Tuesday, May 1, 2012

665: [01 MAY 2012 ] :SPRING PROJECT EPISOD 1

Hokeh.. 1st of all..  بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ-  this is scheduled entry... by time entry ni di publish saya sudah berada di-'situ'.. insyaAllah...:) .. sewaktu entry ni di taip saya masih di fasa planning..and since i don't want my travel memories fade along with time macam travel-trip yang dolu2.. maka saya mau catit sume dalam cikbuku..kenapa scheduled entry? nape tak publish je? ... well nurin tak suke stori mende yang belum jadi.. 

oh iklan jap..someone ckp kt nurin.. "no wonder u named ur blog cikbuku" .. nurin tanya "em? nape?" then dia tunjuk.. "tu.... ke hulu hilir dok bawak cikbuku2 ko tuh" ...and suddenly baru nurin realize.. "ayoo amma...i tot cikbuku cuma cik blog ni je..rupenye I AM THE CIKBUKU..! hahaa... pegi shopping pun dok usung mereka..p opis pun 3-3 sekali ikut.. kt umah,  atas katil, depan tv, dlm kete..tak penah berenggang..kecuali dalam toilet.. :P abis satu buku..ganti buku baru...huhu..


anyway cikbuku2 ni sangat penting bagi nurin.. kat sini la nurin catit sume yang dok pusing2 dalam kepala..  segala encrypted ideas di extract kan jadi mende bertulis supaya nurin leh folo... dan di dalam mereka jugak lah nurin dok memproses 'SPRING PROJECT'

actually before nurin dok tulis entry ni.. nurin da abis stadi, research, proses segala proses sume info dah.. and everything da dicompile pun jadi satu document...tu sbb nk stat bercerita pulak.. gambo akan nurin attach ikut episod2 seterusnya..

papehal kene mukadimah dulu.. amende SPRING PROJECT nih.. ??  entry dijangka panjang ni..tp tak kire nk stori detail ikut kronologi jugak hahaha... spring project ni menonye project bidan tak brape nak terjun.. last december nurin dok perati mende ni...tu..ni ialah souvenier dari kawan2 nurin..yang patung biru comel tu sebenier dari anas...keychain paris dari hilmi..keris tu dari diri sendiri muahaha..



and..ini..sori gamba lama..nurin crop hehe...malas den nak korek2 balik carik amik gambo semata2..ni koleksi sebenier2 dari kawan2..famili.. tunang(masa tu).. nampak tak yang berukir cantik yang bulat2 tuh.. ?? tu cuma penanda buku je.. tapi dia punye detail ukiran..mak aih... and that one also from hilmi...


tau tak ape persamaan patung biru kecit tomel ngn penanda buku yang terukir anggun tuh??
wokey persamaan mereka ialah.....jeng!jeng!
both from KOREA... ^^


oke kembali ke track cerita asal... mana tadi? last december? haa.. last december nurin dok tenung je 2 mende kiut tu.. paling banyak nurin tenung keychain patung yg biru tu.. then tetibe otak nurin kasi signal.. "why not??" 

dan2 terus p cek tiket flight.. terus call kak ani tanya samada dia nak ikut or tak.. if tak nurin nak pegi sendiri.. then mesej husband also.. tanya kata dua je.. "ikut or tak.. bukan boleh ke tak?" hahaha oke i know.. salah penggunaan tatabahasa.:P . both kasi jawapan positif.. nurin ase laki nurin tu mesti terkujat.. tp sbb dia tau bini dia camne..plus i know dia sangat protective..terkujat2 pun 'nak ikut' ajeee hhehehe...

at that moment nurin da usha tiket utk januari.. maknanye just sebulan notis la nih.. tp check2.. rupanya januari is winter.. n nurin takmo winter..sbb tujuan nurin nak pegi..cam biasa pegi tempat orang sebab nak tengok culture orang n kecantikan semulajadi kat sana kan.. 

kalo snow kang sume putih.. mebi next time..tp first time bior yg ori dulu.. then nurin pilih between spring or autumn.. ikutkan nak autumn tp lama sangat nak nunggu nov.. so nurin sepakat ngn kak ani tunggu winter abis so amik spring.. lagipun temp yg sederhana advantage utk iwan yg idungnye merah itu hahaha..

 and so..here we gooo....!! ^^  KOREA.....!!
 :: 30 April 2012 - 6 May 2012 ::


disebabkan trip kali ni nurin ketua kelas nye.. maka 98% preparation sume nurin yang buat.. dari pilih tarikh, tiket, hotel, services, itn, sume lah.. my friend cakap why susa2..? carik tour guide je senang sbb kat sana tak ramai reti ckp english.. bole dikatakan..98% akan berlaku ayam bercakap dgn itik..tambah2 takde kawan dari sana.

tapi this is what i want.. feeling pegi tempat orang and then kita terpaksa learn utk survive kat sana... i dare to say.. perasaan pegi tempat orang company bawak..sekolah bawak ke ape..or dibawak orang takkan sama dengan pegi tempat orang then kita terpaksa survive..ayat senangnye..rombongan cik kiah tak sama dgn backpacking perasaan dia berbeza sbb kita bergantung sepenuhnya pada diri sendiri.. the excitement is different sebab ape?? nanti nurin stori..

even belum pegi pun da rasa cabarannye.. sbb sepanjang nurin dok stadi n researching.. makin banyak perkara baru yg nurin belajar. sangat seronok i feel so alive haha..baru research tuh.. 

oke..tot tet tot tet... since ari nurin taip ni itn yg nurin da compile lom print..  nurin tunjuk roughly je apende yang nurin dok conteng2 dalam cikbuku..detail nurin akan tulis by episode..mampuh nk terangkan sume ni satu entry..patah jari..

jengg... ni ialah summary hasil research berminggu2.. selang seli buat time2 ade kelapangan n kesempatan..dicelah2 kesibukan lain..akhirnye dapat laa nurin summarykan jarak between places yang mau di terjah..


after da dapat tengok secara kasar lokasi2 tu.. baru nurin dapat compile jadi itinerary lengkap.. nampak simple eh.. tp rasanye cam nk juling kot mata and terpusing jugak otak dok nak summary kan tempat yang totally asing buat kita...dok click sana click sini..sume2 la medium..termasuk drama2 korea sume nurin take note hehe..kot rajin nanti nurin amik amik pic lambakan notes yg nurin kutip before dapat tulis/lukis mind map nih.. so setelah gegeh..akhirnye dpt la lukis cenggini..


and..this is how i plan my budget..bercabang2 gitu.. maklum le.. planning ni bukan utk koya jee.. siap sekali ngn budget after balik kang.. bahaye takut nanti makan pasir ..isik minyak kete ngn air jeh...hehe...pempuaaann bajet kene include kan possibility kot terrrrambang mata... korea pulaknye.. udoh le makcik ni spesies suke baju..


ini pulak list barang kene bawak.. disebabkan nurin ketua kelas trip kali ni.. senarai nurin panjang.. sebab include medical kit, jajan and bekalan makan, document2 , segala macam la keperluan kt sana.. mereka berdua bawak badan n duit je...


dan disebabkan nurin bini yang 'chomel' ahak ahak ..yang belah kanan dakwat itam tu list utk iwan..kene buatkan kot tak kang.. tah hape2 je kang dia tinggal..

 dan setakat arini..iaitu ari nurin taip draft entry nih .. 06 April 2012/jumaat .. ni barang2 yang sudah nurin pack2 kan ikut kategori.. nampak tak tiap2 bungkusan tu nurin labelkan ngn kertas pink tuh? kot kang perlu takde la tergagau2 nak mencarik.. yang transparent tu..sume yang berunsur eletrical.. yg medical kit satu pack..yg toiletries 1 pack..gitu la..and so on..nanti detail nurin kasi ikut episode..bole la jadi rujukan orang lain pulak..



utk back pack pun da nurin arrange.. segala paspot, kamus , n sume2 yg possibility di perlukan masa menapak..kene bubuh dalam beg sandang ni..   oh ye..sbb kat sana di kabarkan towel yg dorg bagi setakat leh tutup area penting setempat jeh tttuuuuttt..! maka di galakkan utk bawak towel sendiri hehee... 



ok setakat ni dulu.. tulat akan ada episod 2.. da di schedule jugak.. tapi entry pengembaraan akan di update pas nurin balik...doakan segalanya lancar n selamat utk kami ye..

.n last but not least..since nurin takdok share ngn sape2 project ni b4 p..walhal ngn bespen nurin pun..so nurin mintak maaf pasai tak bagitau..bukan sbb shombong ke serombong ke ape..tp mmg nurin tak suke share or pungpang pung pang mende yg lom jadi..maklum laa kite hanya mampu merancang sebaik n seboleh bolehnye..tp izin Allah swt penentu nye jua..ye tak?....tp if nak kem ape2..sile tepek kt fb yeh..if ade duit lebih bole la kirenye nurin p carikkan..kot takde err keychain je okeh? hehe....so till then...(^,^)v

ok so till then...^^  annyong ha seyo...!

♥'s
~ nurin

No comments: