okeh hai cikmuku!..maap la.. banyak sgt pulak gamba best2 dlm sdcard ciknuyin ni ha.. so malas nk pikir banyak , so ciknuyin amik je la mana patut tepek kt sini.. bertabah la kalo banyak sgt gambar pasni..
apepun triple thumbs up utk cikMerah (kamera Lumix) baru kite.. memandangkan cik niki da pencen.. cikMerah amik alih tugas.. kemain cecantik gamba.. takyah edit pape pun.. sume pic dlm cikbuku skrg sume original..takde touch up dah.. bravo cikMerah..^^
oke so kite sambung.. aritu kt mana? aa beransur dari opera house.. kami berjalan semula ke circular quay, kt situ kami dok plan arah mana nk pegi? Taronga Zoo kah? idok lah da petang.. so diskas after diskas memasing setuju nak jengah Madame Tussaud's, cikwan pulak nak p Sealife or wildlife..
so how to go there? Kami amik cruise dari Wharf 5, and turun kat jeti Darling Harbour.. so setelah beberapa minit sampai la juge..puas naik cruise dok sini huhu.. oke sampai dah..
apa2pun sepanjang kami dok cruise sana cruise sini.. satu mende nurin perasan.. kat sini warga2 yg OKU berkerusi roda pun sangat aktif ronda2 tourist spot, enjoy view ngn makan kt tepi jalan.. mereka pakat2 naik kerusi roda elektronik diorang.. and mereka akan keluar berjalan dlm kumpulan.. and kumpulan tu sume ialah org2 yg berwheel chair.. canggih wheel chair depa.. and yg lagi bagusnye..
sume kemudahan yg ada kt city ni..sume sangat friendly ngn warga tua n kurang upaya.. so golongan2 ni sama bebas macam org sihat. Sangat bagus kalau budaya mcm ni kite serap pada rutin hidup kite jugak kt sini.. all looks clean, smooth n easy..
oke back to traveling stori nye..Bangunan Madame Tussaud's tu takde la dekat sangat ngn Darling Harbour Wharf.. kite kene jalan agak jauh nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuunn di hujung nun.. dari jeti td belok kanan n jalan je terus. ha sampai dah..^^ anyway, cantik kan cuaca arini? sooooooooooooo nice weather, nice temperature , nice cafes all the way .. nice nice nice..
so ni lah dia bangunannye.. if tamo naik cruise ade option lain utk ke sini antara nye :
By train : benti kt Town Hall
By tram : benti kat Pyrmont Bay Stations
so after sampai, kite leh decide bape banyak attractions kt situ yg kite nak tengok, ade banyak option tp yg nurin highlight, Madame Tussaud's, Sealife aquarium, Wildlife Sydney, Sydney Tower eye, and Manly Sealife sanctuary..
and memandangkan agak jauh kami menapak ke sini.. maka decide to jengah at least 2 lah..kalo kaya p la sume.. tapi kalo agak2 terbatas tu pepandai la arrange yek. kalo ikut napsu nak tengok 3 .. tp sebab faktor masa yg suntuk kami sepakat beli Madame Tussaud's and Sealife Aquarium
Combo ticket cost : AUD40+ per person.
so for 3 persons : AUD 120+
[ jangan convert ke RM sbb nanti simptom ragu-ragu ke udara :) ]
aah yer betul mahai deh..sampai ade org tu kene seret masuk ahah.. sebab dia kata rege tiket sama mahal mcm kos multiticket seminggu..kihkihh...
speselnye Madame Tussaud's kt sydney ni.. pepatung lilin nye sume look suuuuuperrr REAL.. if dlm gamba nampak real.. in real lagi real.. mebi ade beberapa tokoh yg nampak ke-lilin-an-nye.... tapi 90% yg lain sume looks real.. even berbeza jauh ngn wax museum yg kami p south korea dulu..
so memasuk je kami di sambut dengan sorang rangers.. rangers yang ramah tu secara defaultnye akan suruh kite bergaya kat screen biru..then br depa suh scan ticket masuk..
so orang glamer pertama yang sambut kami ialah abang christiano ronaldo n david bekham..oh ade lg athlete lain tp tak kenai.. so takpo gamba je lah..
then royal family of britain.. queen elizabeth n cucunye prince William serta cucu menantu nye...serta sorang abang guard yang tomel hehe.. oh yess i'm the queen of the queens..
ohh seriussssly nurin tengok jarak dekat muke Kate ni dari dekat.. suuper pretty..! in real begitu kah?
opss before nurin proceed nurin just nk ingatkan, travelogue kali ni nurin buat ikut places instead of days mcm before.. why? sbb update blog time sakit nurin tak larat nak edit or filter banyak sgt gamba plus tak tahan dok lelama depan pc..
so kali ni nurin bawak round2 Madame Tussaud's n eksplain okey cikmuku?? okey? haa Nice! ^^

so pas membelek muka kate middleton yg cantik tu, sebelah dia ada satu section khas.. pengunjung takleh amik gamba sendiri tp mesti masuk dengan izin rangers..motif sangat !.. and tokoh tu ialah OBAMA..eeuuw!! seriously nurin mmg takde hati pun nak main2 kt situ.. tp the rangers insist dengan ramah suh masuk jugak2, so aiseyy..walaupun da terus terang ckp " oh please no thank you.. i don't like him, i don't want any picture with him"
tp biasa la australian depa tak paham kot accent simple cam kami ni.. tak paham2 bahasa.. ramah pulak tu dia mintak kami posing..haih! pastu kak ani pun da cair da sbb baik sangat rangers tu..
akhirnye bergamba jua tp buat muke n gaya yg sungguh obvious saya benci obama! haha.. n yg parah nye rupenye gamba tu pihak Madame Tussaud PRINT n letak kt board tourist kt pintu keluar hahahaha... so tak dpt la tunjuk kt sini sbb nurin tak beli pun printed pic tu.. kak ni beli.. tp lupe lak nk copy..
oke next next section depa asingkan ikut kategori.. kategori ape? tak pasti laa pulak.. yg pasti please keep moving forward n explore.. kekadang ade simpang ke bilik kecik2.. masuk je.. sbb sure ade yg tunggu..so gambaq atas ni my cowboy hasben tengah main gitar ( for real ) utk wifey dia..
time ronda2 dlm madame tussaud's please aware ade byk props depa sediakan kt tepi2 tokoh tu.. contoh mcm gitar la,topi ,jacket,wig.. ape la.. so nk enjoy lebih sporting la lebih sikit..:)
oke now.. lets meet superstars at walk of fame..! all so reaaaaaaaaaaall..and pretty..! leonardo dicaprio, brad pitt, bruce willis, angelina jolie, nicole kidman,kylie minogue, and ramaii lagi.. tp personally yg palingg cantik n manis.. pada nurin ialah nicole kidman..!
cikwan vs uncle bruce willis.. nampak tak muke terpaksa cikwan? muke tak rela masuk madame tussaud's..sian dia hehe..^^
so jalan lagi...! opps! ade patung lady gaga, n justin biebier but please no..! haha..
cikwan bersama sama group nye mendendang lagu, salam lebaran..:P
and..........here u go..! ini lah jawapan bg gamba misteri dalam fb nurin dulu.. beberapa minit after balik dari madame tussaud's nurin up gambaq ni.. n wow!! reaction nye sangatt tak disangka melampau2 haha..!
so sebenarnye.. cuma patung kak oprah je yg intebiu saya.. bukan dia bebetul.. walaupun siap lengkap ngn pentas n screen tv secara live kt ataih tu...tp kak oprahnye lilin jek..
kesimpulannye.. betapa dashyat nye effect gamba ni sebab memacam tafsiran orang buat, betapa mudahnye golongan sekarang percaya n ASSUME hanya dari gambar..
so papehal pun.. moment bermain2 dalam madame tussaud adalah sgt worth it, it was a blast n good time spent with my both besfriends..! some say just patung lilin, ape yg bestnye.. tapi yg menjadikan sesuatu tempat tu best, bukan tempat tu.. tapi masa yg kite spent bersama kt situ MACAM MANA? its about how u spent your time,
lelagi bila kami jumpe cik abang wolverin and iron man! huwaa.. excited! hihi..

cikwan tadi lemau2 sekarang da good mood haha, see? kalau kite appreciate the time n the moments.. mende2 tah hape2 pun jadi seronok tau.. see see.. da noti balik haha..
in real patung abang eric bana ni sangaat la ensem.. nak mengade-ngade camni pun siap ade rasa bersalah ngn laki sbb serius ensem n real!
ekceli ade banyak lagi gamba2 yg tak bape nak matang kami amik.. tanda kami enjoy..tapi takpo la aih.. kene jaga integriti status memasing hehe...so far reviewnye, boleh tahan luas juga compare ngn kat korea, patung lebih real , and please those yg nak masuk sini.. enjoy your time.. jangan cuma masuk mcm masuk muzium lalu2 je.. nanti jadi tak best.. untuk ciknurin, cikani, and cikiwan... kami enjoy!

okey next, after keluar dari Madame Tussaud's kite akan terus masuk area souvenire, then baru jumpe pintu keluar.. kite jalan ke belakang sikit.. kite akan jumpe pintu masuk ke Sealife Aquarium.
owh nampak bulat di situ.. takpe.. pat lapis baju kann..sedapkan ati..sedapkan ati..:P orait back to pasal Sealife Aqua ni.. disebabkan ianya tiket combo sekali ngn Madame Tussaud's meh nurin nak bgtau sikit..
tiket tu valid sehingga seminggu, so tiket yg sama tu kalo nk guna semua pd hari yg sama boleh.. nak gune satu-satu ikut hari lain pun boleh.. as long as tak scan siap2 bar code dia.. each bar code valid sekali pakai je ye.. ciknurin eksplen sbb ade org ckp tiket tu leh recycle.. owh no no! itu fakta yg salah..
cam biasa, kt setiap entrance ade rangers ajak amik gamba posing posing sporting kt blue screen ehe.. so meh tetengok ape ade kt dalam..

ekceli sealife aqua ni saaaaaaaaangat la luas.. bukan luas lebar..tp luas ke dalammm.. kt level atas biasa2 je, lebih kurang mcm kat aquaria kt KLCC.. opss sile peratikan penguin kt gamba kedua kanan atas.. tu sebenarnye hologram.. kalo kite tekan suis nt dlm lubang tu keluar penguin.. takde di pisahkan ngn kaca pun.. try la sentuh kalo nak ..
oke after bersiar2 kt level atas..rupenye makin jauh kite pegi..maki ke bawah laut..so makin lama makin turun makin best.. sebab... bila kt bawah terowong2 nye macam dalam gamba nun.. atas kanan kiri sumenye transparent.. memang rasa berjalan dalam air.. sile tengok..sile sile..! best okey.. seejuuukk je feeling dia..aman damai macam tengah diving or snorkeling heh..!

aoouchh.! happy soon-coming- anniversary sayang.. gambaq spontan ni.. pandai cikani capture.. aww.. susah tau kalo nk suh kami berlakon romantik depan camera.. memang tak dapat laaaaa... kene curik2 timing baik je baru dapat..! tenkiu kak ani..^^
| bukan lakonan :P :P |
ekceli gambaq ni da short cut banyak.. baaaaaaaaaaanyak lagi pameran sebelum tu.. time ni pun kaki memasing da penat dah.. ingatkan kecik je.. rupenye banyak la pulak section dia tak abis2..haha.. kalo da penat berdiri mendongak tengok ikan.. leh la bersila tengok lantai.. sebab sume nye transparent..

best tak? bessstt.. kami kene bayaq AUD120 nak masuk.. tp ni kami bagi cikbuku free je masuk n tengok tau.. overall..berbaloi aa baya tiket memahal..
so tot tet tot tet.. akhirnye sampai penghujung.. kami kene mendaki naik balik ke pintu keluar.. dari pintu keluar kene menapak balik ke darling harbour.. n tunggu cruise ke circular quay before amik bas balik ke randwick alison road. tp sebelum naik bas balik..sempat jap masuk kt jewellery shop kt circular nun..sementara tunggu kak ani p beli souvenire..nurin p sesaje jengah kedai jewelries ..
Asalnye nk jengah je..tp tengok punye tengok ade pulak murano emerald yg nurin dok cari keliling kl tak jumpe..! pastu bila iwan n kak ani join.. dalam rushing2 tu sempat la sambaq seketui dua baru balik..hehe .. cuma satu je.. kt outlet ni yg tak best nye packaging nye tak mcm pandora yg selalu tu..main tibai dlm dlm paket ni jek..cih! nasib baik dia bg diskaun td.. so takpe..
dlm gamba kt bawah ni..time tunggu cruise kt darling harbour nurin kesejukannn yaaa-ammpuunnnn!! kebas2 kaki.. kebas2 tangan n pipi.. da la penat perut lapau..sejukk.. nasib baik view cantik..time menapak pun enjoy je view n moment2 tu..so sejuk gigil2 pun layann je..
tgh penat2 ni dok mikir..agak2 ape laa yg tunggu kami kt MHS tu nanti yek..? jeng jeng..! uncle SAM masak daging masak kurma, ayam masak ape ek..da lupe ngn sayur campur yang saaangat OWESOME! malaysian cuisine yg ade sikit ala2 western..memang sedap tak tipu!
serius arini penat.. tp sebab makanan yg owsem tu.. cikani n cikiwan sikit2.. hmmmmph..sedap.. sedapp.. haha..nikmat betul makan.. memang terus bertekad takpo la kami adapt la ngn air sejuk kt bilik nun.. janji perut kami hepi..
and disebabkan arini sepanjang ari direct keluar tak balik2.. n esok perjalanan kami jauh.. so malam tu kami decide lepak2 je dlm bilik recharge energy.. gurau2 dlm bilik sampai letih pastu tido.. so see u tomoro.. esok kami nak independent travel p katoomba..! yeay! ^^
♥'s
~
nurin

No comments:
Post a Comment