Thursday, August 4, 2011

498: [Home ] : Rumah kampung penuh sentimental...

#ada masa makcik ni suke baca balik entry lama.. menggamit-gamit kenangan gitu.. so harus dicikbukukan kenangan ni pasai...this one is worth remembering..and entry ni di jangka panjang sikit laa.. utk tatapan cucu2 cicit atok ahmad jugak...supaya sambil2 baca tau la kamu2 menghargai  rumah nih...walau cuma sekadar rumah kampung biasa...#

macam yang nurin tulis kt entry lepas.. 27th 07 2011 nurin anta mak balik air tawar utk settle duit upah orang cat umah kampung.. i didn't expect anything..ingat cuma nak bayo upah biasa2 cam mak selalu buat.. upah jaga umah...well just for cikbuku info.. rumah kampung ni..sebenarnya kategori 'rumah tinggal' .. atau ayat senangnye.. since my daddy passed away.. rumah ni da tak dibuat duduk sehari-hari.. tapi masih digunakan utk kami anak beranak berkumpul utk event2 penting...etc...seusang mana pun ia tetap 'rumah' kitoang...


seriously nurin semenanye tak tahu menahu pape..takde la nurin usung cik niki bawak balik.. .so disebabkan cik niki takde..nurin snap pictures gune tepon jeh.. kualiti tak santek..tapi takpe yang penting nilai kenangan yg mau di pahat2 nih..

alamak ni je gambo lama yg ade dlm simpanan..ni la dia..umah biasa je umah kampungan...
# if cucu cicit atok ahmad n nek singah nak dpt gambaran sikit2 camne ke'ijo'an nye rumah ni dulu sile click sini : rumah  <--bermula dari perenggan 12 #



so sepanjang ditinggal kosong mak ade upah seseorang utk maintain sekeliling rumah..so walaupun usang takde la rumah jadi hutan belantara huhu..but one thing nurin n adik beradik lain da stat notice... the aura yg our mom posses..tatau la ade ape pd mak nurin nih.. asal dia hire someone or delegate sesuatu tugas utk dia.. orang2 yang berkenaan selalunya MESTI deliver something yang OVERRR or UPPER than our expectation..

 walau sekecik2 tugas yg didelegate taunye nanti bile kitoang balik..hasil nye mak aih.. terbulat2 mata..as for contoh abg yg mak upah jaga rumah...dari utan belantara kt belakang tu..da siap mcm leh buat umah lg satu dah...tu salah contoh je..yg paling penting.. mereka2 selalunya kasi alasan yg sama.. just nak tolong mak..so mereka buat sehabis baik..tak harap balasan or bayaran lebih dari yg dijanjikan... see? baik2 kan orang2 yg disekeliling mak nih? 

AND..... ini la yang berlaku jugak utk kes kali nih...mak upah sorang anak jiran area situ yg mmg amik service cat umah ..suh cat umah sikit..kasi yg usang bebeno tu nampak elok sikit jeh..di ulangai siiikitt jehhh pilih kaler pun main pilih2 yg terang sikit dgn niat..tahan lama lah..kalo ditinggal pun tak nampak dhoif...rumah yg di duduki sehari-hari ni mmg tak sama ngn rumah yg cuma dijenguk sebulan sekali...


so after beberapa minggu...orang tu call mak suh tengok umah... sekali bila sampai umah..haaaaaa hamek ko..! terjojol mata nurin...


ini ialah permandangan & perasaan nurin sewaktu turun kan kete..""HOO EMM JII...ORENN..!!!!!!?"




 and jalan tuh da rasa cam highway dah huhu..nurin siap suh abang yg cat tu tambah double line kt tengah2 jalan nih eheh..tatau la dia buat ke tak pastu...:P


ok..berbalik pada rumah...at first i tot just cat balik oren..ok2..fine..fine.. bertenang semula..pas bukak mangga umah nurin stat tawaf sekeliling and perati setiap sudut yang berubah...owh pastu baru sambung ngangaa ....wuuuu mereka sangat detail...



just for info..kitoang adik beradik memang dah sepakat takmo ubah umah ni jadi umah batu cam rumah orang2 lain *kt kampung ni hampir sume rumah pakat banglo2..batu2 lawo..huhu..sebab setiap inci umah ni adalah hasil tangan arwah bapak n atuk nurin... the value is priceless.. bayangkan our daddy a.k.a ur atok/moyang...built rumah ni dengan tangan sendiri..SETIAP INCI..masa mula2 bina tanpa ada asas or basic pun tp demi tempat anak2 n isterinye berteduh.. jadik la sebijik rumah....so ni la rumah tempat nurin dan 7orang adik beradik lain membesar...dididik... dibentuk jd kitoang yg sekarang...


tempat letak munge pun da mcm jalanraya heheh..dengo2 dia kata sok2 dia nk cat jugak pasu2 tuh..huhu

bapak nurin memang suka buat 'lubang angin' so that rumah tak payah pakai ekon..da sejuk dah.. walaupun waktu dia buat ni kategori memandai2..tp nurin kene akui bapak nurin ialah manusia kreatif.. jadinye tak heran la kalo ditengok setiap sudut kayu2 tu disusun..kalo di perati lama2 ade nilai artistik sikit.. selaku anak yg selalu tolong bapaknye cat rumah dulu2 nurin tau la betapa lecehnye nk cat rumah nih... and mamat yg cat rumah ni..sungguh laaa bersungguh2.. dia berjaya mengatasi kecerewetan rumah ni.. sume part dia berjaya cat..  very the detail.. tiang kayu termasuk besi2 penyokong ni sume dia cat balik...memang rajin la ko ....




haaa ni area peberet nurin... kerusi panjang ni pun dia matchingkan kaler sekali..  kerusi panjang ni pun bapak nurin buat sendiri..da ada sebelum dari nurin lahir lagi.. tempat kitoang lepak2 kat luar.. tempat mak bapak nurin nak tata anak2 kalo memasing nak balik ke tempat masing2...



car porch pun very the detail.. termasuk segala besi2 atas bawah tepi tu sume...seb bek simen lantai tuh takleh cat..agaknye kalo boleh dorg cat sekali... tp agak membimbangkan kitoang stat jumpe lubang kt situ.. happened few minute before kitoang balik jenguk umah..




ini permandangan ke belakang..rumah ni semenonye panjang ye ye o haha..nurin sendiri pun tak brape rajin nk kuar melepasi pintu belakang hujung nuunnn tuh.. . ade akak abg nurin yg tak pernah pun pi belakang tuh..:P.. punye pemalas heheh..




erm..takpe kita p jenguk sikit kt belakang...haa..sentimental area nih.. tempat nurin 'mengembangkan bakat' buat 'mural' time kecik-kecik dulu...hehehh :P .. dinding peberet ni.. asal ade idea je dulu mmg 'terukir' la dia kt dinding tu kuikuiii...;p bile da penuh 'kesenian' atas dinding tuh sudahnye bapak nurin tepaksa cat semula..siap buatkan blackboard siap duster and set kapur lengkap utk nurin ahak ahak...:P ..but still bape kali lapis cat semula pun situ jugak2 laa 'bakat nak dikembangkan' selain dari dinding bilik tidur nurin kuiiiiiiiikuiiii......:P





sambil2 tu..perati2 jugak sekeliling..haa yg ni nampak cam biasa tp tinggi giler nih.. tempat bapak nurin sangkut burung terkukur dia.. dulu tiang ni ade merata..baaanyaakkk... tp skrg kitoang suh abg jaga rumah tu tinggalkan satu je buat kenang kenangan...





and yg bestnye..nurin ni ye ye o siap gugel gambo daun pegaga.. pikir mana nk carik n pikir camne nk simpan kt sini.. tp sekali kt umah kampung....



ha hamek ko..tepi car porch aje sepah-sepah heheheehhhh....

now rumah da kureng ke-'ijo'-an nye compare ngn dulu...now da banyak lapang..kalo ikutkan dulu segala jenis pokok rimbun di sekeliling.. tahap kalo terdesak sangat tak payah p kedai laa cari bahan masak.. sume ade..  tp disebabkan susa nak menten cam masa bapak nurin masih ade.. so mak redha je la bila org yg dia upah tu cuma tinggalkan sikit -sikit je pokok yg tertentu.. 

# if cucu cicit atok ahmad n nek singah nak dpt gambaran sikit2 camne ke'ijo'an nye rumah ni dulu sile click sini : rumah  <--bermula dari perenggan 12 #




ok kembali ke topik asal.... memang gigih.. pondok nama yang dah di vandalism ni pun dia cat kan jugak... 








haaa yang ni mem besar nye... alololoooooo.... mem besar kesayangan saya..! .. manusia paling sabar, paling demokrasi, paling memahami didonia.. hehehh...




owh yang ni saje je..buat kenang kenangan.. ni rumah jiran sebelah.. umah bespen mak nurin...umah wak munah...kalo perati betul2 tu ade tu orangnye tengah siram pokok kt tepi atas bukit tu...






wokeh ni overview keseluruhan sekeliling luar rumah..angle dari yg paling belakang je nurin tak amik.. tak larat nk pusing sampai sana...huhu...papepun Alhamdulillah..da tomel da rumahnye..tenkiu to am dan kawan-kawannye kerana gigih buat sehabis baik utk mak.. kalo ikutkan hasil keje dia utk umah lain takde la sedetail ini.. nurin tengok dia buat umah jiran sebelah..sebis biasa2 je...tp sbb niat dia baik..nak tolong wak ngah katernye....umah buruk pun dia n kawan2 gigihkan jugak repair kasi nampak elok...bukan takat tu jeh.. siap tolong jejakkan sarang ular lagi..siap munuhkan lg 3ekoq.. siap nak tolong tabur2kan garam lagi sekeliling umah ..siap repair2kan bumbung n tah ape lg tah dia buat..banyak lahh...padahal mak cuma upah dia utk cat siikitt siikiit jeh tuh...



walaupun kalo ikut plan asal bajetnye cuma ratus2 jeh... tapi kesudahannye beribu beribu lemon.. setengah hantaran kawin nurin tu br utk kos luar tuh huhu...tp sbb niat mereka tu sungguh murni..mak da stat nk hire mereka jugak utk projek kaler dalaman lak.. koman2 tak dhoif la rumah ni.. walaupun jiran2 sume umah da batu.. mak je nk menten rumah semi kayu-batu..sampai bila2..insyaAllah...



sok lusa kalo rajin ..nk stori mori kenangan kecit2..betapa 'sejuknye tangan' atok n nenek korang..sempena genap 3 tahun atok ahmad da pegi...

yg benar..si bongsu...
's
~ nurin

No comments: