hhohoho.. wah lama gap between part #1 n part #2 yeh? siap kene remind oleh beberapa kawan suh cecefat sambung..hihi..alkisahnye walaupun draft nye lama da sikit2 dirangka tapi tetibe berlaku perubahan mood kan atas sebab2 tertentu..pending keje pun byk... tu yg slow tuh....harap maap...so meh kite sambung stori kembara....nurin buat panjang sikit supaya cepat abis..bertabahla membaca kalo sudi..huhu..
kat mana ritu? woo pintu belakang gyeongbokgung yer... munge putih yer...wokeh mari kita sambung.. pehtu kami pun sambung ler berjalan mencari insadong...sambil2 menikmati suasana n memerhati cara idup mereka..tengah jenjalan pusing city seoul ni..setelah bbrp pit stop...tetibe kami lalu kat cafe ini : moaz vege .kr ..
(so tak dapat la nak recall lokasi Moaz ni sbb nurin tak take note masa tu..terjumpe kan..terrr..)
(so tak dapat la nak recall lokasi Moaz ni sbb nurin tak take note masa tu..terjumpe kan..terrr..)
tetibe kitoang cam ade kimia sesama sendiri.. serentak je p belek menu kat depan tuh.. pastu iwan n kak ani pakat2 nak try..nurin sbb time ni ade stat ase kureng sedap badan walaupun masih aktif..so folo je lah..janji dpt rehat..
ok info nk share nye... sume dalam ni berasaskan sayur dan buah.. so bebola isik salad n kebab dia pun based on sayur..tapi surprisingly bebola tu da tak rasa serupe sayur daa.. sedapppp..! pehtu sangat murah ati yer.. kite hanya perlu order basic menu jeh..contoh cam kebab n salad.. pastu filling dia ..depa suh isik sendirik..lantak la nk timbun tinggi mana..harga still the same..hoke sambung lagi kembara...
erm..before tu .. route ke insadong dari gyeongbokgung nurin kene angkat tangan surrender mintak mahap.. sebab ritu nurin pun tak sure cemane kitoang leh dengan konpidennye berjalan sampai jumpe insadong tanpa sesat.. kisahnye...jalan punye jalan punye jalan punye jaaaaaaaaalan...pas agak jauh la jugak...
pendekkan stori sampai satu part ni iwan tetibe menggelupur 'cakit peyut' haha.. err akibat niatnye yg terbantut sewaktu di guesthouse.. maklum ler dinding toilet kaca.. pastu bini dok sibuk nak masak bubur kat dapur hahaha..
then pas p tanye kt kaunter information yg kite jumpe masa on the way tuh.. iwan macam takde nak pikir kitoang dah.. dia p lari sorang2 ke depan pastu ilang tah kemana.. sanggup dia tinggalkan kitoang..! ceh..! tapi sape suh kaco mood dia pagi2 tadi kan? hahahaa... sebenonye iwan masa tu lari carik toilet..di tinggal nye kitoang kt belakang terpinga2..
kejo punye kejo..dia ilang dari pandangan mata..tengah blur2 ni aduyai..tup2 bagai tersedar dari mimpi...
"eh???? kak ani.. kita kat insadong la ni kan? " pehtu kak ani " jap kak ani baca.................in...sa.......dong.!"
haha..tu la kisahnye nape nurin takleh recall route ke insadong (walk distance..) heheeeee...tapi kesimpulan yg bole dibuat..kalo walk distance tu mmg jauh laaa.. cuma ritu tak terasa sbb kitoang tatau dia jauh n nurin enjoy tengok tempat orang..n amik gamba.. tapi yang nurin leh bantu.. route ke insadong melalui subway yer..itu ialah "Anguk Station Line #3
pehtu baru stat nak bukak mata pandang keliling.. kamera stat dah nak klik sana sini..... then nurin teringat kapel "Yongseo dalam rancangan WGM" de makan kt restaurant yg dia dok gantung wishes tuh... pusing2 kepala..tettt..!! got it..! tu diaa..
tapi time ni tak tergerak nak makan kt situ sebab lom timing nak makan..lagipun nurin tak survey pun menu nasik goncang depa tu ade set seafood ke tak..
apepun sementara tunggu iwan kembali ke pangkal jalan.. nurin n kak ani stat mengusha kedai demi kedai mencari souvenirs... menarik sangat kedai2 kat sini.. dari kedai art, restaurant, kedai kosmetik, segala-galanye la ade....
pas beli beberapa souvenirs utk mak n kawan-kawan nurin stat tak sedap ati.. iwan masih tak kembali huhu.. da la tempat ni besau, orangnye ramai, kedainye banyak, kami masing2 takde phone yg aktif.. kot tak jumpe kang cemane.. ?? tak senang tau nak joli.. so terpaksa la nurin tercacak kt tengah jalan.. paling jauh pun shopping depan2 pintu kedai je..tak berani masuk..takut iwan tak jumpe..
so tengah2 nurin tercacak kt depan kedai ni... sambil menarik laki nurin gune gelombang otak "meh la..laling..datang sini...sini..sini...." ... while masa ni kak ani tengah sibuk p pilih barang2 kiut kt kedai tepi haha langsung tak kisah tau!..tengah2 nurin tenung merenung jalan besar tu tetibe dengar suara orang ramai yang "aaahhh wahhhhhhh...!!" serentak dengan kedatangan angin dingin...
then nurin pun otomatik dongak kepala wahhhh...!!... rupenye angin itu datang sambil bawak sekali bunga2 dandelion..!! dalam gerakan slow motion ok...*sile imagine...sangat cantik..! saaaangaatt! da macam snow dah.. munge2 tu jatuh kt muka..kt baju..dengan sejuknye yg macam atas gunung tuh...sungguh indah perasaannye.. 

lebih kurang macam cherry blossom ritu...sungguh membuai perasaan hoho..
tetibe rasa macam nak berangan-angan kat tengah2 jalan tuh..
seb bek mampu mengawal diri hahaha....
tetibe rasa macam nak berangan-angan kat tengah2 jalan tuh..
oke tak lama pas ujan dandelion yg berlaku lebih kurang 5-6 minit tu...nampak kelibat iwan nuunn dari jauh.. feuu lega..! okeh mode utk joli kembali meningkat...setiap kedai yg menarik hati kami singgah...setiap yg kami singgah kami beli..! haha
kot nak mintak diskaun cakap cenggini tau : ahjussi/ahjumma kaka juseyo? or discount juseyo?
pas nurin puas beli souvenir utk orang.. tiba masa utk diri sendirik pulak.. stat masuk kedai kosmetik n skin care.. mula2 masuk nature republic..da cultural shock dah.. 2 dozen masker nurin beli terus..tak masuk ngn pencuci muke, tube mask pe sume ...nt entry last2 nurin tunjuk.. pastu masuk missha pulak.. terkesima lagi..! haha..borong lagi .. pehtu..tiap kali beli depa kasi tester pack kemain bergenggam2..takyah mintak pun.. kalo kt skinfood malaysia ni kene mintak baru dapat..
pehtu dok try kuih depa..memula kuih ni..isik kacang merah.. sangat sedap..!
pehtu nurin masuk lagi missha..branch lain pulak sbb nk beli compact powder..br teringat powder yg nurin bawak da abis... masa ni la baru nurin perasan bahawasanya... kulit nurin sudah hangus terbakor.. severe sunburn walaupun nurin da pakai bb cream siap spf 25++.. kenape sedor? sebab masa beli bb krim mamat tu suggest utk kulit bermasalah..
??? dah ler tu suggest kaler utk kulit sgt gelap pulak tuh
?????? heran tau..! tak memasal tercakap bahasa melayu "eh ape ko ingat kulit aku tak lawo sgt ke? ramai je orang puji tau..ceh..!"
rupenye memang tak lawa..huhuuu..da la severe sunburn.. siap tumbuh ruam lagi satu muke..sedo pun pas kak ani bagitau... so yg nurin belajo.. walaupun koya ni sejuk berangin jalan tak peluh or tak rasa penat.. tapi uv-ray dia sangat tinggi.. tahap kulit mengering jugak sangat tinggi.. da la kulit nurin ni mmg spesies kering...jadinye kalo kt mesia biasa tepek 1 lapis je moisturizer.. kalo kat sini hang tepek la 2-3 lapis..
masalahnye walaupun da tau cenggitu still lagi bior kulit dibakar matahari.. hari2 seterusnye takde pulak terpikir nk pakai sun block ke hape haha.. excited tak berkesudahan..
keluar2 dari beli compact powder, bb cream, ngn mask.. nurin tercarik2 kak ani n iwan.. ooh rupenye mereka tengah hanyut di kedai ini...kedai kuih kkultarae... ramai orang berkumpul depan depa ni..rupe2 nye sebab...
mereka buat kuih sambil sync choral speaking gitu..tapi bahasa korea aaa.. mata tak tengok pun tangan yg menguli kuih..tapi hasilnye sungguh menakjubkan.. mcm sarang burung gitu..rerupenye iwan n kak ani da share beli beberapa perasa..
pehtu next best moment ialah experience beli eskrim yang paaaaaaaaaaaaaaaaaaling exciting dalam hidup nurin ...eskrim ni sticky tau..cemane hang tarik ke tonggeng ke hape dia takkan meleleh jatuh .. tapi dia lembut n cair kt mulut mcm aiskrim biasa..sedap?? of course..!
tapi sayang... iwan tak terpikir nak tangkap video masa proses pembelian aiskrim nih.. bukan setakat nurin n kak ani terjerit2 terkejut...pahtu ketawa..terkejut..ketawa..terkujat..ketawa lagi...hahaha.. ahjumma ahjussi belakang kitoang pun ikut jerit sekali hahaha... sangat sangat sangat sangatt fun..!! kalo nak tengok contoh cer carik kt youtube " turkish ice cream fun" .. tapi mebi sebab nurin tatau ape2 pasal turkish ice cream ni.. jadi moment terkejut n seronok tu terasa sangat la bestnye..sbb tak sangka kan..
sesudah sampai penghujung jalan insadong.. mau balik ke myeondong sebab da petang.. kene kejar waktu solat.. tapi masih lagi sempat singgah ke kedai kosmetik 'Saem" la pulak haha.. da singgah terbeli ler jugak.. dapatla rembat oxigen mask sebotol...
then pehtu balik la kami.. sebelum tu meh nurin tunjuk tangga2 di subway yg menyebabkan ramai Malaysian fobia...taraaa...!! ade sebab nape nurin tunjuk tangga subway nih..
oke..pas sampai myeondong station cam biasa singgah kedai ahjumma dulu beli jus stroberi..pehtu daki la tangga yg menguji kecekalan itu yer.. da la semalam n arini seharian berjalan macam merentas desa kan.. keluar je exit# 4 myeondong si iwan da kengkang2 da jalan..ahaha.. siap gegel2 nak duduk kat tempat lepak2 tepi exit subway tu tanpa dia sedari ade sepasang husband n wife korean tengah ketawakan dia...
time ni nurin n kak ani da gelak2 dah.. pehtu suruh la iwan rehat jap.. tup2 ahjussi ahjumma tadi tegur.. guna english rojaknye.. kadang2 iwan n kak ani lost sbb pakcik tu ckp hangul cam kitoang paham je kn?.. tp nurin tatau la senang pulak nak tangkap maksud dia.. mebi sbb kepala nurin pun isik rojak kot? huhu...tp sebenonye nurin baca body language dia je gabung2 la ngn bahasa yg kite leh tangkap sikit2..
ahjumma pulak dok asik puji iwan sgt ensem macam mubi star.. pehtu dia ckp nurin 'eputa' haha...wahh kene puji lagi.. ritu abg pelukis kt namsan tu ckp "u r velli peautipul..!eyes! soo round n special.. peutipul..!" yang ahjumma ni pulak cakap "ur wife so peautipul.. why all Malaysian so peauutipul..? (beautiful)..... motif cerita? *riak.. haha gurau. motif nye nurin dapat buat kesimpulan..korean nampak Malaysian sangat cantik sebab mata kite besau2..ade eyelid, ade cheekbone..muka pelbagai kan hehe.. depa kan kene go thru plastic surgery kalo nak besokan mata..kebanyakan nye laa..so bersyukurlah jadi orang melayu yer....
ahjumma pulak dok asik puji iwan sgt ensem macam mubi star.. pehtu dia ckp nurin 'eputa' haha...wahh kene puji lagi.. ritu abg pelukis kt namsan tu ckp "u r velli peautipul..!eyes! soo round n special.. peutipul..!" yang ahjumma ni pulak cakap "ur wife so peautipul.. why all Malaysian so peauutipul..? (beautiful)..... motif cerita? *riak.. haha gurau. motif nye nurin dapat buat kesimpulan..korean nampak Malaysian sangat cantik sebab mata kite besau2..ade eyelid, ade cheekbone..muka pelbagai kan hehe.. depa kan kene go thru plastic surgery kalo nak besokan mata..kebanyakan nye laa..so bersyukurlah jadi orang melayu yer....
![]() |
| ahujumma tu cecepat je nak pegang n peluk iwan masa ajak gamba haaha |
terasa cam ilang penat masa borak2 ngn ahjussi... mula2 borak sikit..lama2 borak banyak tak benti2 sampai petang huhu.gelak kemain...ahjumma tak bnyk ckp sbb tak reti english sangat.. perkataan basic je dia bole sebut tu pun pas tanye kt laki dia.. ramai gak Malaysian heran tengok kitoang gelak2 sakan masa borak ngn depa macam paham je kan.. ape2 pun di sebabkan borak2 ngn ahjussi ni..kitoang dapat pegi ttpokki town..!
time borak2 tu nurin terpikir nak tanye pasal ddbeokki yg seafood saje..takmo campur2 meat ke hape..mana nak carik..pastu ahjumma suggest (in Hangul) pegi la tppokki town kt area Sindang. kitoang tanye cemane nak pegi.. then ahjussi mintak Map kitoang.. atas map tu dia tuliskan in hangul ttpokki town yg jual seafood ddbeokki.. dia ckp nanti nak pegi tunjuk kt taxi driver yg dia tulis tuh..hoho..gamsahamida ahjussi..!
so pas mintak diri kitoang pun berjalan lagi balik ke guesthouse.. woo terasa gegel lagi sbb kene mendaki bukit sikit kan.. then rehat2 la kami kasi charge balik energy.. makan la sikit nasik instant ngn sambal international kak sikin tu buat alas perut...pehtu dok mengira2 hasil rembatan arini hehe..:P
pas maghrib kami keluar lagi..mncari ttpokki town at Sindang.. p kat taxi tunjuk map..tapi kali ni dpt taxi tak sporting..da la langsung tak reti ckp english..paham pun tak..garang pulak tuh.. saje je tau dia terlajak..pastu ade ke dia tanye kitoang kt mana ttpokki town tu.. mana logik kan..sape pelancong nih.. saje je dia nk charge meter taxi lebih tau.. seb bek masa otw tu mmg kitoang da perasan da ttpokki town tu kt mana.. so suruh patah balik..tapi dalam senyuman manis nurin dok kutuk2 ahjussi taxi tu guna bahasa melayu haha.. bole pulak slow down sikit fussy dia tuh.. rasa bersalah la tu sbb kitoang dok senyum2 lg tuh huh..! tatau tu kene kutuk kehkeh..
| ni bahagian nurin je ni..kak ni nyer dlm beg tu lg.. |
pas maghrib kami keluar lagi..mncari ttpokki town at Sindang.. p kat taxi tunjuk map..tapi kali ni dpt taxi tak sporting..da la langsung tak reti ckp english..paham pun tak..garang pulak tuh.. saje je tau dia terlajak..pastu ade ke dia tanye kitoang kt mana ttpokki town tu.. mana logik kan..sape pelancong nih.. saje je dia nk charge meter taxi lebih tau.. seb bek masa otw tu mmg kitoang da perasan da ttpokki town tu kt mana.. so suruh patah balik..tapi dalam senyuman manis nurin dok kutuk2 ahjussi taxi tu guna bahasa melayu haha.. bole pulak slow down sikit fussy dia tuh.. rasa bersalah la tu sbb kitoang dok senyum2 lg tuh huh..! tatau tu kene kutuk kehkeh..
then bila sampai hoho jumpe lagi kedai tempat kapel Yongseo in WGM makan..pehtu kami tanya2 kt orang situ ade tak jual ddbeokki seafood.. yeaaa lagi sekali kene komunikasi totally ayam itik.. depa langsung takleh ckp english..paham pun tak jugak hhuhu...
pehtu tah cemane time kalut2 ni.. kt otak nurin ni ternampak kelibat perkataan 'seafood in hangul' yg nurin terbaca sekali lalu kt mana tah bbrp ari lepas.. terus je sebut.."Haemul..!" .."haemul ddbeokki..!" tapp..! terus depa paham..."ooooooOOo haemul ddbeokki opso! opso..!(takde) " katernye.. tapi pastu dia tolong tanyakan kt kedai depan in hangul.. heamul ddbeokki ade tak?..depa kata ada..
pehtu cam ayam nk makan kt kedai itik.. nak make sure tu seafood.. iwan dok sebut "gogi chiroyo" pasai kawan dia br ajo..hiihi.. ahjumma tu paham terus dia tunjuk menu kt dinding..de gamba2 seafood semata..yg kak ni still lost lg dok ulang lebih seploh kali " seeeeeafood...!" ahaha...pehtu bila tengok set tu mmg seafood kami pun angguk je laa..

pehtu ahjumma tu datang bawak bahan2 mentahnye.. so dapat la kami make sure mmg all seafood n insyaAllah selamat makan.. cam biasa kedai2 kt korea ni by default dia kasi air mineral je.. cuma bekas je la.. kot tak cerek..recycle botol mineral or tupperware.. kt sini dia bagi guna cerek je.. pahtu sekali ngn sebotol soju haha..hambek ko.. tapi kitoang ckp "no..anyo anyo..! " kehkeh..nak ckp tak mau tak reti..dok sebut "anyo (bukan).."
so pehtu ahjumma tu masakkan ddbeokki depan mata kitoang sambil kitoang tanye2 apebende tu ini.. dia jawab in hangul..bajet paham je la haha.. yg kak ani lak gigih p baca botol soju tuh akibatnye ahjumma tu kagum terus tepuk tangan..terus nak bergambo same..

so, lokasi : Sindang at ttpokki town berdepan je ngn kedai yongseo makan tuh..
price for 3 : KRW 15,000
cemane nak order : baca la stori nye :P
sesudah kenyang...kami nek taxi p myeondong.. takmo da naik subway.. kali ni nk rasa enjoy suasana kt sana atas darat pulak.. myeondong ni sangat idup malam2.. tiap2 malam ade persembahan atas pentas beso tu..pastu banyak kedai.. nk kedai ape sume ade.. beza ngn insadong...insadong lebih banyak souvenire shop.. kt sini lebih kepada kedai2 shopping utk diri sendiri huhu..
pehtu tah cemane time kalut2 ni.. kt otak nurin ni ternampak kelibat perkataan 'seafood in hangul' yg nurin terbaca sekali lalu kt mana tah bbrp ari lepas.. terus je sebut.."Haemul..!" .."haemul ddbeokki..!" tapp..! terus depa paham..."ooooooOOo haemul ddbeokki opso! opso..!(takde) " katernye.. tapi pastu dia tolong tanyakan kt kedai depan in hangul.. heamul ddbeokki ade tak?..depa kata ada..
pehtu cam ayam nk makan kt kedai itik.. nak make sure tu seafood.. iwan dok sebut "gogi chiroyo" pasai kawan dia br ajo..hiihi.. ahjumma tu paham terus dia tunjuk menu kt dinding..de gamba2 seafood semata..yg kak ni still lost lg dok ulang lebih seploh kali " seeeeeafood...!" ahaha...pehtu bila tengok set tu mmg seafood kami pun angguk je laa..

pehtu ahjumma tu datang bawak bahan2 mentahnye.. so dapat la kami make sure mmg all seafood n insyaAllah selamat makan.. cam biasa kedai2 kt korea ni by default dia kasi air mineral je.. cuma bekas je la.. kot tak cerek..recycle botol mineral or tupperware.. kt sini dia bagi guna cerek je.. pahtu sekali ngn sebotol soju haha..hambek ko.. tapi kitoang ckp "no..anyo anyo..! " kehkeh..nak ckp tak mau tak reti..dok sebut "anyo (bukan).."
so pehtu ahjumma tu masakkan ddbeokki depan mata kitoang sambil kitoang tanye2 apebende tu ini.. dia jawab in hangul..bajet paham je la haha.. yg kak ani lak gigih p baca botol soju tuh akibatnye ahjumma tu kagum terus tepuk tangan..terus nak bergambo same..
![]() |
| nurin tatau tu kimchi ape.. lobak putih kot.. tp ahjumma ckp tu kimchi ..tp sedap ler.. |
so, lokasi : Sindang at ttpokki town berdepan je ngn kedai yongseo makan tuh..
price for 3 : KRW 15,000
cemane nak order : baca la stori nye :P
sesudah kenyang...kami nek taxi p myeondong.. takmo da naik subway.. kali ni nk rasa enjoy suasana kt sana atas darat pulak.. myeondong ni sangat idup malam2.. tiap2 malam ade persembahan atas pentas beso tu..pastu banyak kedai.. nk kedai ape sume ade.. beza ngn insadong...insadong lebih banyak souvenire shop.. kt sini lebih kepada kedai2 shopping utk diri sendiri huhu..
barang2 accesories yang comel2.. dengan harga yg bole tahan murah la utk depa.. utk malaysian still kene darab 3 kan..
so kot kome dok guesthouse area lain.. route nak p myeondong ialah :
::Line 4, take off at Myeondong station, Exit #7::
kami meronda myeondong tu sampai lewat malam.. sampai sume kedai da nak tutup... and malam tu dapat la merembat t-shirt comel yg ade telinga tuh..hihi..rasa macam yg makan kenyang2 tadi abis da kene proses balik.. sbb da tengah malam kan.. so dpt la tengok lagi life dorang.. ramai je yg mabuk2.. yg terbaring2 kat tengah jalan masih pakai baju coat lagi..mcm dalam drama tu.... yang bawak moto macam bumi ni senget2.. yang pempuan cantik jalan tapi mata stim..macam takde kt bumi nyata...nk amik gambo tp masa tu nurinnye mood nk capture pun da menurun da..letih..
so pehtu balik bilik...cam biasa pas mandi n solat tepek koyok lagi kt kaki...hehee... saje bersedia utk ari2 seterusnye.. sebelum sakit gile2 tepek je dulu...pehtu tepek masker snail kt muka sebab kulit nurin da tahap pecah2 siap berdarah..punye la kering kontang...so setel la kembara ari ke-4 nih..ngeee~



oke..panjang tak? bersambung lagi.......
![]() |
| tengah membeli hairband ala2 crown yer.. 5,000 won jeh..kat malaysia tah bape puluh hengget tuh |
so kot kome dok guesthouse area lain.. route nak p myeondong ialah :
::Line 4, take off at Myeondong station, Exit #7::
kami meronda myeondong tu sampai lewat malam.. sampai sume kedai da nak tutup... and malam tu dapat la merembat t-shirt comel yg ade telinga tuh..hihi..rasa macam yg makan kenyang2 tadi abis da kene proses balik.. sbb da tengah malam kan.. so dpt la tengok lagi life dorang.. ramai je yg mabuk2.. yg terbaring2 kat tengah jalan masih pakai baju coat lagi..mcm dalam drama tu.... yang bawak moto macam bumi ni senget2.. yang pempuan cantik jalan tapi mata stim..macam takde kt bumi nyata...nk amik gambo tp masa tu nurinnye mood nk capture pun da menurun da..letih..
so pehtu balik bilik...cam biasa pas mandi n solat tepek koyok lagi kt kaki...hehee... saje bersedia utk ari2 seterusnye.. sebelum sakit gile2 tepek je dulu...pehtu tepek masker snail kt muka sebab kulit nurin da tahap pecah2 siap berdarah..punye la kering kontang...so setel la kembara ari ke-4 nih..ngeee~
oke..panjang tak? bersambung lagi.......
♥'s
~
nurin











No comments:
Post a Comment