Wednesday, December 7, 2011

530:[info sharing] : Jom repair kulit sendiri di rumah..



rasanye sape2 yang dekat ngn nurin, tau kot yang since  last 2-weeks tetibe muka nurin naik rashes baaaanyak gile..gatal ya ampun..! rashes tu naik dalam masa sehari je..penuh satu muka... punca kenapa? masih belum di kenal pasti.. tp ramai ckp sbb allergik pd something...hoke so cerita nye...

akibat gatal2 seminggu tu.. selain teyeh ngn fresh lemon nurin dok tenyeh ubat ruam punye banyak.. tu je cara utk elak nurin garu2 kan..so akibatnye.. kulit yang sedia kering ni bertukar menjadi kemarau... bila kemarau ape lagi.. breakout laaa.. bila breakout.. inflammation pulak merata-rata.. tak sama ngn jerawat sbb ni macam kulit tu super dry so inflammation nye timbul2 laa..

mula2 dulu sbb nurin bajet ia akan sembuh sendiri..so nurin tak buat apa2.. selain keluar ke-mana-mana muka bogel termasuk p opis...paling rajin pun tepek peel-off mask..supaya gatal tu kurang n takde blackhead.. tp lama2..bila kemarau ya amat.. inflammation tu makin beso n da start da jadi gatal...kulit kalo kering kan gatal..pastu keseluruhan kulit kering da crack dah.. bila crack stat la cam kaler gelap.. kuar rumah pun da start rasa rendah diri ..muka da mcm bibik dah..

so baru nak pikir ape patut nurin buat.. so teringat kat satu moisturizer yg jual kt farmasi nih.. pegi2..tah hape hal..bole pulak sume nak sold out.. kalo ade pun yg saiz beso..wuu mahal..hu nehi.. so camne??



bak kata orang.. da tak dapat kuman seberang sungai baru nampak arnab kat depan mata.. haahaa.. yezza itu yg berlaku...baru teringat kat barang2 nurin yg berbakul kat rumah tuh.. so mesti ade sesuatu yg nurin bole guna as alternatif.. Alhamdulillah..dalam masa 2 hari da ade dlm 70% improvement.. tu sbb nurin berani share...kot ade sape2 ada masalah sama ke...so .....tettt teneeettt...! mari beroperasi.. 

p/s:: owh..cemane pun kene ingat ye.. treatment yg nurin nk share ni..utk kes kulit kering je.. tatau pulak camne kalo kulit oily ke..


bahan-bahan yg diperlukan ialah....



dari kanan: (tapi ni nurin tak susun ikut step..nanti pasni baru nurin bgtau)

1. cover rambut tu...penting tu..kot tak pakai ..nanti proses tak lancar...
2. facial sauna
3. wash-off mask.. - yang nurin pakai tu skin food black sugar..
4. wheatgerm oil
5. moisturizer
6. face mist - yg nurin pakai tu avene thermal water.. product lain pun ade jual face mist.. ikut keselesaan masing2..
7. mask clothes  (nanti nurin bagitau/tunjuk kat bawah)
8. peel-off mask - yang nurin pakai tu himalaya.. so kalo nk beli ikut jenis kulit masing-masing tau..


hoke before nurin proceed.. before tu ingat lagi tak entry  facial sendiri di rumah dulu?  haa  ade part yag nurin takkan tulis detail utk entry ni..so kalo ade yg tak clear kene rujuk entry tuh..tekniknye lebih kurang je..cuma yg tu utk menten kulit so takyah banyak step pun takpe.. tp yg ni lebih kepada nk repair so agak leceh sikit..

1. hoke..mari proceed... mula-mula kene prepare kan muka yg breakout2 tu.. bilas dulu ngn air..prepare cam nurin ckp kt entry lepas tu...ikat rambut supaya selesa..pastu pakai cover rambut tu sume..

nurin takleh nak camwor muke sendiri pakai slr.. so susah nak demo hehe...:P (segan aa..da la tak lawo..tak potojenik, rashes lak tuh..gune katun je ye?..)


2. pastu..pakai dulu wash off mask selama lebih kurang 20minit..  wash off mask yg nurin pakai ni..selain kasi nutrient pd kulit.. dia tarik keluar black n white head.. tp sbb wash off..  kadang-kadang blackhead/whitehead/dead cells yang di tarik keluar tu masih tertinggal kt kulit.. tu sbb tak cukup nak pakai dia saje..


3. so next step is.. peel of mask..pakai sampai kering.. baru cabut.. sbb kalo tak kering..tak syiok aaa.. kalo ade sisa2 yang susa nk cabut leh bilas guna air suam... kalo yang tatau camne peel of mask..rujuk entry nurin  yg lepas tu.. (link da kasi kt atas td kan..)


4. hoke.. pas da cabut.. haa baru laa pakai arnab depan mata yg nurin ckp tadi hahaha...wheatgerm oil.. tepek la dalam sejam dua ke..kalo nak cepat..dlm 40 minit pun ok.. dulu rasanye ade tulis kot pasal mende ni.. yg nurin beli tapi pas guna sekali terus tak pakai dah sebab struktur dia yang peeekaaatt giler..sampai susah nak apply kt muka...tapi tu la..pas da tak dpt moisturizer baru kat farmasi... baru nak nampak oil ni atas almari solek tuh hahaha....:P

 wheatgerm oil..kaya dgn vitamin E.. kalo sape2 tatau.. vit E ni bagus utk regenerates cells.. selain tu dia moisture n bagus utk elasticity kulit.. cuma tu je la..susah nk apply.. n some more  kalo nak pakai..nurin nasihatkan pada yg da ada husband.. pakai la time husband takde.. sbb after apply muka mmg sebijik cam orang minyak.. kesiankan husband anda yeh..  takkan nk jd orang minyak je depan dia kan...




5.  pas da tepek wheatgerm oil.. cuci la muka sikit tp sbb oil ni tak ilang kalo main bilas pakai air.. so leh guna pencuci muka sikit.. tak ilang sume pn takpe..nutrient dia bagus utk kulit..asal muke da tak jadi org minyak sudah..

6. pas cuci muka.. sediakan facial sauna... sauna la muka dalam lebih kurang 10-15 minit... kalo da tersyiok pun jgn sampai lebih 20minit at one time...  sauna ni gunanye utk  penetrates pores to cleanse away impurities.. so takde la pori-pori tersumbat...tp sebenarnye sauna ni nurin suke sbb leh legakan gatal kt kulit tuh hahaa.. 


7. pas sauna muka ade rasa cam lembab2.. tapi a bit dry.. so prepare mask cloth yang kering n then sembur dulu muka ngn face mist / thermal water spray.. pastu sembur atas mask tu..pastu tepek kat muka..

 mask cloth yang kering yang kt belah kiri sekali dalam gamba atas tu yg putih cam tisu tu.. pas da bukak dia jadi cam ni lah..



 disebabkan thermal water spray tu tak berapa nak murah.. nurin kedekut..so nurin pakai sampai agak kering haha..tp kalo nak cepat pakai 15 minit pun ok..


8. last but not least.. pakai moisturizer...tepek banyak2 pun takpe ....


9. and then...tadaaaa.....! kulit rasa lembab n lembut n gebu je... cuma tu laa.. inflammation nye ade lg sikit kat belah kanan kiri pipi.. kene sabar sikit je lagi..  and ah..! nurin cadangkan pas buat sume2 ni minum la susu segelas ke..wokeh..

and since laki nurin out stesen lagi.. sape2 rasa nak facial pree moh la datang umah..nanti nurin buatkan..^^
 tp kene datang umah aah.. jgn suruh nurin datang lak..tamo..so mari-mari takyah segan...(^^)v


so selamat merepair kulit sendiri...! ^^ ..till then..tataaaa...
(oh..not yet taataaa... ade sesuatu yg mengganggu kotak pikiran time soping semalam..nanti nak tulis lg entry :P ).    

's
~ nurin

4 comments:

Unknown said...

naaak ahahaaa

*~*nurin*~* said...

hehe..bole2..meh2..

Sabby said...

naaakk!!! muka menggerutu nie.. hahaa.. btw..lama gile x baca blog nurin! :) facial sauna tu mana nk dpt nurin ek?

*~*nurin*~* said...

hheehe meh la sab.. nurin buatkan pree jeh..sauna tu ade banyak je jual kt jusco,or mana2 kedai barang letrik.. farmasi pun ade..kedai2 kecantikan pun kadang2 ade jual..