Dah beberapa entry sebelum ni agak merepek2..jadi mari ke pangkal jalan..:p .... nurin nak share idea lagi.. sempena nak dekat raya ni .selalu kita tengok akak-akak, makcik-makcik akan berhabis duit beli barang serba baru semata-mata nak hias rumah ye tak???.. nak baru-baru jugak..tapi kalo ade menda yang boleh di jimatkan or diguna pakai semula.. why not?? fresh idea doesn't mean MUST buy new item ..betul? so kali ni nurin nak share idea utk deko munge yang comel tp ekonomi a.k.a berbaloi-baloi n praktikal... ..biasakk.. 'tak nurin' lah kalo bab mendeko ni tak praktikal or berbaloi-baloi ni kan..? :P
ermm..gara-gara excited nak menyalur keluar idea yang dok meronta-ronta nak keluar ..nurin terlupa nak capture bahan-bahannye...after da sepah-sepah baru teringat nak capture...
so... bahan-bahan yang kita perlu tak banyak...
1. Pasu comel-comel kaler and design ikut selera masing-masing....
2. SEJAMBAK *je munge ...kaler and design punnn ikut selera masing-masing...
| munge-munge after da di pisah-pisahkan yeh... |
since this time mau tukar selera..nurin simpan cik munge2 matahari..tukar to roses pulak.. ok..berbalik ke topik.. disebabkan misi n visinye berbaloi-baloi a.k.a ekonomi and praktikal.. toksah mubazirin yeh.. beli 1 pokok jeh..tak pun secukup rasa je lah..toksah lebih-lebih..pastu nanti pandai2 laa nak ejas..*tu pun kalo warna munge yang kita nak takde.. kalo da ade tak payah beli lagi...
ok sebelum tu masih ingat tak pada bunga tangan DIY nurin nih..??.. bunga kawen ......
orait after da kawen munge ni terdampar dikotak semata.. walaupun sentimental value tinggi.. tapi daripada mubazirin lebih baik di recycle mana yang patut betul? haa ok.. so bahan yang ketiga...
3. Bunga yang da tak pakai..
4. Barang-barang yang terpakai.. as for contoh.. span kelabu tuh..nampak tak? kt belakang munge tuh..
tu bukan span bunga yeh.. tu span yang disekalikan dalam kotak sewaktu beli barang dulu..tak ingat barang ape.. tp barang fragile.. so bila ade bahan2 macamni jangan biasakan diri terus buang.. simpaannn.. kot2 nak guna.. span ni agak tebal, kenyal n lembut.. ala2 span basuh pinggan tapi lagi mampat...so kalo takde span terpakai camni..rembat span basuh pinggan pun ok..theeheee,,,:P then bahan seterusnya...
5. tools engineering husband ..muahahaha.... *sori saya takde tools menggubah so guna aje laa barang-barang yang ada asalkan BOLEH dapat hasil yang kita mau kan..? pointnye kat sini.. tak payah susah2 semata-mata nak beli tools kalo setakat nak buat deko comel-comel..:P
ok..tu jeh bahan yang kita perlu.. so step pertama after bubuh span tadi dlm pasu comel..gayakan bunga-bunga tu mengikut 'idea asas' memasing... maksud idea asas ni.. for sure dalam kepala kita da ada rough ideas kan cemana ghupe gubahan tu kan..?? so belasah je susun2 ...
haa tu la dia sebahagian tools engineering hasben saya yang digunakan yeh.. *ni kalo kak ajim nampak nurin gubah munga macam nak pasang litar ni.. mau dia pengsan bangun pengsan bangun then pengsan balik nih muahahaha...
ok.. then..disebabkan munge yang nurin beli ni takde daun sangat... nak capai misi praktikal n berbaloi laa katakan..munge nak cantik tapi nak harga yang berbaloi.. so terpaksa la amik yang cantik ikut taste tapi kurang daun..! hehe.... maka disinilah kita gunakan kreativiti seterusnye..... KIDNAP daun, batang or ape2 saje yang perlu dari munge-munge lamaa ..!! yesszza...
da kidnap tu ikut la kreativiti sendiri macamana nak kasi dia jadi pokok... contohnye.. macam ni....* combine daun munge baru dengan batang berdaun munge lama....
or macam ni...
amik lidi cucuk je jadikan batang... menda-menda nak sorok dalam gubahan cenggini.. kalo pasang-pasang cenggini pun .. tak proper cam bunge beli baru.. who cares???.. yang penting org mau tengok final gubahan tu jeh..ha so pe lagi..jangan segan-segan.. gunakan je kretibiti anda...! ngee~ :D
actually banyak lagi teknik nurin buat..tapi gambonye tak dan asik nak amik jeh... then after kita susun-susun daun kidnap tu bersama-sama dengan cik munge... kalo ade bahan-bahan sedia ada yang lain.. bedal je.. bubuh.. cam contoh p depan umah carik ranting-ranting ke...kebetulan nurin mmg ade ranting-ranting comel yg patah2 nih.. so bubuh aje laaa... kalo kaler tak matching..pe lagi.. kalerrr laaaa...:P kecik je pun...
| tepakse terangkan gambo..pasai tak nampak.. |
and then... di pendekkan citernye... teettt...!! ini ialah hasil-hasil dekorasi comel baru nurin yang da siap pada malam yang sama....
ini.....
ini jugak....
dan.....ini.....ingat sempena kita menghayati bulan ramadhan " innal mubazirina kaanu ihwanassyatin." ... so jangan membazir... ade baki sekuntum kita jadikan pulak hiasan macam ni... very simple but nice ape??
while yang comel-comel tadi kita leh bubuh kat mana-mana ruang ikut selera secukup rasa.....haaa.. tak ke suasana baru tuh...??? biar sentuhannya sikit... tapi perubahannya terasa... comel pun comel...
modal pun comel jeh.. sejambak munge tu baru RM16.90 tp leh cover 2 pasu ... dan yang paling penting.. KEPUASAN mengalir-keluarkan idea sendiri tuh..PRICELESS..!! haa tak caye try la buat apa-apa fresh from your own idea.. sekecik-kecik mana pun ia.. kepuasan dia indescribable ...tu sebab nurin suke bebeno ngan mission and vision : practical and berbaloi, sangat boleh menjana kreativiti....pastu walaupun tekniknya agak merapu-rapu but experimenting your own ideas is superrrr fun..!
so..selamat mendeko raya..! *walau hakikatnye nurin and iwan tak balik raya pung tahun nih.. sob...! sob..! raya pertama n kedua nurin je koje... cian iwan terbabit...;p
p/s: ambil kesempatan ni... nurin and hasben mohon maaf zahir dan batin pada sesiapa yang singgah disini.. halalkan segalanya dan ampun maaf atas segala kekhilafan di masa lalu..sekarang..dan masa akan datang.. samada secara langsung or tak langsung...sengaja or tak sengaja yeh... salam ramadhan.. and salam aidilfitri to everybody..:)
♥'s
~ nurin

No comments:
Post a Comment