Friday, April 13, 2012

658 :[13/04/2012] : Al kisah cik meaow pulak da...



sebenarnya nurin takde niat nak bela meaow nih... (a.k.a cik nyauu ) ..till the day nurin taip entry ni pun i still not consider her as my pet yet... the only reason i did all i did hanya sebab kesian..bila kita kesian kita tolong la ape yg patut ye tak? 

sebenarnye dari ari dia dok ngiau2 tak benti tu nurin mmg takmo pedulik da.. yela kasi minum kasi makan sume dia tak nak..cuma mengiaaoowwww jeee...siang malam non stop..!  nurin da tahap serabut da.. tahap lantak ko la meaow..!! idup mati ke lantak sana..!! sungguh menggeramkan da la dia p nyorok dalam enjin kete..kot tak peka kang tak memasal berdarah2 berdaging2 enjin kete nurin huhu...tapi.. bila nurin tenung2 dari jauh....aiseeehhh....ok laaa....ok laaaaaa.....

mula2 tolong dia diam dari mengiaow non stop dulu.. iaitu kasi makan + susu... nak tak nak nurin buh je makanan dlm mangkuk kecik pastu nurin tinggal.. kasi dia paham.. ibu dia takde daa.. ko kene makan kalo lapo hahahaa....pastu a week later dia da tak bising sangat... mebi dia da pasrah ibu dia ilang kot....tup2 nurin perasan dari body language meaow ni.. bila nurin keluar je dia kejar tapi takut2 nak dekat.. bila nurin dekat dia lari.. bila nurin gerak sikit pun dia lari..  kalo nurin balik dia sambut..tp bila nurin dekat sikit dia lari...tapi bila nurin pegi dia panggil2 sambil tengok nurin ngan mata bulat dia tuh...sometimes dia duduk ngadap nurin dari jauh tenung nurin kaw kaw punye guna mata dia tuh.. and mcm nurin paham pulak dia mintak perhatian ..

haa nih ...! nih..! mata nih laa yang buat den asik berubah hati..! cehhh meaow..!



then one day nurin tengok dia macam  naaakk sangat dekat dengan nurin tapi dia takut.. mula2 cam biasa nurin abaikan.. maklum la penat balik keje.. then...danngg...!! dia gunakan lagi mata dia huhuuhu.....T___T ..
ok laa ok laaaaaa... penat2 pun terpusing2 nurin tengok keliling ape barang or bahan yg ade utk nurin buat mainan dia.. tup2 kuar mentol..so tak memasal nurin dok godeh2 drawer tengok ape yg ade..

tingg..! siap mainan meaow..tu diaa.. nurin guna pensel beso yg beli kt cameron highland + riben + ladybird kayu kat ujung dia.. (alamak ladybird kt ujung riben tu tak nampak daa..)



rasa cam berbaloi kot penat2 improvise mainan dia.. kemain happy nurin tengok dia main huhu.. dia pun cam tau je tu sekadar mainan je.. so dia geget2 manje je ladybird kayu tuh.. tahap tak rosak laa dia belasah..

since then..asal nurin ade je dia dok panggil2.. bila nurin keluar dia mcm bercakap2 pulak..huhu.. ngiaow2.. pandai tau dia ni guna body language dia.. dalam takut2 dia mcm tunjuk arah tangan nurin mintak main huhu.. mula2 malas nk layan tp tu la..lagi-lagi mata...!! pandai tul dia guna mata dia..!! huhu.. so ok laa.. kot malas main ladybird nurin main belon sabun dari goodies besday zakwan n iklil ritu..pastu meaow tangkap2 belon...

"wuuuuwuuuuuuuuuueeuaaoow...kuasa mata ku...huuuuuhuuuuuuuuuuuuueaow...........zzrrttt...! zrrreettt..!"


pastu nurin biar je lagi.. janji meaow kt luar tu tak mati kebulur sudah...kadang2 iwan yg caring, bg makan pe sume..  sampai la semalam tetibe meaow memberanikan diri sentuh2 tangan nurin guna paws dia ..! hohohooooooo...diaa nii kannnnn saje tauuuu...!!

its obvious..! dia mintak nurin belai dia..hoho..nehiiii...! aku tak nak bela ko..! tp mikirkan dia ni kecik lagi yatim piatu pulak tu.. siann tak dpt kasih sayang ye..? ok2 laa kasi can.. nurin hulur tangan then dia sendiri dok guling2 gesel2kan badan dia kt tangan nurin hoho..sahih laa mintak kasih sayang..

then pagi tadi ..nurin suh iwan korbankan tangan hahaha... memula meaow takut2 tp pas dia cam bau tangan iwan..terus jee..ketepek..!! menggesel-geselkan dagu beliau kt tangan iwan haha.. alahai ...tp iwan lagi baik dari nurin.. dia tenyeh2 meaow lagi spesel.. 

saat2 pertama dapat body contact ngn iwan hehehe...:P
and sekarang kalo nurin keluar pastu panggil 'aa'aow..!!" dia akan berlari dengan lajunye datang ke arah nurin walau kt mana pun dia berada time tu huhu..da mcm kucing aku dah.. tp bagus jugak..at least skrg kalo nk alih kete nurin panggil dulu.. so bila dia sahut nurin dpt pastikan dia tak berada di lokasi bahaya huhu..

then after asar petang tadi.. dalam jam 6.30pm gitu nurin ngendap dari tingkap bilik tengok dia tdo n baring kt simen bengkookk jehh.. ok cam biasa otak nurin cakap ." biasak aa kucing tdo cenggitu... "  pastu nurin blah.. tup2 baru 2 langkah ke belakang otak + hati pulak dok cakap "alahai siann dia..siang malam tdo sejuk, musim ujan pulak tu.. da la yatim piatu  takde mak kuceng peluk"

dan2 terus godeh bilik baju carik kotak.. then jumpe kotak iron steam philips ritu.. pastu nurin toleh kanan toleh kiri.. hmmm ape yg ade?

kalendar fujiflim 2012, kertas2 warna yg da baki2.. water kaler , gunting, solutape..  and within 1 hour tetibe terhasil ini.. hoho...ini on proses...baru 90% siap..



tengah2 gegeh buat nih.. tup2 teringat bapak nurin.. ehheeheh..sah la anak bapak..! ni mesti darah dia pekat beno dalam badan nurin nih... suka DIY tah hape2 cenggini..:P

then jam 8,00pm pondok cik mek aka meaow pun siappp....! jadik la ghupe cenggini...pondok ala kadar je.. takde kandang2 spesel mcm orang selalu buat tuh huhu...so masa utk siapkan ialah 1 hour 30 min...




pas siap.. nurin bubuh kt tempat dia landing tadi.. yeeaa di situ.. huuhuhu... tapi ni tak bermakna nurin nk bela dia.. tatau la dia kt sini sampai bila..tp at least sepanjang dia kt sini dia ada tempat utk tdo.. ade makanan utk makan.. nurin da pesan da kt dia.. kalo nak tumpang sini dia kene jaga kebersihan, takleh yak2 dlm kawasan rumah, takleh masuk umah..nanti da besar kene carik makan sendiri huhu...

p/s: mak nurin cakap kucing kalo dia ditolong / dibela orang dia paham bahasa..so cakap je dgn dia ..



ape2 hal pun..rini nurin naik antu bila langsir sliding door yg nipis kt tengah2 tu rabak pas meaow ni main2 petang tadi.. akak tengah fokus buat pondok dia rupenye dia dok cakar2 langsir...!! abang pun satu.. nampak meaow main langsir dia bior je... huhu...T_T .. nak marah pun tak guna da rabak dahh.. seb bek ade extra satu lagi.. pape pun da muktamad.. nyauu tak dibenarkan masuk rumah lagi...!!!  ujung pintu pun tak bolehhh..!! nak main pintu..pi main pintu umah nyauu je tuh..!!

's
~ nurin

No comments: