Tuesday, April 24, 2012

660:[24/04/2012 ] : my copyright is my right..!


the only reason nurin buat entry ni..tak lain just because i have the right on it.. takde sebarang isu nak condemn or what so ever.. plus.. the only party who should be blame is 'that third party' not me nor the couple.

KECEWA.. saaaaaaaaaaaaaaaaaaanngat kecewa n i have to let it all out here.. if not mende ni meroyan dalam kepala otak nurin.. 

al kisah nurin tolong sorang kawan utk design kad kawen beliau.. i take no credits on it.. sbb nurin anggap ni sebagai satu sokongan n hadiah atas hari bahagia beliau.. plus dia pun begitu bersungguh mintak nurin design tak kire apa risiko huhu.. thanks dear..

anyhow yg menjadi issue sekarang.. since ini cuma tanda sokongan  nurin pada wedding beliau.. maka nurin tolak ketepi penat lelah , effort, n masa yang nurin spent utk design kad ni.. the only condition cuma.. use it or leave it.. if nak guna ..then print it as it be.. if tak nak guna n mau redesign.. let the person buat from scratch n tak payah guna langsung... im okay..

coz nurin paham dengan pihak2 yg bermasalah dengan format .psd .. obses dengan .ai seolah2 dunia ni tak bole menghasilkan ape2 artwork la kalo takde .ai ..!! da biasa da dengar.. walhal kalo nak bole je di manipulate.. people made machine bukan machine yg buat orang...

original softcopy nurin dalam format  .psd
and kisahnye bermula bila my friend cakap.. pihak printing takmo format .psd .. and he have to redesign lain guna .ai .. and me like...hmm its ok.. then just leave my design sbb faktor kelancaran n ke-sweetan majlis kawan nurin lagi penting..

and last 2 days, the actual card beliau sampai ketangan nurin.. n i expect a totally different design but same concept..munge2 kecik gitu...

the actual card

n when i open the envelope i was like "eh??? mcm familiar je...?? then nurin stat kire2 small dots n tiny flowers yg kt atas kad tu..include the sizes.. (that is my secret technique to familiar dengan design nurin..macam hidden trademark nurin gitu.. so kalo de orang lain nk mengaku tu dia punye i have my own way la nk kenal kan..)

and.. yap..exactly the same..! its mine.. then nurin pusing belakang...n yap..! its like .. DANNNNGGG.....!!! THUUUPPP...!! macam ade orang amik dawai p cucuk2 jantung nurin.. sakit ati tak terkira..

my logo was removed n that 3rd party dengan tak malu nye claim the design was theirs.. and paling nurin sakit ati.. kawan nurin bagitau depa cakap depa redesign balik design tu from scratch using .ai ..???!!! n using brushes collection???!

eh come on...im okay kalo kome just tulis printed by you.. my goodness... jgn tak malu claim its your design bole tak? mana ada designer yg bole copy 100% design designer lain..every details sume nak sama.. ?? takkan ko ukur every single dots n scratches? 

and fyi.. ring yg bercantum kat atas kad tu pun nurin custom.. of coz la nurin kenal detail point kt mana nurin cantumkan tu kan?

then nurin perati peta.. ok.. my map was 2D map.. since kawan nurin tu mintak map detail..kalo flyover tu dia nak betul2 nampak cam flyover gitu.. takut tetamu sesat katanye.. so..then nurin hasilkan map ni..

n then pihak kedai kata map nurin comot.. i tot dia maksudkan comot dari segi line or bentuk jalan ke ape..then nurin anggap mungkin mereka lagi professional so mereka bole design map yang lagi kemas n cantik n detail.. so takpelah..again..nurin ketepikan penat n effort n ego nurin.. full toleration just for the best.. then nurin perati map yg siap printed.. 



its totally mine..! dia cuma tuka beberapa logo , arrow n then tepek kaler kt seluruh map downgraded jadi map 1D ..! n then ko claim that was yours..! even kasi iwan tengok sekali lalu pun dia kenal tu map yg nurin buat sampai meniarap2 tu..

actually im okay if the party tak terlalu bongkak nak mengaku macam dia terer nak mampus copy n buat sume from scratch guna ai. seolah2 design nurin macam sampah je langsung tak bole guna... yg  kelakarnye nye.. ko cakap tu sampah tp lepas tu yg sampah tu ko makan?

terus terang im happy kad ni di print mengikut design yg nurin buat sebab nurin tau.. this is what my friend tu nak dari awal.. every detail kene ubah ikut macam dia n partner dia nak...so walau penat2 n gaduh2 ngn my friend tu pun..nurin tetap spent masa n buat ape yg dia nak...

cumanya nurin kecewa dengan pihak tak malu so called 'firma kreatif la sangat tu " .. how can a person claim something that is not yours as yours? mana pride? as art lover.. selalunye nurin lambat n kadang2 tak melenting pun pasal duit ke ape.. tp bab copyright nurin sangat sensitif.. coz every effort utk setiap artwork nurin buat nilainye berbeza2.. mungkin takde sebarang nilai pada orang lain.. tapi sangat tinggi utk diri nurin..

nurin pun paham..dugaan hasil keje kene curik ni mmg selalu terjadi.. and i take this as pengajaran.. pasni bab printing biar nurin sendiri p kedai tu..takmo da pass2 je..before this nurin buat poscard ke kad raya ke, kad farewell ke..ok je takde pun isu kedai tak malu cenggini.. huhu..

apa2 pun nurin ucap selamat pengantin baru utk hilmi n ja.. jgn kecik ati ngn entry ni.. nurin tak marah amy hanya marah pihak printing tu.. i know u did ur best.. and they just manipulate u all sbb nak charge rege penuh termasuk design n tak malu curik design orang la kot.. anyhow i still pray for ur happiness.. may Allah bless ur life with ur dream girl ..

♥'s
~ nurin

No comments: