Wednesday, January 28, 2015

741 : [travelogue] : 2014 NSW, Australia ep 7: Pitt Street & going back home


huhuu... sebelum terus membaca travelogue ini cikbuku.. harus la mengaku.. separuh draft sudah ditulis dalam bulan august tahun 2014.. tapi lagi separuh ialah end of january..tu pun atas sebab2 yang tak dapat dielakkan maka tetiba ada kelapangan... so...here we go..


drafted on : august 2014
---------------------
ufff..!.finally..day 7..!  08/06/2014 ..! malam ni kami akan gerak balik semula ke Malaysia.. tapi kami masih ade sepanjang hari untuk cover memane tempat.. so..mari lah kita tidak bazirkan masa.. move move move..!


oh oke.. seperti yang nurin dok up pada entry2 lepas.. tiap kali bershopping cik nurin akan terus pack.. tau kah kenapa? yeaa.. berdasarkan pengalaman lepas.. bila cik nurin tunggu ari terakhir utk pack..   hari terakhir akan terbazir cuma di bilik untuk packing luggage.. so rugi.. jadinye mcm kali ni..  bangun pagi siap2 macam biasa.. beg da siap di pack, tinggal nak check out jek.. so kami ade lagi sepanjang siang utk digunakan...

owh! lagi satu.. surprisingly.. bila turun bawah arini uncle sam MASAK..! wohooo ade breakfast..!! yeayyy....! since malam tadi kami da mind set kepala masing2.. yg pagi ni takde breakfast sebab ari ni ahad.. kene mind set sbb takut abang sorang tu moody lagi haha... tapi bila turun uncle sam masak..hoyee..! gembira nyee..! terus ngadu story semalam ade org moody tak dpt makan uncle sam masak haha.. kembang kuncup uncle sam heheh..




so pagi ni plan kami nak pergi pitt street.. and since arini sume warga MHS nk g cruising so kami check out awal., tapi beg stay kt MHS.. uncle sam tanya da shopping corelle ke belum.. nurin laju je ckp belum.. bukan ape.. dari dulu sampai la ni, memang tak bape minat pinggan pun... so i tot tak yah la fokus sgt.. setakat pergi amik feel je nanti petang sudeyy gituu...


so after breakfast, kami terus direct amik bus pergi ke king street lagi.. jalan yg sama semalam.. cuma kali ni kami akan belok ke arah pitt street.



disebabkan da tau jalan.. and pitt street tu pun takde la jauh mana.. so begitu awalnye kami da sampai da kt pitt street. kedai sume lom bukak..! haha..over tau..


tapi bukan kitorang je da tunggu depan kedai.. ramai da lepak kt jalan ni tunggu kedai bukak.. musim sale kot.. so begitu gigih orang da tunggu.. siap ade jumpe kumpulan pelancong dari negara mana tah siap buat  pe tah kt tengah jalan sambil nyanyi n bergambar.. seronok..!


so sementara tunggu kedai2 bukak.. lepak la dulu.. amik port depan pandora gituu.. ehehe.. bukan sengaje, da memang pandora outlet yg ni dia kt depan2..


so sambil2 tunggu kami enjoy la dulu suasana kt situ.. jalan dari pangkal ke hujung patah balik ke pangkal jalan...

kawasan ni, sungguh photographic friendly..  memang best kalo jadi port jogging ke lepak2 ke deting2 tunggu bini sambil pegang bunge ke..pastu tarik tangan bini bawak shopping terus.. wah..! 


yaa..yaa.. itu cik iwan berposing dgn baju hard rock beliau yg baru di beli beberapa hari lepas.. payah abang ni kalau suh posing.. ikut mood dia je..


nice eyh? nice nice.. nice morning.. syukurrr tak ujan.. leh tangkap gamba cecantik sementara tunggu kedai bukak..



oke setelah dalam setengah jam gitu kot tunggu akhirnye butik2 kat situ da stat bukak pintu memasing.. ekceli mmg niat asal p sini sebab ade orang tu nak complete kan charm dia.. nurin pun ingat nak tambah seketul dua charm..tapi sebab pandora agak lambat bukak pintu compare dengan butik zara, guess, and jiran2 dia.. so nurin and kak ani masuk butik2 yg da bukak dulu...






and finally.. ade jugak baju yg nurin sangkut kat sini.. jumpe kat zara..! hoho yeay..!! berapa hari dok browse kedai baju, susah beno nak jumpe yang berkenan.. ade pun baju yg cik nurin beli sume jenis sweater and trench coat.. baju casual or formal utk office tak dapat2 sebab most baju kecit2.. cekci2..





zzzzzzrrrkkhtthh..!! pause jap..! okeh.. dari perenggan atas tadi.. cikbuku baca travelogue orang yg baru 2-3 bulan balik dari aussie, tapi laa ni.. stat perenggan sini.. cik buku terima la hakikat.. kejadian tu da berlaku tahun lepas..hoho... so.. stat dari sini.. cik nurin akan story ikut apa yg cik nurin ingat saje ye.. :P


orait.. done shopping kat Zara, selepas sambar baju n perfume.. okey.. ni da perfume ke berapa tah beli kat aussie ni.. murah yer mereka jual kat sini.. so pada mereka yg jenis2 mcm cik nurin, kedekut nk spent duit utk perfume tapi takmo pakai yang imitation or yg takde quality tapi dekut..! tapi jenis pakai pun takde la macam mandi perfume so lambat habis.. so.. ada eloknye kalau p obesi borong bebanyak barang branded/ high end .. pasai nye depa jual murah dari kt malaysia.. awat naa? ntah la..

oke done zara, terbang ke pandora.. kene jimat masa ni.. pukul doblas ke satu gitu nk amik beg dari MHS.. borong la ape yg patut sepatut patut nye....



done mengcompletekan kehendak hati dan nepsu, kami mula bergerak balik.. tapiii...tapi..! harus la ingat.. setiap masa jangan di bazirkan.. toksah rush nk sampai destinasi sampai lupa nk appreciate pengalaman cecomel di sekeliling... so jalan la kami.. jalan pulang~ oooho oooo...lala..


err.. walaupun lupa reason kenapa, tapi still ingat utk perjalanan balik kali ni kami naik train pulak.. and keluar ke exit yang lain.. saje nak try..waktu nk ke terowong ni jumpe homeless yang main trompet.. sbb da last day.. nurin longgok sume syiling kt mangkuk dia..huhuu tak dan nak kire.. tak sedo.. kemiskinan diri sendiri akan melanda di jam2 akan datang haha..


tu diaaa... fefeeling harry porter la kite, sungguh klasik entrance/exit kali ni.. macam stesen dedulu.. pemandangan canni, suasana canni saya suka..! 



moh jamu mata.. tengok klasiknya seni bina kat sini, bole berangan sekejap berada di dunia harry porter or zaman marilyn monroe.. :P



yer.. tu dia muke tak brape siap cik nurin, time2 nak balik nak banyak guna tenaga pizikal nk hangkut beg n kejo2 kt airport ni.. cik nurin akan simpan segala shawl2 menjangok beliau.. dia akan pilih tudung 3 saat je kemana2.. dahi jendul pun jendul laa.. lama tunggu train cik nurin??



bole tahan lama la jugak.. sampai perasan atas bench yg cik nurin duduk tu ade orang tertinggal wallet.. spekulasi cik nurin, samada orang tu rushing sampai tertinggal wallet.. or wallet ni hasil curian, and after pencuri kebas isik dalam dia.. dia tinggal la mende ni kat sini.. oh maap arini motivasi untuk menjadi hero da low.. so takde apa2 tindakan yg nurin amik utk tolong inform pasal wallet ni kt staff situ.. tengok je..terkebil-kebil.. huhu..




after few minutes, train bawah tanah pun sampai.. kami saje gedik try berdiri kat dek tengah.. takmo duduk kat memane level atas ke bawah ke.. sajee...


then sampai la kat sydney central station.. yer lokasi biasa....


oke.. motif gamba ni?? tatauu.. cik iwan yg capture.. motif sebab tempek gamba ni kt cikbuku.. ohhh sebab ni di capture oleh cik iwan.. tatau ape motif dia amik gamba mata bini dia candid2 cenggini..



after sembilan hari.. baru laa ni ade staff nk check tiket kitorang haaa random gitu konsep nye... oke pastu kami melangkah kan kaki ke kungfu ramen... untuk isik perut nan kosong ni.. nampak tak belakang tu? restoren tu? hmm nurin yakin niat asal tempek ni sebab nk bagi landmark restoren ni.. tapi ampunn.. di bulan january 2015 ini da tak ingat dah ape nama jalan ni.. landmark ape.. tengok je la ye sekeliling gamba ni.. huhuu.. landmark jugek tu..




nampak tak tu? tempting tak? nasik ngn lamb yer... sedap yer.. licin yer cik nurin telan sorang2..!

oke after settle isik perut kami melangkah lagi.. kali ni.. sambil jenjalan kami tak menonong nak balik.. rerasa nk singgah di kanan kiri kami singgah... salah satu nye kami masuk daiso.. daiso version aussie.. cantik n nampak ekslusif kedai nye.. tak mcm kedai 5 hengget kt malaysia.. konsep sungguh japan style.. harga pun tak 5 dollar.. tapi most of items 2-3dollar.. comel2.. tapi tu la.. 2-3 dollar pun kalo da convert ke RM huntung banyak lagi beli kt Malaysia.. so takpe la deh..tengok je kebil-kebil lagi.. tapi tak beli...

kami repeat jugak ke paddy's market.. ade orang nak abiskan syiling dia.. 2-4 dollar gitu ade sorang tu tatau bape dollar tapii.... uih gigih kire syiling depan tokey kedai sampai dapat bakul.. nyorok le adik2 dua org ni kt belakang malu hahaha...sejarah berulang.. yerr sejarah ari keberapa tah yg berulang nihh adeii...


then, dongg dengg dongg dengg.. sampai jua ke MHS, sementara tunggu naqi sampai.. kami repacking balik beg sebab tadi ade juge menambah2 beli lagi.. pastu da rasa belengas so p mandi sat.. layan 2 orang ni main pool..pastu solat... pastu tunggu naqi mai amik..



haiseehh ade gamba ilang nih.. gamba kt kitchen world.. kedai yg selalunye orang pempuan jadi gile.. sebab kat sini la depa hangkut corelle..

well nurin n kak ani kami memasing bukan spesies pempuan yg bagi attention dgn set pinggan mangkuk berdasarkan brand. kami punye konsep.. kaler cun..design cun.. comel2 matching2 ngn dapur je.. okeh cunnn... cap sotong pun kami beli.. so pendek citernye level blur kami tinggi.. pergi pun just sebab nk jaga hati naqi yang bersungguh2 suruh pegi amik feeling hahaha...


tapi kan.. hmmm ghupenye dalam tu tengah kempen clearance la weyyy.. harga macam nak tampo diri sendiri sebab tak belen kan banyak duit utk brg dapo.. kalo bab corelle sbb first time nk observe.. hampir sejam jugak la nurin pusing tetengok apeenndeee laa aku nk amik bawak balik ni..  mata lebih kepada memangkuk yg kaler comel2..ape tu corningware? caserole?

tapi iwan suh jugak amik sekeping dua corelle,, buat makan daily katanye.. so baik la.. paksa diri beli yg ala-cart punye.. pinggan makan n mangkuk lauk.. naqi banyak tolong.. tapi sampai dia pun blur tengok nurin blurr.. hhahaha lom appreciate lagi korel morel ni... tapi amik jugak la.. set fine line yg petak tu.. dalam bakul penuh ngn serving set brand lain je.. brand ape tah laa. beli sbb comel je haha..


sampai nk tutup kedai dah kitchen world tu.. baru terhegeh2 buat final decision n bayo hahaha.. sampai kene halau.. punye blurrr laa.. lom appreciate lagi mende alah ni... sampai laaa bila naqi jemput kami p umah mother in law dia... haaaaaaaaaaaaaaa.... oh kami p sini sbb nk tumpang solat. penthouse oke.. canggih n cantik.. huntung2...



sambung.. sampai laaa si tasnim.. wife naqi hidang kat kami pasta n ayam goreng atas corelle.. !! and then cik nurin ni tolong cuci pinggan pas makan... hah! kat situ baru la tersedo ..oh wooww.. laaa senangnye dibasuh.. ringaaaaaaaaaaaann.. oooooooooooooo now i found the reason why should i spent for corelle...oke oke... opps tp da lambat.. hambekkk! hahahaha.. naqi pun gelakkan .. hepp! tp dia sempat la bg mukadimah sepatah dua suh kirim kakak dia.. pasai nt cik lin sefamily akan mai aussie.. so leh kirim.. aaa baguih aaa..


later then after solat n siap2 koboi.. muke togel suci murni supaya leh cuci muke sebelum naik flight, leh tido fefeeling dlm rumah... kami terus gerak ke epot.. mekasih banyok la naqi weyy.. tapi hampunkan akak.. da plan da nk buh contact naqi kt sini so sesape nk pakai khidmat tour guide ke meals ke leh contact u all.. tapi tu laa.. di kala ini.. hampir terpadam segala maklumat.. hampunn..


then kami terpaksa spent 2 troli utk hangkut beg.. nk troli kene bayo ok kt machine.. da miskin da time ni.. bole pulak cik iwan main try n error sistem machine tu .. kene telan 3 dollar..!! errghh.. laki ku..

tapi ape2 pun.. kami balik.. total hangkutan kami seblas beg! muahaha......hambek..dari mana tah datang jadi seblas.. nasib baik sume masih under luggage weight lagi.. sumbat sume dalam luggage kami jalan ke departure hall lenggang kangkong sambil mencari2 ceklat murah utk isik perut haha..


then tunggu punye tunggu alahai flight delay.. kalo delay takpo laie tunggu la atas kerusi selesa...

tapi bila da panggil onboard.. tup2 queue tak bergerak.. lenguh wey... lamaa la pulak.. orang lain yg beratur pun da mula restless tp memasing sabar takmo keluar barisan.. so cik nurin ni.. dgn muka konpidennye.. maklum la kt sini bukan sesape kenal pun.. start la jadi trend setter.. meh la duduk bersila aje di lantai.. tup2 tak lama pas nurin duduk.. pas omputeh2 tu pandang2 kat nurin.. depa pun join sekali ramai2 duduk bersila dalam barisan hahahaaa.... niceee... haa nampak tak tu?




tapi setelah beberap minit.. lebih setengah jam rasanye merempat tu.. akhirnye penantian berakhir.. kami selamat naik flight.. meninggalkan sydney.. then moment yg ditunggu2..ialah moment makan! cepatt kasi kami makan.. lapo da nih.. anyway... bye sydnye.. moga jumpa lagi.. di lain district pulak..





cabaran seterusnye bila sampai malaysia di awal pagi buta.. takde sape nye nk jemput kami kat epot.. dgn luggage yg menggunung sampai 2 troli.. ha hambek..! nak tanak kene sewa limo exora.. takde istilah penjimatan da kt situ..redo je la.. diri sendiri punye angkara..


sampai umah da subuh.. ohh hormon adrenalin tengah tinggi agaknye.. takde jetlag.. aktif kemas2 terus subuh n lelap jap bagi recharged, then bangun pepagi jemput bobbybee n loki mochi dari boarding.. haaaaaaaa seisi menggodeh luggage.. asing2 ikut memasing punye sbb kak ani akan balik johor besok.. meriah tak cik nurin? haa sila la tenung2 gamba2 ni.. memories cenderahati2 yg di beli dari sydney pulak..



pebende yg bawah2 kotak tu..  halal la.. tak larat nk capture sume..mcm seisi melawat negara lain.. nurin akan memo kan souvenires yg beli dari negara memasing.. saje utk tatapan sendiri.. tapi kali ni takde daya nk keluar masuk balik barang dari kotak semata2 nk capture.. banyak aktiviti susulan pas sampai malaysia tu..

so now.. yesss abiss utang travelogue sydney.!! taaaaataa...!!

tahun 2015 takde seisi melawat negara orang.. pasai projek rumah kene di setelkan dulu.. tapi ade projek bawak abg wahid n kak ani p langkawi.. haa tu bole la di rekod sikit2.. KALAU ada masa terluang..in sha Allah cek hapdet.. ^^







's
~ nurin

1 comment:

Iera said...

Salam..bestnya dapat bercuti kat sana...