Monday, May 14, 2012

667: [Spring project] :Korea Day 1 part # 1


hai annyong..! ^^ as promised.. walaupun tade sape baca melainkan diri sendiri.. nurin nak catit diari kembara p Korea.. i won't waste any travel experiences / memories like before..

so our journey bermula pada tarikh 30 april 2012, disebabkan arini monday.. terpaksa menyusahkan abg mim anto p epot.. alang2 beliau nk p keje kt cyberjaya..kitoang tumpang sekali p epot..gamsahamida abg mim.. ^^ .. thanks to kak ajim also for the yummy breakfast..

cam biasa..perkara pertama nurin akan buat kalo sampai epot if nak p negara orang.. ialah meng-aktifkan international mode ATM card.. supaya time2 emejensi leh withdraw duit dari sana.. then lepak2.....

since we already web check in.. maka pastu santai je..lepak2 mcD sambung breakfast..p kedai beli tali utk ikat beg..rasa cam da redi..terus masuk departure hall. everything was easy n smooth.. Alhamdulillah.. rasa cam masa pun berlalu cepat je.. then tepat pada waktu yg dijanjikan.. flight D7404 terbang ke incheon.. perjalanan adalah 6 jam yer..


sepanjang perjalanan nurin tak bole tido cam sorang tu.. takut sakit leher kalo tido banyak sangat...jadinye asik main je ngn kak ani..n kaco2 iwan tdo haha.. then.. utk mengisi masa.. we all study semula itinerary yg nurin da sediakan.. i did my job already iaitu planning,booking.. etc..so bila sampai sana nurin anggap nk enjoy jeh hehe...*bossy..awrrr..^^ ... next keje iwan pulak utk execute data yg da terkumpul dalam itinerary tu.. kak ani dia folo je.. the only tugas dia baca tulisan hangul.. since dia ada kebolehan baca hangul sikit2..

pas boring makan pulak.. tah brape kali makan tah...siap makan petang megi cup sorang satu tu haha.. punye la nk abiskan 6 jam..




jam 9.55pm (waktu seoul ) kitoang sampai incheon airport yg canggih tu.. nurin tak rasa jet-lag langsung Alhamdulillah..... no stress at all..then tempat persinggahan pertama of cos toilet...terpaksa mengorbankan air mineral utk proses pembersihan hehe sbb takde air.. tisu je mana konpiden maaaa....tp ape2 pun toilet depa bersih.. toilet bersih = negara bersih..



then cam biasa melalui prosedure standard kat epot.. nk lepas imigresen pe bagai.. siap kene raba2 lagi..but again..everything was smooth.. cuma saspen sikit bab tunggu drebar je...


Al kisah nye..nurin da book pick up service at airport.. alaaa yang orang tunggu depan arrival hall sambil pegang picket yg tulis nama kita tu.. and we expect someone yang pegang picket "NURIN" da tunggu kt depan tu.. tapi pusing punye pusing ...ilek? tade..

saspen..maka otak nurin stat bekerja..sebabnye ni kategori tanggungjawab nurin nih..plus my phone da mati..abis batt.. lupa pulak kenapa tak bole guna phone iwan or kak ani.. then pikir cemana nak guna public phone kat situ..tengah2 merangka nak beli T-money dulu ke ape..sbb ingat public situ leh guna T-money.. mula2 nurin rileks je..tp since de sorang tu tetibe nk tuka plan amik taxi memane kt airport tu.. keadaan stat nak stress.. X( angry  yela.. nurin da plan baek ..smooth je pun urusan tu..lagi2 i got best deals utk pick up service tu..bole pulak nak tuka2 plan last minit.. dugaan2 camni biasak la kan..sabo sikit je carik solution ok punye...tp mebi masa tu my cayang tu penat kot..tu dia pikir cenggitu..nak senang je..walaupun paham tp still agak 10% stress.. baru nk kuar spark2 eletrik...zzzrrkk..tzzrrkk....tup-tup.....

sorang ahjussi dengan english loghat korea nye approach nurin.. basic english je tp leh paham... dia senyum sambil hulur handphone kat nurin.. thru body language je..nurin paham da dia nak tolong ..huhuuuuuuu.....ni mesti dia dpt baca suasana stress kitoang masa tu.. so dia approach pd masa yg sangat tepat..!

asalnye kak ani misunderstood niat ahjussi baik hati tu..sangka dia nk offer taxi..kak ani da "no-no..!" tp nurin cepat paham body language + bahasa ayam itik ahjussi tu.. nampak dia hulur handphone sambil cakap korea...cecepat nurin sambut handphone dia..and pertama kalinye nurin berjaya guna word korean "gamsahamida ahjussiiiiiiiiii......!" siap otomatik tunduk spring n senyum lebar gile tanda bersyukur haha.. 

pastu tetibe je nurin pandai ckp korea " my phone battery opso..(no battery) " hahaha diri sendiri pun heran... then nk bagitau ahjussi baik hati tu.. driver kitoang tak sampai lagi..tp tatau la kenapa masatu otak agak susa nak cerna simple english nk bagitau.. ckp proper english kang dia terpinga-pinga... so nurin bukak buku itinerary nurin tuh.. tunjuk kat dia map+contact number mr.lee (ahjussi guesthouse yg nurin mintak tolong deal pasal pick up service) .. sungguh baik ahjussi baik hati tu..siap dailkan number..

pastu dia pass kat nurin suh ckp.. well masa berurusan thru emails dgn mr.lee mmg no prob communication nye.. tapi sekali dengar mr Lee tu on phone ..haiyoo talak paham maa... sangat pekat dialect koreannye.. hanya basic2 word je nurin paham..iaitu.."i will call u back thru this number" 

then..after bbrp minit mr Lee call back thru phone ahjussi baik hati tadi.. dia try bagitau something..tapi haram satu hapak nurin tak paham haha.. then sambil sengih2 nurin hulur phone kat ahjussi baik hati td mintak dia cakap kan.. 

 pehtu ahjussi baik hati tu diskas2 ngn mr Lee dlm hangul.. sambil tu kitoang bertiga ni menyengih aje kt tepi hehe..sambil kak ani tak abis lagi terkejut ngn ke-caring-an orang korea huhu..yela tak payah mintak2 dorang tetibe je dtg tolong.. rupe-rupenye ahjussi baik hati tu pun driver taxi..bole je kalo nak amik kesempatan.. tapi sangat baik hati n tak selfish pun dia tolong carikkan driver kitoang..

after mr.Lee hang up.. ahjussi bagitau.."standby here..driver will come..don't move" ..pastu dia senyum n bangun pegi.. kitoang pun dengan gembira.."thank you..gamsahamida ahjussi..". tunduk2 spring lagi.. (masa ni kak ani n iwan lom reti tunduk spring sambil say gamsahamida lagi..)

so mood kembali ceria.. sementara tunggu driver..nurin n kak ani p 7-e beli T-money (nanti nurin explain pasal T-money nih)

then duduk semula kt tempat tadi sebab ahjussi ckp don't move kan tadi.. tetibe dtg sorang driver pegang picket nama sape tah.. tanye is it kitoang? masa tu baru pasan... rupanye kt pintu masuk arrival hall tu.. ahjussi baik hati tadi tengah standby tunggu kan driver kitoang , dia tunggu so bila the exact driver sampai dia tolong arahkan pada kitoang huhu...terharu lagi..

10 min pastu sorang driver badan besar..pegang picket nama "NURIN" dtg kt kitoang.. 0.3 sec pas kitoang angguk pale terus dia amik beg luggage nurin nk bawak keluar..huhu kempunan nak amik gamba orang pegang picket nama.. sambil kejar driver td yg da ke depan nun.. kami say thanks lagi kt ahjussi baik hati tadi n kawan dia.. tetibe je reti cakap "gamsahamida ahjussi..saranghae..! ^^ ..byee....! " :P ..sambil tata-tata.. ahjussi tu n kawan dia pun cakap "yaee.....ooaaahhh..! saranghae..bye..!"

tu diaa...laju nunn kat depan bawak beg nurin..



then nek taxi sonata .. 40min la kot perjalanan..sampai la kami ke residence EO at Myeondong..time sampai mr.Lee da balik umah kot.. so deal dgn staff dia je.. using ayam-itik language plus basic english.. sbb nurin tersilap tengok departure time balik malaysia so kene deal semula..

time dealing sangat kelam kabut n kelaka..nurin sedaya upaya guna simple english nak explain..tapi kak ani guna english canggih..sian mamat tu blur hhaha.. ye ye o nurin pesan..kebanyakan orang sini english very limited.. using english canggih talak guna maa...still jugak dia guna english canggih dia.. siap kene ajo tunduk pale masa cakap gamsahamida  n annyong.. 1st day sume orang kejung n keras leher lagi kuikuii..:P 

then after setel deal kami di bawak masuk bilik yg nurin booked..staff mr.lee tu tolong bawakkan beg beso nurin..nurin tolong kak ani bawak beg dia... tingkat 4 ok..takde lift ke ape..tangga ok.. semput ok..dengan beg beso2 berat..sambil semput sambil jakun sbb sume lampu otomatik hahaha...no wonder saiz dorang kecik2.. rajin turun naik tangga rupenye huhu..

bilik yg nurin book tu antara bilik terbeso kt situ..tp sebab nurin da stadi saiz bilik beso kat korea equal to sangat comel amongst Malaysian..lebih kurang cam jepun..so kami tak terkejut.. kelengkapan sume cukup..cuma saiz je agak terbatas tapi cukup selesa..


after masuk..staff guesthouse tu ajar cemane nak gunakan teknologi dalam bilik tuh...termasuk heater sume la..

then bila staff residence tu pegi..stat la adegan-adegan lawak dalam bilik tu.. salah satunye.. kitoang tergaru-garu kepala dengan toilet nye yg separa open tuh.. dinding kaca yer.. try gelek2 kat dalam orang luar leh nampak jelas haha...

then nurin pasan ade 3 towel yg disediakan.. bantai gelak lagi sebab saiz nye betul2 cinonet.. cukup2 utk tutup area penting je.. hahahahaa...


walaupun ruang bilik comel je..tp sangat space friendly.. banyak ruang tuk simpan barang.. banyak kabinet and drawer termasuk kt kaki katil.. almari pun besar cukup utk simpan barang kitoang..ruang utk solat  pun ade pendek  citenye memang sangat comel tapi sangat selesa juga..ekon pun pakai ekon semulajadi Allah swt bagi..bukak tingkap je..

so after susun2 barang.. stadi2 itinerary sume.. jam da tunjuk 2.00am..woahhh sangat cepat masa berlalu..tak perasan pun...so memasing pakat paksa tido...

sok pagi2..alamak aih syiok pulak tdo.. tak rasa sejuk pun..elok2 je suhu.. sebab kt bilik ade heater kan... walaupun otak da kasi signal suh bangun sebab ingat kt negara orang..nak jimat masa nak jalan2..tapi sungguh syiok tido mcm kt tempat sendiri..liat kemain..sampai last2 nurin ase aih lewat sangat da nih..tah2 da pukul 11 dekat jam 12 kot.. abis laa rosak plan....so yah..! yahhh..! gegeh memaksa diri utk bangun...

bukak je mata..merangkak2 carik henpon nak tengok jam....sekali tengok je... :-O surprise ...."mak aih.................."

..bersambung episod seterusnya...:P tongue

's
~ nurin

1 comment:

Iera said...

Sapa ckp x ada org baca..Kak Iera tak pernah miss tau cuma cpt dan lambat je.. :). Kak Iera ada tunjuk kat bos photo2 Nurin dan dia pun akan fly ke sana tak lama lagi..Tak mustahil diari kembara Nurin ni berguna untuk dia nanti..( akan inform dia suruh baca blog Nurin ).