record memane info..  ape2pun still puji pujian utk cik iwan lagi.. cepat betul dia tangkap camne nak pegi destinations arini.. sume idea jalan tu sume dia lah yg kasi arahan..n up until today.. kami lom pecah rekod lagi.. still takde sesat lagi..

seriously utk ke Sydney fish market dari station tram tu.. takde la obvious sangat.. kami kene  stop kat Bank street Pyrmont, after that naik tangga.. belok kiri melintas jalan, lalu bawah jambatan.. and then kene menapak lagi ke depan sikit.. kt depan nuuunn baru jumpe fish market yg tak rupe fish market pun.. da dekat br nampak haha..so tahniah ayang..! ayg memang terer jd kompas..! kihkih..


then kami p la salah satu kedai seafood.. ikutkan jantung n napsu nurin ni.. nurin nk pegi kedai ala2 korean cuisine tu..sbb nurin suke grilled.. tp cik wan yakin sgt utk pegi kedai yg satu ni.. peter's BBQ grill so takpa laa kami ikut.. order 1 set kombo.. sebab asalnye kami nk order 3 set tapi staff kedai tu bgtau.. selalunye utk asian.. 1 set je da cukup utk cover 3 orang.. orait..! no problem.. 1 set please..! with add on fresh seafood salad.



so sile peratikan..tadaa..!! ni ialah fresh seafood salad.. and yang bawah ni set kombo ape namanye da lupe.. tp include sume ikan sotong udang tah hape lagi.. kalo nk tomato or chili sos kite kene beli sendiri.. 1 dollar per packet.. yg putih2 tu sos tartar..




kos makan at peter bbq grills: more or less AUD 35++
actually make sense bila adik tu bgtau kalo asian takkan abis.. aah memang tak abis pun.. portion dia besaar.. n banyak..!

 

sile peratikan saiz udang tu ngn tangan kami.. apetah lagi saiz ikan tu yg sebenarnye ade 3 ketul.. udang n sotong n ape tah lagi dlm tu tak bape ingat.. cuma nye kt sini depa tak grill.. tapi deep fry.. plus sotong beso goreng n sotong kekecik tatau masak jenis ape tp masam2 sikit..hmmph memandangkan nurin ni bukan spesies suke makan mende bertepung goreng2 sgt..so slow la sikit..

settle makan seafood kami beransur pegi dari sydney fish market , ikut kan sebenarnye nurin kempunan.. sebab yang nurin beria - ia cari sydney fish market ni sebab nak makan salmon grill dia.. hmm tapi takpe la takdop rejeki.. salah pilih kedai mebi..?

so pastu kami menapak lagi semula ke tram stop.. huu ujan lagi.. sarung poncho lagi n berdramatik lagi lari2 pegi tram haha.. so next destinations.. mau pergi ke Hard Rock Cafe atas request Cik iwan..


so how to go there? just naik tram then stop kat Harbourside Centre, Darling Harbour. punn kene menapak keluar dari tram n melintas jalan ke seberang..  harbourside centre ni mcm shopping mall.. hard rock cafe kat level satu, sementara hard rock boutique..tempat orang beli collection souvenirs sume tu.. kt ground level..


nurin bukan fans hard rock.. tapi cik iwan ye.. so layankan dia sambil browsing around kot ade yg berkenan.. time ni beli untuk diri sendiri je.. tak amik pape order dari sesape.. settle membeli di HRC kami pepusing window shop dlm harbourside centre..


memandangkan arini kami plan nak balik MHS time asar.. so tak lama sgt kami gerak pulak ke Paddy's Market..oh masih gerimis tapi da tak pakai poncho redah aje..hehe.. nampak tak jalan basah lagi tu? tabah kan kami?  so how to pi paddy's? paling senang.. naik je tram.. nanti dia mmg ade stop kt depan paddy's market. tu tengok tu ade orang tu asik nak cepat je.. ke depaan je sensorang...


paddy's market ni berdekatan ngn china town n korea town.. walk distant je.. cuma tengok pada kaki la larat ke tak kan nk cover..paddy's ni market berbumbung.. kalau nk cari sovenirs ke ape sesuai.. sebab dengornye harga kat sini mesra pocket..ha gitu..

so here u go.. sampai dah... moh la kite masuk tengok pe ade.. ikutkan sasaran nurin arini, souvenirs utk kawan2 n family jek.. untuk diri sendiri lom rancang pape lagi..ehem!


so cenggini la rupe kt dalam paddy's market.. aa tapi ni kat level bawah je.. nampak mcm uptown kt sini.. kt level2 atas..nurin tak amik gambo..kaki da stat nk lecet sbb p gatal beli insoles kt bawah tadi haha..ok kt level atas ada outlet2 butik n shoplot yg lebih proper..memacam lagi.. time2 cani depa buat sales clearance previous season..summer kalau tak silap, n sale utk winter apparels since skrg baru masuk musim winter....


besau ye market.. ni pusing punye pusing.. mula2 sambar ni je.. tu sambar itu..pastu sambar sinun..pastu sambar menyambar haha... bersuke ria kejap.. sentap kejap.. bersuka ria balik.. akhirnye penat dah.. tak larat da nk cover sume.. so kami decide nak balik before asar abis.. sebelum tu nak makan dulu lapo..

so fyi, kat sini yg dikatakan in shaa Allah yakin halal ialah franchise Opporto . tadi masa pepagi tadi dok naik tram kami da nampak dah ade opporto kt seberang jalan depan paddy's so mari lah kite kesana..



nampak tak kak cik baju pink muke masam tu? hahaaa ade sebab tu nape gitu tu.. tapi jaapp jekk.. muehehe.. ape2 pun nurin rasa lepak kt sini sangaaat la best..nape? haaaa sebab nih..!


nampak tak ade 2-3 eko seagulls yg memalu burung tu? oke sementara cik nurin tunggu cik ani n cik iwan settle memesan orders.. nurin layan dulu seagulls tu buat2 lambai tangan.. tup tup dengan tak di sangka ade seko yang sangat ramah..! wahh..!


ilang terus mulut muncung sejengkal i bila seko ni datang menyapa.. tup2 time tu cik iwan dtg bawak order pertama yg ade potato fries..

pe lagi.. memula nurin campak sikit2.. wahh! hebat..! lom sempat fries tu jatuh lantai.. cik seagull ni da tangkap zzass masuk mulut..! aiyaya..! saya suke..buat lagi..! apelagi nurin pun buat lagi..lagii dan lagii... sile tengok ape yg jadi..


memula 3 eko.. pastu jadi 6-7 eko.. pastu berpuluh eko datang terkedek2.. malu2 tapi bila campak fries wahh laju..! 


haha.. time nurin sorang nurin takleh capture gamba sebab nurin yg bg makan.. so bila kak ani join.. time ni seagulls n geng da bertambah ramai.. ohh saya sukeeeee moment nih..! tengok tu.. nampak taaakk? ^^




aaa ...! seronot..!! saya suke binatang yg cecomel camnih.. akhirnye sampai licin fries tu kami sedekah kt mereka.. cam tau2 je pulak bila kami cakap fries da abis mereka ramai2 pegi serentak..

oh bahagia nye ati masa ni.. tenkiu cik burung2 sume.. sayang korang..nanti kite jumpe lagi wokey? kitorang nak kene balik dulu ni nak solat..


owh anyway.. sebab leka main dengan seagulls.. kami makan burger opporto nye kemudian.. review utk opporto? Excellent!! serius sedap.. ! nurin bukan peminat roti n burger.. tapi version opporto nurin bole makan abiskan.. dia tak pakai sos biasa.. tapi pakai chili mcm sambal.. sile tengok gamba.. n oh ya..! hot choc dia.. nurin bagi seploh bintang.. sebabnye since arini nurin dok ketagih nk opporto's hot choc setiap ari..

so pastu kami menapak tunggu tram depan paddy's market bersama hasil rembatan tadi..



 oh kalau nak info lebih jelas.. tram stop tu bebetul kt depan pintu paddy's market.. see? nampak pintu masuk tu? 



and then dari paddy's market kami naik tram balik ke sydney central station..



oke ni ialah pemandangan yang kami nampak setiap kali kami naik tram utk balik ke sydney central station..



oke just for info.. nampak bas merah tu? bagi yg takmo independent travel.. korang bole naik bas tu hop on hop off bus.. seronok jugak aktiviti tu ..nurin ade jugak plan nk try.. kononnye nak amik pakej sehari n gunakan kesempatan tu utk save the whole city .. tp jadual da penuh so tak sempat.. mebi next trip kot..



so after sampai central.. kami menapak semula ke elizabeth street untuk tunggu bas kat situ.. so begini la permandangan n suasana yang kami lalu sepanjang jalan nak balik ke elizabeth street..:) 

banyak food street area ni.. tapi sayang tatau status.. haih haih..



dari central belok ke kanan.. lalu bawah terowong, and then belok kiri pastu belok kanan and jalan terus..sampai nampak traffic light sile melintas.. masa ni serentak dengan timing orang balik kerja.. suasana lebih rileks compare to jenjalan saing dgn mereka time pergi kerja.. ape2 pun.. again i have to say.. abang2 n akak2 aussie ni seriously very good looking..! hehe..








 so here we are.. da sampai elizabeth street.. tunggu bas kat bus line.. and tadaa.. just wait any bus yg lalu alison road randwick..
 


actually tujuan kami balik awal arini  obvious.. first supaya dapat jamak takhir, zohor asar kat bilik, secondly.. nak makan dinner awal heheh.. kt sini dinner da serve dalam pukul 400pm.. pastu kang after jamak maghrib n isyak..lepas pukul 6.00pm kami nak keluar lagi.. nak browse night life pulak kt city.. ^^



after makan dinner awesome uncle sam.. cam biasa lah terus rush solat sebab maghrib masuk pukul 4:40pm gitu.. pastu of course ler mengira-ngira hasil rembatan hari ni..yippi..! ^^ * owh sile exclude towel kepala itik tu... tu laki saya belikan masa kt jepang, bukan produk aussie tuh..


so ini la dia sebahagian dari sebenier utk korang2 yang berkenaan.. ni baru rembatan hari ke-4, ape2pun.. sebenier ni sume pakai konsep..siapa cepat terjumpa saya pas balik malaysia kang dia punye la.. hehe.. okeh nak golek2 dulu.. malam kang nak jalan lagi.. fully utilize masa kt sini tak kire siang malam ujan or cerah gitu..till then..!









's
~ nurin

No comments: