tatau la ni kategori sikap pemarah or normal...when at this awkward moment.. ko rasa ada sesuatu perkara yang buat kau marah..tapi ia diluar line ko utk bertindak lebih.. all u can hope ialah tindakan dari partner supaya perkara tu dihentikan but all she/he did was...BLUR..so logik tak kalo ko rasa ko nak terbako sorang2 kat dalam..??
hmm sometime kita kene berfikir dari segi sensitiviti pihak lain supaya kita memahami keadaan..common sense.. n sensitivity.. sensitivity bukan semestinye negatif.. bersikap sensitif bermaksud kita aware dengan keadaan sekeliling.. kita aware dengan aura and 'suhu' sekeliling...letakkan diri kita pada level yang kita mampu sampai pada certain personaliti individu..
ayat mudahnye.. contoh la.. ko mmg tau si polan jenis yang jaga/sayang gile barang dia.. spesies yang sentimental sikit dgn barang2 penting dia.. then one day ko nampak adik ko try nak godeh2 barang si polan..walhal ko tau betapa tinggi nilai barang tu utk si polan..perkara tu berlaku depan seluruh ahli keluarga ko..so si polan agak terbatas utk bertindak..segan barangkali..and
*contoh tiada kalitan dengan yg idup atau yg mati..just contoh...
contoh bg orang yg ade sensitivity yang tinggi : ko tau nilai barang tu pada si polan maka ko tolong la amikkan brg si polan tadi...sebagai sorang abg/kakak..bukan susah pun kalo ko nak counterkan si adik bagi pihak si polan ye tak?
contoh bagi orang yang kurang/takde sensitivity : ko rasa adik ko takkan sampai tahap rosakkan barang si polan.. ko RASA adik ko..bla bla.. just based on apa yang KAU RASA ok.. so ko pun buat tatau n biarkan saje si polan yang terkulat2 menahan perasaan, tindakan melulu adik ko..
so...adakah rasa marah pada sikap individu yang kurang sensitive ini tidak patut? tatau laa.. tapi nurin senang naik angin bila situasi yg melibatkan common sense ni di amik remeh.. hmm nurin rasa mungkin kelemahan nurin jugak, selalu nurin cepat naik angin dengan orang yg kurang sensitive.. bole bawak gaduh,
in fact i'm aware yang tiap individu berpewatakan unik..so tak sume orang up to our expectation.. just i'm sorry.. sometimes ade waktu2 kritikal yang nurin memang tak boleh tolerate dengan sikap kurang sensitif seseorang.. tak kira la ko sape...i can easily turn to an active volcano..bila2 masa je mengeluarkan laharnye...
p/s:: entry langkawi part 2, next time bila ada masa br up..
♥'s
~
nurin
No comments:
Post a Comment