hotey my mom is getting better Alhamdulillah.. so mood to sambung and cecepat abiskan travelogue suda bole di up kembali....
so at day 5 tempat2 yang kami cover di pagi hari ialah : Namdaemun . so route to Namdaemun :kalo ikut Subway : Subway line #4, hoehyeon station, exit #5 .. tapi sebab kami tinggal at myeondong so tak jauh.. jalan kaki je.. just walk ahead ke arah bangunan migliore tu.. and pehtu sampai kat satu kawasan yang sume butik2 kt situ jenama orang kaye.. pasai kt situ ade segala2nya brand yg disukai orang berduit such as Louis Vuitton, tiff n co, rolex, coach..etc..pehtu jalan depan lagi sikit akan berjumpa la dengan Namdaemun...
such a nice morning... n kami sampai agak awal.. ahjussi ahjumma kedai memasing baru nk set up kedai.. , byk juga yg da redi tp still kemas2 lagi..stop jap amik gambo..
so ni laa dia namdaemun .. ade indoor n outdoor market.. depends on you nak shopping mana.. ade jugak kami pusing n shopp kt dalam..tapi since lagi selesa berjalan kt luar..pasai kt dlm bangunan pasang heater.. luar ekon semulajadi..so masa banyak di habiskan di luar..
cuma kisahnye..hal yg kene tau kalo nak mai sini.. kat sini banyak jual bag2, baju, jacket, topi, kasut..segala yg berkaitan ngn pakaian laaa..brooch pun ade.. kot jenis suke brooch beli kt sini..and tempat ni saaangat luas.. pehtu kt sini bole tawar menawar TETAPI make sure memang nak beli baru start tawar menawar.. kot just ngade2 nak tanya..kene persiapkan benteng di hati supaya tabah apabila di maki hehe..
oke memula dok usha indoor, kak ani p beli brooch.. iwan dok usha bag.. tapi iwan pesen manusia tak kisah kene marah.. kena marah pun senyum2.. dia dok try tawar2 tp tak beli..pastu kene maki ngn ahjumma... nurin nk bagi ahjumma sabar terpaksa tepuk2 bahu dia.. pastu ketawa2 pura2 tak kisah kene maki... baru le ahjumma tu bertenang n ketawa sama-sama...hehe..hoke tu tips tu oke? catit...haha
pehtu kat sini ade pelbagai ragam manusia.. kalo dari ari 1st sampai semalam hampir 90% sume orang nice2 ramah2..comel2.. kat sini lain sikit suasana dia.. dia turun jd 60% je yg baik... tak tau la kenapa.. persaingan mebi? kt sini ade tempat yg orangnye berlagak2.. tapi kalo yg nice tu..nice sensangat.. antaranye mereka2 yg di capture dlm gambo nun..sume2 tu spesel2..baik n ramah.. so kalo nak singgah beli tu.. kot orang nye spesies panggil2 senyum2.. aa pi lah.. kalo kedai tu besau pun tp owner dia buat dek je.. sile jauhi.. tak berbaloi.
hoke abg ensem atas tu jual ginseng, seaweed, tea, etc.. di akui mmg sedap seaweed dia jual..tp faktor utama kak ani beli /nurin paksa kak ani beli.. sebab masa dia promote seaweed tu.. mata dia yg kaler teh limau ais tu menusuk kalbu zzzaaappppp..! menusuk tepat ke jantung hati nurin haha...secara live dia sangat ensem ok haha..english pun sgt bagus..
pehtu nurin cam biasa.. pegi street mana pun mesti masuk kedai cosmetic / skin care.. tambah koleksi masker lagi..
pehtu kami masuk indoor gak.. so dapat la rembat trench coat korea utk kak ani.. what an experience.. ahjumma tu ngn anak dia langsung tak boleh berbahasa english.. tapi dia bersungguh nak jual coat2 dia.. so wlaupun in hangul gigih depa terangkan ape bagusnye coat depa tu... kalo aritu nurin leh paham ahjussi tu ckp based on body language n english word sikit2.. tapi kali ni.. nurin jadi translator tuk kak ani n ahjumma tu hanya dari body language je hehe... now i know why people kalo di campak kt negara orang dia leh cepat je adapt..
disebabkan nurin berjaya menolong ahjumma tu jual trench coat dia.. dia rasa terhutang budi.. dia tolong packkan sume barang2 shopping kami tadi dalam satu beg besar supaya senang nak bawak katenye hehe...dia ckp banyak dari awal sampai akhir tp totally in hangul.. nurin punye respon hanya 'yaaee..yaaee gamsahaminda '
okey.. setel namdaemun kami pergi ke itaewon pulak.. kalo dari orang tempatan.. depa panggil tempat ni as 'muslim town' pasainye tempat ni ramai orang muslim berniaga, n tinggal.. n kat sini jugak lah terletak the one n only masjid kt korea..

niat asal p sini nk makan kt restaurant muslim/ halal utk dishes korean.. tapi kebetulan hari ni hari jumaat so.. kami join sekali solat jumaat, khutbah nye di sampaikan guna 3 bahasa, Hangul, english , and arab.. (kalo tak silap) ..
perasaan tengok korean tunai solat jumaat sama2 agak unik.. nurin paham kt sini muslim minoriti.. pendedahan pada hukum agama mungkin masih dalam peringkat pertengahan.. jadinye nurin leh paham la kalo tengok korean women punye telekung sejarang kain chiffon / lace hehe.. pehtu muke gaya mekap gothic tapi pastu sarung telekung solat jemaah..time solat yg jambul terkeluar pun ade..
setel solat jumaat keluar2 carik iwan..sekali teeett..!! tu diaa.. disana di kerumuni ngn gadis2 korea haha..
mula2 ingat takmo kaco..kasi can la.. da dari hari sampai korea dok asik sebut nak gambo ngn korean girl..tup2tgh tunggu dari jauh... iwan panggil suh join...dan dan je nurin sampai , gadis2 tu ckp kt iwan "ooo my..you are so lucky..your wife is so pretty..! yaaee velli beautiful" haha.. eleeeeeeeeeeeeeeeeeee~~ mesti nak cover tadi ni.. mesti dia sangka nurin jeles tadi ni.. cover ngn ayat2 pujian theeeheee...:P
nak je cakap ala takpe don wori..tadi mmg kasi can pun :P :P :P :P .. rerupenye depa ni student.. depa berminat nk tau ape yg muslim buat waktu solat jumaat, tapi tak berani nak masuk dlm masjid.. tu sbb dok melilau kt luar...jumpa iwan, kerumun la iwan... okeh pas borak2.. gamba sama sat.. tengok kaler kulit nurin..obvious yg paling kelam kan..?? tu sbb tak caye kene puji..
route to itaewon : Subway line #6 , itaewon station, exit#3..
tapi ritu kitoang naik taxi je.. kaki da nak patah banyak sangat berjalan...hokey yg kene tau pasal itaewon dari segi makan n keperluan basic cam kat runcit tu tak perlu bimbang sbb banyak kedai makan halal, n kedai runcit yg barang2nye di jamin halal...Malaysian yg kami jumpe sewaktu nak p Nami pun..kebanyakannye cakap mereka duk kat itaewon sebab nak senang carik makan... kalo setakat kebab gemuk tu..no problemmm...
sesudah tu menapak pi kedai makan korean halal.. tp ghupenye ari jumaat depa tutup sbb solat jumaat, maka kami beralih ke kedai masakan turki.. ape2 je la janji perut berisik..
sesudah kenyang.. kami teruskan perjalanan ke hyewa street or dikenali sebagai hyewa universiti women area... and sebab hari ni kami nk leisure walk..maka kami naik taxi lagi.. tapi kot nak naik subway :
Line #2, Hyewa station, Exit#2, or #3 (walk ahead 5-8minits)
terus terang ari ni nurin lemau sikit..so sepanjang dlm taxi nurin tdo haha.. tapi sempat la tengok suasana perumahan kt sini.. mmg macam dalam drama tu pun.. berbukit bukau.. lawa n moden.. ok then sampai ke hyewa street...turun2 je rasa suasana kt sini lain lagi.. tatau la aura nye kot.. mmg lain laa...tatau kenapa...
tetibe kan...bila berjalan ke depan.. haaaaaaaa tu diaaa... selautan gadis2 cantik macam dalam tv, mcm dalam katalog baju korea tu berjalan menentang arus..gaya depa da mcm yg kt iklan jual2 baju online tu.. pastu nurin ni sbb still mamai.. nurin tanya iwan yg jalan kt depan...
| owh ni capture masa kt dalam2 sikit..yg gadis2 cun tu kt jalan masuk td..sehala ngn universiti women.. |
ok tempat ni betul-betul kene dengan namanye.. 'women street' segala barang2 butik-butik kat sini.. memang membuka mata seorang 'women' .. tengok aje la sendiri...

nurin yang rasa mcm da cukup shopping while kt insadong, namdaemun, myeondong pun tetibe je mcm tershopping lagi kat sini.. complete atas bawah, baju, bag, stokin, etc..kt sini ade banyak cafe2 best.. tempat filming location .. tapi sbb nurin nyer kemaruk drama korea tu tak kritikal sangat.. maka takde la rasa nak kejar n carik pun... ade nampak pun pastu dah...camtu je..
next pendekkan citer after penat geledah setiap pelusuk... kami duduk kt satu dataran yg bulat sambil minum bubble tea...iwan2 yg sungguh2 nk rasa mende ni...sanggup menentang arus sesorang p beli.... ok kt dataran tu ade maskot kucing besar...n jugak kt situ ade anak2 muda yg main alat muzik..sambil nyanyi.. actually dorg pun lepak jugak..tapi sbb dorang main muzik tu best.. so jadi tumpuan kt situ..anyway bubble tea ni sedap.. gambo full suasana tu ade tp tak larat da nk upload..nt la yeh update lg..
pendekkan stori lagi..after hyewa....sebab takmo kempunan.. before balik semula ke guesthouse kami singgah semula ke dongdaemun ke kedai ikan bakar ahjumma friendly tempohari.. tapau ikan bakar...tapau je sbb da ptg, nk kejar waktu solat... nak tapau kan.. laaaagi dasat cabaran dia nak bagitau kt depa suh bungkus ok..kuek! kuekk..!! kook..! kookokkk..ketookk!! tapi berjaya juge..n seronok cam biasa...
after tapau ikan bakar...tak lupa..tapau sekali fresh stroberi juice.. macam nk tamak je beli banyak2 tapi apekan daya..tangan tak cukup nak pegang... see gemuk kan stroberi dia..? manis... pilih je satu pastu dia terus tuang dlm blender..fresh n pure..! akibatnye pas balik mesia..nurin terbawak2 lagi tabiat minum ni.. tak memasal p beli buah stroberi, pisang segala pastu buat sendiri macamni..
hokeh pastu menapak sikit tahan taxi balik guesthouse.. kali ni suh anto depan guesthouse.. da tersedap naik taxi.. kaki da malas nak menapak... tapi di nasihatkan yg datang hanimun setakat berdua toksah la naik taxi yer.. mahal... unless mmg korg da redi takpe... subway dia pun convenient ape tak penat pun..cepat je sampai..lagi cepat dari taxi sebab takde jammed..
hoke malamnye kami keluar lagi ke myeondong market...nak cari sisa2 skin care yg lom dapat di penuhi quota nye.... owh kt sini takde zebra line so utk melintas ke myeondong market kami kene melalui subway..
misi utama malam ni.. sebab nk carik barang yg orang kirim last minit n kak ani nak beli snail cream.. cream yg tengah hot sekarang ni.. dibuat menggunakan enzim snail.. cuma agak penat sbb tak jumpe butik skin79, jadinye terpaksa beli produk2nye di kedai2 lain yg jual... sambil2 tu beli souvenir utk diri sendiri lagi..
apa2 pun malam ni nurin dapat carik accesories utk cik tepon...^^
comel dah cik samsung galaxy saya..^^cantik tak bling2 saya??
(huhu tukar lagi.. ni tepon lain.. tepon aritu yg iwan surprise tu da let go..ganti ni pulak haha..jodoh tak panjang 1 month je)
(huhu tukar lagi.. ni tepon lain.. tepon aritu yg iwan surprise tu da let go..ganti ni pulak haha..jodoh tak panjang 1 month je)
oke al kisahnye malam ni untung sikit beli accesories comel2 sebab ke esokan harinye adalah children day.. so barang2 cute turun harga.. ikutkan harga bling2 tepon nurin ni..KRW24000, tapi sbb special day depa jual KRW8000 jeh heheeeeee....:P da la tu..cuma ada sepasang je pulak tuh.. nyesal lak tak amik dua2..
so after pusing punye pusing.. beli itu ini.. after misi tercapai kami decide lepak2 jugak kt tepi jalan situ cam depa... then nurin perasan sorang awek cantik pakai hanbok pegang sign "FREE HUG" .. hoho.. lelaki2 yg tak segan tu..laju je nak peluk... yang pempuan2..ramai pelancong je nak peluk..
pastu nurin n iwan pun nak jugak..tapi nurin setakat peluk pinggang je.. hahaha tak reti pulak tetibe..
dan..dan...jee pas settle snap iwan tetibe zzzaapp..! rampas sign tu..terkejut awek korea tu ngn kitoang2 kt situ..haha.. dia nk replace keje pempuan tu jap rupenye kehkeh..
pastu sambung lepak..syiok lepak sini sbb sangaaat sejuk! 12 degree ... tapi tu la ade orang tu tadi konpiden malam ni cuaca biasa je.. dia tak pakai sweater..pakai tshirt merah dia je tu.. asal angin tiup da gegel2.. sbb riso penyakit idung merah dia tu kembali menyerang.. oke laa kami balik awal sikit...
tapi cam biasa before turun tangga subway.... "ahjusssi....nde..nde..hana! hana..!" haha.. 'nde nde' tu refer to 'itu-itu' kami tunjuk2 nak buah ape.. sbb tak reti cakap nama buah tu spesifik kan..pastu... 'hana = satu'..
then balik sambil hirup jus buah segar lagi.. no wonder la rasa sihat je masa kt sana..cukup zat haha.. oteh setel day 5.. simple ek? buh isik penting je..nurin kene setelkan cepat2 pastu nak abaikan blog ni kejap.. :P till then...sambung lagi ke ari esoknye...
♥'s
~ nurin



No comments:
Post a Comment