hai cikbuku, lama tak jumpe, bersawang nampak? :D ngee.. *sorry..
if
ikut plan, sepatutnye next entry after last entry ialah story tentang
ibu saya, and then travelogue ke aussie ( which is still dalam draft
sejak 2 bulan lepas takpe nanti nurin sambung ), tapi.. well.. kita
hanya mampu merancang..
so
takpelah ciknurin lompat2 story kt cikbuku lah, arini 10th aug 2014..
hari yang ke...............syawal. huhu.. k am sorry, i don't even
remember what day or date today kalo tak kerana tarikh yang cik pc
tunjuk.. raya keberapa kah sekarang? pun tatau.. why?
sebab saya masih berkurung dalam tempoh recovery, recovery???!!
aahh..
cikbuku.. saya baru keluar dari hospital n now dalam tempoh recovery,
di bawah pemantauan dokte ani a.k.a my most beloved bestfriend a.k.a
partner in crime. hari ni ialah hari ke 9 selepas operation so da boleh duduk lama, and firsttt time dapat pegang laptop since sakit aritu. hasben pun baru balik equine malam td after 2 weeks teman nurin kt johor ni..
well 2014 betul2 merupakan tahun yang penuh dengan ujian berat buat saya, tapi setiap yang berlaku tentu ada hikmahnya.. meh cite sikit2..cekau2 dari awal..nk story panjang sikit.. utk ingatan di masa depan.
02 April 2014 :
ibu saya yang tercinta pergi buat selamanya.. kejadian yg sampai hari
ni nurin masih lagi dalam proses utk terima dengan tabah.. still in
recovering phase i should say..
02 August 2014 : nurin pulak di timpa ujian..
terjawab
sudah kenapa, musim raya kali ni.. nurin langsung takde perasaan
persiapan raya.. baju raya yg nurin pakai 1st raya tu pun 110% cik wan
yg belikan..dia lah yg pilihkan dia lah yg agak saiz, kaler pe sume.. so
nampak tak betapa tak semangat raya nye saya??
Aidilfitri
2014 juga bukan aidilfitri biasa bagi nurin n family, terutamanya pada
nurin n kak ani.. atas sebab2 peribadi tak bole la story bagai mak kiah kt sini.. tapi di samping berhari raya tanpa mak.. ditambah ngn
faktor yg tak bole di storykan di sini.. i should say.. 2014's
aidilfitri was the hardest aidilfitri everr in my life..
tapi
Allah swt kan Maha Pengasihani, di samping kesedihan kami, banyak juga
saat2 manis n happy nye , bila abang kakak da balik sume..perasaan
bersalaman dgn dengan abah n mak mertua juga tak sama tahun ni.. bila
ciknurin yang batu ni akhirnya menangis di pagi raya..
sayu
rasa hati.. orang yg rajin timang2 saya di pagi raya dah takde.. orang yang menjadi sebab nurin nak cecantik sebab dia suke puji ngn timang2 anak bongsu dia ni tak mcm org da berlaki..da takde.. orang
yang sibuk nak bg saya angpau raya tak di depan mata.. bila ziarah di
pusara, kami ( nurin n kak ani ) hujan tak kire dah ape orang nak kata..
----------------------------
well di pendekkan cerita, 02 August 2014, ialah hari yg sepatutnya nurin n iwan balik KL, patut nye da balik khamis sebelum tu tp tatau la, berat dia lain macam..ngn kak ani bersungguh2 halang balik..so kami tak jadi balik... sama berat ati mcm nak boardingkan bobby & loki.. that is why meow2 berdua tu kali ni beraya sakan kt kampung..
learned my lesson before, masa nak balik kg time mak sakit tu.. tatau mak akan sakit n akhirnye akan pergi, so nurin boardingkan jugek meow2.. walhal time tu hati punye berat.. rupanya petanda nurin akan lama stay kt jb.. so kali ni walaupun tatau la apsal, tp nurin not even try to find or book any boarding spot for those meow2.. angkut je lah..
so kembali ke story asal, pagi 02 Aug 2014 tu, which was hari raya ke 5 kot..a.k.a ari ke dua baru dapat jumpe kak sikin, nurin sakan pulun makan sambal power dia dr ptg smlm sampai la ke pagi tu.. tengah gelak sakan.. sambil makan laju2 sebab sat lg before sume org nak kosongkan rumah parent nurin, nurin nk g manje2 ngn mak abah mertua dulu.. tup2 tengah gelak macam dinosour tu tetibe rasa sesuatu yg tak biasa nurin rasa..
A SUPER STRONG CRAMP kat perut.. sape2 yang da penah buat HSG prosedur leh agak camtu la rasa dia ..tp memula dia slow je.. nurin ingatkan spasm sebab kentut tak lepas.. so gagah kan diri sengih2 bangun p toilet..biasalah tak suke tunjuk lembik.. kak ani n iwan sangka kaki nurin cramp so depa suh bangun jenjalan.. so takpe la try la flush ape yg patut..
tapi beberapa second dlm toilet spasm dia makin kuat, then nurin mula pikir agak bahaya if sembunyi sakit macam selalu.. so nurin decide keluar dari toilet and seek HELP. baru beberapa langkah keluar toilet mcm nenek kebayan, my redzuan dah notice something kot.. dia dah datang pegang nurin, kak ani pun da serbu..
then tetibe..BAMMM..!! one super strong pain dtg ntah dari mana nurin tumbang masa iwan pegang nurin, masa ni kak ani n iwan memasing try tenangkan nurin.. ekceli kalo ikut otak nurin nak ikut bertenang tapi tatau la apsal time tu tetibe jadi tak malu pulak nak nangis.. sebab nurin rasa the only way nak alirkan rasa sakit tu ialah dengan nangis..then kak ani ckp takpe ucu nanges je.. lepaskan sakitnye jgn tahan..
aah mmg nangis pun macam baby, bukan sebab ngade2 tp nurin pun tatau.. tu je cara nurin nk lepas time tu, badan langsung tak bole gerak.. then satu badan stat berpeluh n menggigil.. nurin dapat rasa time tu sume orang da panik terutamanye kak ani n iwan, tapi sebab selaku watak utama org sakit ni lebih sakit so nurin tak bape perasan la kecoh nye cemane kt rumah tu.. yg nurin tau.. keep nangis n nangis n nangis n nangis.. suffocated, panas rimas, sakit, gigil, aa sume lah..
then kak ani kak sikin cakap bawak p spital..! tp before tu bawak p bilik dulu.. well mmg tak main2, badan mcm berat ada batu 10 tan, so memang tak boleh bangun..not even gerak! then here u go.. my hasben jadik hero.. dia angkat bini dia bawak masuk bilik sambil bini dia nangis2 n merengkot macam tenggiling, still dia angkat je jugak.. letak elok2 atas katil..time tu aih nurin takleh eksplain.. cuma ingat agaknye da nak mati kot.. so mengucap la jugak tp tak keluar suara..
the pain score was 10 over 10! sampai satu level nurin tatau ape yg nurin rasa cuma serba tak kene tahap gunung everest.. menggelupur sampai cik iwan panik tatau ape nak buat.. n then.. BLUEEKKK!! nasib baik sempat berguling n muntah ke tepi katil..
syukuurr Alhamdulillah malam tu kami baru je bukak kapet bilik ganti ngn tikar getah, so kurang la sikit rasa bersalah nurin muntah walaupun abis kotor cadar.. tp masa tu keadaan tak seringan n seremeh gaya nurin cerita ni.. the pain was soo hm tatau la nak cakap..
so after muntah n muntah n muntah n muntah n muntah n munnnntahhhh... akhirnye nurin leh bertenang sikit.. da tak menggelupur.. tapi satu yang nurin nak highlight.. bila seseorang sedang berada di ambang mati sebegitu, walau sakit yg sangat menyeksakan tapi bila suami saya cakap macamni..
" takpe yang. ayang muntah je.. lepaskan..."
ada 2 perkara yang masuk dihati nurin ketika itu.. yang pertama, kasih sayang.. yang kedua, UBAT.. kalau tadi nurin menggelupur sakit.. tapi betullah kasih n sayang itu penawar yang paling mujarab, itulah pain killer itulah jugak penyembuh..
tabah suami nurin bersihkan muntah2 nurin, dan kemudian salinkan baju nurin sementara tunggu kak ani bersiap.. then bila turn kak ani pulak masuk bilik.. dia keep sebut perkataan ni :
"sabar ye" "sayang ucu" .. bila nurin muntah lagi dia tak marah, dia tadahkan keep sebut.. lepas je cu, "alala sayang.." serta merta nurin bertenang sikit walaupun time tu napas laju tak terkira..
and bila sume ready , iwan angkat nurin lagi masuk kete, well sakit ye.. sbb kene gerak dari katil, sambil dia dukung nurin yg still mcm tenggiling, nurin sambung nangis... and then kak ani masuk , iwan drive.. sepanjang perjalanan nurin tertido macam dapat pain killer, sebab sepanjang nurin sakit tadi..
perkataan "sayang, sabar dik, sakit ye dik.." keep keluar dari kak ani n kak sikin, n iwan .. bila dalam kete kak ni riba kepala nurin sambil elus2 kepala nurin.. so Alhamdulillah syukur ya-Allah, perjalanan tak menyeksakan mcm nurin bayangkan..
sepanjang perjalanan mcm dpt pain killer, kak ani da lebih sekadar kakak, da mcm mak nurin dah, dia keep pujuk n calm nurin hanya gunakan ubat kasih sayang..
dipendekkan cerita, sesampai emejensi ward HSI, first time ever naik wheelchair huu.. ilang dah sume imej gagah.. da la lom sempat mandi n gosok gigi.. memula masuk emejensi wad, hmm seksa tp sbb sokongan nye ade.. walaupun takut folo je lah.. dari emejensi nurin di refer ke gynea wad since nurin ade history sikit..
ok.. sengsara bermula lagi..
since depa nak diagnose kt mana failure nye so nurin still tak di beri pain killer.. masa tu yg nurin keep mintak n mintak ialah "TIDO" , tapi apakan daya mereka kene kenal pasti dulu..kak ani org yg paling sibuk.. dia keep try n try n try dapatkan bantuan utk nurin, ntah bape orang doktor datang tanya soalan sama pada nurin, cek mende sama, diagnose takde ending. dari kt emenjensi tadi da bape kali kene tekan2..walhal ya Allah sakitnye saya..
dlm gynea tu..hasben tak bole tunggu.. so ilang satu pain killer saya.. tinggal kak ani sorang, tp since sakitnye Allah saje tau.. ape yg depa nk godeh nurin tak boleh nk tolak.. sepanjang dari situ tah bape ribu kali nurin nanges.. kak ani pun nanges tp nurin nampak dia sembunyik2..
dah la pain score 10 over 10, depa keep torture saya here n there, tekan sana sini sinun.. nangis saje la teman nurin masa tu. atas bawah depan belakang sume kene.. n then saya di pujuk utk di cucuk line pada tangan.. hmmm 1st time.. n mende paling nurin takut dalam dunia ni.. line drip tu laa.. so agak2 dgn emosi nyawa paras idung, dengan sakit, n then tambah lagi tah macam2 jarum. yee nanges lagi.. sakit nyee...berzikir dengan harapan kuat la semangat saya.. tapi tah bape juta kali graf motivasi saya drop..
tak abis kt situ.. kene pasang CBD pulak, yee.urinal tube tu ye.. kencing dalam tiub tu.. baik nanges lagi.. tapi ape daya nak buat lagi.. nak bangun pun tak boleh apetah lagi nak lari.. dari doktor gynea .. sekumpulan dokter surgical pulak masuk..
Ya-Allah.. drop ke bawah tanah graf motivasi saya.. bila one of the doctor bgtau mungkin appendix da pecah n ade pus a.k.a nanah dalam perut saya, n worse case if usus saya effect mungkin terpaksa di keluarkan n saya akan di sambung beg supaya poop poop kt luar ( thru beg ), n saya terus di refer ke surgical ward sbb masuk dalam kategory emejensi operation utk major operation. aduhai.. macam mana saya nak hidup??
air mata da tatau bape gelen.. air mata sakit, air mata putus semangat hidup, air mata sedih, air mata rindu mak bapak.. air mata kene cucuk sana sini, kene godeh sana sini. tp Alhamdulillah kak ani setia teman nurin, dia lah pain killer nurin, dia lah satu2 nye yg tinggal utk motivasi nurin utk terus idup masa tu.. iwan tak bole masuk masa tu.. tapi waktu derita mcm tu ya-Rabbi rindunye nurin nak tengok muka hasben nurin.. berharap n keep berharap cepat lah sudah.. nurin nk jumpe laki nurin..
baru saya paham skrg bagaimana perasaan org sakit, ape yg dia perlu.. betapa pentingnye orang2 yang disayang..betapa penting nya expression kasih sayang pada orang yang sakit.
tp ape pun.. berjuta juta juta juta terima kasih pada semuaaa staff hospital, lemah lembut nya mereka, perkataan sorry keep keluar dari mereka tiap kali nurin sakit kene cucuk.. sebelum sebarang prosedur mereka pujuk nurin macam pujuk baby.. lupa betul time tu umo da 3 series huu..
-------------------
masuk ward 6B aduhai.. bertambah lagi beban di hati.. nurin di letakkan di bilik sama tempat mak nurin diletakkan dulu.. cuma katil yg lain..kt situ sekali lagi keep di diagnose without pain killer.. kata kak ani kejap lagi dia mintak sbb kene ade doktor pakar nk diagnose dulu..malam nanti kene terus masuk operation theater. entah lah buat lah tatau da.. tengok muka kak ni pun cukup la dpt jd ubat .. then iwan masuk.. Alhamdulillah.. dia ubat saya.. walaupun masa tu masih menangis tak berenti, iwan dtg pujuk cium n pandang .. tatau la tu pandangan kesian ke sayang.. tp tu lah pain killer nurin..
dapat la bertenang sikit.. sampai la agaknye ade nurse bg ubat kot.. tah la tak perasan.. then dokter H.O, M.O, registrar, Pakar keep datang n pergi..n mereka decide nurin kene buat erect x-ray. which requires me to stand up. sebenarnye before tu kak ani da request portable xray sbb nurin mmg da tak bole bangun..
tapi bila kak ani mintak diri kejap utk solat , dokte2 tu decide utk nurin p erect xray, siap tanya nurin bole tak.. hmm tentula takde jawapan.. time ni otak nurin kosong.. jiwa pun kosong.. tapi takpe la ikut je la.. asal cepat sudahnye..
then nurin diusung guna katil p bilik xray.. lepas bukak rantai leher.. nurin di papah utk berdiri utk di xray.. iwan setia teman kt sebelah tgh pegang.. oke.. from my point of view.. beberapa second pertama nurin rasa boleh.. and then 2 sec later rasa mcm 2 jam lamanye then suddenly.. DARK!!
ye blackout.. nampak itam je tak sedar ape2. sedar sikit2 da ada balik atas katil dengar nurse n staff spital jerit2 suh panggil dokte.. n then ilang lagi.. n then sedar lg sikit dengar nurse ckp kene lari laju2 usung katil balik ward sbb patient collapse. then ilang lagi.. then sedar lagi da ada balik dlm wad td.. huhuuu...
n tak lama lepas tu.. nampak kak ani berlari tercungap2 p katil nurin.. time tu ade dua H.O tengah diagnose nurin, memacam wayar depa buh.. blood pressure segala, sample darah la ape lah.. then kak ani yg tak abis cungap ni start la tanya kt one of the H.O, "what happened ya??"
huhu malangnye yg tukang jawab soalan tu ialah H.O yg sama yg buat nurin nangis masa memula masuk wad 6B td sbb cara dia check nurin kasaq gile..tp time tu kak ani tak ckp ape.. tp kali ni.. after kak ani tanya " What Happened??" HO td jawab dengan begitu konpiden n acuh tak acuh huuu... tak semena mena.. nurin dengar bunyik spark api dari kak ani haha...
dia bertukar jadi CIKGU! haha..suara tegas dia da stat keluarkan beberapa perkataan yg sikit je professional tapi agak garang.."are you HO?....i am dr.norbani, blablaa..if u wan't to explain , explain like a HO, .....blabla..i saw how u clerk the patient just now, blablabla..u make the patient cried...blabalaa..so tell me what is her BP, Pulse?what is your diagnose? blaablaa"
time tu of kos la tgh sakit tp tatau la apsal.. walaupun susah gile nurin nk cakap.. tp bila HO td pegi, nurin try gak nak ckp.."awat kak ani garang?" bisik2 kt telinga dia heheh.. tatau la.. masa tu nurin rasa kak ani da mcm angel nurin da.. my pain killer.. so dia takleh ade tanduk.. nurin nk dia berimej bersih suci hahah.. lgpun nurin pikir kot tu my last moment.. i just want to see my innocent side of my sister.
but then dtg lg sorang HO yg td.. " err doctor can i do the..tut!! " lupe istilahnye ape tp dia nk minta izin kak ani utk amik blood pd 2 tempat yg kritikal.. satu utk gas which is very painful, satu lg utk cek toxin ke kuman kot.. then my sister yg time tu da cool down sbb adik dia br suh dia jgn garang kan..jawab "NOPE i don't want you, please ask a senior HO to perform,"
but doctor can i do the..tuutt!! n again kak ani jawab " NOPE, Senior HO please. Find her no matter what!"
hahaha adess... tp walaupun begitu.. nurin bersyukur.. nurin ade 2 hero di sisi nurin.. my hasben keep reminding me to zikir n sabar..keep pujuk n kiss tgn n pipi n dahi nurin yg baru nurin tau..betapa kuatnye effect dia pada org sakit.
and di sebabkan sifat protective kak ani dah turned on.. jugak dalam kesakitan begitu.. nurin rasa selamat sebab dia pastikan sekurang-kurangnya nurin tak perlu tambah derita sakit sebab unnecessary pain. yelah kot org tu salah cucuk.. org ni tak bape reti cucuk ke kan..
n.. ekceli derita yg nurin dok karang da setengah ari ni..baru story hari pertama yg lom setengah pun haha...
nak complete story mmg takleh la.. tapi sebab nurin story detail utk setengah hari pertama, ialah hanya utk ingatan di masa depan, betapa penting nya TENDER,LOVE n CARE pada orang yg sakit..
kasih sayang yg iwan, n kak ani serta abang kakak nurin yg lain sepanjang hari dari hari pertama nurin sakit tu.. sebenarnye lah penawar bagi nurin..
ikutkan diagnose doktor, n plan operation yg depa cakap.. semangat idup mmg da drop ke bawah tanah. bayangkan nurin kene berpuasa dari hari nurin admitted sampai la esok pagi nye sbb sepanjang malam, jadual operation nurin di tangguh tangguh sebab tetibe ramai pulak kes ceaser n baby lemas.
mlm tu da masuk OT pun kene tolak balik masuk wad sbb ade baby lemas.. tp Allah swt Maha Besar. ada sebab kenapa operation nurin di pospon ke pukul 8 ke esokan hari nye.. bak kata dokte henry, bila pagi, manpower lebih complete, prosedure lebih berhati2 n detail..kt OT tu, dokte henry pasangkan port morphin kt dada,, aduhai nangis lagi..tuka line drip lagi.. nangis lagi.. tapi dokte henry sangatttt berlemah lembut..huu mmg sakit pada fizikal tp dia sooth guna pujuk pada hati n minda.. dokte henry siap datang memalam buta kt wad just nk pujuk nurin motivate utk lebih sabar.. HSI doctors are all the best..mereka2 mmg amazing ..thank you so much..
then esoknye seawal 8 pagi... pengalaman dalam OT kalo nurin nk story kene habis lg beberapa entry.. SUPER DUPER SCARY but i have no FEELING at all.. sbb waktu tu nurin terbelah.. samada nk terus idup or just give up.. bile pandang kak ani yg ikut sampai dalam OT n tengok dia sembunyik air mata dia.. nurin rasa bertanggung jawab utk fight.. tengok muka iwan sepanjang perjalanan di tolak ke OT, nurin rasa banyak lg yg nurin belum buat utk suami nurin yg satu ni.. tapi pikir nanti bangun usus da terkeluar ngn beg.. ohhh i just don't want to live anymore.
tp dipendekkan citer.. after moment yg seram dlm operation room.. sedar2 nurin da kt wad 4D katil 7 huhu my lucky number, which is gynea ward. n paling berharga, mak abah, mak teh n pak teh iwan ade sekali dah tunggu nurin bangun..since semalam, kak azue, kak ajim, abg wahid, kak sikin, sume datang.. n sume kakak2 mak n mak cik bg kisses motivation pada nurin which only now i understand how meaningful was that..
then hari kedua after operation, abg ngah, kak zah, kak sikin, kak awa, hairuddin bff iwan, abg wahid, kak sikin sume ade dtg bg semangat.. masya-Allah.. im grateful..
dan yang paling saya bersyukur.. the finding during operation... masya Allah subhana Allah.. Alhamdulillah... walaupun appendix saya kene buang jugek.. tp usus nurin ok.. the finding was..stage 4 endometriosis with systemic disease involvement.. yg mana ikut bahasa senang paham nye...jumpe. endometriosis stage 4 da rupture menyebabkan bleeding di sekeliling perut n ade sikit terlekat pada appendik menyebabkan appendik kene buang n beberapa bahagian dlm perut kene repair..
still scary but less scary than terpaksa berak dalam beg. n yg paling nurin bersyukur.. rupenye sewaktu kejadian.. kak ani tgh drop..so dia menangis sambil baca yassin kt bilik oncall.. n then bila dokte2 masuk bilik oncal tgk dia nanges gitu.. kawan2 dia sume start alert. n kebetulan bila doktor surgical refer doktor gynea on table.. kawan kak ani yg di panggil.. so they do the best for my sister. instead of kene belah beso they tried their best to only perform everything thru scope.
n kawan kak ni siap bg live report kt kak ani supaya dia berenti menangis..siap marah doktor surgical kt table operation sbb cakap macam2 possibility yg menyebabkan kak ani menangis..
since nurin pun selalu tumpang lepak bilik oncal so nurin kenal almost all kawan kak ani.. n how thankful i am.. how grateful i am..masya Allah..tak terungkap dgn kata2.. they did the best for me.. even before during n after.
hari2 seterusnye.. mmg menyakitkan.. yelah sakit satu hal.. reaksi perut satu hal.. muntah manjang.. cirit pulak dgn banyak tiub kt badan.. ngn tiub kencing lg..lapau mcm nak nazak lagi.. adess.. motivasi jap drop jap naik.. sikit2 nak rasa putus asa nurin pikir adik2 kt palestin.. huhu.. dokte tak memutus dtg pantau haha tatau la normal ke tidak tu keadaan camtu.. bape ribu kali sehari nurin kene cek. jap dokte tu jap dokte ni.. n time2 kritikal waktu nurin hampir collapse sbb terlalu banyak cirit n muntah.. sumee kengkawan kak ani assist nurin haha.. penuh katil.
kak ani da tak tentu arah, da tak bole jadi dokte, siap kawan2 dia terpaksa ckp " akak keluar la dulu.biar kitoang buat keje sikit" haha...
sampai hari last still katil nurin paling banyak pengujung.. tapi layankan je lah...mereka super duper caring n loving..nurin rasa even private hospital pun takleh lawan service yg nurin dapat kt sini..tak jemu mereka jengah n cek keadaan nurin...graf nurin waktu dlm wad jap naik jap turun.. sampai la ari ..kene discaj.. kt umah kak ani pun jap ok jap tak.. sampai la arini.. Alhamdulillah im okay.. hehe..
ade lg seminggu mc kene abiskan utk pastikan luka2 nurin ok.. nanti lagi sebulan kene beranikan diri jejak kaki lg ke HSI utk folo up.. so dlm seminggu ni in sha Allah nurin try abiskan travelogue ke aussie before pengalaman tu luput dari ingatan.. :)
akhir kata.. 2014.. banyak sungguh ujian berat utk nurin.. namun Allah swt begitu berlemah lembut pada nurin.. dalam banyak ujian berat, Dia beri banyak juga 'hadiah2' manis utk nurin.. nurin bersyukur ape ada nye.. in sha Allah..
so wallahu alam.. nurin try nk abiskan draft travelogue aussie ye.. jarang dpt masa banyak kt umah da skrg..
♥'s
~
nurin
♥'s~ nurin






1 comment:
bersabar k nurin..in shaa Allah, apa yang terjadi ada hikmah.. zikir banyak2. kalo pengat x jaga u, msg i k. Taula i nak ajar dia!
Post a Comment