Monday, May 9, 2011

466 :[artwork] : mural di HSI


saya mau stori tentang mural yg dibelakang saya itu yeh...

*

*

*

*

ok ..dia bermula ngn MMS ini...


*

*


pastu ini pulak....

*

*


*

*

pastu ini pulak lagi....
*

*


wokeh pas beberapa perkongsian pendapat and some persetujuan dicapai...
beberapa hari lepas tu..dapat MMS yang ni pulak...

*

*


hehehe....da siap ditepek atas dinding... errk lost yeh..wokeh nurin story dari awal....

yang kat gamba tengah pengang lukisan tu my super best friend...a.k.a my sister.. sape yg kenal ngn nurin tau je pasal kak ani kan? 24/7 nama dia saje nurin nak dok citer... pasai in family after my mom dia lah best-friend.. in life pun dia bff saya juga... real bff punya woo the best in my life ever..! *err kakak2 lain jgn kecit ati..ucu sayang sume sama jeh..hehe..cuma ni dr perspektif as bff yeh ngee~~;p

alkisah nye dia call..bgtau pengarah hospital assign dia utk design lukisan mural...syarat2 nye mesti la takde sebarang unsur binatang or ape2 mende yg hidup...tu pasal design first td tu yg gambo ikan dari pandangan dlm kete selam tu rejek...so pastu kak ani pun design n design.. bila siap je lukisannye dia mms nurin.. pastu kitoang bincang ah... aa so hasilnye mural ini lah...


masa balik kampung aritu..nak nak jugak dia suh nurin p hsi tengok in real mural yg dia da buat..so nurin pun p la..amik gamba kenang kenangan sementara lukisan tu masih baru ...





ha so tu dia..tukang buat mural nye ..fyi dia ni dari kt asrama sekolah -uni-..  lg keje nye asik di mintak buat mural kt dinding..tp yang ni kira masterpiece after berpuluh tahun la dia da benti lukis..since dia sangat busy ngn keje kan...

saya pun nak gamba gak ehehe..;p




geng saya yang lagi sorang ni pun nak gak...;p


*alamak terpejam mata lak..beg pon terabor ahaha..;p


wokeh..ni bila nurin amik gamba close up.. bukan mural tepek2 kaler biasa ye.. dia buat agak teliti setiap satu unsurnye..cam pokok ke ikan ke batu ke...airnye ke...



biasak aa da lukis mesti kene ade  signature.....dr.norbani and team.. fyi since mural tu beso..dia dibantu oleh bbrp org staff utk lukis mende ni..tp kene totally ikut arahan dia la.. cam unsur2 yg detail sume tu dia buat sendiri.. bancuhan kaler pun sume dia yg buat.. agak glamer la dia pas mural ni siap..sbb dia the only doctor yang involve dlm mencantikkan spital ngn lukisan mural ehehe...


 cuba perati dekat2 ngn signature dia tu...ade bayang2 ikan jos kt bawah air tuh.. ahaha..nak jugak dia buat ikan..walhal pengarah takmo letak ape2 menatang walhal cuma ikan or kumbang... kak ani ckp.. bayang2 pun jadik aaa..kuikui..nurin suh dia letak ikan emas seko or kura2 ke..tp dia p letak ikan jos..! huhu....


...and mural ni terletak dekat2 ngn ruang menunggu pediatric ward .. walaupun kakak nurin tade kene mengena ngn dept pediatric sbb dia doctor O&G tp since pengarah da berkenan ngn lukisan mural ni.. tak lama lg dia kene buat satu lg mural kt dinding sebelah tuh.. gambo lain pulak...aa tu nanti nurin hapdet kalo dia da siap lukis ye... so kalo pasni sape2 p ward pediatric kt Hospital Sultan Ismail JB tu tengok ah kt dinding tepi tu sat hehe....



's
~ nurin

No comments: