Tuesday, May 15, 2012

668.[Spring project] :Korea Day 2 part #1

bersambung dari episod day 1 part #1:

.......bukak je mata..merangkak2 carik henpon nak tengok jam....sekali tengok je...:-O surprise  ...."mak aih.................."

lorrr baru pukul 6.30am rupenye..tp da terang benderang dah...  mati2 sangka da lewat.. perasaan masa bangun tdo pun sangat segar mcm bangun pagi..tp rasa puas tido macam bangun lambat.. gitu le konsepnye..padahal kitoang tdo lewat tu..2pagi..tp rasa mcm tdo lama je.. no wonder depa senang kot nk disiplinkan diri...
pas solat subuh sambung baring2 lagi haha..  :P tongue  dasar femalash!  so tot tet tot tet.. jam 9.00am gitu..sume da ready.. sementara bersiap nurin masak bubur instant dulu.. pastu breakfast lagi kt bawah..free breakfast , toast bread n jam n milk n cereal.. tp di sebabkan kesihatan nurin masih lg di tahap minimum..gusi masih bengkak badan masih demam.. so nurin bedal yg lembut2 je.. pil yg kak ani bekalkan takde nk pikir lagi da..mmg kene bedal..tawakkal..

lorong yang tiap-tiap ari kene daki...

tapi demam2 cenggitu pun.. bila da jalan..sangat aktif muehehe..before mulakan kembara singgah dulu kat mini2stop mart depan residence .. beli susu pisang 2 botol.. jajan stick coklat 2 kotak..utk recharge energy kang.. pehtu reload T-money sebanyak KRW 20,000


**T-money ni sangat penting..setiap sorang mesti ade satu.. kad kosong regenye 2,800 won +  top up 20,000won = rege nye ialah KRW 22,800 ..  gunanye macam touch n go..sungguh convenient sebab bukan setakat utk subway, tp utk bas n taxi juge.. (psst...! kad nurin still ade baki duitnye.. sape2 nak beli meh le..)


okeh then baru mulakan kembara... first destination ialah changdeok gung .. why nurin pilih destinasi ni? 


1. sebab palace ni agak spesel compare ngn palace lain.. at the back of this palace ade satu taman rahsia.. depa panggil 'secret garden' or 'biwon' .. taman ni tempat raja2 dulu berdating...

2. sebab palace lain ari selasa tutup.. so nak jimat masa nurin selit palace ni kt ari pertama



syarat nak masuk palace ni..satu je kelainanannye iaitu.. tak bole redah sendiri macam palaces yang lain.. nak masuk secret garden terutamanye MESTI kene ikut tour yg depa da sediakan.. ade beberapa language tour.. 

timing schedule utk english tour ialah pada jam : 11:00, 13:30, 15:00, 15:30

so after gegeh mempelajari selok belok subway, n jalan kaki dari subway ke changdeokgung.. akhirnye kami sempat sampai TEPAT pada masanye huhuuu... Alhamdulillah... lari-lari pegi beli tiket terus masuk english tour yg first.


ikut tour just syarat je.. nurin n kak ani takleh fokus nak dengar.. sibuk amik gamba sana sini sinun... pas main2 sesama sendiri..yerr..begini la lagak kami...iwan cam biasa..komited nak dengar tour haha..tp kadang2 join jugak jadi gile cam kitoang..



route ke changdeokgung :: Anguk station Line 3, Exit#3 - walk ahead (5min)

subway....

apepun..kene tabik spring n thanks kt my husband.. masa kasi itinerary ritu dia dok blur je.. tak paham2.. tapi bila actual day.. bole pulak beliau sangat konpiden waktu carik jalan..siap bule buat route baru.. u memang terer bebeh.. sepanjang kembara langsung takde sesat kecuali satu tempat tu je konpius sikit..nanti nurin cite..akibat dari kekonpidenan iwan.. last2 nurin n kak ani secara rasminye jadi pelancong je.. iwan kapten .. cuma kadang2 je nurin jadi pemandu pelancong berdasarkan info2 yg terkumpul dalam kepale... :P

itinerary nurin sepanjang masa kt tangan dia.. sangat membantu katanye..



oh! for cikbuku info.. disebabkan ni musim bunga.. jadinye suhu nye agak comel gitu.. sesuai utk aktiviti luar dengan bebas.. walaupun matahari terang benderang giler... tapi sikit pun tak berpeluh sebab anginnye cam air batu..


setel changdeokgung..pas beli souvenire n recharge energy dgn susu pisang sedap tuh.. sambung perjalanan..  kalo ikut itinerary mmg banyak back up plan.. tapi actual day kitoang pilih mana2 yg most worth it je.. tak sume la tempat dpt cover dlm sehari.. unless kaki hang kuat mcm robot..since namsan tower dekat je ngn residence eo..so kitoang decide balik semula ke myeondong station using subway..



tetibe ....................bersambung...:P




p/s: okeh harap maklum akibat kene gegeh pilih2 gamba yg beribu n masa yg terbatas.. entri spring project ni  di jangka akan meleret2 ke tatau la brape entri hoho aduhai.. nasib ler badan kata nak berjinak2 ngn travelog..

's
~ nurin

No comments: