huuu tgh emo nih..nk lepas geramm nk memberontak...! td nurin n some girls berdebat ngn soang mamat ni kt FB. i don't know him nor he's not my fb fren also.. tp asal usul perdebatan ialah bila 1 of my fb fren bukak topik pasal adik siti nur zubaidah (11 tahun) yg dikahwinkan dgn lelaki 41 thn (ketua jemaah tabligh)
asalnya nurin cuma bg pendapat :
" nurin bersetuju adik tu adalah "mangsa" sbb adik tu dipaksa.. sah atau tidak kita tunggu siasatan lanjutnya (kan dorg masih siasat status sah kahwin adik tu kan) n nurin berpendapat mcmtu sbb nurin pecaya n yakin ada keadilan utk adik tu kerana tiada paksaan dalam islam kerana islam tu agama yg lemah lembut n tidak membebankan"
"...and utk kesan psychology adik tu yg traumatize.. nurin cadangkan jgn ASYIK gelarkan si adik kecik zubaidah tu as ''si isteri muda'' .. sbbnya mcmana traumatize tu nk ilang kalo gelaran tu lekat kt dia.. - she's sooo young mehh masa depan dia pjg lg(insya-Allah).. jgn sbb trauma yg x ilang dia dpt gangguan jiwa .. bole gila woo"
..nurin kalo bab penganiyaan budak kecit nih mmg nurin sensitip.. emo mencanak2 naik...malas nk berdebat pun tersambung2 jugak..last2 mmg berdebat.. n bergaduh2 ngn mamat perasan tau segalanya nih which is so called as - Ery Rahim (id fb dia)
why berdebat? sbb dia kata nurin ni terlalu merujuk hukum barat.. sbbnya dia ckp hak ayah n wali n kawinkan anak pempuan ngn sape2 pun.. n dia tak setuju bila nurin cakap bab agama islam tu agama yang tiada paksaan.. n dia tegas kata pernikahan adik tu sah n ikut sunnah nabi.. (???!!!)
nurin malas nk berdebat dgn org yg 'sangka' cawannya da mmg penuh...dia lah yg pandai n tau segalanya..n semua org salah n tatau apa2.. tak bole terima pendapat org lain n xmahu terima pembaharuan pendapat.. so pas respon2 (yg menaikkn darah tinggi tu) nurin wat ayat penutup yg nurin tetap dgn pendirian nurin n bertegas ini bukan sunnah nabi.. sunnah nabi x pernah menaniaya n menzalimi.. nurin tetap ngn pendirian..girl tu MANGSA.. (ada aku pedulik ngn idealogi ko tuhh? bole blahhh...! mcm laa klu ko ada anak kecik umo 10 thn ko akan kawinkan ngn mamat 40 thn?)
ikut sunnah apa nya kalo pernikahan tu bukan atas kerelaan tambah2 lg budak tu tatau apa2.. tau2 je da kawin.. ..jgn gunakan perkataan ikut sunnah sedangkan perbuatan mamat tabligh yg (kununnye) alim tuh..(tp pengecut siap lari & tinggalkan budak tu lembik2 kt surau batu caves...kot budak tu segar bugar sihat..xde la kitoang nk persoalkan sangat..) adalah 1 perbuatan zalim... hal ini akan merosakkan imej n pandangan non-muslim ttg agama islam yg suci & lemah lembut ni..
contoh dr mana yg mamat tu copy smpi membenarkan dirinya berkahwin dgn penuh ''trick'' then bawak lari then tinggalkan budak tu soang2 lembik kt surau? apsal x ditinggalkan dlm keadaan baik2? xpun pulangkan baik2?? dgn x berkerja xde duit pun nk sara anak org.. harap bini de 4 tp sme idup susah (rujuk utusan Malaysia arini) baya otel pn x mampu ada hati dok hotel.. kereta pn kebas bpk zubaidah punya.. sunnah mana?
owh pleasee jgn cuma ikut sunnah tang kawin tp bab lain x dipandang setara.. perkahwinan tu seiring dgn tanggungjawab.. nk ikut sunnah ikut la semua dulu dr semua segi - solat, puasa, hukum hakam, amalan2 sunat n segala tu .. sblm nk asyik beratkan tang kawin jeee.. Allah swt da turunkan Al-quran sbg panduan, rasullullah s.a .w sebagai ikutan.. dan...tuhan bg manusia hati gunala utk menilai..n tuhan naikkan taraf manusia lg dgn memberi kita otak yg mampu berfikir .. sooo...ada otak tu pikirla beb...!!!! <--kemarahan ini ditujukan khas pada mamat ery tuh ngn mamat yg kawin ngn budak2 tuh..huh..
ee..marahnye aku..



No comments:
Post a Comment