nurin memang suke gile ngn munge..sukeee sangat2..! tapi..nurin tak sukee tanam2..!..;p...kalo ikutkan subjek bertani ke tanam2 ni ...jauh dari perspektif minat nurin.... walaupun bapak nurin jenis 'tangan sejuk'..tanam ape sume jadi..so dari kecik mmg kejenye tengok bapak nurin tanam macam2..tapi nurin memang tak pernah berminat ngn tanam2 pokok nih...jauuuuhhh nuuunn....TETAPHI....since nurin bela cik rosy...ade 'sesuatu' yang menarik minat nurin....
al kisah..saat2 bermula nya hobi baru nih... bila nurin start memerhati perkembangan cik munge-cik munge sekalian... very interesting ..! setiap hari ade je perkembangan baru... setiap hari ade je perubahan... so... sape kate..hobi menanam/menjaga pokok munge ni boring?? langsung tak boring...
mula-mula nurin perati-perati je..takat siram air kasi idup...then nurin start terpikir.. mesti ade cara n sebab kenapa pucuk2 tunas munge baru lambat tumbuh..?? so 1 fine morning..siap bertopi bagai nih.. nurin dok mencangkung memerhati....stat tu da mula nk eksperimen..nak tengok ade kesan tak?
![]() |
| yang ni..mengkaji perubahan kelopak ikut perubahan masa dalam sehari...;p paling kiri : munge berubah cam kuih raya bila tengahari...;D |
dari cara nak gunting / cantas..cara siram..cara baja..sampai la bab mengkaji kelopak munge ikut masa hehe...;p ... tapi yg paling nurin suke.. time perkembangan bunga dari tunas ke blossom..woohooo veryyyy interesting...! and tengok camne perubahan tone warna dia... yep..mmg bunge cantik..tu antara sebab selalunye kenapa women suke pada roses.. tapi sekarang.. antara sebab paling utama kenapa nurin berminat nak jadikan dia hobi?... woh bukan kerana kecantikannye..tetapi sebab its real interesting..!
| next entry nurin akan rajin2 upload gambo yg close-up..baru cikbuku tau..betapa gojesssnyee mereka..! |
tu sebab tanpa sedar..dari satu pasu.. sekarang da ade 7pasu rose + 1 pasu lavender.. belinya bukan sekali harung.. tapi sikit demi sikit.. berkadaran dengan perkembangan minat..so tak perasan tiba2 da jadi banyak..hehe...tambah2 since ade floria kat putrajaya nih.. lagi la aih..sumber banyak..! heee.. semalam teman kak ani p floria..nurin dapat upah.. 2 pasu lg.. lagi 2 pasu..nurin beli sendirik.. yang selebihnye... kak ani punye..dia nk letak kt garden dia kt umah JB..
i loove my sister..! hehe.. nurin tak mintak pun yg white roses tuh.. tapi once dia jumpe kat satu kedai tuh..(*tak semua kedai ade rose putih)...otomatik dia rasa cam tak best kalo tak belikan.. then tiba2 je dia patah balik..and belikan satu pasu munge ros putih..! huhu cayangnye..cayangnye kt diaa....!
okeh stop pasal detik2 kenapa tercetus hobi baru... now nak share ape yang nurin da tau sikit2 pasal munge ros... info-info ni sume nurin dapat dari hasil eksperimen sendiri + tanya2 kat orang nurseri + meng-gugel dengan gigih... lom kategori terer..umo2 pokok ni panjang mana pun nurin tatau..sbb now masih dlm mode mengkaji....tp at least ade info nurin leh kongsi...
1. Kene letak kat tempat pancaran matahari sederhana.. tapi nurin perati..setakat ni cam elok je dia direct kt sun light pon.. cuma yang pasti kalo time musim panas melampau2..mmg kene bagi banyak air laa...
2. Siram sehari 2 kali... kalo pagi start kul 9 ke atas.. then petang Sebelum matahari terbenam... kalo yg petang tu..siram se eloknye takyah kene daun.. kt tanah dia je...
3. ade mitos kate..baja sebulan sekali.. tapi lagi elok semenanye baja bila sume bunga da abis..!
4. kalo cik munge tu da lama.. or da stat layu... leh cantas dalam bentuk serong...
5. kalo mencantas mana-mana bahagian...cantas dalam bentuk serong..jangan sampai batang dia terluka..
6. JANGAN siram pukul 12 -2pm....
7. cam kitoang kadang2 tak sempat nk siram kul 9.. kul 6 lebih tu da stat siram.. kalo cuaca elok.. siram kena daun n munge pun takpe.. tapi kalo musim mendung.. siram kt bahagian tanah dia je...daun kene sikit2 jeh..
8. Boleh guna sebarang baja bunge.. tapi kuantiti takleh terlebih sangat or terkurang sangat..sedang-sedang je...
9. Kalo letak baja.. JANGAN sampai terkena pokoknye..letak kt tepi2 pasu tu jeh....
10. Pasu yg di pakai kene ade sistem saliran yang baik...
11. owh..sile rajin-rajin berbual dengan cik munge sekalian... belai-belai..and cakap cayang2 kt dia.. haha..funny? tapi this is serious.. nurin da bezakan.. ade cik munge yang tiap2 hari sebelum masuk umah mesti nurin pegang n belai.. siap cakap2 lagi ngn dia.. ade lg satu pasu yang sebaya.. nurin kureng sikit.. yg selalu nurin belai2 tu munge dia lagi sihat..err tp now..dgn sume nurin da stat bercakap..sume2 nurin pegang belai2 tiap kali kuar nk p keje..and balik dari keje.. pendek citernye tiap kali nurin keluar masuk pintu tuh.. tiap kali tu la nurin singgah kat cik munge n kawan2...
12. kalo nak stat beli cik munge ros.. beli yang banyak tunas baru.. jangan beli yang dah kembang...
13. kalo daun dia bertukar kuning..tu tandanye da tua.. so leh buang... tapi kalo stat ade spot2 hitam tu tanda da stat dapat penyakit.. mungkin berjangkit dari pokok sebelah or faktor2 lain... so kene jauhkan laa dari punca jangkitan..
14. sebenarnye hobi bela munge ros ni tak makan banyak masa.. sehari dlm lebih kurang 5-10minit jeh... cecah 10 minit pun kalo banyak part nak kene cantas...buang2 daun tua..yada..yada..
14. sebenarnye hobi bela munge ros ni tak makan banyak masa.. sehari dlm lebih kurang 5-10minit jeh... cecah 10 minit pun kalo banyak part nak kene cantas...buang2 daun tua..yada..yada..
15...errrr..lom figure lagi.. masih lg mode mengkaji.. kenapa jumlah bilangan kelopak leh berbeza pas satu sesi cantas pucuk...
wokeh.. tu dulu..nanti ade ape2 lagi..nurin tepek lagi kt cikbuku yeh? ;D
p/s: skrg cik basil pun nurin da pindah dalam pasu besar tanam kt luar.. and he's fine ...;)
♥'s
~ nurin


No comments:
Post a Comment