ok..yuk..! sambung ke hari seterusnya....^^
kat mana ritu? oo aa tdo pas settle hari first kan? so..sambung terus ke hari second... since trip kali ni takde plan ye ye o explore bandung, percutian santai aja gitu... kami tak plan utk sight seeing ke banyak tempat.. ade buat pun setakat tempat yg rasa macam patut je...sebelum tu yuk..! breakfast dulu...:)
![]() |
| sebelah lobi ade pokok yg di penuhi oleh beribu2 ulat bulu..tapi cantik sebab di kelilingi oleh beribu2 butterfly..nurin panggil tu pokok u can look at me but dare to touch.. |
dalam pale da set nak melantak bebanyak supaya tak kebuluq tunggu time lunch.. sebab nurin ingat lg dulu masa kt ciater, kami breakfast tah bape jam takmo bangun2 hhaha..sekali bila p tengok..adehh cipuutt je option nye..nasib baik SEDAP... rupa memang tak memberangsangkan..tapi pas masuk mulut..otomatik kening ternaik..haa sedap la tu kan..?
so rini plan utk ke tangkuban perahu, and otw balik kang singgah kampung daun.. honestly nurin rasa trip first dulu lagi fun sebab pak supir nya sambil nak menuju ke satu destinasi tu dia rajin bawak pusing-pusing tengok perkampungan.. hampir sume daerah, ciwidey, citupatenggang, ci ape tah lagi...sume tempat kami singgah..penat belakang kira.. so time tu mata lagi terbukak luas..otak rekod lagi banyak perkara baru...tapi trip yg lepas nurin tak shopping apa2 kt bandung..makan pun setempat je..shoppingnya sume di jakarta..so why not trip kali ni santai aja kannn... kak ni n iwan pun memasing spesies manusia busy..so santai aja..kasi rehat gitu..
trip kali ni agak straightforward..satu selain memang nak santai..si supirnya ni pun satu..lurus bebeno..! huhu...nak pegi ke sinun..sinun je la destinasinye...tak kreatip langsung..hmmpph..nak komen lebih pun tak sampai ati ...oke back to story, rini ialah "sight seeing-day" ..hari and masa yang selebihnya MAKAN n NYOPPING..ngee..:D
so just for cikbuku's info.. tangkuban perahu n wisata2 yang searahnya ni, mcm ciater, lembang, pick up stoberi, kampung daun ialah di kawasan 'north'..(1jam lebih perjalanan dari town) . and if rasa macam nak ke kawah putih and wisata searah dengannya (p la gugel) ..itu ialah di kawasan 'south'.. makan masa lebih kurang 2 jam lebih.. so if nak cover sume tempat cantik n eksotik bandung tu..kene la bijak menyusun masa n itinerary hokey?
and if nak tengok persembahan 'angklung udjo' kene plan trip on weekends.. weekdays takdop.. so nganga la nurin, sbb terlupa kami pegi time weekdays..takpo lah..sampingan je tu..
actually tangkuban perahu ni ade sejarah dia.. pasal kemelut sangkuriang dgn ibunya dayang sumbi.. dlm perjalanan kami dengar la cerita si supir ni pasal sangkuriang..tgh2 kushyuk dengar stori... nurin takkan lupa soalan innocent laki nurin yg tangkuban perahu tu sebab sangkuriang marahkan ayam? haha..lawak gile..
actually tangkuban perahu ni ade sejarah dia.. pasal kemelut sangkuriang dgn ibunya dayang sumbi.. dlm perjalanan kami dengar la cerita si supir ni pasal sangkuriang..tgh2 kushyuk dengar stori... nurin takkan lupa soalan innocent laki nurin yg tangkuban perahu tu sebab sangkuriang marahkan ayam? haha..lawak gile..
and tips seterusnya.. untuk mereka2 yang berhati kapas, sila la kuatkan hati bila naik ke tangkuban perahu..oh ya.. kene sediakan Rp 55,000 utk entrance fee tangkuban perahu yek? okey sambung.. nurin akui kt sana ramai orang susah mintak kita beli barang sebab mereka orang susah..sedekah itu amalan mulia.. tapi kalo da orang susahnye beribu org..dah tu jual barang.. main start harga dari pat-lima ratus hebu.. ape tak rabak poket? so bagi yang tak brape nak kaya sgt tu..sila la benteng hati kapas memasing sebelum naik ke atas..unless da bbetul yakin n mmg nak beli tu da lain stori..
nurin da dok bape ratus kali remind kak ani n iwan pasal hati kapas ni.. sebab nurin tau mereka memang agak 'kapas' terutamanya kak ani..! huhu..iwan nurin percaya lagi sbb walaupun dia kapas tp kebal sikit..kene marah pun tak reti nak kecik ati haha..
so bila sampai sana..ok fine tak berlaku babak kene kerumun macam dulu tu sbb kami sampai masih di awal pagi.. n supir p parking kt ujung2 gitu..so tak sempat nak kene kejo dek penjual yg menunggu.. tapi tengah syok2 baru nak start melangkah masuk..tengah wonder2 ngn asap kt danau nun..tetibe ade orang bagi explanation.. in english wokeyyy..
nurin toleh..ah! sudah...rupenye da ada 4 bodyguard.. nurin siap terang2 je ckp..aih..tetibe ade bodigad ni..then depa explain la..sbb ade tag so dorg dibolekan jd tour guide kt situ..SESAMBIL..so sorg dua gigih bagi penerangan..sorang lg sibuk nak tangkapkan gamba..sambil2 tu nurin jeling kt tangan masing2 ade produk memasing..okeyy paham dah...then ade juga kene offer di amik gamba polaroid gitu..nurin tunjuk je cik niki..depa terus mengalah dah haha.. then ade lg sorang tetibe rajin nak angkatkan barang..i said..takpe..tak payah...
nurin ye ye o la mengelak depa angkatkan ape2 ke or tolong lelebih ape2 ke..or tunjuk any interest yg agak high kt apa2 mende yg kami nampak sesambil jalan tu.. tapi tengah2 jalan tu kak ani n iwan p tunjuk interest kt satu pokok batik..oke tu takpe lg nampak terkawal...tup2 kak ani menunjukkan kekaguman beliau pada satu ukiran batu lava sejuk yg rupa macam tanduk ade tulis2 kaligrafi....adehh...nurin berundur dah..
![]() |
| gamba bawah paling kiri..tu diaa bodigad2 nya.. yg jd tukang tour guide adik yg baju kuning topi merah ngn pakcik jual stroberi |
pas tu after jalan2 lg..sekali toleh..adehhh..! kak ani da bagi permission kt sorang angkatkan plastik isi stroberi yg kami beli td..ini sudah bahaya...! trruttt..! trrut..! alarm sudah berbunyi..nurin da ready da by anytime start la kene cucuk jarum ni...haih ye ye o la da kene pesan awal td kan... tp nurin tak bole nak remind berdepan lg da sbb mereka ade kt situ, plus mereka sangat bersopan santun.. so harus la humane sikit kan.. but nurin akui dari 4 org bodyguard tu nurin senang dengan assistance kt sorang budak lelaki n sorang pakcik tu..sebab dia banyak bagi informasi pasal tempat tu.. bab info2 baru ni i like.. so takpa..da la ramah tamah gitu..
![]() |
| i said..no..! no..! nehi..! :P |
then bila sampai kt satu lokasi ni..tinggi jugak da jalan tu..start da depa buka ayat kesian..then bermula la sesi pujuk memujuk jual2-beli..hihihii... nurin senyum je..kasi signal tangan je tak interested..lgpun sejak dari td nurin mengelak utk di'tolong' ye ye o..so agak berkesan teknik tu..mmg nurin tak kene kaco.. haa sekali hamek..kak ani n iwan gigih di pujuk..! kehkeh..
disebabkan adik (baju kuning topi merah tu) yg bg assistance tour guide td mcm pandai, baik, sopan santun, ramah tamah.. comel pulak tu..ngn mata kaler air teh...kak ani awal2 da mengkapas dah.. tp nurin tengok iwan still steady walau di pujuk.. memasing barang start bukak harga RP600,000...! apo ko gilo?? takpe layan je dulu tengok cemane..kalo kak ni takpe la..barang yg dia dipujuk beli..set rantai n bracelet dari batu lava..memang dia suka pun... yg sadisnye iwan... dia dipujuk beli tanduk yang kak ani show interest kt awal2 tadi...hahaha..adehh laa..kakak oo kakak.....
then akhirnya..kak ani memang totally mengkapas..Rp400,000++ camtu je..dpt tawar sikit.. tp iwan steady lg..kapas jugak tp dia berjaya turunkan harga dari Rp650,000 kepada Rp 100k ke 80k gitu..memang jauh la berbatu2 harga nya.. yg nurin tak mengkapas tp sebab rasa nak gak ade sebenier beli la rantai batu tu satu.. pastu sesape berani pujuk suh beli lg nurin terus terang je.."taknak..!" pastu blah buat dek je..zolim sikit ..terpakse..hhaha..so yg cuba di sampai kan dari stori yg panjang berjela ni.. sesape nak pegi first time tu.. amik la moral of stori yg nurin dok gigih taip dari td ni... nilai la sendiri cemane suasana kt sana dr stori ni.. gitu ..
then settle tangkuban perahu.. oh ya.. kt atas tu ade musholla ye? (surau) so sesape takut terlepas waktu leh solat kt atas.. lokasinye bersebelahan ngn toilet. anyway..laki haku sekali lg di puji melangit ensem macam superstar oleh orang2 kt sini..kemain puji nye.. heran tau.. dulu kt korea pun babak mcm ni ade p celah mana pun sume dok ckp gitu, kt bali pun ade, kt sini pun,..tp kt melesia takde punnn? motiff? nasib baik pakcik stroberi tu ade gak puji nurin cantik..tp puji bila time pujuk suh beli stroberi je.. pas beli tak puji dah..haha..adehh..
then kami turun..tot tet tot tet.. cuci2 mata ngn permandangan lawa.. kami tiba di Kampung Daun.. kali ni selamba tak ajak si supir makan sekali..mahal oke..ko nak makan sedap p beli sendirik..jahat nye la i...huhuii.
no laa actually..tujuan p kampung daun ialah utk selebret enibesari nurin n iwan, n besday kak ni. so tak syiok aa ade org asing kan.. .walhal da dr semalam makan tempat grand2 haha..motif tetibe nk selebret kt sini? anyway..utk yg tatau..kg daun ni ialah tempat makan..ekslusif gitu..kalo dari harga nye di nisbahkan dengan kadar inflasi n cara idup orang sana.. ni tempat makan yg mewah.... konsepnye tempat makan terbuka and alam semulajadi.. saaaaaaaaaaaaaaangat la indah rupawan tempat ni..tempat makannye pun nyamaan..kalo tang ijo2 dlm utan ade bunyik cengkerik pestu ade sungai ni mmg peberet nurin ni..sejuk damai ati..tu yg tetibe declare kt situ selebret anniversary ngn besday tu..faktor lokasi okey..
oke kt sini kami makan gurame lagi.. tapi kali ni version gurame goreng terasi.. oh sup buntut bakar dia ohsem okey..cendol dia agak lain dr malaysia punya.. alpukat, always sedap..kopyor ais sedap bak kata kak ani..n ade lg menu ape tah tak ingat pe nama.. tp overall sume sedap2 yg kami makan..
and kat sini nurin asik terbukak mata ngn ke-ensem-an org haha.. sbbnya tatau la kan..sume mcm lawa2..siap terserempak sorang abg askar yg unbutton dia nye costumes tp ade tshirt putih kt dlm tu.. nurin da nampak mcm hero filem da..ensem bangat..! yg orang2 amik order pun cun2..tak paham tul.. oh! kt sini jugak kami terjumpa ngn beras nurin..eh biras..:P dia jenjalan ngn kengkawan tanpa anak n suami..amboii syioknye..siap selamba ckp orang kacak berdepan2 haha..sudahnye tak memasal adik yg amik order tu langsung tak angkat muka time amik order kitoang haha.. bangga la tu org puji?
and kt area depan kampung daun ni ade persembahan kanak2 yang riang n comel.. sedapnye nyanyi..kiut tarian dia..tp tu la kepala da set nk bagi tips ni..tp kaki jalannnnn je sampai ujung pas rakam depa haha..sori dik..
then tot tet tot tet..pendekkan stori..bila turun semula ke town terus cari money changer and cimb niaga sebab ade orang tu da kehabisan duit..pastu usha2 factory outlet sikit then spa..sbb malam kang nak berspa..
actually memang ade niat nk p ubud family spa..tp tah la rasa mcm nak carik yg lain pulak.. anyway kalo utk ubud family spa kosnya.. Rp300,000 utk 3 jam..full package, or Rp198,000 utk 1 1/2 jam..
kt sini best sebenarnya dlm satu tempat tu ade spa , ade fo, ade cafe...konsep pun lawa.. cuma tah..terasa nak try yg lain..
then kami balik dulu ke otel..solat mandi..bersiap lagi..after maghrib baru keluar lg.. n supir sajes satu spa yg nurin tak pernah dengar.. 'Akar spa n reflexiology' .. area jalan dago.. agak murah compare ngn spa lain yg nurin survey.. utk session 1 jam setengah cuma Rp105,000 . utk reflexiology kaki..n 2 option lain utk area lain..bahu ke kepala ke tangan ke..
nyaman oke.. enak sekali di urutin gitu..sampai ade orang tu br 5 minit da berdengkur..di susuli dgn lg sorang after 15min.. nurin sengaja tahan dari tdo sbb nak enjoy urutan depa.. kalo tak sedor camno nak evaluate? tp hampir gak nak tersengguk masa dia picit kepala....relax sangat.. pueh hati berdulang-dulang.
then after spa.. kami nak dinner.. kali ni p 'stone cafe' pulak.. konsep nye macam kt ampang lookout point.. cantekkk..! selesa pun ye.. yg paling menusuk di hati n kepala.. sup buntut balado nya..aduhai..tengok gamba je pun mcm bole ingat balik rasa dia cemane..sedap tak terkato.. kalo p lg kompom repeat menu tu lg..
ekslusif sensangat..sampai straw pun custom..gud..gud..cuma sop dia super duper panas haha..terpaksa alihkan dari dapur dia tu.. sedap ye ye o tp melecur bibir..bukan lidah je.. pasai sudu pun jd panas..tp overall berbaloi i makan berat sebelum tdo tempohari..takpo..sedap punye pasal..
sebelum tdo perut muncit..tp first time tak rasa bersalah apa-apa haha... oke settle hari kedua.. sambung sok la part 3..kang sambung sampai ari 4 kt sini pitam kang baca..day3-4 bole combine sbb aktiviti biasa je..sharing info je..so till then..permisi....! *undur2 tutup tirai..^^
♥'s
~
nurin

















No comments:
Post a Comment