hasben tiada...nun jauh ke sarawak lagi..dalam sebulan berapa kali mau pigi sabah,sarawak, labuan daaaaa....eeeeeeeeeeeeeee....!! hmmm...so now...i sendirian maka..ku selak kembali cikbuku .. mengisi masa...
**
story kisah kami main pondok-pondok malam tadi.... oke..ketawakan saya... sile-sile i rela..T_T.......al maklum Aidilfitri 1432 da semakin dekat...tambah2 lak 1st n 2nd raya tak balik kampung...orang lain buat kuih.... i pun teringin nak buat...tapi.......... ... nurin akui otak kanan nurin ni kalo di gaul2 sebati dgn idea otak kiri dia agak bole diharap kalo suruh buat teori masak2 simple or ape2 saje yg bole di buat makan ..or mende2 lain sikit...eksperimen hape2 la utk idup...TETAPI.....
kuih...di ulangi...kalo yang di namakan K.U.I.H.....bubuh la ape nama pun... suruh la nurin buat.. otak nurin 2-2 belah dia kejung huhu... dia tanak proses ape2.. totally blur..lebih blur dari nak menjawab soalan add math..
tapi sebab teringin jugak2 ... i decide to eksperimen ape yg termampu.. so dengan sokongan iwan.. p laa giant cari bahan.. aalaaaaaaaa tapi banyak bahan da abis.. so ape yang ade je rembat..iwan sungguh bersabo melayan karenah bini nye yang terpusing-pusing berapa kali tah dalam tuh yg tengah blur sambil-sambil memaksa kedua-dua belah otak mencari idea.. cepotet pun takpe.. janji ade gambarannye...
so... after membayangkan kombinasi rasa utk kuih tu..and beli ape yang jumpe.. maka bermula lah aktiviti pondok-pondok... * disebabkan kadar confident di bawah tahap optimum.. kuantiti just buat cukup2 utk laki bini makan dulu je muahaha......
oke..kalo nak ketawa guling-guling..sile kan.. amikla bantal ke toto siap-siap supaya leh guling2 dengan nyaman...wuuuu T_____T ".....
.ye....basic idea ala-ala kuih cornflakes jeh..^^.. tapi nurin tak suke tipikal kuih cornflakes yang selalunye manis gile..and then rasa cokolat jeh...tak thrill la...so yang ni nurin modified guna kokokrunch yang di tambah2 bahan tertentu supaya dpt rasa 'manis-manis masam rangup'..
so bahan-bahan yang terbabit....
1.kokokrunch,
2. home made strawberry jam.. ~ yang home made selalu tak manis sangat...
3. kismis hitam
4. kulit limau kisar ~ ade isi dia sikit
5. majerin
6. coklat - hasrat nak guna cooked coklat tuh..tp kt giant da takde..abis da sume..so nurin rembat stock coklat cadburry dalam freezer...*dear..nanti p labuan ganti balik eh tauu tauu.. nak lagi banyak tauu...!
7. last but not least.. madu.
while the cadburry cokolat.. dicairkan... yang ni nurin lebihkan cadburry yang ade isi vanilla... campur-campur ngn original...
da cair gitu.. bubuh madu kat dalam dia..then nurin gaul lagi sampai rata...tatau la bole pakai ke tak teori nurin nih.. bajet leh jadi gam utk kuih haha...
then after da gaul2 bahan dalam mangkuk tadi sebati baru tuangkan cokolat cair tu dalam dia... and nurin tambah lagi..dengan kulit limau kisar.....
pastu leh bubuh dalam mangkuk kecit-kecit tuh...
oke..da siap bubuh..
huhuuu... ye yee..ketawakan laaa...T____T....
pastu bubuh dalam freezer.. nak kasi cokolat tu beku ...dengan harapan kuih tu melekat le sesama sendiri....
sob..sob.. idea kali ni..rupa dia memang agak tak meyakinkan ...ape nak buat..saya memang buta dalam bidang membuat kuih... tapi ade satu misi dia yg tercapai... that was... ''the taste..! ' hehehe...yesszaa rasa dia sedap..a bit diff ..manis2 cokolat tp ade masam2 buah.. cedap..! lalalaaa.......wokeh kang sok2 da jumpe coklat masakan tu leh gune tuh pulak.. yg ni structure dia agak rapuh since coklat tu beku tu beku..tp kalo lama2 kt luar dia cair ...cadburry la katakan....
maaf zahir batin...:) *ucapan raya da buat kt ujung entry deko-deko aritu..so nurin tak buat ucapan raya lagi la yeh...
♥'s
~ nurin
No comments:
Post a Comment