Wednesday, August 13, 2014

730 : [travelogue] : 2014 New South Wales, Sydney Australia ep2 part 1


hi cikmuku..! morning..! oke arini kite sambung story travelogue aussie ep2 ek?? arini  merangkap hari kedua berada di sydney.. it was a loooonngg day.. n mungkin akan dicover sampai 2 part..or mebi ikut places tengok la cemane..


anyway, perasaan bangun pagi di sydney tak sama mcm bangun pagi kt korea despite of dia punye cuaca yg sama lebih kurang je sejuknye.. tatau la kt korea rajin bangun awal sbb setiap tido mmg bebetul rasa puas dia. yg sydney ni sama je mcm tido kt malaysia termasuk malas2 bangun pagi nye muehehe... and walaupun smlm semangat nak bangun subuh2 nak gerak awal sewal jam 8 pagi dr bilik.. tapi kenyataannye memasing bangun pukul 8 lebih dekat pukul 9 muahaha.. a sinful morning greet sbb sume org terlepas subuh huuu...subuh kt sini ialah jam 5.25 pagi yer.. ikut waktu malaysia bersamaan 3.35 pagi..

 dari part bukak mata je da pukul 8 lebih belum tempoh bersiapnye lg hehe.. tu baru guling2 dalam selimut, prepare nak kumpul keberanian untuk jejakkan kaki and utk menghadap air dlm toilet yg ade heater tp tak bergune itu da makan brape minit .. jerit2 sambil mandi lg.. haha...



tapi selewat2 kami bangun pukul 8 lebih kt sydney, ekceli kalo ikut body clock kami yg masih malaysia ni.. sebenarnye kalo ikut waktu malaysia kami da bangun jam 6 lebih.. sbb  tengah pulun siap2 kami dengar azan subuh dari radio malaysia..

hari kedua ni mmg fail sungguh sbb keluar dr bilik pukul 10 lebih dekat 11 haha.. sume nye salah toilet..ade heater tapi tak bergune.. kalo sejuk sampai kebas2 badan.. kalo panas..sampai masak dagingku ini huhu.. tapi disebabkan hari kedua cik wan da start bayo pada uncle sam utk breakfast n dinner.. so arini dapat da breakfast sedap.. spaghetti black pepper youu... kalau tadi mulut pot pet pot pet marah kan heater nak pi tuka hotel bagai.. sumbat spaghetti terus diam miaahahahahaa....

 
oke after siap kami pun mulakan perjalanan.. bismillah... oke arini punye suhu lebih sejuk dari semalam... nampak je nurin pakai jacket kecik.. tapi kt bawah jacket tu ade jacket lagi.. pastu blouse selapis, and long john selapis.. so total top yg nurin pakai arini ialah 4 lapis , dgn harapan kalau suhu tak brape sejuk nurin leh proceed je ngn second layer jacket bawah tu.. yg top white tu leh pegang standby jek, bijak tak? hehe..


oke semalam tu mukadimah je.. baru level2 usha je lom bebetul menghubungkan saraf otak kembara kt sini..so arini baru bebetul.. keluar dari MHS, mak aihh sejuk bak hang..mmg tak tanggal da la 4 lapis top ku itu haha.. so kami toleh kanan, toleh kiri, toleh kanan.. kami decide to belok kanan jalan kaki p bus stop seberang jalan nuuuunnn depan esso nun..  sama mcm semalam kami sambaq teksi kt situ.. so situ je lah tunggu..

ekceli bole tunggu depan esso sebelah MHS tu je.. kot nak jimat tapak kaki.. tp hasil dari kiraan cik wan, kalo amik bas yg stop depan MHS, route dia jauh lebih sikit nak sampai city sbb bas tu akan pusing seround lg..

after terkujat2 masa nak seberang jalan macam katun ...pas tunggu beberapa minit, calon2 bas memunculkan diri.. well kite kene master  number2 bas yg kite nak naik utk ke destinasi2 tertentu.. contoh mcm dari sini (randwick allison road ) utk ke city.. kite leh choose bus 373, 372, 377.. ade lg beberapa bas.. tp since ciknuyin update travelogue pas 2 bulan. ciknuyin lupe la cikmuku... bila bas lalu jangan lupe tahan .. kang depa buat bodo je takmo benti..pastu jgn lengah2..depa tak layan org mengade2 leceh2.. terus masuk n swipe je multi ticket tu.. pastu haa labuhkan lah punggung memane yg selesa..


convinient je perjalanan kami sbb jam seblas ni sume org da masuk opis so takyah rebut2 bas.. takyah rebut2 seat jugak.. lapanggg...so just you know ( tengok gambaq atas ni.. ) bas dia ade 3 level ketinggian , pastu 2 kali ganda panjang dari bas biasa.. so don't worry about being independent n traveling using public transport sbb sgt selesa..

so after beberapa minit perjalanan kami stop pada hentian circular quay, yesza lapang jugak..  so gambaq kt bawah ni kami tengah tunggu lampu pedestrian bertukar hijau,  walaupun jalan lapang tp kita kene patuh pada rutin kat sini.. walaupun kalo ikut level malaysian jalan comel ni 2-3 langkah kanggaroo je da lepas dah. tapi kt sini takleh buat perangai tu.. kite kene tunggu turn kalo nak melintas ..tengah leka2 ni tetibe..



TREEETTTT...!! TREEETTT...!!! TREEERRTT...!!

"oh-mak-gayah-terkujat!"  **kaki automatik jadi laju bergerak kedepan...

belum separuh melintas lampu da merah balik da..aa mmg depa setting camtu.. thats why org2 sini jalan laaaajuu yg amat..mencicit je kalo jalan..aa so cmtu la setiap hari hehe.. asal nak melintas je jantung mesti kene karen.. ade sorg tu yg pakai spek itam glamer tu.. sampai last day dia terkujat2 lagi kalo melintas.. power tak power tiang traffic light tuh? heheh..

so since pepagi ni banyak kedai lom bukak.. and kami pun da breakfast.. energy fully charged, kami cadang utk pantau lagi kawasan laut..malam td tengok view n simpan info saje.. arini kene explore.. so meh kite bawak cikbuku jenjalan ..

kumpulan gambaq kt bawah ni ialah view yg kite lalu sepanjang nak pegi ke wharf.. n gamba ke-4 ( bawah kanan ) aa nampak tak kedai jewelery yg nurin ckp malam td?? haa situ lah yg ade mart milik muslim tu.. sebelah tu je..



before p explore cam biasa carik jajan dulu..pastu kami pegi balik ke wharf 6, since malam td kami tengok cruise dari situ leh p banyak jeti termasuk luna park, king street , darling harbour..etc..

so again kami naik cruise..arah tujuan?? lom decide! hehe.. pusing je la dulu tengok mana rasa nak singgah.. excitement pepagi naik cruise lain.. kalo malam td rasa mcm kt dunia fairy tale.. yg siang ni rasa FRESH.. udara segar n sejuk.. pemandangan..ohh cun!

tengok kami lalu sebelah je ngn opera house..  pretty ek? nampak sejuk ek? in real laagiii cantik n SEGARR... graceful..wiwiit..!

sile lihat di belakang kami.. OPERA HOUSE you all.. tempat jeki chan berguling2 kt cite police story..


dalam gambaq nampak bertenang je kan??.. padahal memasing da macam mak nenek ketawa terkekek2.. jakun hepi dengki mendengki.. sambil makan jajan..^^

so meh cikmuku.. ciknuyin belanja awak gambaq lagi bebanyak.. don't just look at it.. feeeel it..! pukui seblas tu.. matahari nye terik tapi langsung tak rasa panas.. sejuukk..!



so makin lama kami makin jauh tinggalkan city..lalu lagi bawah coat hanger.. singgah dari jeti ke jeti..




tengok punye tengok punye tengok permandangan...baaanyak view menarik tapi jauh pulak nk capture since cruise ni laju.. tetibe hampir kt satu jeti tu nurin nampak satu banner.. PROMOTION FREE ENTRANCE tarikh 29 may - 09 june : Cockatoo Island , uih rejeki nih! pepulak tu dari jauh nampak ade sesuatu yg besau nak agak menarik untuk ditengok apekebende kah itu??

so last minute after penumpang yang nak naik n turun da settle, kami decide utk explore tetengok ape ade.. free kann... sape tanak grab mende free...so last minit tu before abg cruise nak tarik cross bridge tu..kami melompat keluar dari cruise hehe..

so dengan curiosity yg tinggi menggunung kami pun explore.. maklum la kami tak penah dengar pasal island ni.. kalau tanya org pun ramai yg tatau pasal island ni. so yok masuk!


area bawah tempat ni macam tanah lapang tau.. so perasaan dia mcm berada kt tengah padang bola yg berada di tengah2 laut..ade baannyak pigeons n seagulls n angin sangat kuat.. sesuai utk jd spot org hindustan nyanyi2..  pastu sile peratikan kat belakang kami tu.. tetibe ade "google " yg besaaa kat tengah2 island..apekah? curious lagi..




and rupenye kt depan "google " tu ade mini train, mcm train yg diguna pelombong bawak keluar arang batu ke hape tu.. nampak tak yg kalerful belakang tu..? ingatkan decoration jek, perati punye perati rupenye ade pintu kecik kt tengah2 "google" tuu... oooo curiousss lagii.....


so da curios kan? kami p la kat tempat rangers yg jaga tu.. sorang akak omputeh yg botak tp cantik..tuu nampak tak kt belakang nun?? niat nak tanya ape nak buat if nak naik train kecit tu.. lom pape tetibe akak tu angkat sunglass dia

 " Ohhh myy..u have amaziing eyess..!"

alamak serba salah ciknuyin, errr contact lense laa kak haha... nasib baik dia notice pastu dia turun balik sunglass hahaa motif cerita? saje nak bgtau omputih ni mulut ringan memuji..sepanjang kt aussie kaya gak collect pujian.. cara deme breaking the ice maybe??

so meh kembali ke "google" yg misteri tu.. ikutkan kami ni da terlepas trip nak naik train tu sbb long queue utk  next next next trip da penuh..tiket habis dah.. wahhh siap tiket2 bagai..bertambah2 curious kami tauu... ticket yg tinggal cuma tiket utk trip lg 2 jam akan dtg..adess lamanye takmo..!

 tp after memujuk manje kakak rangers tu dia setuju letak kitoang kt standby queue, situasi nye if memane tourist yg ade tiket before ni tak datang ikut time trip depa.. spot kosong tu nanti kakak rangers tu panggil kami la isik..

aa bestnyee... jimat masa.. takyah pusing2 takde arah 2 jam kt sini..so tunggu la dalam 10 minit gitu kot.. tetibe kakak rangers tu panggil kami.. hoo yeayy..!! tamak pulak tu.. p conquer 3 train yg depan sekali haha..

eksaited nih.. maklum la imajinasi da memacam nih.. nurin da imajin masuk terowong nanti dalam tu ade dinosour ke naga ke.. laki nurin imajin dlm tu nt nampak pelombong ke hantu ke.. kak ani dia imajin ade colorful show dlm tu.. ah memacam ah..!

so get ready...settt...go! gedek..! gedek gedek gedek! hmmm?? Gelapp GELITA..hmmm..gedek gedek gedek! tetibe..BAMMMM...!!! lampu kilat2 jap nyala jap gelita..! wahh terkujat cekk..bersungguh menjerit.. nurin da imajin nanti ade kepala naga tercacak depan mata..!

tapi... gedek gedek gedek..!! train berjalan lagi.. bunyik saspen n terkujat berulang2 lagi.. lampu kilat2 lg berulang2 lagi..asap tetibe berkepul2 ... terkujat..terkujat jugak.. tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... mana dragon niii...



sampai la train tu berenti..and terowong di bukak...............????????? heheh adess laaa...tu jek? tepuk dahi 59 kali acik dibuatnye..maaf la kalau entry ni memecahkan kesaspenan kome2 yang da plan nk g cockatoo island hehe.. kami yakin sume tourist rasa pe kami rasa.. which is nurin rasa tourist yg datang ni kebanyakannye locals jek..haha..takpo la aih.. lain negara lain taste nye..



so rupenye train tadi menghubungkan tanah bawah td ngn tanah atas bukit yg kami nampak dari jauh tadi..kt situ ade la history tempat nih..kalau tak silap..selain tempat lombong.. ni mcm tempat banduan grade A keje gitu kot.. ade lg la history nye tp time ni tgh malas nk membaca heheh... n ade pameran kesenian abstract kt celah2 bangunan ni..kalau rajin sambil2 explore leh baca history.. sambil explore history leh laa tengok keabstrakan seni depa..



tapi since kesenian nurin n kak ani nih tak matching ngn depa.. so kami round2 je laa tengok pemandangan n explore pe yg patut..tp papepun cik wan mmg awesome.. tak paham ciknuyin n cikani tau.. dari bukit atas nun kami pun konpius camne nak balik semula ke jeti..tapi cikwan cam tau2 je mana nk pegi.. tak sesat langsung! haha... siap sampai2 je ke jeti mmg ade cruise da tunggu da nak gerak pun.. tapi sebab ade 3 ketul manusia malaysia ni berlari2 kejo cruise..depa pun tak jadi pegi.. siap tunggu..

siap ade pakcik tu bagi sokongan lagi.. go go go! faster faster! u can do it! hahaha... okeyy comeii.. papepun walaupun island ni gitu2 je.. tp the journey still worth it.. at least now we  know what is cockatoo island heh?..good air..good experience as well..penah korang naik train lombong? ha tak kannn hahaha...

orait pastu kami naik cruise lagi.. kali ni sasaran nye ialah p opera house square.. nak lepak2 situ , so kembali semula ke wharf 6 menaiki cruise.. siap duk spot titanic..terasa mcm beku pipi.. sejuuk..sejuuukk sangat! tp tu la.. kalau da travel ngn partner in crime perangai mmg hmm muehehe.. tatau la ape incik kapten kapal pikir tgk 3 ketul ni bermain2 kt muncung cruise agaknye.
 

after 20 minit camtu akhirnye sampai semula ke circular quay, suasana da tak sama mcm pagi tadi, real life n routine local n tourist area tu da hidup! yeayy! so let experience 'em..  so cara nak gi ke opera house square tu.. dari wharf belok je ke kiri n jaaaaaaaaaaalannn jee kang sampai lah ujung nun..

but remember..each steps of the journey are the destinations,  so takyah gopoh2 nk sampai.. since hobi nurin suke tengok channel traveling n street food.. maka perasaan masa tengok kanan kiri depan belakang time tu rasa mcm selama ni tengok suasana tu dlm tv.. tp kali ni saya tengah kt dalam tv haha..

dgn angin yg banyak.. seagulls yg ramah tamah..suhu yang sejuk..cuaca yg baik ..oh woww! this trip just so worth it.. anytime kite leh main2 ngn seagulls tau.. cuma tang makan je la..kene tabah sikit.. sbb kanan kiri baaaanyak gilos cafe yg nice2..street food everywhere..tp tatau status halal ke tak.. thats why tabah la hati...  pehtu tgh sejuk2 gitu..ramai je locals yg berjogging pakai short.. cubaan mengeluarkan peluh dikala sejuk..nice! ehe..


so jalan punye jalan punye jalan..oh wooww.. nampak da coat hanger dari sini.. meeuutifuull!,fyi kt sepanjang coat hanger tu ade train line.. so leh la nampak suasana city ni yg sungguh convinient ngn public transport nye.. kt darat ke laut ke ..



imajin..while having your hot choc jalan-jalan kat sini..hirup udara segar sambil main2 dgn seagulls.. hmm how nice is that???  kalau kt malaysia leh buat camni..haiii bestnyeeee...



perjalanan tu takde la dekat sgt.. so sementara jenjalan tu ade gak beberapa kali benti duk sat.. fefeeling sat laa lupekan stress.. bakpe nak rush.. ade 8 hari kot..hehe..

laki bini fefeeling model metropolitan hihik..
 okeh jalan punye jalan.. da dekat da nih.. semakin ramai tourist malaysia.. yg pasti memasing sakan ngn monopod haha..


on the way perjalanan kami dpt larger view ttg beberapa wharf yg lain.. plus ade kt tepi2 tu water taxi.. which is boat. so sesape nk jimat masa seberang2 leh naik water taxi bersepah kt tepi tu..takyah gi wharf..  orait jalannn lg.. siiikiitt lagii.. opp opppp oppp sampaiii....:)

so here u go.. opera house dari jarak dekat.......



cumanye time ni kt depan opera house tu ade construction sikit..takpo eih depa tak kaco spot lepak2.. n kalo rajin lagi daki sikit depan sana nt jumpe pylon lookout point.. point utk tengok pemandangan cantik the whole city..

tapi memandangkan kami sejak dari awal dah puas ngn pemandangan cantik.. kami decide utk lepak2 je kt perkarangan opera house..cuaca makin sejuukk.. tangan da stat sembunyik dalam poket.


see how friendly the seagull?? ololooo tiutt miutt tiutt mucukmucuk! ekceli time ni kami da stat lapaq.. plus cuaca da makin chill.. kak ani pun da siap pakai glove.. sejuk menyucuk! tengok gelagat tourist lain..ngn locals yg berjogging lama jugak la longgarkan lutut kt sini... jam time tu tak sure pukul bape. tapi jam 2.30pm camtu kang da asar..  so we thought to going back to MHS waktu asar..before maghrib 4.40pm so kami leh jamak takhir..so gitu la plan nye..

oh anyway those yg rasa nk terkucil.. u all leh carik toilet kt bawah tanah oke? banyak kafe kt situ.. halal tak halal je laa.. yg penting the toilet is nice..the view superr nice..how to go there.. depan opera house tu ade satu tangga ke bawah kecik je.. aa masuk situ..  meh model2 saya tunjuk jalan kt gambaq ..



so after beransur dari opera house.. sambil2 tu kami mula pikir destinasi2 berhampiran yang kami sempat jejak before balik MHS.. bincang punye bincang punye bincang.. hmm sempat kot.. why not spent time jap kt Maddamme Tussauds ? or sealife maybe?? that will be nice...! ^^ tp pe kata sambung next entry.. sbb ciknuyin lapa.. ikan salmon kt dapur cikani da lama da tunggu tu..

( so just u remember cikmuku.. saya update travelogue ialah waktu cuti recovery pas operation aritu.. so sesikit ok? hii sakit perut duduk lama2...)



♥'s
~ nurin

No comments: