BALI SI PULAU DEWATA

nurin smenanye tak bape nk rajin nk updet updet nih..tp sbb lately ni agaknye musim honeymoon kutt.. ramai beno yg tanya n usha2 pasal bali.. soalannye sama jeh.. lotih cek nk jawab ulang2 huhu..so sekali harung ah ni eh...(nurin tepek gamba2 yg nurin tak penah tepek kt mana2 b4 ni..bior fresh sikit nk tengok...)
soalan2 yg selalu ke udara :
1. brape rege tiket p balik? nek ape? promotion bile?
~ tah..! ahhaa...tak menjawab soklan pun boleh? sbb mmg nurin tatau.. hal ehwal merancang percutian ke bali smenanye adiah dr redz utk nurin..so tau2 je dia da beli ticket.. so mmg tatau..
yg nurin tau..mmg dia ada sebut2 pasal honeymoon ke bali dr awal tunang lg.. ingt main ckp hangat2 tahi cicak je..tp rupenye seyes dia mmg nk p bali..pulak2 kbtln bbrp bulan sblm wedding..air asia de buat promotion..so dia amik kesempatan kt situ..
2. pakai tourist guide ape? macamana nk book tourist guide?
~kalo nurin jawab..kite2 2 org ni...wat bodo2 lalang je masa nk p..langsung tak survey ape2..bole? huhu ... redz tak sebey sbb cam da konpiden la kutt..spesies travel sana sini manjang..tp nurin lom yakin lg..so sebey pn mlm nk p esoknye br stat gugel2 sikit..tp menyeluruh la bila da stat research...
so jawapannye.. kitoang cuma pakai tourist guide utk sehari je.. the rest kitoang explore sndiri.. fyi tourist guide tu koang leh usha masa sampai epot..ramai je kt situ..tp msti ingat..deal lah..jgn ikut je charge dorg tuh..deal to the lowest.
so sepanjang waktu kite menggunakan tourist guide..fully utilize it..! p jauh2..! ehee



3. menginap dimana? hotel ape yg bagus? rate hotel?
~asalnye redz booking kan hotel whiterose kt kuta square..mementang la nurinnye nick id email sme rata2..whiteroses_rin kan...suke putih la katekan..suke rose..adiah honeymoon la kununnye kannn ehehee.....rate dia tak ingat..tp ikut usd.. tapi bila da sampai sana nurin cam berubah pikiran pulak..pikir2 punye pikir me want a cottage if possible.. nape? sbb nk rasa something yg lebih privacy..ade unsur2 tempatan lebih sket.. suasana bali secukup rasa..
so tetibe wat back up plan.. reserve whiterose hotel as back up je..if tak dpt sgt br p whiterose..tp la tu p carik jugak2 cottage.. or hotel yg berunsur Balinese..cari2 punye carik..almost sme yg best penuh.. kecuali flamboyan..tu pun satu bilik je available..tu pun sbb betul2 time tu ade org check out..

aa tu dia.. 2 minit je jln kaki nk ke kuta square.. rate dia Rp 600.000 semalam.. tp i suggest u to deal la sebole2nye.. baya ikut rupiah la lg untung.. pastu comel2 sket , ramah2 sikit..kalo reti berbahasa indonesia lg bagus.. dapat turun punye rate..kitoang dpt turun banyak gak..thanks to TV RCTI, TPI, SCTV ahaha..dr kecik2 tgk chanel ni (untung johorian nih..ehee)..so nurin reti sikit2 nk ckp ikut slang dorg..berbahasa indonesia penuh pak..!!

k..kt sini..rate tu termasuk basic..cam towel n sabun..pastu breakfast.. bilik pun bersih compare otel2 lain..sbb kt sini bilik limited so mmg dia jaga la kawasan sekitar nye.. depan2 pintu je da swimming pool..pastu ijau menghijau di sepanjang susur masuk bilik.. mmg sangat2 puas ati..
plus orang2 nya sume baik2 n ramah2..
point penting.. book aa dulu mana2 bilik or otel b4 dtg as back up sbb ade kes couple mat saleh cari bilik sampai kul 4 pagi.. pastu p la cari lg pas sampai..leh pilih2.. pahtu rate otel kt sana akan naik lg ikut season.. time2 sekarang ni peak season..so mgkin rate tinggi lagi.. and utk general info.. masa nurin usha otel2 lain.. nama je gempak..tp bila masuk kotor.. 7/10 yg nurin usha sme tak memuaskan ati.. so yg flamboyan ni the best la.. kemas n bersih n cantik..
4. tempat shopping? rate shopping? tips?
~tips nye cuma satu.. bargain la selagi mungkin..seterer mungkin..sebab.. sume barang2 kt sana MAHAL nk mamfush...!! lg2 kt kuta square.. kt denpasar mmg murah tp tu area2 kampung.. jenuh le nk memusing n pilih2 hehe...
kt kuta square ni je..bersepah tempat shopping..koang takyah tanya..jejak je nt koang tau laa...huhu...
tgk...memalam pun bantai soping...tak benti2..huhu...anyway..shawl2 kt sana..superbb..! kalo tak pikir da kawen...mmg nurin beli selai buat pakai masa nikah ahaha..kt sisi kanan kuta square..dekat2 n kuta beach..ade pasar seni ..besaaa punya.. ha pusing la sampai muntah.. bargain la sebijak n serajin mungkin..kt sini rege dia 3 kali ganda rege barang2 kt jakarta.. 5 kali ganda dr barang2 kt bandung..huhuu...mahal giler.. tp kalo pandai bargain..leh je dpt harga berpatutan..
fyi..ade beza masa deal ngn muslim ngn yg bukan.. kedai2 sebenier millik muslim lg tolerate..lagi2 kalo dia tau kite pun muslim...5. tempat makan yg halal?
~ada je kedai2 org muslim.. nk kenal pasti sng je..tgk depan kedai.. kalo kosong takde mende yg kecik2 atas lantai dlm daun tu.. tgk gamba ulang tayang bawah nih....tgk kt gamba tengah2 yg kecik tu.. ha mende alah tu la.. mmg ade je sepah2 kt mana ceruk pun kt bali tu.. kt tgh2 jln dlm mall pun ade sepah2.. i think diguna utk upacara pemujaan or semayang dia kutt.. so mana2 kedai milik balinese yg hindu MESTI akan ade mende ni kt depan kedai dorg..senang aa nk detect..

aa kalo depan kedai tu bersih n kosong je..tu bukan kedai org hindu la tu.. kedai2 sebenier pun sama..pastu nk play safe makan nasi padang.. or nk lg ase selamat..cari perkampungan muslim berdekatan.. tak jauh pun dr kuta square.. dlm 10 minit gitu kalo naik moto..(tp masa mula2 cari kitoang sesat sampai sejam setengah..!! huhuuu)

masa makan kt sini ati nurin kuat n yakin..insyaAllah halal n selamat..sbb bakso ni kt kedai atas tu..kt kg muslim..(tgk ler alamat kt banner tu ..leh jd rujukan)
6. tempat2 best utk di lawati...?
~banyak... nt masa sampai p amik pamplet2 kt epot..kaji ler..pastu pilih.. tgk la bape ari korang kt sana susun laa jadual..tp nurin sajes..utk jimatkan kos.. minus tourist guide utk lawatan sekitar kuta n kampung2 berdekatan.. pakai tourist guide utk tempat2 yg jauh je..lg berbaloi..
pastu jgn ikut bulat2 ape dia sajes.. sbb dia akan bawak ke tempat yg mahal huhu.. tgk org jgk. laaa... tp hasil dr kajian kitoang..

sepanjang ikut tourist guide n tanya2 spjg bersama dia... pastu kitoang explore sndiri... br ler tau.. actually tempat2 yg dia sajes tu tempat2 yg mahal je..bile kitoang p pusing sndiri ..byk je tempat2 lain yg offer harga lg berpatutan..
tgk gamba kanan atas..redz kene marah sbb hampir terpijak tempat pemujaan atas lantai tuh ehee...;p7. tempat2 romantik?
~ aa lunch atas bukit kintamani yg makan kt tebing tuh..permandangan seluas langit n gunung ganang tuh....

ha hambek..so koang leh budget..tu kos lunch atas gunung tu..utk 2 org.. tp erm kt atas ni nurin makan sayur n buah je byk n ikan.. walaupun dorg ckp itu halal..ini haram..tp dlm ati ade sikit goyah..so..play safe je..tak sentuh daging..
pastu dinner lak.. sunset dinner kt jimbaran.. mmg glamer tempat ni..but i tell u..tempat2 makan glamer cam kintamani n jimbaran ni..ala2 makan mewah aa kt sini..cam makan kt kl tower la kos nye.. seb bek duit kita lg besau nilainye..so kureng terasa..

tips nye masa sampai jgn terus landing..pilih2 la dulu restorennye ..tgk2 ape yg dia offer then br duduk... dtg awal utk booking makanan..nt makanan di hidang masa sunset...



ha da siap letak..so koang leh letak dlm budget..
~gamba kanan atas..gamba kitoang pun nk yumantik2..saje je gelapkan ahaha..
~gamba bawah kanan~ meja jiran n jiran jiran jirann yg lain tgh mode yumantik..! awws..
8. kos keseluruhan?
~ actually depends pada season ape koang p.. if peak season mebi tinggi lg kutt.. tp overall kitoang aritu 4d 3n lebih kurang Rp 5 ~ 6 juta.. tu pun cuma pakai tourist guide sehari penuh.. the rest kitoang sewa moto jeh ehee.. lg enjoy...kalo koang plan nk pki touris guide lg byk hari.. up ler bajet nye..
9. haa yg ni org tak tanya..tp saje nk citer..the other side of bali yg tak ramai org gembur2 kan....
~ takde la indah sensangat pun air dia... lg lawa pulau2 kt sabah nun...
~ ade part at kuta beach yg mmg meriah n cantik... tp......
ada gak part yg tak bape cantik mata memandang huhuuu...~ ade banyak souvenire lucah... hotel pun siap ade yg nama kamasutra ahaha...
~ banyak sangat patung pemujaan...sampai pening nurin huhuuu....
~MAHALLLL....! tp sbb barang2 dia unik2 gak laa..soping tak hengat jugak ahaha.. ala bukan selalu pun sampai..alang2 kn...
gamba kiri..kedai jual aroma terapi semata2..sume sabun ke aroma terapi ke pe sme dr bahan asli..nurin pulun banyak kt sini..sme jenis belasah..scrub teratai pun amik..gamba kanan..hasil2 tertangkap sambil jalan2..;p~arak cam air masak je kt sana... khinzir guling pun sepah2 hihi...so mmg kene tanya la tiap kali nk makan..
so..selamat bercuti..!!
♥'s
~nurin

No comments:
Post a Comment