"err nurin takde 'pahang' besar..'pahang' tu boleh mak? -'pahang' mana 'pahang'?"
muka tak bersalah je dok sebut pahang2..rupe2nye i silap.. kuali dalam bahasa banjar bukan 'pahang' ..ia di panggil 'kuantan'..! haha.. first time tau pasal 'kuali=kuantan' masa tolong ayong masak utk raya aji aritu.. tp mebi sebab RAM nurin a bit slow pagi2.. nurin tak ingat kuantan nye.. ingat negeri nye terus Pahang..:P
anyway...kelmarin..my in-laws datang -parent in law sekali ngn ayong n anak2 nye.. dipendekkan stori.. hari ke-2 (19/12/2011) kat umah ade buat projek : Nasi Merah Banjar .. abah n mak siap bawak bahan2 dari kampung.. dorang mmg da plan da nak ajar nurin masak nasik merah ni dari minggu lepas lagi... tu yg siap sume tuh.... then malamnye pulak abah siap p pasar borong ngn iwan beli bahan2 yg takde.. so semangat ni.. ngn sume2 pun lom mandi..right after breakfast nasik goreng.. terus start...
sebelum tu malamnye..time nurin bawak budak2 p main lastik lampu kat dataran putra... mak da siap2 potongkan n rebuskan 1kg daging kt umah.. so pagi nye da leh terus proceed next step ;
abah la yg paling semangat nak nurin belajar masak nasik merah.. siap kuarkan arahan kat mak.. biar nurin praktis on-hands.. mak as leader chef kene kasi arahan dari tepi n tolong sikit2 je chewaah...:D ..
mak ajar agak detail.. siap ngn bahan and kuantiti nye.. then suh nurin yang tumbuk2 n potong2 sendiri.. (cakapnye aje..tp dia dok tolong sume jugak hehe..) then ayong pun join rewang.. jadi agak meriah la dapur yg tomel tu .. yg budak2 tecik tu nurin sediakan banana split moist cake setiap sorang.. so laagi la meriah..
haaa..kan da kate.. dia dok tolong sume jugak2... haha...
oh ye..! sambil2 sedia bahan ni.. baru la nurin tau fakta.. rupa2nya.. lesung batu ni kalo makin lama rupanya nanti ujung dia makin bulat.. bila makin bulat maka makin sedap la bahan yg kene tumbuk tuh.. hape lagi kantoi laa.. nampak beno lesung nurin tu jarang gune haha... terer tau mak ni..saje je tau..
reaksi spontan ayong & nurin :" woooooooooooooooooooooooooooo~~~ patut la selama ni makan sedap.. rupanye makan batu...."
haha....
yang ni nurin on-hands.. supaya step2 nye masuk dalam kepala..cuma bab garam nye.. kene serah kan kt chef leader.. lepas bubuh air..sementara nak tunggu daging lebih lembut n air didih.. kitoang dok melepak kt depan lagi
...
then da lepas sejam gitu kot.. second chef p dapur menyambung misi ..haha..
bila second chef da start balik kat dapur... bahan2 utk lauk nasik merah ni pun sambung proceed sekali...
disebabkan time ni ayong tak pakai tudung so nurin kene la potong gamba ni.. kasi nampak tangan je... so just fyi.. lauk dia ni..tak payah masak.. dia mcm rojak yg selalu orang buat time kenduri kawin tuh.. bezanye sayur ni takde bubuh nenas ke hape.. dalam dia cuma ade..bawang + timun +tomato + lada merah .. bab sukatan garam n belacan.. sekali lagi di serahkan pada leader chef.. .. sos tomato n belacan tu di bubuh kat dalam tu after sume2 bahan tadi da kene perap dalam ais-box dalam sejam lebih gitu..pastu bak kata mak.... masa bubuh garam.. bawangnye kene diramas-ramas gitu ....
beberapa minit pastu.. daging tadi pun didih2... da rupa ddbeoki dah..
sementara sos tu didih2...nurin kene basuh beras siap2... pastu bubuh air rebusan ni tadi kat dalam beras tuh.. yang ni mmg on hands ni.. leader chef n second chef sorang kanan sorang kiri pantau nurin haha...kiut!
pas da bubuh dalam beras.. leh la proceed masak nasiknye.. aa pesanan chef2 nye.. kalo nak sedap.. bubuh sekali daging nye masa nak masak nasik ni.. tp sbb ni cubaan pertama.. dorg cakap takpe..asing2 pun bole.. tp meanwhile nasik nak masak.. daging2 tadi jgn matikan api.. teruskan je masak sampai betul2 lembut..
haa.. yg ni second chef.. semangat siap da nak rasa dulu haha..suh nurin test siap2 jugak..
and... dalam 40 minit kendian..............................
taraaaaaaaaaaaaa...............!!
upppss...!! gamba daging rebusnye tertinggal haha sori..da excited sbb masakan bernama ni mmg rare la utk nurin reti buat ke belaja secara proper kan...:P
cara makan dia : nanti daging rebus tu.. kacau2 n gaulkan sekali ngn sayur tu.. da meresap gitu baru makan ngn nasiknye...
mak abah ayong cakap.. menjadik 100% .. abah siap makan tambah2.. pas bungkuskan utk umah adik ipar.. serius... licin..! and sebab abah n mak da konpiden nurin leh buat lagi.. second batch nurin masak sendiri sebab air rebusan daging tadi masa ada baki..
and for second batch nurin buat dalam nasik tu da siap sekali bubuh ngn daging2 nye.. so kaler dia a bit darker dari yg version nih..:)
pas bejaya buat terus mms gamba kt mak and kak ani... respond dorang ; "Pehhh...!! da jadi anak banjar..! " hahaha...:P
akhir kata : tenkiu mak, abah, ayong....! ^^)v
p/s:: err perlu ke resepi full nye nurin bubuh kat sini? perlu ke? kot perlu nanti nurin tuliskan ye step by step....^^
♥'s
~ nurin




No comments:
Post a Comment