rasanya da 3 weekends nurin dok keje.. maknanya 3 weekend tak dating...wuwuwuw...T_T
this weekend free..tapi nurin betul2 letih ..so ingat just nak rehat kat rumah...
tup..tup..my sister call ..komplen "da SETAHUN tak jumpa ucu..!!"
hahhaaa..alolooo tomeii.. bukan baru 3 weeks ke? hihi.. .. sudahnya dia n famili datang serbu rumah tengahari tadi..siap bawak nasik n lauk..:D hahaha suke2..!
so ektibiti weekend kami..selain lepak2 tengok muvi.. nurin ajak budak2 ni berkreativiti...
kenal2kan depa dengan water kaler...
ajar how to guna those kaler without messy...walaupun orang kata alaa..budak2 biasa la messy kalo kaler2..tp kalo messy nanti ibu tak kasi try kt umah sendiri..plus2 kaler2 tu nak guna lama...so harus tau basic rule to take care those kaler kan...takmo la cepat rosak..lagipun depa bijak..jadi ajar macam budak beso je haha...then ajar how to bancuh how to apply..
first eksperimen nurin lukis kan gamba basic..rumah ,pokok n kereta.. dorang try... kekok2..tapi pas familiar.. da reti bancuh sendiri..reti tuka air..reti bezakan air mana utk mana..how to tukar brushes bagai... ajar basic rules bila mengaler...bila suda paham....
taraaaa...! ni hasil nye...!
after trial session utk lukisan rumah tu siap..nurin kasi can dorang buat sendiri
.. utk zakwan nurin lukiskan dinosour dia kaler jadi rainbow dinosaur..
yang kakak totally buat sendiri.. tajuk lukisan : meow pakai mekap hahaha..^^
for first timer..4-5yr old..i think both did well da nih...
sementara tunggu dorang kaler2.. nurin pun start buat jugak lukisan tadika hehehe..:p
ni lukisan kakak yang ke-2.. the whole idea from scratch totally was hers..
first time jengah nurin da agak tu hujan haha..sekali tanya..
rupanya betul.. tajuk lukisan : kampung hujan di hari raya...^^
tomeii tauuu...!
| "Pada zaman dulu, ada sebuah kampung yang cantik. Pada hari raya, kampung itu hujan. Ada sebuah keluarga yang basah ditimpa hujan." |
siap nak tulis story...tapi sebab dia lom reti buat karangan.. dia mintak nurin cakapkan karangan then dia tulis sendiri...mana2 ejaan yang dia tak pasti dia mintak nurin eja..and then tulis.. nurin tak tengok pun ..main layan ngn mulut je sbb makciknye pun tengah gigih buat lukisan tadika gak ... :P
peeuuhh maluuuuuuuuuuuuuu...! tak cantek..!! da lama tak lukis..tangan da keras.. dalam kepala lain..tapi yang jadik lain...menyebabkan nurin dok terpikir macamana laa artist2 yang leh lukis 3D kat tengah2 jalan tu imagine pastu lakar lukisan dia? hebak ah mereka..
pas tensen lukis utan n sungai tak jadik.. last2 lukis cik kura-kura je ...senang..! :D
pas siap lukis.. posing dengan lukisan masing2 utk tunjuk kat mak ani...:)
pastu memasing lepak sakit pinggang n montot hehe..
next time ingat nak try lukis atas canvas ah...
next time ingat nak try lukis atas canvas ah...
till then..tataaaa..! ^^
♥'s
~
nurin


No comments:
Post a Comment