..
cian kat cik buku...idle da lama...kasi update sikit..:P
nurin ade habit dari kecik... (^^)v .. kalo time dok saje..time malas2..or time dtg mood nk tengok muvi or baca buku... banyak idea pasal makan dok nak pop-up dalam kepala otak..asal nk baca buku je mesti nk makan.. asal makan je nak baca buku.. sama la kalo nk tengok muvie... tapi almaklum la budak tak reti masak...dari kecik takde kene suruh masak...kakaknye ramai...tau nye makan je...tp ade kesedaran mende ni perlu...
so in process of learning nurin suke improvise guna imaginasi..pas imagine..terus praktik..belasah je... kalo dulu2 masa kecik siap mintak izin kat mak nk eksperimen itu ini....walaupun tak reti n nak ikutkan jumlah berapa kali masak utk famili leh di kira guna sebelah tangan je dulu...tp bila idea datang nurin akan mintak permission kt mak nk eksperimen.(mintak permission sbb in case berlaku huru hara kat dapur..at least atas consent mak haha..) .kalo eksperimen buat 1-portion utk diri sendiri je.. so x kategori memasak utk family....
ingat lagi stat umo 6-7 tahun nurin da mula eksperimen buat nasik goreng kari n sambal tumis kononnye ..konon nak buat bekal p sekolah haha...(mak siap tiru resepi lagi..awww)....resepinye tah hape2 je..tp rupenye agak membantu bila after kawin habit ni jadi lebih giat..so at least thru practice ..confident utk jamu orang da start nak spark sikit demi sikit... bole laaa... dari tak berani langsung....
tp habit itu...ada bad side nye....lately ni tiap kali berangan pasal makanan... end up dgn teringin sendiri...pastu stat la nak bereksperimen kat dapur.. tung...!! tang..!! tung..! tang..! bila siap......takde nak tunggu laki balik ke ape.. bedal dulu in advance heh..pastu bila laki balik..makan lagi sekali haha...
so in process of learning nurin suke improvise guna imaginasi..pas imagine..terus praktik..belasah je... kalo dulu2 masa kecik siap mintak izin kat mak nk eksperimen itu ini....walaupun tak reti n nak ikutkan jumlah berapa kali masak utk famili leh di kira guna sebelah tangan je dulu...tp bila idea datang nurin akan mintak permission kt mak nk eksperimen.(mintak permission sbb in case berlaku huru hara kat dapur..at least atas consent mak haha..) .kalo eksperimen buat 1-portion utk diri sendiri je.. so x kategori memasak utk family....
ingat lagi stat umo 6-7 tahun nurin da mula eksperimen buat nasik goreng kari n sambal tumis kononnye ..konon nak buat bekal p sekolah haha...(mak siap tiru resepi lagi..awww)....resepinye tah hape2 je..tp rupenye agak membantu bila after kawin habit ni jadi lebih giat..so at least thru practice ..confident utk jamu orang da start nak spark sikit demi sikit... bole laaa... dari tak berani langsung....
tp habit itu...ada bad side nye....lately ni tiap kali berangan pasal makanan... end up dgn teringin sendiri...pastu stat la nak bereksperimen kat dapur.. tung...!! tang..!! tung..! tang..! bila siap......takde nak tunggu laki balik ke ape.. bedal dulu in advance heh..pastu bila laki balik..makan lagi sekali haha...
worst case.. bila setel satu eksperimen.. idea lain stat nk kuar lagi.. bajet nak bolayan (jaga kesihatan kununnye) ..so sambung la layan movie ke editing ke kononye.. tapi at last..tau2 je da kat dapur eksperimen lagi ..sesungguhnya daya tahan saya terhadap napsu makan sungguh la lemah ^^.. lagi2 kalo time tu tengah ngadap buku or muvi...
dabel worst.. whenever da start enjoying the taste..stat la syiok sendiri...jadik juri n pengkritik masakan sendiri ..:P tu yang selagi dok membaca/ tengok muvi..tak sedar dok tambah2 tuh...akibatnye??? saya makin tembam... sbb saya suke makan.....T__T
...so antara eksperimen2 yang sempat di capture.........
....lom bagi nama..tp ni daging kisar yang nurin tenyeh2 sampai jadi kepingan daging nipis yang dalam dia ade isi n bit rangup luar dia.. sbb di grilled ..
...yang ni nurin tak panggil ni pie megi.. tapi lempeng megi haha..sebab nipis supaya mudah di makan and tak muak... siap eksperimen guna perasa lain selain kari... tom yum, perasa ayam, asam laksa... sume best..! ^_^
my version of asam pedas ikan merah..first time belajo guna bunga kantan dalam eksperimen memasak nih :P..
oo another eksperimen yang menggunakan daging kisar..bebola daging ade isik sayur.. da ala2 begedil da.. tp takde rasa bergedil haha..
oo i like this one.. dish paling simple..tapi paling suke.. bubur nasik + fried bone and meat salmon with garlic and parsley...+ kicap yg nurin modified jadi light gravy :P
....................kari devil....pas makan nanes2...haha ^^
...ni akibat terpengaruh ngn ddbeokki time tengok citer korea.. tatau apebende ddbeoki cuma tiru kaler and gaya je ...jd gini sbb bahan tak cukup...belasah je la janji ade rupe..siap makan gune chopstick haha...
ni pun akibat terpengaruh ngn citer korea haha...tiru gaya je..gravied baby potatoes and cherry tomatoes..
appetizer : pisang madu bakar + fruity moist choc cakes + manggo & nata de coco icecream + vanilla + choc syrup.. manis2 masam..
banyak lagi..tp nurin kedekut bandwith nk upload sume gamba :P .. plus ade yg tak sempat record since time eksperimen tahap kebuluq ke paras dada hehe ^o^
..
moral of story: pasni kene kuatkan semangat bila bab makan.......ikut napsu pipi ngn perut yang merana.. >> pipi nye menembam menjadi-jadi ni...
anyhow ... terima kasih to mak.. kalo tak kerana dia sporting sentiasa kasi can anak dia eksperimen time kecik2.. rasanye habit ni tak berkembang kot.. also pd kak ani.. selain mak bapak nurin dlm ramai2 dia sorang je mmg tester tegar eksperimen nurin dari kecik hehe...:P
p/s:: ingat nanti nak buat entry khas..lukis2 tatun sikit.. kenangan 1st time nak masak lunch utk mak bapak nurin kat kampung laaa.. hehe.. ayam masak kari yang rasa mcm asam pedas n tom yam hahaha...x))
anyhow ... terima kasih to mak.. kalo tak kerana dia sporting sentiasa kasi can anak dia eksperimen time kecik2.. rasanye habit ni tak berkembang kot.. also pd kak ani.. selain mak bapak nurin dlm ramai2 dia sorang je mmg tester tegar eksperimen nurin dari kecik hehe...:P
p/s:: ingat nanti nak buat entry khas..lukis2 tatun sikit.. kenangan 1st time nak masak lunch utk mak bapak nurin kat kampung laaa.. hehe.. ayam masak kari yang rasa mcm asam pedas n tom yam hahaha...x))
♥'s
~ nurin

No comments:
Post a Comment