Thursday, May 26, 2011

473: [my2cent] : long term investment in relationship....



....just my 2 cent..
ada beberapa kes yang akhir-akhir ni..men-trigger kan issue ni dalam kepala otak nurin...


dalam hidup...akan ada insan yang datang dan pergi..betul?
kawan-kawan, kekasih, guru, ape2 je lah.... tapi yang paling memberi kesan selalunya ialah orang-orang yang dekat dengan hati kita ...betul?

apabila mengenali seseorang...kita harus melihat setiap satu nya sebagai 'INDIVIDU'...
metafora senangnya... sediakan kotak yang berasingan utk setiap seorang individu...
satu kotak..satu orang... jangan dicampur 2-3 orang dalam satu kotak yang sama...
lebih-lebih lagi individu-individu yang jatuh pada kategori yang sama..let say contoh 'pernah/sebagai kekasih'..


perspective yang nurin cuba sampaikan ni..ialah dari sudut 'MELIHAT' seseorang individu...
kenapa? kenapa? why? kiya hua?
kerana setiap satu individu itu.. di ciptakan dengan kekurangan dan kelebihannya yang tersendiri...
jangan dicampur kerana kelak akan menimbulkan kekeliruan sewaktu kita menilai seseorang...


contoh situasi mudah...satu hari tiba2 datang si polan bercerita tentang A...dari kacamata si polan..A penuh dgn sifat negatif sbg seorang kawan, perempuan, or kekasih bla bla bla.....
kita sebagai penerima info... andai jika si A diletak pd kotak yang sama dgn individu2 lain.. maka secara automatiknya akan berlaku perbandingan disitu... persepsi berubah...

andai persepsi itu berubah dari penilaian kita sendiri...atas perkara2 yang lebih luas jln cerita nye tu lain cerita.. 
tapi andai persepsi itu berubah kerana termakan cakap2 si polan tadi....
atau persepsi mudah goyah kerana perbandingan yang terjadi akibat membanding-bandingkan 2 -3 individu pada kotak yang sama....
kita akan menghadapi risiko..
kehilangan seseorang yg mungkin sangat berharga tanpa kita sedari....


satu hal yang pasti...bila kita meletakkan seseorang dengan keunikan nya tersendiri..
lebih mudah untuk kita bertolak ansur dan memahaminya...
lebih mudah memaafkan andai terrrrrrrrlajak perkataan or perbuatan..
sekurang-kurangnya..menjauh kan kita dari permusuhan...
long term investment.. in relationship....

asingkan...seseorang  dengan seseorang yang lain....
nilaikan dia dengan penilaian yang adil ..bukan atas perbandingan...
nurin bercakap atas pengalaman....
hakikatnya Allah swt sudah beri kita akal, hati untuk berfikir dan menilai..
 Alquran dan sunnah sebagai bimbingan... 
andai akal dan hati tak temukan jawapan... berbalik la pada panduan yg Allah da bekalkan...

hidup bukan sekadar matematik..
ia melangkaui segala logik...

2cents..
's
~ nurin

No comments: