Thursday, April 22, 2010

261. prosedur permohonan nikah


Al kisah...perjalanan menyelesaikan permohonan nikah....
(ini entry yang sangat panjang..sila tarik napas cukup2 dulu....ready....GO..!)

#notis: mana2 point yg ada simbol ini adalah point penting utk procedure ye...

1. after mengamuk soang2 dengan klinik kt shah alam yg kedekuts borang HIV test tuh.. nurin mmg takde mood nk setel bab ni sme kt sini.. so nurin nekad nk setel SEMUA dlm masa 2hari SAHAJA di Johor.. from scratch..from zero.. maka memohon cuti lah si redzuan sbb dia nk ikut setel sekali.. (sebeno nye dia ckp tak sampai ati nk bior nurin setel soang2 kt johor tuh huhu..so dia mengalah lah dgn kedegilan saya..! ) ;p

2. ok disebabkan nurin pempuan maka nurin citer perjalanan n procedure yg berkaitan dgn pihak pempuan je dulu yeh? so.. perkara pertama yg nurin kene sediakan sebelum berani2 nk jejakkan kaki ke pejabat agama tuh.. ialah sediakan:

surat akuan bujang <--dr pihak majikan, ketua kampung, atau mana2 pihak bertauliah

keputusan saringan HIV <-- dari mana2 hospital kerajaan atau klinik kerajaan atau klinik yg de tauliah

sediakan calon-calon saksi utk tandatangan borang permohonan nikah <--2 org lelaki yg bukan ahli keluarga, ni saksi utk borang je.. masa akad nt lain ... suh dorg standby potostet ic sekali..

♥ sijil kursus pra-perkahwinan

♥salinan ic pemohon

opss..paling penting..amik dulu borang permohonan nikah kt pejabat agama sbb nt senang da tau apa dokumen2 yg dia perlu.. plus kalo buat kt spital kerajaan, borang saringan HIV tu pej agama da sediakan.. so kene ada borang tu dulu before p jumpa doktor.. tp kalo klinik tertentu tu dia mcm mmg da sediakan rasanya..


**nurin takde sedia semua benda ni.. selamba badak sumbu je tanak siapkan awal2.. redzuan mmg semangat so dia awal2 da ada n siap isi borang.. saringan pun dia da buat dr KL.. so mmg nurin soang je la takde apa2.. sbb nurin plan..awal pagi nurin pegi la amik borang then jlnkan misi la kan...

...tapi redzuan ni ada telepati la kutt huhu.. dia mcm tau2 je plan nurin nih.. awal pagi dia da p amikkan borang2 utk nurin kt pejabat agama kota tinggi then dia datang JB pass kt nurin sume tu, so nurin takyah la berulang ke kota tinggi kan..maka bermula lah perjalanannya...jeng jeng jenggg...!


3. saringan HIV

**awal2 kan nurin da mengamuk2 dari entry ini dan ini takmo buat kt klinik lagi kan.. so alternatif nye sape lg kalo tak.. my lovely sister...! yesszaa....kakak nurin pun sama cam redzuan ..cam tau2 je nurin mmg takmo buat kt klinik.. nurin belum bangun pun dari tido dia da tinggal mesej siap2 bagitau dia da registerkn nurin kt PAC n da sediakan alat2 yg dia perlu utk wat HIV test..kirenye nurin cuma tinggal datang bawak badan hulur jari je..huhuu.. saje je dorg ni tau.. betul2 nk suh nurin kawin eheheheee...

**ha sampai2 je HSI nurin terus p bilik saringan, semenanye ni bukan bilik saringan utk hiv ke ape, ni bilik saringan dept O&G..maknanye utk ibu2 mengandung je huhuu... asalnya dia ckp kejap je tp tunggu punye tunggu sampai penat, nurin call kak ani..woo dia ckp busy.. tp sbb dia kesian kt nurin dia bukak dulu pintu suh nurin tunggu kt dalam..HAAA ko sekali HAMBEK..!

* ni br 1 side nih...

beratur ibu-ibu mengandung kt side kiri bilik.. tempat menunggu bahagian dalam, kembung2 perut masing2..nurin siap terkejut sampai hiccup..! ahahaa.. cultural shocked maaa.. masa masuk tu tak perasan pun ada org yg menunggu.. even tak expect pun.. ha sekali tengok, sume side sofa yg ada kt situ penuh ngn ibu2 mengandung..nurin rasa cam alien pulak kt situ, sbb nurin soang je bdn kecit n ramping huahua.. sudahnye nurin mencangkung kt between sofa n pintu.. tak sanggup nk dok sekali.. ngeri..ehehe tatau la apsal ase ngeri kuikuii...


di celah2 ke-busy-an kak ani tu dia suh nurin masuk dlm ..nurin ase tu bilik ubat n kelengkapan kutt.. kerusi pun tade.. tp bukan la isolated room pung.. cuma 2 langkah je dr tempat2 staff2 n dokter2 tu uruskn pesakit, bilik terbuka..

and lagi dengan selamba badak air nye... tengah berdiri2 tu jgk la kak ani buatkan test utk nurin, mak aihh kecut usus nurin.. dia bole ckp pistol utk blood test tu da xde, so dia guna jarum picagari je wuuuu... serammmm...tp terkekek2 dua2 org ni kt belakang tu sbb kak ni kepit tgn nurin n membelakangkan nurin.. semunyik2 cucuk jari..siap perah2 sbb tak sampai ati nk cucuk lg..da nurin pucat lesi cenggitu huhuuu... staff2, nurse kt situ siap gelak2 tgk.. takde gaya dokter yg dorg kenal langsung.. ilang sume gaya pro dia akakaka...

haa..tu borang yg nurin maksudkan awal2 td.. n yg putih2 tu la tools utk check hiv..

tu result test.. 1 line maksudnye negative , 2-lines makne nye positive HIV.. n mine syukur Alhamdulillah... 1-line la kan...

k..pas da siap dpt result..doktor yg berkenaan kene sign n isi borang yg pejabat agama da sediakan tuh.. kene ada cop sekali... kes nurin ni, akak nurin isik aa kt situ jgk kan..

so.. da setel bab saringan HIV now go to next level....

4. ♥ surat akuan bujang...plan nk mintak ketua kampung je buatkan.. punye la pemalas nurin ni kan ahahaa..

**oppss tp rupanya redzuan da siap2 buatkan utk nurin dia jugak la yg dapatkan pengesahan tuh.. wah wah..semangat sungguh.. betul2 nk suruh nurin kawin nih...ahahaha... yg nurin muka toye je ..terimaaa jeee..hihi ;p

5. now kene p ♥dapatkan tanda tangan saksi pulak.. bole pulak la last minit tu baru tau saksi lelaki tu kene bukan ahli keluarga, sedangkan nurin da suruh abg2 nurin standby da ic masing2.. nurin ni kalo kt kg or sng citer kalo kt johor laa kan mmg takde geng laki2.. sbb masa kecit2 dulu nurin anti ngn budak laki2..so camnerrr?? mana adeeeee... !! kt kolumpo ni bersepah la kawan2 laki2..buat muka toye lagi.. apsal tah.. nurin asik toye mentoye jee time urusan ni.. perasaan tu tatau la ape jenis..nk kata alkali tak, asid pun tak...

last2..sape yg selesaikan? haaa.. redzuan la lg akaka.. dia ada sangaaattt ramai kawan, mana2 pelusuk pun ada so bab saksi utk perempuan dia yg setel.. after dr HSI, kitoang p bandar saujana utk tandatangan saksi.. tah sape tah nurin pun tak kenal.. sementara tunggu tu siap tertido2 dlm kereta ehehe..setelah di pikir2 balik buruk sungguh pangai saya..ahahaa

so moralnye.. kawan2..sila calonkan kawan2 lelaki anda siap2.. suh dorg potostet ic n sign atas borang siap2 sebelum balik johor..(sbb tu td ckp ada baiknya amik borang awal2..)


6. ♥WALI::

time2 dlm kereta nk menuju ke kulai amik ic wali (abg sulung ) nurin terperasan 1 statement yg mengelirukan kt borang2 tuh.. dia mintak sijil nikah ayah & ibu sekiranya::

wali adalah anak/saudara lelaki sulung seibu sebapa
pemohon adalah anak sulung (owh ya sila take note ya, dlm borang nikah..pemohon tu adalah pihak perempuan, lelaki dia state as pasangan je)

nurin mcm tak boleh terima syarat ni.. otak nurin pusing2 mcm2 kemungkinan.. kenapa mesti nk ada sijil nikah ibu bapa? siapa sebenarnya yg tertakluk pada syarat nih? kawan2 nurin takde pun kene syarat nih? akak2 dulu pun takde pun kene?? masa mula2 sangka org2 yg berwalikan pak sedara ke ape.. sibuk mempersoalkan statement tu sampai da tahap leh jd cikgu bahasa Melayu huhu.. redzuan amik inisiatif call org2 tertentu n akhirnya call pejabat agama, mmg sahih ayat kt atas tu tak pusing2.. betul la tuh.. and masalahnyee...

wali nurin ialah ABANG SULUNG nurin.. dan nurin tertakluk pada syarat yg satu nih.. wahh otak nurin tak boleh terima..hati pun tanak terima sebab..
1. bapak nurin da takde <--cemane nk trace sijil nikah dia? (mak mmg tak amik port simpan2 document) 2. usia perkahwinan parent nurin da hampir cecah setengah abad.. mana mungkin ada simpan sijil nikah dorg.. kalo ada pun kertas tu msti la da hancur ye tak? zaman dulu mana ada laminate ke cert cover ke folder ke..

nurin da mula rasa rimas.. redzuan cam biasa remain calm..tak bg nurin fed up ehehe, so dia decide p turun kota tinggi balik semata-mata nk tanya direct face-to-face syarat wali td..

tanya punya tanya keputusannya adalah:
jika pemohon anak perempuan sulung-wajib sertakan sijil nikah ibu bapa asal n potostet
jika wali pemohon adalah anak lelaki sulung seibu sebapa - wajib jugak
jika pemohon tak punya sijil nikah ayah & ibu (kematian wali utama-bapa) - option nye samada
1. abg sulung tak boleh jadi wali..if ada abang2 or adik lelaki dibawahnya.. aa adik lelaki yg lain tu je yg boleh jd wali..

2. if ada abang sulung tp takde adik beradik laki2 lain.. nak tanak kene wat report polis n apply sijil nikah baru utk parent kt tempat dorg kawin kalo tak silap. pastu baru leh setel..

3. p la berbincang ngn pejabat agama bole ke tak guna pakcik ke apa ke..sbb kt borang ada kene senarai kan wali2 yg nasab..


and nurin?? nurin mmg ada 3 org abang .. tp nurin still mahukan abg sulung nurin yg walikan nurin, lgpun mak kakak n abg2 lain pun nk abang sulung je jgk jd wali.. arwah bapak nurin pun penah pesan..abg sulung tu la pengganti dia... tp mustahil kah sijil nikah mak bapak nurin tu masih wujud?

peratusan sijil tu da TAKDE is 99.9%

..sbb masa sebelum tinggal kosong & bawak mak keluar dr rumah tu.. n after bapak nurin pergi.. kami buat spring cleaning byk kali.. sume document lama di asing2..brang lama yg rasa tak perlu dibuang.. nk kasi elak tikus buat sarang kan.. plus usia sijil tu sebaya ngn abg sulung nurin.. kalo kami tak buang pun tentu2 la dia da reput n terlupus sendiri..huhu..

da td toye2.. ni siap da rasa malas nk kawin..bole?
redzuan siap agak lenting sedikit bila nurin ckp malas nk kawin huhuuu

tgh2 otak nurin ligat pikir macamana nk bgtau abg sulung nurin dia tak boleh jd wali.. teringat pd mak.. nurin tak boleh la kalo apa2 x report kt mak..isu besar ni, xleh tunggu blk br nk ckp.. tengah2 report kt mak..tetibe mak leh terlintas kemungkinan besar akak nurin yg noratikah ade simpan separuh bahagian sijil tuh.. walau separuh pun tp ape salahnye mencuba kan? then dia suh hang up sbb nk call akak nurin tuh suruh carik..

...otak nurin ckp.. kalo ikut logik.. 99% separuh pun da tak tinggal..tp jauh dlm lubuk hati nurin, rasa yakin pada statement mak tatau kenapa..tp kuat jugak keyakinan tu..

tup2.. lg 1 minit nk sampai rumah abg wahid..kt taib andak kulai..tgh berdebar2..tak tau mcmana nk ckp..tak jd nk ambil dia as wali..dup dap dup dap..tetiba kak awa called.. and guess what?

MIRACULOUSLY she said... adikkk..! sijil nikah mak bapak kita ada pd akaakkkk..!! akak pun tatau ada.. lengkap tp da reput.. terselit di celah2 sijil2 sekolah dia..

and nurin was like..HOH??!!! ulang2 kali nurin tnya..separuh ke penuh? separuh ke koyak2 ke tak? akak nurin ckp..cukup sifat cuma da reput..tepi2 nya da merekah2 n boleh berderai bila2 masa..and masa tu otak nurin tetibe kuar tanda soal..

"eh? macamana mak bole tau sijil tu ada pd kak awa?? sedangkan td bila tnya dia ckp..cmne rupa sijil tu pun dia tak penah tgk huhuuu..."

dr td lemau n rasa kalo bole xyah sampai la umah abg sulung nurin, kuar2 kereta je nurin da sengih2 balik..LEGAA tuhan saja yg tahu..minit2 terakhir tu la dpt berita..tak ke suspends? bukan sebab takut ke ape..tp sbb nurin tak sanggup nk sedihkan hati abg nurin tuh.. hati-hati kami sekeluarga jugak...pas dok minum n amik document2 penting dr simpanan abg sulung nurin iaitu:

utk urusan wali bg mereka yg tak punya ayah sediakan:
sijil kematian wali utama (asal n potostet)-> that is ayah kandung
salinan ic wali yg berkenaan - abg sulung la.

fuu..setel ic wali.. now go to next level.. jejak balik sijil nikah parent nurin...
dari taib andak kulai..kami bergegas ke sg.Mas kota tinggi pulak.. sian redzuan soang2 drive.. nk ganti drive dia tak bagi...

perjalanan ke sg.mas hampir sejam.. sampai2 je takde berdolak dalik.. terus p carik akak.. n tgk sijil tu..wahh mmg da antik.. nk kuarkan dr plastik folder tu pun makan masa, sbb da reput.. terkena lekuk bucu plastik skit pun dia berderai2.. sampai akak nurin pun tak brani nk sentuh..apalgi nk tarik keluar.. tp sbb nurin perlukan mende tu.. buat a jugak.. pelan2 nurin tarik .. then pelan2 masukkan dlm plastik.. nk masukkan tu pun mencabar... silap sket je ade je deraian kertas jatuh.. after dpt transfer terus patah balik p JB.. tp masa tu da ptg.. kul 6.30pm.. nurin ada janji ngn kak ani.. so kesian lg aa si redzuan pulak kene laminatekan sijil nikah tu n potostet.. huhu ..
haaa..ni dia after da di laminate.. mmg antik..!


so hari pertama..misi mengumpul dokumen selesai jam 6.30pm.. the rest redzuan yg setel...

now hari kedua.. misi permohonan di pejabat agama pulak:


sebab semalam penat..mlm tu terlepek..tak isi pun borang nikah ahaa.. sudahnya pagi2 kelam kelibut.. time2 tu la sume dakwat pen abis huhuu... moralnye..isi la awal2 yeh?

then kami p pejabat agama..

bole pulak sebelum naik tu redzuan terserempak ngn kawan dia.. n bole pulak kawan tu rupanya keje kt pejabat agama??? hohohoo.... tp member tu nk p breakfast..

awal2 otak nurin da stat anto vibes.. cecepat laa ko breakfast..pastu tolong aa kitoang ni haa.. cuak jugak nih...

okeh.. masa nk submit borang tu.. di ulangi..status pemohon kt situ adalah pihak perempuan ye.. jd kalo yg dia panggil nama tu mmg si perempuannya lah.. so moral kt sini.. kalo sape2 bawak laki tu..seret la dia sekali masa kene panggil interview.. kalo tak nt dia ngelat..

tunggu punya tunggu.. baru nurin perasan.. ape punye weng laaa.. nurin dtg pejabat agama pakai selipar jepun je???, then pakai tudung tak match ngn baju.. kain batik itam gold red, baju chiffon itam, tp ape kes daa pakai tudung pink itam..huhuuuuu..ngn spek mata tak tanggal pun.. tup tup..cik Nurin Az.....

huh..! 3-4 kali nama nurin di panggil tp nurin tak dengar.. weng tak berkesudahan.. si redzuan da gegar br nurin sedar n bangun p kaunter..bismillah...duduk...then perati org tu semak borang2 1-by-1...

masa dia setel2 borang2 tu pun ada kalanye dia panggil2 nama nurin nk tnya2..ulang2 pun tp nurin tak perasan..depan mata tuhh.... apsal tah ngn nurin nih...huhuu... so nurin perati je laa pegawai tu semak2 utk tentukan n pengesahan wali..dia check senarai, sijil kawin,bla blaaa... then tiba tiba....ketepek..! borang interview 1 kapel lain tertepek kt depan nurin.. kapel tu p submit after da di interview..tp betul2 letak depan mata nurin.. haa ko ternganga...

(untuk pengetahuan koang.. bg johorian.. mmg wajib melalui seisi interview ni yeh.. samada perempuan atau laki2 dua2 kene..)

ada 7..TUJUH soalan ye.. n soalan tu umum.. dia cuma senaraikan subjek je.. yg nurin ingat

1; kalimah syahadah & maksud kalimah syahadah
2. Al fatihah
3.bacaan qunut
4. tanggungjawab suami/isteri
5. munakahat
6.toharoh
7. ... nurin lupa tp something yg include dlm subjek tauhid n ibadat..(dlm kitab mutaal-badrin tuh)

ada 2 mende yg nurin kecut..1. nurin tau kompom lidah nurin terbelit2 kalo suruh baca qunut kuat2.. 2. toharoh tu subjek ape? mcm tak penah dengar je ???

...tp..syukur Alhamdulillah..tuhan permudahkan urusan nurin ehee..bole eh..seisi interview kitoang tu. jd seisi bersuai kenal.. interviewer tu siap ckp suka lg nk kawan ngn nurin.. (dia laki2 tp jenis lembut tuh.. member redzuan la tuh) dia tnya.. hangpa berdua belajar smpi tingkat mana? then sekolah agama sampai level bape.. ? kitoang ckp la bla blaa..n sek agama sampai darjah khas..(utk yg tak paham..darjah khas tu..level plg tinggi la kat sekola agama, seragam pn jd kaler serba putih lain dr yg lain kalo da masuk darjah khas..) borak2 punye borak sekali dia ckp.. haa aku rasa koang dua ni orang2 terpelajar.. tak payah la aku tanya banyak2.. asas je la yeh...

tp dia punye asas tuh.. dr 7 soklan tu.. nurin cuma kene baca doa qunut..! sahaja..ahahaaa.. berterabur jgn ckp.. terbelit2 lidah nurin.. last2 nurin ketawa n ckp.. selalu bc dlm hati je.. lancar je.. sekali suh kuarkan berterabur wuuuuhuuu... then pe dia buat? dia tanda right kt 7-7 kotak soalan tuh..ahaha..selamaattt tak kene tanya toharoh tuh.. dengo2 citer ade kapel b4 tu tak dpt jawab soklan air ada bape jenis? hahaa nurin pun kalo kene tny xleh nk jawab.. nurin cuma ingt air mutlak je akakaa...lupe mehhh...

tp apa2 pun kami lulus dengan cemerlang....!! oh ye..redzuan plk cuma kene syahadah n baca niat mandi wajib je eheheeee....

then after pass interview... urusan ngn kadhi pulak.. pas setel borang dorg akan bgtau sape kadhi yg manage daerah kita n sape kadhi yg kita kene jumpa utk berurusan.. ha time ni koang jgn la berlagak cam tau je sape kan...

jgn lupa mintak contact num kadhi tu, n alamat utk dihubungi...

so pastu.. nurin anta redzuan blk umah parent dia sbb dia nk solat jumaat.. n bab book tarikh nikah ngn kadhi tu.. redzuan jugak la yg setel kan.. pasai nye umah tok kadhi tu kt air tawar 3, while umah parent kitoang kt air tawar 2, so takyah la nurin tunggu kan? sbb nurin kene blk JB..

and begitu la kisahnya...(nt bila da tua2 nurin nk baca ni balik hihii)
byk rintangan n dugaan... kuncinya cuma sabar... n yg tak sabarnya sbenarnye nurin... kenapa? ntah.. masa nk apply nikah ni..otak nurin mcm takde kt tempurung kepala.. asik ilang melayang2.. huhu.. now after urusan tu selesai.. nk tanak nurin kene berpijak pd bumi nyata balik... ehe tp bahaya nya bila berpijak pd bumi nyata balik......

nurin da mula rasa panik..! wohohoooo...



p/s:: whooopss..! sebelum nurin tutup.. nurin tau akan ada yg terpikir..awat daa johorian ketat gile undang2 mohon kawinnye.. payah kemain.. masa nurin terhimpit ngn persoalan ni pun sebenarnya nurin tau.. ini yg terbaik..pasainya? takyah pegawai tu bgtau sebab pun kita da bole pikir kan.. sbb mereka nk pastikan wali yg menikahkan kita tu adalah sahih.. n dr nasab yg betul.. sbb tu bila berkait ngn anak sulung peraturannya ketat..

and nurin pandai2 wat assumption.. nurin rasa ni msti penah ada kes.. wali yg menikahkan tu status nya anak luar nikah la nih..tak pun status tu diragui.. tu yg tiba2 ada undang2 ni..jd nya tu sbb walau nurin mcm lemas2 n rimas masa kene syarat 1 ni.. tp nurin tak merungut pun.. sbb nurin rasa nurin paham alasan disebaliknya..demi kebaikan bersama..n diri sendiri jugak..kan?

bab yg kene interview tu pulak.. sbb mereka nk pastikan misi keluarga sakinah di laksanakan dengan baik.. pasangan yg berkahwin tu sekurang2 nya msti ada pengetahuan agama n boleh membimbing antara 1 sama lain.. tau hukum n tau tanggungjawab masing2.. logik kan?..

so sape2 yg nk kawin ngn johorian tuh.. lekkk...jgn takutttt...



your trutfully:

♥ nurinazmia

3 comments:

Erika Anuey said...

Aduih..johorian sendri pun takut nak dengar. nikan lagi orang yang nak kawne ngan orang johor! huhu

kalo i jadik pengat, i pun nak marah u gak. adake buat2 benda sema ni then kata malas nk kawen. tak elok tau! pengat dah tolong pun malas nak kawen lagi..

pengat..pengat. naseb ko la.

aaa..sudey takut yer..huhu

Iera said...

ms k.iera dulu sng je pn..opps..sorry, k.iera org png..hehe..(fuh! nasib baik dulu kawin org png gak..)

*~*nurin*~* said...

sis anuey- time tgh kalut cenggitu mmg ler start kuar perasaan2 negative tuh huhuuu..

alaa jgn tatut..senang je lagi2 kalo bukan anak sulung n ayah masih ade..lekk je..hihi


kak eira..
ahaha penang tak sama ngn johor aa.. sini mas kawin pun harga ais krim je..rm22.50