well b4 nk berstory n mensummarize story vacation sesingkat yg mungkin.. nurin dulukan dengan Bismillah...... * *NGAPPP...!! ( baca bismillah sbb nk ngap truffle dark choc nih haa.. haih..melayang...sambil2 blogging makan coklat mmg heaven laa..)
oke.. smenanye nurin xmo citer panjang.. sbb the whole summary da sumbat kt pesbuk kn..5 hari tuu..pengsan la nk tulis by day.. cumanya ada bbrp part yg nurin nk note kt dlm blog nih...
TERBANG PERGI..bak movie speed..
1. masa nk pergi ke KLIA.. it was almost impossible.. kul 8.15am kitoang masih stuck kt (JPM) putrajaya.. (pasai driver kitoang tunggu kt situ) dgn jammed lg.. while our flight kul 9. da mcm dlm movie.. dgn vivi tiba2 xde minyak..dgn gerimis.. then tgh rushing2 nih.. kak ani baru perasan dia terrrlupa nk print e-tic pulak..
panic, nervous, sme ada.. kalo lari lg laju da lama kitoang lari je.. siap da back up plan.. if terlepas flight either beli tiket lain or vacation kt semenanjung je...then otw tu.. smbil2 wat plan B kak ani call KLIA bgtau prob n at last smpi KLIA lg 20 minit nk berlepas.. berlari2 nk check in.. berlari2 jugak nk masuk gate ..seb bek ler kalo MAS ni xyah kene jalan cam air asia kalo x lg ler semput.. tp cemane pn mmg laju gile kitoang lari ahahaa...
tp apa2 pun.. thanks a lott to our hero..a.k.a our driver as well as my best friend yg memandu cam F1 n penuh strategi sbb nk balancekan kelajuan n kadar minyak yg ada aritu.. dia drive bersungguh..asal boleh..asal sampai.. tentiu beteh..(xleh sebut nama kt sini, nt jd spekulasi plk but i know u know who i mean kann..sape lg la driver that day kan hihi)
whoops..! jgn sala paham dulu..kitoang lmbt bukan sbb silap arrangement or plan.. tp ditengah2 well arranged plan ni tetibe akak nurin lg soang mintak tolong anto p sekola la plk.. huhu..camni la jd adik..xbole ckp 'tidak'... tu yg lambat tuh... apa2 pn sme da selamat kitoang da enjoy pung.. xpe2..kenangan panik lari2 cam kt muvi tu da jd kenangan manis pun..
KEMBARA
2. mengembara sndiri gunakan map.. it was good experiences.. lupa sme kekusutan n ting tong ting tong yg bersarang dlm pala n hati.. then main belasah pilih resort.. nasib baik resort yg kitoang decide tuh mmg cun.. masuk2 perkarangan je terus jatuh hati.. terus tgk bilik n check in haha.. almost 3hours++ la nk smpi ke situ.. ( sbb drive sndiri x biasa ngn jalan, n byk lori jln kt bukit bukau kn.. jalan kecik lak tuh..)

SNORKELING - most precious lesson i learn under the sea...
3. hmm..yer nurin ngaku.. kalo sme kawan2 kt opis ni reti berenang.. siap masuk kelas renang lg.. nurin awal2 da say no.. takut..1 hal.. segan kene pakai baju renang kt kolam renang 1 hal.. was was ngn air klorin plus malas nk sunburn pn 1 hal..
tetapi kan...
kecantikan n keindahan manukan & sapi island.. buat nurin x pikir sme faktor2 yg menolak nurin dr aktiviti sukan air selama nih.. jejak je manukan.. pas snap skit2 sana sini.. terus masuk air.. masuk je air terus xpk byk dah.. selambe badak p belakang pokok tukar seluar n baju.. wearing inners mmg sgt membantu.. belakang pokok pn jadik..kuikuii
nurin mmg takut sket bab renang2 ni.. tatau la apsal.. cepat panik n takut lemas kot.. yg penting mmg takut laa faktor utamanye so..di manukan nurin berendam setakat mana yg kaki ni leh lg jejak pasir.. then dlm kul 12 carik pulau sapi lak.. sgt sgt sanggatttt seronok..! sebab mamat yg bawak bot tuh merempit kt laut.. siap corner 45 degree lg.. da mcm main roller coaster.. ahhaa..
tetibe akak nurin ajak snorkeling.. n i was like..
"uishh..! berenang pun x penah.. ape nk snorkeling?" tp at that time pale otak nurin xtau la fikir ape.. ragu2 x reti berenang pn nurin sewa je jgk set snorkeling siap ngn fin dia lg.. then carik port.. mmg langsung x reti.. br je stat masukkan kepala belum apa2 da lemas dulu.. sgt cepat rasa panik smpi lemas.. life jacket pn x membantu sbb camane pn nurin tetap lemas.. panik lelebih aha.. then tetibe kan...
nurin try cari port yg tersorok sket.. tmpt yg xmalu sgt kalo lemas tmpt cetek tu.. nk belajar mengapungkan diri soang2..tmpt yg xnmpk muka kak ani.. sbb asal nmpk dia je nurin jd x serious.. asik nk ketawa jee.. plus nurin zero skill in swimming.. tatau apa2 termasuk mcmana nk dptkan momentum berenang ke depan.. belok2 lagi.. u-turn lg..
1st try....
debushhh..!! kecepekcekepekkcepekkkecekepek...!!!! >> lemas..
2nd try...
horghhhh..!! debushhkedebusshh...!! x reti bernapas masuk air..!! >>lemas lg
3rd try..4th......spelshh..splesshhh...!!
Then...
nurin angkat kepala sat.. nurin tuka mind set.. buang semua rasa bimbang n takut... tenangkan diri setenang tenang nye.. masukkan pala dlm air.. (masa ni still berpegang pd akar pokok besar n batu2 dlm air) slow2 nurin kayuh kaki... tetibe ada seko ikan kecik belang2 kt depan nurin....
nurin tau nurin perasan je nih.. tp pergerakan anak ikan tu mcm mengumpan nurin.. dia stop kt depan nurin, pastu bila nurin cuba kedepan sket dia gerak sket lg..then stop lg.. sambil goyang2kan eko kecik dia tuh.. dia berenang statik kt situ.. then nurin try gapai lg.. dia kedepan lg.. smpi 1 tahap tiba2 nurin perasan yg nurin da boleh mengapung n berenang..x perlu pegang pd akar n batu kt bawah tu..
slow2 nurin berenang lg ketempat lebih dlm.. mencari2 si anak ikan.. kadang2 bila rasa panik n bimbang dtg terasa bdn mcm hilang kawalan.. nk tergolek jd perlahan2 nurin belajar utk tenang semula.. then bbrp minit lepas tuh.. tiba2 nurin rasa nurin bole mengawal seluruh pergerakan fizikal, minda n emosi nurin... selaras... sudahnye tak pasal2 nurin boleh berenang dgn laju..
belajar utk tukar arah.. wat u-turn n mcm2 lg.. mcm2 kuak la nurin buat, belasah ikut suka hati sbb terasa diri mcm terbang di 1 dunia baru.. semakin yakin n semakin happy tiap kali jmpe kumpulan2 ikan comel n coral2 yg cantik.. walau kdg2 masih lg terasa terumbang ambing especially time nk tukar arah.. tp masa tu jgk nurin applykan apa yg nurin belajar td.. buang kebimbangan.. dan terus tenang... dr x pakai fin.. nurin belaja plk berenang gunakan fin..
semakin lama nurin semakin faham seluruh fizikal, mental n emosi..n selaras dgn tu..nurin semakin faham mcmana nk bergerak bebas.. the only thing yg nurin mampu dengar masa tu.. cuma hembusan nafas sendiri n bunyi air.. while yg ada didepan mata nurin 1 alam yg berwarna biru dengan hidupan2 yanngg ..haihh x terluah ngn kata2.. tuhan je yg tahu perasaan nurin masa tuh..

then bila nurin da semakin yakin.. nurin n kak ani tuka port.. tmpt lg dalam n lebih terbuka.. lg ramai mat saleh berenang kt situ.. siap bawak makanan ikan.. and.. HOHOHOOO...! masya-Allah.. tuhan saja yg tahu mcmana lega n gembira nya nurin kt bawah tuh... kt port baru tuh.. ikan dia jauh lebih besar n bervariasi.. lebih berwarna warni.. cantik.. mcm2 bentuk.. coral pn mcm2 kaler n mcm2 bentuk.. ada yg colourful lg.. then nurin jd tukang kuarkan makanan ikan.. smntara kak ani follow belakang.. n masa nurin tekan botol makanan ikan tuh.. sme ikan2 besar kecik dtg kt kitoang... n we like.. HOHOHOOO...! siap ketawa dlm air..lupa daratan kejap aahaha.. bole pulak laaa serentak ngn tu nurin p toleh lak carik kak ani.. tu yg air masuk kt corong udara tuh.. sempat la lemas kt situ.. n baru pasan..
nurin lemas kt tgh2 laut.. dlm.. mmg terkapai2 tp xde org perasan.. sakitnye idung mulut n kepala adehh...!
then nurin terpikir lg.. tenang2... jgn panik.. slow2 bdn nurin stabil n nurin angkat kepala kuar air.. kelam kabut muntahkan air laut tu balik.. sakit tul.. kak ani x pasan pn.. dia sibuk kejar makanan ikan yg nurin terlepas td ahahahaa.. pas tu dia senyum n bg isyarat ade port best.. terus masuk air balik...
time ni nurin ada skit goyah... tp pelan2 nurin applykan lg lesson arini yg nurin belaja td.. pelan2 nurin buang sme kebimbangan nurin.. n sakit2 pala idung n tekak pn pelan2 nurin masukkan kepala bawah air balik..
n in a second...nmpk je ikan n cantiknye dunia kt bawah tu.. tappp..!! lupa sme yg sakit2 td.. terus lupa masa.. terbuai ngn damainye dunia kt bawah tuh.. huhuu.. it was an amazing experiences.. part paling best.. nurin panggil ikan todak guna mindwave.. sbb jeles ngn kak ani dpt jmpe todak.. nurin masuk air balik n panggil ikan tu.. tau2 je.. x smpi 5 minit berenang ke tgh.. ikan tu lalu depan nurin.. siap berenti lg... HOHOHOOO... terr-ketawa lg dlm air.. masuk lg air...tp da x lemas dah.. nurin da boleh kawal diri.. ikan tu pegi pas nurin try nk pegang badan dia.. besau tau.. panjangg...
then.. terbang punye terbang.. (berenang sbenarnye.. tp nurin wat gaya superman terbang tgn dua2 kt belakang mcm org kaye tuh..) siap konar2 lg.. senget2 bdn cam kapalterbang kalo nk belok tuh..tup2.. DASSSS..!! sreeettt..! breaakkkk..! ketepek..! adeh..! eksiden.. nurin terlanggar org..landing betul2 kt punggung dia.. eeuuwww..! pastu sbb 2-2 pun panik.. memasing pusing2 n u-turn.. nurin ter-u turn arah kaki pulak.. EEEEEEeeeee...!! lelaki rupenye.. panik lg salah u-turn kan.. pusing2.. eeeeeee...! bulu dada..!! ahahahaa..
... org putih rupenye... arghhh.. lari2.. x angkat muka kuar air pun.. nurin lari dgn lajunye kearah lain..terbang laju2...! time tuh mamat tu da angkat muka kuar air dah.. dia pn pening agaknye eksiden ngn nurin kuikuiii...siap terketawa lg tu dlm air masa tgh larikan diri tuh...

... org putih rupenye... arghhh.. lari2.. x angkat muka kuar air pun.. nurin lari dgn lajunye kearah lain..terbang laju2...! time tuh mamat tu da angkat muka kuar air dah.. dia pn pening agaknye eksiden ngn nurin kuikuiii...siap terketawa lg tu dlm air masa tgh larikan diri tuh...
tp apa2pun... pengajaran yg nurin belajar hari ni.... apapun langkah n tujuan kita.. apapun yg kita lakukan.. jgn jadikan kebimbangan, kerisauan, n rasa ragu2 sebagai penghalang...fahami diri kita sepenuhnya n takde 1 pn yg mustahil... pd yg da terer berenang.. or pro-diver mungkin rasa pengalaman nurin ni kecittt je...
tp pd nurin yg zero nih.. dr tak penah pn merasa terapung.. tiba2 leh terbang2 dlm air.. tgk hidupan laut.. n pengalaman perasaan n emosi, kawalan minda yg nurin buat semata2 utk sesuaikan diri dlm air.. plus this is my 1st experience lg... HOHO..its toooooo worth it.. x ternilai dgn segala wang ringgit mahupun full set nikon idaman nurin tuh..
yg penting nurin suda jatuh chenta dgn aktiviti snorkeling... n xkan lupa pengalaman pertama nih..
4. lesson lg..JANGAN TAKUT DGN HAIWAN..
kalo dulu.. nk dekat ngn burung pn nurin nk tanak.. pe lg nk pegang monyet ke beruk ke.. kalo gajah tu..jauh sekali ler nurin nk dekat2.. mmg ske tgk..tp x cukup berani nk dekat2.. tp sbb motif n misi percutian kali ni.. nurin nk all out.. lepaskan segala yg kusut n masai yg bersarang dlm dada n kepala ni.. nurin change 180 degree..ape yg nurin takut.. tu la yg nurin nk buat...
n hasilnye...?
br paham apsal org bole jalinkan perasaan kasih pd menatang.. sebabnye.. br je shake hands (secara semulajadi yer..tade zoologist pn yg membntu masa tuh..) br je salam ngn squirrel monkey tu.. then kasi dia sentuh kamera nurin.. then nurin kasi dia makan.. nurin da sangkut lama da kt situ ahaha.. tgn dia yg kecit tuh.. aduhai.. kalo leh bawak balik.. nurin bawak je dia balik.. terus rasa mesra sbbnye? ms nurin soang2 dtg kt cage dia.. nurin cuma panggil dia sket smbil angkat tgn.. ''tskk..! tssk..! then senyum2" pastu tiba2 seko yg kt pokok tinggi tu toleh.. terus turun.. dtg kt nurin.. siap kuarkan pale.. time tu..tourist mat saleh n minah salleh pn da tertarik ke situ.. last2 sme kumpul situ amik gamba nurin salam2 n pegang tgn monkey tuh..

bukan nk pasan.. tp mmg betul..monkey tu cuma nk salam ngn nurin, ngn yg lain2 dia xmo.. da kene panggil2 pn dorg xlayan..ahahaaa.. tu yg tourist2 tu last2 amik gamba nurin yg bermesra2 tuh, sbb dorg try tp x jadik pon.. (akak nurin x try lak..so tatau..)
pastu gajah.. ahahaa.. nurin bg makan kt si 'boy' n mama amoi.. miss nama dia.. abg zoo tu sgt sporting.. bila nurin ckp nk cuba.. dia terus kasi 1 bakul buah (tatau apa nama).. n bg nurin chance hulur makanan kt belalai gajah2 tuhh.. kalo dlm gamba nmpk jauh kan? tp secara realnye kami sangat dekatt..!cuma terpisah ngn longkang air.. pastu ada lg main2 ngn burung.. zebra.. tp just dr tepi.. x se-friendly gajah ngn monkey tuh..
5. ENJOY SAJA...
nurin enjoy saja kemana pun..n apapun yg kami buat.. especially masa kene tarik suh ikut menari tuh.. kalo b4 ni.. jgn harap la nurin nk kedepan joget ke ape.. segan.. but kali ni.. xpayah segan2.. enjoy je.. sambil pe kate org? menge-moo kt kandang lembu.. mengembek kt kandang kambing?.. n also mengkokok kt kandang ayam jugak ahahaa...
so kesimpulannye... percutian yg diplan secara ekspress nih.. amat laa men-relieve-kan ehehe.. walau kaki cedera luka sana sini.. muka kene geget jelly bug sampai gatal2 3hari.. kaki sakit..bdn letih poket pun rabak..sunburn lagi... tp xpe.. ati manyak sinang.. nurin x serik pun...







No comments:
Post a Comment