sambungan part 1
huhu whatt the..****..... hmm yap..suuupeerr big gap between part1 and 2 and maybe 3... but what to do.. anyhow tak kire la rusty mana pun da story nye.. still kene sambung travelogue ke Langkawi.. pasai last nite sorang kawan dok tanya itu ini ape bole buat..cemane, ape aktiviti kt sana.. so baik la saya gigihkan juga setakat mana yg bole utk rujukan masa depan.... ..
so nurin sambung terus ke next day nye la ye..actually first day aritu da pusing abis satu pulau.. sume lorong dlm map kami try, sbb garmin abis batt..n fyi sume kete sewa kt sana..tempat charging tu da disable kan.. so kalo nak bawak gps..bawak charger yg utk kt socket bilik or charge la penuh2 siap2..
actually banyak je mende bole buat,
*shopping (*of course..beriman sungguh la kalo tak tergoyah nak shopping kan)
*visit historical places..makam mahsuri la..beras terbako..etc etc
*laid getaway.. banyak resort2 yang cantik2 best2..utk kite rehat2..yang penting sediakn je la $$
*tempat2 tourism la kan..mcm skycab, waterfall, jetty point, underwater world, pantai cenang, pantai awana..etc etc..
![]() |
| yang tengah ni pantai awana.. yg kanan kiri tu cenang... |
nurin tengok suasana pantai cenang da macam kt bali dah..memang tempat pelancongan sungguh la.. kalo nak senang rent je la memane bilik kt area cenang.. senang...so day 1 tu ..explore la cenang..jalan2 situ sampai terer..masuk la memane yg sempat..
and since tujuan ke sana TAK aim nak p historical places..maka takde tempat bersejarah yg nurin bole tepekkan dlm ni huhu...bukan sombong mahap ye..cuma ia tak dijadikan keutamaan.. IF ade kesempatan pegi la...tp if tak..tak pegi pun takpe huhu... resort2 laid getaway mcm yacht sume tu berminat tp nurin utamakan yg nature dulu.. lgpun tak brape nak kaye dok resort memahal..naik yacht bagai.. if ade rezeki sure tak tolak..nak snorkeling tp masa tu keadaan air tak mengizinkan..
so then moh sambung terus ke ari kedua..
| bawak la nurin p hotel mana pun.. kalo breakfast WAJIB carik bubur dia.. tak kirela bape hari stay..kalo 4 hari..4-4 tu la makan bubur campur2 ngn ape2 yg ade kt situ... |
after breakfast kenyang2 kt hotel..nurin n iwan siap2 utk p menerokai alam semula jadi.. dari sungai ke laut..laut ke sungai, paya bakau, gua..etc..
TIPs /Note untuk tour :
1. BETTER booking awal.. on the spot pun bole tp utk lg mudah booking la awal..so semalam nurin da book private boat at tanjung rhu.. ekceli kt sini private, tp kalo nak under gov / langkawi leh pegi kt kilim langkawi geoforest park ..kt situ ade jetty sewa boat..lebih mudah nk sampai situ sbb da di komersialkan..plus tempat dia pun leh pegi sendiri..
note: total cost booking boat utk 2 hari + sewa kete : RM530 (low season..peak season harga lain)
tapi nurin tak pilih kilim sebab.. nurin nak yang betul2 pure dari pendalaman..so nurin pilih utk buat tour start dari Tanjung Rhu.. yang ni kne book awal... at least awal sehari sbb depa akan jemput kita kt hotel.. pasainye tempat tu tak sume orang bole masuk..
tanjung rhu jeti nye bole masuk cuma otw nak ke jeti tanjung rhu tu ade satu hotel 5 star yg dikhaskan utk vvip saje.. so kt simpang jalan pun depa da buh palang n pak gad, belum lg pintu gerbang hotelnye..and lg satu.. kalo drive sendiri sure kite ragu2 nak sampai sbb memang agak terpencil..jauuuhhh nun kt pendalaman.
2. utk tour ni ade 2 jenis package, depa panggil pakej 'sharing' n 'private'
if nak beromantika de amour or nak privacy kita bole sewa satu boat terus..tu namanye private boat..agak mahal la..tp kepuasan of course maximum sbb satu boat kite punye... tapi kalo nak jimat elok la amik yg sharing, murah je..kire per kepala.. kalo ikut time nurin pi bukan peak season.. satu kepala depa caj rm60 je.. if peak satu kepala leh cecah rm170.
3. kat mana nak booking? if kilim..bole pegi kt jetty or if jumpe memane booth yang tulis kilim2 geoforest ke....utk private, selalunye bersepah orang2 promote kt tepi jalan, tepi epot, tempat2 tumpuan..ade je orang dok panggil2..deal la ikut kebolehan memasing..rezeki lebih dpt best deal memurah..
why nurin beria sangat nak enjoy nature? salah satunye sebab mmg suke nature dari kecik..maklum la budak kampung..dari kecik orang tua rajin bawak masuk dusun buah haha..pehtu dari kecik da dibiasakan ngn binatang..segala kambing arnab ayam kucing sume dibiasakan pegang...sampaikan tumbesaran berudu pun nurin suke perati..lembu ngn kerbau je nurin tak berani..sbb bapak nurin takde bela masa kecik2 dulu... reason kedua nye suke tengok travelling documentary...
so moh sesame kite tengok ape yg langkawi ade...start at tanjung rhu jetty... satu boat ni just for two of us.. ^^ dapat boat driver adik2..umo 16-18 so lagi la best..jiwa muda leh suruh rempit kt laut..:P
the journey start dari jeti....katenye now belum atas laut.. persisiran laut saje.. so memula warm up dulu..pusing2 sekejap ke arah satu floating restaurant..niatnye nak amik stok biskut n kulit ayam utk aktiviti dgn wilds karang.. so sementara tunggu restoren tu bukak.. adik ni rajin la bawak pusing2 dulu area tu...baru permulaan nurin da ternganga dah sebab...? sebab ni....
trust me..if dlm gamba kite kata 'cantiknye...' bila secara live kita tak bole nak terkata2..yg mampu keluar "subhana Allah" dgn cuaca yg cantik..angin yg sejuk..permandangan yang superb.. perasaan terus tuka ke mode 'bertenang tapi dalam masa yang sama...hepi sangat..!"
then bila biskut n kulit ayam da dapat..first place adik tu bawak ialah somewhere kat tengah2 laut yang ade batu2 kapur..n air jernih..hijau kebiruan... kat sini...jauh ni nak sampai sini.. bercinta gak la melantun2 atas boat..
stop sini sebaaab... nak bagi ikan makan..hohooooooooo...tengok2 ikan cantik2 elok je kt permukaan air..jernih pulak tuh..! excited..! da terlompat2 da tak sabar nak pegang ikan...tangan cepat je nk capai biskut..
org lain tatau la mebi rasa biasa kot.. tp sbb nurin suke mende2 mcmni.. i can't help it.. excited tahap sikit lagi nk mcm org gile huhu..bercakap sorang2 dgn ikan....;P heran tengok iwan bole bertenang je.. siap takut2 nak masukkan tgn dlm air pegang ikan..takut kene geget katenye haha.. i love u honey..:)
sayang nurin tak tau ape prob ngn format video..so tak dpt tunjuk kat sini.. tp yg penting dapat usap2..kepala ikan.. memang kene gigit pun tapi nurin suke je.. tak sakit pun..geli2 je la sbb banyak gigi n mulut yg gigit..:) so peeps.. jgn risau dgn kos kne bayar...totally rasa berbaloi bile dpt pengalaman mcm ni.. nak rasa lg berbaloi p time low season cam kitoang.. bayo murah pastu privacy lebih sikit..
ok.then after puas bagi ikan makan sampai muncit.. kami teruskan lagi teroka laut yang luas itu..adik ni merempit kemain.. melambung2 boat.. tp sbb dlm tu cuma kami je.. so bebas leh buat gaya ape.. nurin siap lunjur kaki haha...
pemandangan? toksah cite.. kamera nurin both tak benti snap..tamak rasanye.. tp sbb banyak sgt takde la sume nk tepek sini..pendek cite nye kene experience sendiri baru tau camne perasaannye.. lebih kurang macam tengok dokumentari kt tv..cuma ni di alami secara live..
after dalam 15-20 minit kot perjalanan ..(jauh kan?) kami sampai kt satu kawasan.. nak kata tengah laut.. air dia da tak biru mcm kt tempat td.. mebi sempadan2 ngn sungai.. da area2 nak masuk kawasan paya bakau.. kami benti lagi kt sini..huhu memanggil helang...
ni kawasan helang sungai..katanye helang ade 2 jenis.. kalo helang laut lagi besar n kaler dia putih.. akan kami pegi utk trip esok.. rini bagi makan helang sungai dulu.. memula jauh je helang2 nye.. then after di campak kulit n lebihan ayam...haa hambek ko..mcm2 gaya terbang dia dtg..yg kuak lentang ade.. yang buat somersault pun ade..amazing eyh..? memula tadi bersopan lg duk kt tengah2 boat.. now ni nurin da berdiri da kt muncung boat amik gamba..
seronoknye ade boat sendiri kite leh bebas kesana kemari kejar n enjoy suasana..paling suke bila helang buat somersault betul2 bbrp meter je atas kepala huehue..jgn riso..dia tengah meluncur laju nk terkam daging tak sempat punye nak brek atas kepala kite..
oke after dalam seploh 15minit gitu.. nak sambung lagi perjalanan...hoooOOoo yea..! dari kecik nurin mmg suke tengok dokumentari.. and the moment boat masuk kawasan paya bakau sikiit lagi nak perasan jadi host program tv..:P :P
dalam kawasan ni..boat takleh rempit macam kt tengah laut tadi.. slow n steady..so feeling super rileks..elok la utk mereka2 yang nak lepaskan stress or beban otak n penat badan...plus kt sini air tenang takde ombak so boat tak terlompat2 mcm kt tengah laut..
then after perjalanan agak jauh.. nurin tak brape pasti after bape minit.. yg penting mmg jauh laa.. kami berenti lagi...kat sini...
kt sini tempat biawak sungai.. depa panggil buaya kecik.. sbb rupe mcm buaya..cuma saiz comel.. actually kitoang nampak biawak tu dari sini..cuma mebi lensa kamera tak dpt nk fokus kt mana biawak2 tu landing.. pasai saiznye comel2..n kaler sbijik mcm akar2 pokok n batu batan kt situ... yg biawak ni depa tak galakkan kasi makan.. tak pasti la nape..takut depa panjat masuk boat kot..?
ok then teruskan lagi...huhu..tengok laa... td memula kt tengah boat sopan je.. pastu da kedepan sikit.. pastu now tinggal laki kt belakang.. da bertenggek kt muncung boat.. tak pedulik sunburn dah.. indahnye la hai.. untung la orang2 yang selalu rasa pengalaman camni.. SIHAT..! udara bersih..mata segar..hati senang..
after merentas beberapa kawasan, pas laju pelan laju pelan.. boat berenti lagi.. haaaa sini saspen sikit...tapi eksaited..!
memula boat bertenang je mcm biasa.. yee sini tempat cik monyet2 liar bertenggek.. liar in term..monyet utan yang bebas..bukan liar ganas...elok je depa duk kt pokok tak kaco pun.. then kami keluarkan biskut...huhuhu..sekelip mata... PAP..!! rasa hentakan atas kepala..oo tp don wori.. atas kepala tu kanvas bumbung boat.. cuma rasa ade mende landing atas tu..pehtu..CAKKK...!! muncul je kepala dari atas atas bumbung boat haha comel..iwan terkejut pun comel haha..
then tak lama pastu dari sume sudut depa datang..lompat2...memula saspen sbb banyak sgt.. tapi sbb eksaited saspen2 pun nurin hulur jugak biskut..pastu ilang terus saspen nye..enjoy n riang sungguh...tengok tu.. kt tangan.. kanan kiri penuh..mulut sumbat.. tp tersipu2 lagi nak amik dari tgn nurin...kan ke kiiiiuuutttt tuu...?! ^^
then yang besar, yang kecik datang penuh boat ngn monyet..yang tamak, yang malu2, yang sopan sume ade.. paling suke yang mcm tamak seko bawah ni..(kt box belah kanan)..mulut sumbat tgn penuh..buat muke teragak2 tp tgn lg sebelah amik lagi.. siap amikkan utk kawan kt sebelah tu haha..comel..
tp kt sini jugak nurin tau another side of iwan.. ingatkan tak takut ngn ape pun tapi ghupenye takut2 berani gak ngn menatang haha.. terkejut2..pastu pas bagi sikit dah..takmo bagi lg..alolo...td ngn ikan pun sibuk takut kalo tgn kene geget..:)
anyway kt tempat monyet ni berenti agak lama.. terhibur ngn gelagat seko2.. lepak situ sampai sume bekalan biskut abis.. then after abis.. suh depa balik semula atas pokok...kami pun sambung lagi perjalanan...
another breathtaking n magnificent view...ngn sungai yg hijau then ade gerbang bukit batu batan kt kanan kiri..cilok sana cilok sini..kejap laju kejap slow down..yang nurin kejap duduk kejap berdiri...ayat senang nye kire puas la dengan permandangan cantik semula jadi pastu there you go.. nampak tak?
ada gua di depan sana...wuuhoo..! pd sesapa da penah masuk gua bawah air cmni tau la kan perasaan dia.. mcm masuk terowong yang sejuk gitu..kire terubat sikit laa kempunan aritu time tengok bridget (TLC channel) p tour kt gua2 batu kapur kt phanga bay..
santek eyh? beautiful..! oke nama gua ni gua buaya.. ekceli nurin da eksaited da kot jumpe buaya betul kt kawasan ni... tapi rupenye nape ia di namakan ngn nama ni ialah sbb itu... di gambo petak kanan bawah tu..
nampak tak? bentuk buaya... di percayai pd zaman dulu yang tu mmg bapak buaya.. tp da bertukar jadi batu.. beso.. tahap makan orang 7 sampan penuh pun lom tentu kenyang..
ok after setel gua buaya kali ni nak pegi gua kelawar pulak..gua kelawar ni dekat je ngn jeti kilim geoforest .. so ayat senangnye.. kire walaupun nurin tak naik kt jeti geoforest kilim.. tapi kire sampai jugak la kt perairan situ.. bak kata atok2..shooting 2 birds with 1 stone gitu...^^
![]() |
| ni la jeti kilim geoforest..lagi fancy dari jeti nurin bertolak td.. sbb yang ni komersial.. yg nurin start td..pendalaman.. |
ok back to gua kelawar.. lebih kurang brape ratus meter je dari kilim geopark..since nurin naik private boat dr private party..maka kami bebas explore sendiri takde tour guide mcm pelancong2 lain kt situ..memula naik bayar fee masuk sorang singgit.. then nanti depa kasi torch light yg pasang kt kepala tu.. ha pastu pepandai explore.. tp masa ni sbb ramai pelancong dpt gak tumpang dengo tour guide kt group sebelah..:P
tp sbb gua ni bebetul gua.. maka tak kire la bape kali snap.. yg dalam tu gelap je laa...yg penting cukup la nurin gambarkan.. cik2 kelawar kemain sedap tdo..bergayut kt siling2 gua..bape hebu eko tatau la.. mcm penuh je..tu kire kalo nak carik penyakit.. baling batu sedas kt atas..sure sume org kt situ calar balar heheh..:P
..ok pas setel gua..sambung lagi perjalanan..kali ni melintas kawasan tempat kapal2 layar landing n parking..hhuhu..alahai cantiknye suasana..
| tepi tu floating restaurant nye.. |
kt sini air ijau td da stat bertukar jadi agak kebiruan.. mebi da masuk persisiran laut kot.. boat pn tak bole laju.. siap cilok2 kt celah2 huhu hepi nyee.. then singgah sekejap kt floating restaurant situ.. adik driver boat nak beli air kotak..then sambung lagi.. keluar ke laut...
oke then stat nak masuk ke laut nan luas semula.. ni antara moment paling nurin suke...sebab..
1. adik tu da stat merempit balik..hoho..takleh duduk bertenggek kt muncung bot dah..kene steady kt tengah2..tp nurin duk belunjur so perasaan best..rileks..
2. perjalanan kali ni baru betul2 nurin dapat tengok sendiri..sempadan antara air sungai n laut.. time boat ni meluncur laju.. nurin perasan kt satu kawasan ni.. air sungai n air laut tak bercampur.. yg sungai kaler ijau lumut.. yang laut kaler biru muda..takde dinding antaranye tp tak bercampur..haii..subhana Allah..
3. adik ni merempit dengan teknik lagi best.. selain lompat2 langgo ombak.. adik ni cilok2 kt batu kapur kt tepi.. kire kalo ade gua kt tepi2 laut tu.. dia masuk la bawah tu..aduhai mcm nak suruh repeat seploh kali je.. nasib baik time constraint..tp sbb aktif sgt menikmati alam.. tak bayak static pic nurin amik..video ade la..tapi xleh tepek sini format prob.. takpe pegi je la sana nanti ye..experiences sendiri..
4.perjalanan saaaangat jauh..so puas melantun2 dalam boat..! suke..! ^^
then bila da puas melantun2.. nampak da dari kejauhan floating restaurant yang lain pulak.. elok je terapung... pas parking boat.. kami dok usha dulu fish farm kt sini.. humang aii.. baru tau ikan dbkl dlm akuarium tu leh membeso sebeso-beso nye.. memacam la spesies laut kt situ.. depa kasi can suh kasi makan.. tp sbb nurin malas nak pegang daging ikan yg depa carik2 kecik2 tuh.. plus..ikan yang di bela..feeling dia tak sama ngn ikan liar...maka nurin amik video je la..
lepas setel tengok fish farm..kami lunch pulak kt sudut restaurant..huhu..sile la dating kt sini..romantik je perasaan :), time makan rasa beralun2 je badan haha.. siap rasa restaurant tu bergerak tu.. kalo boat lalu je goyang2..
makan simple je.. tapi sedap..oo dan mahal juge.. semangkuk kecik tom yam seafood seploh hengget.. so imagine je la mende2 lain..takpe sekali sekala don wori..enjoy saja.. anyway sbnrnye gamba tengah tu pemandangan best dari meja kami.. tp mebi sbb terang sgt.. so keindahan tu tak dpt direkod dlm gamba ni.. ia mcm gerbang laut yang di buat dari gunung ganang gitu...port cantik je meja ni..romantik..! memang sesuai la utk hasben2 gunakan utk nak tekel bini semula..:D
oke then after perut kenyang hati sinang.. kami kembali semula ke jeti tanjung rhu..kt sana driver lg sorang da tunggu.. nak anto ke hotel pulak..sebab jauh kan so alang2 soh dia anto sekali p tempat beli krim gamat susu si emmy hawa ni haa...amik kesempatan la beli utk sebenier n diri sendiri punye sekali...
ok pastu sampai otel..recharge energy.. iwan terus zzzz... nurin dok leka tengok balik pic/ video yang nurin n iwan rakam td..then tot tet tot tet... pas jamak zohor dan asar.. kami keluar lg.. ke jetty point pulak..
ikutkan malas da penat.. tp org kata kalo p langkawi tp tak lawat si Lang-kawi tak sah.. so kene la pegi.. nape nurin ckp si Lang-kawi? sbb driver kitoang bgtau td.. nama langkawi ni di amik dari patung burung ni la.. Lang=helang, Kawi= batu..
tp time ni cuaca punye panas.. huhu nak bukak mata pun susa.. akibatnye 3 batang eskrim sekaligus nurin bedal...pastu masuk tempat sejuk sikit..^^
beli another extra SD card.. pasai yang memang stok extra pun da abis da..so kene tambah lg.. then seperti biasa..p usha2 barang yang nak di angkut balik rumah.. kalo tak kerana limited luggage..rasanye tak beriman da shopping.. tp sbb mikirkan luggage yang terhad.. terpaksa menguatkan keimanan diri...beli yang patut je..huhu...
imagine..kuali ataih ni je da la satu pun da berat tp nak kene angkut 2 bijik..sbb satu utk diri sendirik.. satu lg utk kak ani.so bpe je belen luggage utk yang lain? betul2 mencabar mental n emosi..pendek storinye.. kalo 4 ari kt sana..4-4 ari nurin gune utk pikir n filter barang yg nak dibeli.. so kategori soping beriman sungguh laa.. kire kalo orang tanya keseluruhan bajet holiday.. senang je la nk jawab nt sbb soping pun tak bole ikut nepsu..
oke pastu da penat.. balik jap hotel solat dulu pastu p dinner kat seafood restaurant kt pekan kuah.. pastu..?? belek hasil pungutan..n tdo... nampak gaya mmg kene sambung island hoping ke part 3 huhu penat da ni..so till then..^^
♥'s
~
nurin























2 comments:
KALAU KE LANGKAWI MAKNENG MESTI BELI BRG KACA TUH...
CANTEK2 GBR U SNAP LAA
makneng follow sini
jemput follow makneng...:)
Tu laa x beli pasai luggage da terlebih...
Okeyyyy follow :)
Post a Comment