hi day 5..! 06 06 2014..! happy anniversary ayang..!! so cute, pepagi buta dia da wish kt fb , ololoo...sahabat rakan n kawan pun bole laa.. haha janji kite bahagia..^^
arini kami bangun awal! yeay..!! in record, hari ni nurin jadi orang pertama yg siap hoho..seawal 730am da siap..wah! ^^ arini level adaptasi nurin pada mandian air batu da semakin tinggi haha.. da tak menjerit da tak stress.. walaupun masih lagi terseksa.. okeh pot pet pot pet.. cak..!! da siap..!
okeh la sementara tunggu partner in crime berdua tu siap..and sebelum ciknurin terlupa.. ade satu tips yang nurin belajar secara tak sengaja sewaktu berada di MHS heheh..i wanna share here so it can be useful in future.. the tips ialah therapy ice : RENDAM KAKI or LETAK KAKI bawah air deras yang SEJUUUKKK gile selama beberapa minit setiap kali lepas berjalan jauh/kaki lenguh/penat..
kisahnye mcm ni..almaklum lah..being a malay in malaysian.. in whatever situation.. terbiasa mandi sebelum and selepas beraktiviti.. walaupun peluh takdak.. badan still wangi ke menggigil macam vibrate tepon ke pe.. still nak mandi before masuk tido.. kalo tak mandi takleh tido.. and disebabkan keadaan MHS yang mempunyai toilet ANTIK.. nak tak nak kene beranikan diri mandi n berwudhu guna air sejuk nak MAMFU*H.. and bagusnye walaupun beku gile air dia.. tapi deras yang amat tau paip dia.. so ... dari situ nurin terperasan something since hari ke-3...
sepanjang kt aussie.. sebanyak mana nurin berjalan ke mendaki ke berlari ke.. kaki nurin langsung tak lenguh..! wooww..! memang balik dari beraktiviti kaki n badan lenguh cam biasa.. tapi tiap kali lepas mandi and amik wudhu' kasi tempoh masa lama sikit lenguh2 sume ilang.. bangun tido..badan segar n tak penat langsung..so after notice nurin buat kajian sikit utk kukuhkan teori nurin td.. and nurin rasa 90% confident tiap kali nurin buat therapi air batu kt kaki.. kesan dia mcm yg nurin jangka.. haa nice kan? kan?
orait.. after sume da siap.. da cantik2 da wangi2.. kami turun nak breakfast... tiap kali nak breakfast kami eksaited tergedik-gedik haha..so arini kami breakfast..spaghetti bolognese goreng! haa western di melayukan gituu.. biasalah uncle sam akan teman kitoang despite of ramai lg tourist kt bawah tu.. siap ajar kitoang memacam rahsia resepi dia..haaaa da bonding gitu..owh ya..! cuaca arini gerimis manje ok..suhu lebih sejuk dari semalam semalamnye..
haa okeh back to travelogue, biasa lah kalo p aussie kite kene bersapa mesra ngn duta dia.. sape lagi kalo bukan cik kanggaroo n cik koala.. ikutkan kite ade option utk bersapa ngn cik kanggaroo kt city.. iaitu kat Taronga zoo.. dekat je.. tapi tatau la nape.. tiap kali kami plan2 destinasi semalam2 nya nak carik cik kanggaroo kt tarongaa.. nurin la yang jadi tukang takmo nye.. padahal info pasal tarongaa tu nurin jugak yg bagitau haha..
hati nurin mcm berat nak gi yang kt luar dari city.. iaitu cik kanggaroo kt Featherdale Wildlife, near Black Town.. partner in crime biasalah.. kepercayaan depa kt statement nurin mmg tinggi haha.. so depa setuju je.. so kami plan p la day 5 n takde masalah kalau nak p Black Town sendiri cam biasa.. tapi si naqi ( adik cik Lin my biras ) beria-ia ye-ye-o sungguh nak jenjalan sekali ngn kami.. nak bawak anak isteri jalan sekali katenye...
ikutkan takmo la susahkan naqi.. kot dia ade keje ke nk private time ngn family ke pe kan.. tapi dia memang bersungguh..! wah terharu tau...orang nak berbudi kami berbahasa la.. rejeki jgn tolak haha.. per salahnye kan? borak2 punye borak ngn uncle sam..akhirnye naqi sampai...walaupun lambat sejam dari time di janjikan tapi takpe naqi.. kitoang coool~ haha.. lagi2 bila da masuk kete.. ade 2 boys ensem ni.. Owh! boy lagi sorang tido.. tak nampak dalam gambo..yg tomel kt tengah2 tu tasnim..wife naqi..
so arini kami p black town ade yg tukang bawaknye.. haaa..terasa mcm ringan kepala sikit arini sebab takyah pikir carik jalan ..adventure of course la takde tapi banyak info kami dapat sebab banyak soklan kami tanya kt naqi n wife.. terutamanye lifestyle kt sini topik stended sbb mmg nurin suke nak tau lifestyle locals tiap kali p tempat orang..
such a nice person.. rajin melayan si tasnim nih.. naqi pulak style selambedek ramah tamah orangnye.. so seronok perjalanan tu tak rasa awkward mcm baru kenal..^^ so after beberapa jam perjalanan setelah melalui highway yg tiang tol nye kami tak nampak.. depa pakai tiang sensor jeh.. which is actually good if Malaysia adopt that here.. akhirnye kami pun sampai la ke Black Town.. such a nice, calm n beautiful place.. suasana dia tak sama mcm leura.. of course tak sama ngn city.. then kami teruskan lagi perjalanan sampai ke kildare road.
and yg tak sangka nye featherdale wildlife tu in between kawasan perumahan..! so secara teori nye cik kanggaroo n geng tu sume berjiran dgn penduduk kat situ haha..wow.. so after sampai kami check in dulu.. while naqi akan berjalan sendiri ngn family..
so for info : Featherdale Wildlife Park ,
Location : 217-229 Kildare Road,Doonside, Sydney NSW 2767 (near Blacktown) Australia
Entrance fee : AUD 29 per person ( adult )
Cuaca masa ni : Beaautiful..! ^^
so mari lah masuk.. owh sebelum kite masuk lagi dalam harus la tau ye.. nape nurin pilih featherdale..haa sebabnye ialah.. kt sini info yg nurin tau konsep zoo free n easy.. cik2 kanggaroo di lepas bebas bukan setepek dalam kandang semata..
so memula masuk.. kami di sapa ngn cik wallaby..sejenis kangaroo yg spesies kecik2.. owh mereka kt depan ni pemalu.. payoh bebeno kami nak dekat walaupun depa sepah2 je..nampak tak? jauh2 je dia pose ngn kitoang haha..
da la memalu kangaroo.. tricky pulak tu.. elok kite nak posing ngn dia.. montot je dia bagi kite.. cih!
puas berkejar-kejaran ngn cik wallaby.. selai bulu pun dia tak bagi can pegang haha.. padahal dok kemain melintas kitorang kehulu hilir.. bukan takat cik wallaby tu haa... cik burung apekah yg putih tu.. selambedek je dia jalan slow motion ala orang kaya melintas kitorang haha.. comel tau..! dush!
oke lah.. pe nak buat.. cik wallaby sombong.. lobak je dia nak.. kitorang dia tanak.. so kene la teruskan perjalanan.. so jalan ke depan sikit kami nampak arca nih..memula sangka pelican betul haha... wokey..! so kami expect kt depan nun kami jumpe cik pelican saje la agaknye.. .
tup2 right after masuk next section, kami nampak patung koala di sangkut kt pokok..eh?! japp..! hahhaa..rupenye bukan patung..! sebab tetibe patung koala tu bergerak..! aduyaii.. tadi kemain konpiden depa just patung sebab statik tak bergerak-gerak..
nasib baik ko mangun dari tido cik koala..haha.. lepas celik n bertentang mata ngn kitorang cik koala siap makan daun2 sambil pandaang je kitorang.. tapi kau memang tau.. sekejap je ko layan kitorang lepas tu kau membulat balik sambung tido.. cih! tak sporting tau..
and then bila cik koala tido.. kami berjalan lagi ke depan.. tetibe nurin nampak ade satu vending machine manual..which actually just almari kaca ngn tabung kat sebelah dia.. dalam tu ade kon ais-krim yang berisi rerumput.. 1 kon = 1 dollar .
abang2 n akak2 omputeh beratur n bertata tertib amik sorang satu pas bayar.. sampai turn nurin, after letak 1 dollar dalam tabung, pilih kon aiskrim yg penuh.. pastu nurin kutip lagi rumput2 yg jatuh bersepah kt lantai almari tuh top up kasi kon eskrim nurin menggunung.. tak sangka tindakan nurin ni menyebabkan abang2 omputeh tu terkejut n ketawa terbahak2.. owh depa skema rupenye tak terpikir nak top up sendiri kon diorang haha..
ekceli nurin tatau pun apsal derang ni beli kon aiskrim rumput nih.. beli sebab tengok sume orang beli..so mesti ade something kan..? so bila masuk je ke next station.. wahhh..! hoyeee!! seronotnye saye..!! auuucakk..!! ko jangan cik kangaroo.. cik nurin ni mmg cayaq kt binatang2 comel yg bijaksana.. "ko jangan buat muke camtu cik kangaroo...ilang kawalan i nanti tau..ololoooooooo....!! apsal tomel sangat nii...! dush kang..!"
oke..kisahnye.. area ni ialah area kangaroo.. yg depan memalu td spesies wallaby.. tapi yg ni kangaroo..cuma mostly yg kt area ni ialah anak2 lagi..bukan kangaroo dewasa.. main ngn anak la best heheh.. da comel ramah pulak tuhh..! buat muke comel mintak eskrim rumput ehhh...?
oke.. di akui.. memula.. memang ade cuak sikit..bimbang kene tendangan padu dek kaki belakang cik kangaroo.. owh terpengaruh katun sangat tau.. so walaupun cik nurin eksaited tapi takut2 sikit nak pegang.. tengok la senyuman ngeri saya nih..! hahaha...
tapi kengerian tu kejap je.. sebab lepas tu da bonding dah hehe... tengok - tengok! ikhlas kan senyuman ai..?? cakk..!!
biasa lah cik nurin.. pegi memane kalau ada peluangnye mesti ade seisi bermesra ngn binatang cecomel.. sedangkan monyet utan pun aku membonding kat langkawi nun.. apetah lagi ngn cik kangaroo yang ramah2 cenggini.. so mari lah kite beramah mesra..
"meh akak suap cik kangaroo meh..! jangan rebut2.. jgn gado2.. tenang2 sume.. haiipp..!"
" jangan tamak.. makan sesikit okey? kawan2 lain nak rasa juge..mukak mulut..ngaaaaa....? "
"shedap? cik kangaroo suke?? owh tak paham bahasa melayu? wokey..u like it? u want more? what is your name ? da mandi lom? "
"owh and you..? saya rasa awak wallaby.. tetibe leh join ke sini yek? haha.. mementang la bebas.."
actually time ni.. kak ani n cik iwan lom membonding lagi.. kak ani ngeri haha, cik iwan lom dapat tune lagi.. tapi da try sikit2.. tapi cer tengok tu..how can you not happy when u see those happy faces??
"aah..!! ko tomel sangat cik roo..! apsal ko shenyum camtu? bodek la tu nak lagi? meh amik gamba sikit? shenyuuummm..cakk?!!" aaa....pandaii...pok! pok! * tepuk dahi dia haha...
"owh..oppss! opps..!! jangan tamak..! biaseee dia..!" salah seko cik roo dengan tricky nye p makan kon ais krim nurin tu time nurin khayal layan kawan2 dia.. oo noti eh..? takpo la eih rejeki ko.. da la kiut makan pegang kon aiskrim ololo....
hokee.. time ni cik wan da join membonding ngn cik roo sekalian.. cik ani je lom lagi haha.. gaya mcm berani tapi dok jarak jarak je dia dari tadi.. haha... tapi for the sake of memories.. kene amik gamba dia try memberanikan diri dia.. tapi muka sungguh obvious terpaksa muahaha...! tgn bergaya pegang tp tak sentuh pun hahaa..tengok tuh!
try lagi kak ani..! haha... baru nak berani sikit..tup2..tushh! seko cik roo capai kon aiskrim rumput kt tangan kak ani.. "aiyaarkk..!" krik krik..! haha.... terus dia cakap.." ah ok la tu.. da bagi sume..!" hahahaahaha ngelat sungguh beliau.. lom pape rumput da abis..
okeh da lama benau nurin berbonding ngn cik roo.. kene maju ke depan nih.. "orait tata cik roo.. ade rejeki ade umo kite jumpe lagi wokey?? i lap u.. muah..daaa...!"
oke..berjalan lagi ke next station.. tatau ape yg tunggu.. tup2..! eh..? koala lagi..? hoyeee..!! harap2 cik koala ni tak sombong la eh? n yg penting jangan la ko memalas cam koala tadi.. tidooooo manjang..!
ah..! as info.. featherdale wildlife ni banyak bergantung pada donation utk jaga kebajikan haiwan2 tomel kt sini.. selain tu depa ade kutip donation jugak utk kempen selamatkan koala n binatang lain.. so sesape yg prihatin huluq la selai dua dlm tabung2 depa..
so after tunggu turn..akhirnye kami dapat can bergambar dgn cik koala..yang celik n sedo..! bukan takat celik n sedo je.. tapi sambil makan dengan bergaya dan ayaq liur tersembur-sembur! tengok la muke saya yang takleh berpura-pura tu.." eeeeiii..! dia nih..! makan leklok sikit boleh? dagu bocoq ka? ayaq luir sembuq sepah2?"

oke nice.. dia dengo kata.. berenti makan sat.. ayaq liur tak bersembuq dah.. tapi degil takmo tengok kamera haha.. ye le.. bole laa..
orait..! done bertegur sapa ngn duta no.2 aussie.. cik koala.. dgn cik koala nurin tak bonding macam ngn cik roo.. sebab cik koala ni berperangai misteri hahahar..! oke lah.. so now da leh meronda2 featherdale ni explore yg lelain dengan tenang.. sbb 2 duta utama da jumpe..
so next stations ialah area2 cik cik burung..pelbagai burung.. ade area tu area burung helang & owl.. memang la cantik..tp sebab ade notice board kt situ bagitau pengunjung supaya bersedia mental sebab helang2 kt sini di diberi makan anak ayam!? *mengikut kesesuaian nature dia..
errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.. terus nurin tak rasa nak berbonding ngn depa haha.. teruskan ke next station... tup2..eih?tomelnye beliau..??
aritu dekat oporto china town.. yg ni kt featherdale pulak..aih nape cik burung kt sini ramah tamah..?? memula cikburung bertenggek nun jauh.. bila kami datang dia jalan terkedek2 kearah kami.. "awwww..tomel tau ko jalan gitu cik rung...! ^^"

tetibe dia telengkan kepala dia tengok kitorang??! "wahh..! ko makan ape ni cik rung? apesal mcm seko burung yg sel2 otak nye berhubung?!!" tup tup dia "arrk..arkk" aih?? bercakap?? wahhh..!!! pandainye dia???!! dia mintak kacang tau..! bersungguh2 kami ni nk pass kacang dari atas pagar nun..walhal kandang tu bukan ade bumbung ke pagar tinggi pun..bole aje kalau ko nak terbang carik kacang tauu..! da la siap demand.. kacang kitorang bagi tu tak kene taste dia kot.. asik bercakap je dia ngn kitorang haha...
lama tau stuck ngn cik rung ni.. sebab comel sangat..! sampai cik iwan kene panggil kitorang supaya teruskan exploration.. haha.." err ok cik rung tata..! kalau ko tak suke kacang tu ko terbang la p kandang sebelah cilok makanan yg ko suke ye??"
and then kami sambung lagi.. owh lagi spesies jalan kengkang nih.. ololooo.. tomel...cik penguin.. bertenet je depa berdua tak berenggang..
oke teruskan lagi.. sambil explore sambil buat perangai tah hape2..haha... tapi hmm yg ni nurin kesian sikit.. aura mata gojes cik burung biru ni.. macam sedih n sunyi.." olooo.. sabar ye cik rung biru.. apekan daya nasib ko di sini.. tapi makanan dpt on time kan? i hope so.. but one thing for sure.. mata u gojes..! ^^ subhanaAllah..!"
oke kami terus berjalan n berjalan.. dari burung mata gojes..then ke sekawan wolf yg comel, sampai ke burung yg bernyanyi merdu.. tah ape nama dia.. terpaku kitorang dengo dia nyanyi.. sampaii la ke area ular n the geng.. kami terus lagi berjalan..
sambil berjalan, kami akan carik spot2 utk dapatkan cop kad yg nurin pegang nun.. fungsi cop? takde pe..saje aktiviti mengisi masa.. ibarat buat treasure hunt gitu.. after dpt reach certain area kite amik bukti.. cop sedas dlm kad ikut kategori yg dia da sediakan..
haa cam gini lah rupe dia..
cik wan la yg paling gigih nak penuhkan cop2 dia haha..
hokey next...
berjalan lagi ke depan.. sampai kat satu kawasan lapang yang ade sekawan burung kasawari, kangaroo dewasa, wallaby, albino kangaroo n kapel2 itik yg ramah.. err nampak tak rumah belakang nun? haa tu dapur jiran sebelah la tuh..haha niceee belakang rumah org tu ade kandang binatang..takyah sesusah nk bayo tiket masuk zoo..kihkihh
bukan sekadar cik burung cik itik n cik roo depan tadi yg ramah.. cik roo dewasa yg hitam ni pun ramah.. datang ke tepi menyapa kitorang..awww...!!
okeh.. gambaq menatang comel hambik.. kami pun nak gambaq jugak.. since kt sini ade port nak letak kamera.. maka sat lah..nak ber-trio selfie.. i just love both of them.. FOREVER!
sesekala menggedik tak salah..hahaha...!
oke sambung lagi berjalan.. tetibe cik wan p posing belakang baby ni.. haha.. tp lom sempat nak capture.. baby ni da nanges alaa ciann..
tengok lah betapa diva nye binatang2 kat sini.. selambedek je dia berjalan depan kitorang.. gaya mutu dan keunggulan tetap ade...
ohh tengah jenjalan ade seko cik merak terkedek2 berjalan mcm mandor kt lorong pengunjung manusia berjalan.. wahh diva sungguh beliau.. tapi baru nak kejo dia p panjat pagar n masuk kandang tah sape2 haha...
teruskan lagi dan lagi.. besar jugak rupanya tempat ni..ingatkan kecik je sbb kat in between rumah orang..
owh kapel ayam utan pun ada.. teringat arwah bapak nurin..peminat ayam ni..tah ade bape ratus eko kt rumah dulu.. hmm.
explore lagi dan lagi.. tatau nk story ape dah.. tengok je la pic haha..
kisahnye zoo ni dia takde spesifik area tu tempat utk menatang ape.. so leh jumpe binatang yg sama kt mana2 kite pegi sebab depa leh jalan2 kt situ ikut suke dia haha..
see..seee..?? haha how cuteeee...!! melintas ye cik adik? ^^
okeh jalan punye jalan da sampai penghujung.. rehat la kejap.. sambil bertrio selfie.. ramai omputeh toleh kepala tengok kami... wonder why...tapi tak lama lepas tu ade mat saleh tanya.. kamera ape yg nurin pakai.. n how camera tu leh remote pakai phone je..depa tanya mana beli .. ooo..patut la dok tengok jee
setel rehatkan kaki, kami decide nak gerak da la.. sebab cik iwan n cik naqi nk kejar solat jumaat kalau dapat.. tapi sebelum melangkah keluar tengok dulu souvenire yang ada.. wow harga dia bukan triple dari city.. tapi lebih..!
sakan bergurau senda ngn kak ani kt dalam tu.. tapi dia tak sudah lagi konpius pilih souvenir.. so nurin keluar dulu main ngn biawak macam kepala dua nih.. okey..! no matter how staff tu kata dia kiut.. err for me..its not cute.. tapi takpo la lom kenal agaknye hehe.. pat pat je kepala dia amik ati staff yg syg beno ngn biawak ni haha..
orait before balik cam biasa la nurin tinggalkan cik ayam nurin kat guess book depa haha..kt sini tak banyak vandalisme cute macam kt korea so takleh engrave nama kt memane dinding or batu.. tulis atas buku je la...
hokey done.. jom gerak..!
jam da dekat pukul satu.. kat sini walaupun zohor da masuk pukul 11 tadi tapi untuk solat jumaat depa still buat jam 1, so after few minutes driving kami sampai ke black town.. ini la dia suasana dia..
and here u go.. ni la dia masjid di Black Town.. owh terkejut saya.. sebab tadi imajin kecik je.. besar rupenye..
and yang paling best.. bukan setakat orang lelaki yang berkejar nak solat jumaat.. tapi orang pempuan pun datang beramai-ramai datang.. hmmm so new to me... interesting.. tapi lebih kurang sama je suasana dia mcm kt korea dulu.. time kat korea dulu pun kami jumpe masjid ari jumaat jugak.. solat jumaat sekali ngn depa gak hehe.. nice coincidence eyh?
tapi dalam banyak2 ni.. yang paling menggembirakan nurin n kak ani ialah toilet dia.. ade paip air...!!! hooooo maaii..!! at lastt..! sooooo hepiii...! haha jgn lepas kan peluang nihh.. da bape ari tak bape lancar ni haha.. tengok ..nampak tak betapa genuine nye kegembiraan kami jumpa toilet ade paip air? haha..
well sesungguhnye islam itu agama yang mementingkan kebersihan.. tengok laa dalam banyak2 tempat kami pegi akhirnye dalam masjid juga yg jumpe toilet ade paip air hehe..
papepun kan.. tempat ni memang cantik..bersih and seems like new.. selesa jugak.. cuma nye tu lahh style depa solat jumaat a bit confusing.. and hasil dari ke konpiusan itu.. tak memasal total solat nurin aritu lebih kurang 10 rakaat haha..! oke tu termasuk sekali ngn jamak qasar utk asar kang.. but still...haha
susah nak ikut rentak depa sebab khutbah nye bukan in english.. tapi bahasa arab agaknye.. sebab ramai orang lebanese kat sini..
orait kami settle solat dalam pukul 2 lebih gitu.. pasni nak sambung lagi jalan.. tapi...err nurin tutup dulu utk day 5 part 1, sbb nurin kene keluar sat ilangkan gian terhadap sesuatu haha.. malam kang nurin sambung balik kalau sempat..part 2 sikit je sebab gamba tak banyak.. if tak sempat next weekend la gamaknye.. oke.. daaa.. em anyway next entry.. nurin cover dari homebush sampai la kt the rock wokeyy..?
♥'s
~
nurin




























No comments:
Post a Comment