Wednesday, July 10, 2013

714:[10/07/2013] : untuk nyaww



arini 10th july 2013 = rabu = 1 ramadhan 1434H , so salam ramadhan to all...di kesempatan ni..nurin nak mohon ampun n maaf pada SEMUA atas segala salah n silap..yg nyata or yg tak nampak..maafkan la saya.. takmo tunggu raya baru nak mintak2 maaf zahir batin gitu..so maafkan la saya ye..hanya insan biasa yg tak berkesudahan melakukan kesilapan...anyway mangun sahur tak? 

hmm...my mood was so-so..sometimes happy ye ye o..sometime worried dgn masalah kehidupan..but lately dicelah2 ketawa lupa dunia bila tengok running man..tapi dalam masa yang sama saya sangat senstitive... actually very the very very very sensitive.. :( ..tp now da agak stabil so leh bersenam jari.. macam yg nurin dok mengkepoh kt fb lately..ye la since makhluk yg nurin nak ckp tu takde depan mata.. cik nyaww menghilangkan diri nya..termasuk arini ..tah da bape hari..takmo kire..

setahun lepas..( storinye di sini)  nyaww dtg umah kami menangis2.. 3 hari 3 malam tak berhenti mengiaow..sampaikan nurin bagi dia nama 'nyaww' ... 

sampai ke besar..walaupun tak menangis2 macam dulu..tapi dia still suka kepoh2..mengiaow jee kejenye..memang sesuai la dpt nama nyaww.. nurin takyah buat suara cicak yg cliche' tu utk panggil nyaw.. cukup just sebut nama dia.. sekelip mata dia standby depan mata nurin...

sedari kecik nyaww ada rutin..rutin yang menjadi antara faktor yg mencairkan hati nurin...tatau la sape ajo dia..macam ade sensor gitu..asal dia dengar nurin or iwan bukak pintu..emm kekadang takyah bukak pintu..kami baru je capai kunci..KOMPEM dia akan standby depan pintu.. SETIAP kali nurin balik dari luar.. by time nurin da parking kete..dia akan setia duduk elok je tunggu nurin kt depan gate.. kalo nurin lambat sangat keluar..dia standby tunggu tepi pintu kete pulak..diammm je.. tp once nurin keluar..start la kepoh..ngiaow..ngiaow.. berstory barangkali..tadi ade kucing gandong buli dia beramai-ramai..

sengaje kuar lelambat..dia beralih da ke tepi pintu kete..

"
ye akak paham..nyaww ensem..sure jantan2 kt situ jeles..da la tak ensem mcm nyaww kan.. pastu jajan nyaww selalu ada kt luar..lg la depa jeles..tu yg kakak n abang selalu jd savior nyaww tiap kali nyaw kene buli..terpaksa masuk campur hal ehwal kucing alahai.. 

kalau kakak ke dapur even nak masak megi pun dia menyibuk kt dapur.. kalau lapo mengiaow mintak whiskas sedap..em tu istilah wet food nyaw.. kalo da kenyang nyaww akan duduk je tepi tunggu kakak masak...kalau kakak blender bebahan nak masak..nyaww mesti takjub bebeno ngn blender..sampai bulat2 mata dok datang dekat ngn blender..best kan blender? bole pusing2...kalau nyaww dengar abang balik.walau kakak tak dengar pun bunyik pape kt luar..se busy mana pun nyaw..berdesup sambut abang depan pintu..

kalau kakak nk amik baju nyaw ikut, kakak nak iron baju nyaw ikut.. kakak nak solat pun nyaw tunggu depan toilet time akak amik wudhu'.. bila akak solat nyaww duduk kt tepi kaki kakak..bila kakak ngaji..nyaww main2 dgn tali penanda alquran tu..kakak tak marah..tapi kalau nyaww terrover line time main..akak cuma ckp 'hey' je pun nyaw da stop main da..

nyaww sangat sopan santun.. teringin mana pun nyaww tengok kakak makan..tak penah nyaww usik makanan kakak walaupun kakak letak kt atas meja kecik je..nyaw tunggu je sambil telan liur huhu..tp kakak takde la jahat sgt kan.. selalu by time akak makan..akak akan kasi nyaw makan sedap jugak kan..unless makan sedap nyaw da abis..terpaksa la nyaww makan jajan je dulu...nyaw selalu try nak memanja ngn akak tp kadang2 kakak saje2 pura2 garang n marah ngn nyaww sbb akak geram.. akak nk geget nyaw tak boleh..sebab nyaww berbulu..so kakak sesaje la bebel ngn nyaww.. 

ye kadang2 kakak jahat..sengaja main kurung2 n sembunyi ngn nyaww.. cam biasa la..nak geget tak bole..so kakak main trick2 ngn nyaww..time ikut akak amik baju cecepat akak keluar tutup pintu bilik baju.. puas gitu dpt dengki nyaw..huhu..kadang2 akak jeles tak memasal tgk abang usap2 dagu nyaww..akak saje je dengki tarik tangan abang nyaww.. huhuu.. pendek cite dlm sedar tak sedar..sepanjang nyaww ada dgn kami..dari masa kakak refuse nak adopt nyaw sepenuhnye...sampai la kakak da berangan da nanti kalau kita pindah rumah kita pindah sesama...

dari masa nyaww dilarang masuk umah sbb nyaww rabakkan langsir kakak..sampai la nyaw bole tdo dlm umah..nyaww sebenarnya da jadi sebahagian dr idup kakak n abang..walaupun kakak selalu macam garang2 ngn nyaw..tp akak selalu risau kalo nyaw boring or tak cukup zat.. walaupun kekadang kakak gaaaraang gile bila nyaw bawak masuk cik-T or burung yg nyaww buru..tapi pastukan bila marah kakak da reda kakak sayang nyaww balik..

sehari sebelum nyaww pergi akak perasan nyaw dok leset2 kat kaki abang lebih sikit dari biasa..pastu siap tukar turn leset2 kat kaki akak pulak..walaupun akak geli..akak buat dek je..maklumla time tu kan akak KONONnye tgh marah nyaww sbb tak tolong akak tangkapkan cikT cencurut malam sebelum tu.. akak ingat nyaww da malas..so akak marah laa nyaww..akak tak lupa muka nyaww masa nyaww kepoh2 kt telinga akak masa akak baring kt sofa pagi tu..then akak p tengking nyaww..huuuwaa..! akak nampak nyaw terkujat siap tersentak..akak geram nyaw ritu kemain bunuh burung..ni ade cik T lalu depan kakak nyaw buat dek je..

sampai arini akak terbayang-bayang muka tersentak nyaw..akak tatau samada nyaw pergi atas sebab merajuk ngn kakak..atau pun memang da sampai masa nyaww nak pegi.. ape2 pun..akak mintak maaf ngn nyaww.. alaa nyaw ni..mcm tak biasa..akak kan marah nyaw sekejap2 je..ishhkk..! tacing sangat nape??

kalau pun nyaww nak pegi..tunggu la akak sedia..kalau pun nyaw nak pegi kenapa masa kakak tgh pura2 merajuk ngn nyaww? akak lebih rela tgk nyaww tua depan mata kakak tau..kelmarin bila kakak balik keje..then nyaww takde tunggu kakak..ntah kenapa.. kakak surrender..ingatkan kakak nak stay macho..takmo la nenangis kan..tapi bila kakak turun kete..nyaww takde kepoh2 dgn kakak.. kakak ujaaan leebbaaaattt..! 

tersedu-sedu kakak sbb nyaww.. kakak pun tak sangka kakak boleh ilang kemachoan sampai tahap macam ni bila kehilangan nyaww.. dulu masa adik nyaww kene kidnap kakak nangis sikit je..sedih jugak tp tak macam ni...kakak tengok port yg nyaw suke lepak kt tepi meja makan tu..kakak ujan..kakak tengok kapet pun kakak ujan..kakak tengok langsir pun kakak ujan..sampaikan bila kucing gandong putih jahat tu dtg try2 nak curik jajan nyaww pun kakak mengamuk marahkan dia sambil ujann..bila abg da balik..kakak cover2 ujan time dia tak pasan..huwaa teruknya penangan nyaww kt kakak..

Add caption

sampai ati nyaw buat kakak macam ni..tp akak doakan nyaww sihat walafiat..tak sanggup kakak nk bayangkan yg lebih buruk berlaku pada nyaww.. akak doakan nyaww sentiasa selamat..nyaw tak pandai makan lain selain ikan, jajan friskies, whiskas n ayam kan? akak harap nyaww tak memilih2 lagi da nak makan..kt jalan orang tak hulur whiskas tau. 

kalau nyaw betul masih idup..nyaw baliklah bebila masa pun..kakak tunggu.. tapi kalau nyaww da takde..kakak ucapkan terima kasih sbb nyaw dtg umah kami setahun lepas..kakak mintak maaf kalau banyak kurangnya semasa nyaww dlm jagaan kami..terutamanya dari kakak...abg selalu jadi abang yg baik utk nyaww..mebi sebab tu dia menten  wlpn akak tau dia sedey jugak..ishk..! kakak belaja da dari kesilapan akak..tak payah cover2 dari tunjuk sayang..kalo da tersayang makhluk mcm nyaww.. takmo da gengarang..banyak lg yg kakak belum buat utk nyaww tp nyaww da tinggalkan kakak n abang dulu..hmm xpe lah..



walaupun nyaw kucing..tak sume orang paham perasaan bonding ngn makhluk sespesies nyaw.. tapiiii... perasaan kakak tak main2.. tengok! kakak da nanges lagi huwaa..! da la taip entri ni dlm opis..okeh..have to stop now or else mata bengkak dlm opis kantoi lg kemachoan akak..

walaupun akan ada yang terlintas awat laa tulis entri utk nyaw..bukan nyaw reti baca pun..tapi akak tau..lepas akak tulis n luah kt sini..nanti akak lega..bila akak lega br akak boleh move on..

kakak rindu nyaww..tata nyaww...:((  T_T

's
~ nurin

No comments: