nantuk..so kene buat ektibiti senaman jari...heh ;P
tade actually rini nurin nak share satu rutin... routine yg nurin da cuba praktikkan since nurin sedar keperluan and kebaikannya dalam hidup sehari-hari... since tahun lepas de la buat revision sikit2..cari info sana sini termasuk beli buku-buku yang berkaitan... routine itu ialah tentang ''penggunaan warna dan pengaruhnya dalam hidup''
skop dia sangaaat besar..! tp utk entry ni nurin kecikkan kepada penggunaan warna tertentu untuk hari tertentu dan kesannya...ayat senangnya..warna yang paling sesuai di pakai mengikut hari...woke i start eh...
***
ISNIN~ PUTIH (Gabungan / istirehat / pertahanan) 0- 279 nanometer
warna peransang kalenjar pineal & pituitary..Warna putih akan diserap oleh saraf sekiranya tubuh berada dalam keadaan hening..maksudnya badan berada dlm keadaan rileks la..mcm tidur..
Isnin ialah hari terbaik untuk menyelesaikan segala masalah yang tertunggak kerana penyelesaian pada hari Isnin adalah lebih kreatif dan efisyen .
Rawatan yang sesuai dijalankan pada hari Isnin ialah penyakit seperti lemah semangat, kelesuan, hilang keyakinan diri, halusinasi, pelupa, epilepsi, amnesia (nyanyuk) = penyakit yang berkaitan dengan Kelenjar Pineal dan Kelenjar Pitutary.
SELASA~ PINK / VIOLET(Kesucian rohani) 380- 489 nanometer
warna kasih sayang dan menyamai dengan vibration bahagian Thalamus,tahap penghayatan yang tinggi pada hari ini..maksudnya kalau nak buat aktiviti mesra, kasih sayang ke apa2 yang sewaktu dengannya..
Rawatan yang sesuai dijalankan pada Selasa ialah migrain, Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder ADHD (kanak-kanak bermasalah) atau yang berkaitan dengan bahagian otak Thalamus
RABU~ BIRU (Kasih sayang / tumpuan) 490- 544 nanometer
ialah warna perangsang kelenjar Tyroid, Biru ialah warna yang menjadikan gelombang dalam bentuk bunyi lebih resonan. (resonan dan bermomentum, tidak terputus-putus garisan gelombangnya) maksudnya hari yang paling effective untuk komunikasi..
didapati pada hari rabu paras hormon thyroxine (T4) yang dirembeskan oleh Kelenjar Thyroid berada pada tahap optimum, penyakit yang sesuai di rawat hari rabu = berkaitan dengan Thyroid seperi goiter (beguk), tongsel, penyakit kerongkong dan sebagainya
KHAMIS~ KUNING / OREN (Pemikiran / tenaga) 555-729 nanometer
kuning~warna rangsangan sistem penghadaman..
oren ~ ialah warna kesuburan, hormon dan sistem reproduksi
Pada hari Khamis, asid folik yang amat sukar dihasilkan pada hari biasa didapati dapat dihasilkan dengan banyak dalam tubuh penyakit yang berkaitan dengan sistem penghadaman dan sistem reproduksi
Pada hari Khamis, asid folik yang amat sukar dihasilkan pada hari biasa didapati dapat dihasilkan dengan banyak dalam tubuh penyakit yang berkaitan dengan sistem penghadaman dan sistem reproduksi
JUMAAT~HIJAU (Keseimbangan / iman) 545- 554 nanometer
tahap vibration yang menyamai tenaga yang merangsang fungsi Jantung dan Paru-paru..
aktiviti klorofil sangat aktif dan membebaskan oksigen pada tahap yang paling maksumum. Kemuncak aktiviti klorofil berlaku pada waktu tengah hari iaitu sejam setelah matahari tergelincir ke barat (sejam setelah solat Jumaat).
hari yang paling sesuai untuk menjalankan rawatan berkenaan penyakit cardiovascular dan respiration
SABTU~MERAH (Keberanian / tuah / kemewahan) 730- 780 nanometer
warna yang menyamai vibration bahagian Usus Otot, Darah, Tulang dan Saraf, jadi hari yang paling sesuai utk bersosial dan bergerak aktif...
AHAD~ HITAM (Keberanian / tuah / kemewahan) 0- 279 nanometer
gerakkan zarah pada hari ahad didapati lebih tertumpu kepada sesuatu kawasan berbanding dengan semua hari yang lain di mana pergerakan zarah adalah rawak. Gerakkan zarah dalam atmosfera amat pelik kerana menyamai keadaan zarah dalam air.
hari yang sesuai untuk berehat..pakaian berwarna hitam mengelakkan dari daripada terdedah kepada golombang asing yang boleh memudaratkan...
***
actually dulu mula-mula nurin cuma praktikkan penggunaan warna ikut tujuan tertentu...termasuk cat rumah..kaler langsir yadaa yadaa..pakai utk naikkan mood ape n ape... but lately ..i mean since few months back nurin da mula blajo disiplinkan diri pakai warna tertentu ikut hari pulak..tp kalo baju kaler tu lom basuh tak dapek aa haha... kesannya agak bagus aa utk mood..tu yg nurin notice le..kesan di bawah separa sedar wallahu alam..
.. tp nurin pecaya setiap ape yg tuhan ciptakan kt dunia ni..mesti ade rahsia di sebaliknya..ah dari pengalaman...sbb da de kes salah paham ngn statement nurin... ade le bbrp individu yang salah paham ngn konsep warna ikut hari ni...ia bukan bermaksud dari kapla sampai ujung jari kene kaler tuh..maksud statement nurin tuh ialah.. ADA unsur-unsur warna itu pada kadar optimum dalam pemakaian kita la yeh..( tu sbb le nurin gigih penuhkan almari ngn sume kaler incik hasben... ahaha...kalo tak dulu kaler sepesen je dalam almari tuh..harap maklum ye laling..)
.. tp nurin pecaya setiap ape yg tuhan ciptakan kt dunia ni..mesti ade rahsia di sebaliknya..ah dari pengalaman...sbb da de kes salah paham ngn statement nurin... ade le bbrp individu yang salah paham ngn konsep warna ikut hari ni...ia bukan bermaksud dari kapla sampai ujung jari kene kaler tuh..maksud statement nurin tuh ialah.. ADA unsur-unsur warna itu pada kadar optimum dalam pemakaian kita la yeh..( tu sbb le nurin gigih penuhkan almari ngn sume kaler incik hasben... ahaha...kalo tak dulu kaler sepesen je dalam almari tuh..harap maklum ye laling..)
since nurin tak reti nk tulis dalam bahasa saintifiknye.. digalakkan korang cari la sendiri bahan bacaan mengenai gelombang and spektrum warna and getarannya... nanti baru akan timbul interest tentang kelebihan aura warna ni macamana nurin dok interested sangat2..!
so selamat mencuba...! haih~~ ngantuk lagi....T_T
♥'s~ nurin
No comments:
Post a Comment