Sunday, September 7, 2014

738 : [travelogue] : 2014 NSW, Australia ep 6 part1 : Queen Victoria Building

hi cikmuku...! yeayy..! its day 6..!! 07 /06 /2014 - Sabtu.. so arini kire berjalan weekend lah..tak macam selalu berjalan time orang berkerja.. ape-ape pun kene la habaq.. entry kali ni nurin akan cover hanya part utk QVB - Queen Victoria Building jek.. biar sikit2 janji travelogue settle..



ikutkan plan asal arini sebeno-beno nye.. nak pegi Wollongong.. yee..area luar dari city sydney lagi.. iyelahh kan tujuan kali ni healing trip... kebanyakan sasaran dalam itinerary nurin ialah scenery and architecture trip jek...so kalau Wollongong tu tempatnye lebih kurang 2 jam perjalanan dari sydney.. naqi pun berbeso hati dia nak anto..alahai baiknye kamu dik.. 

tapi last minit pas bincang2 ngn partner in crime tersayang 2 orang tuh.. kami sepakat kensel la Wollongong.. sebabnye.. esok da dah day-7 tapi kami tak cover abis lagi area city ni.. ari2 dok tengok dari bas sampai hafal dah.. tapi tak sempat lagi nk explore..so kami kensel la Wollongong .. kami tukar utk explore streets pulak..

kenapa QVB?? hihi nurin la yang beria-ia nak pegi.. ade 2 faktor.. haa 

1.. of courseee... sebab architecture and environment dia.. nurin suke mende2 cam gini.. nak experience suasana n feeling p tempat2 klasik gini..

2. alaaa kire hit 2 apples using 1 stone laaa kann.. owh! takmo hit bird.. zolim..! so kite hit apples aja wokey?so apekah sebab itu... haaa sebaaabb kat dalam tu ade outlet Pandora muahahahaha...!! 


okeh.. di sebabkan arini da ari ke 6, kami da ekspet da mandi bawah shower antik haa.. tak makan masa 2 jam da nk siap..so awal pagi memasing da ready..pas siap memasing eksaited nak turun breakfast tapi... disebabkan arini weekend juge lah.. uncle sam tak masak breakfast huukkhukk..!! takpaa positip.. pasni leh carik breakfast sendiri.. tapi ade orang tu immediately moody... siapakah? ade aa orang tuuu...hahahaa..




oke takpe lah..ape nak buat haha..moh kite pegi la.. arini Alhamdulillah cuaca baik...sejuk bertambah2 dari hari sebelum nya.. naik bas kami benti kat King Streets.. berenti depan outlet besar Hermes.. .haa kalo kt gambo bawah ni.. nun kat belakang yg kaler kuning tu... kat sepanjang jalan ni.. iyeee...semua nya high-end brand yer... kat situ lah gucci, prada, tah hape lagi tah brand yang orang gile gile kan sangat nih..


so sepanjang perjalanan nak cari QVB pemandangan memang cun.. klasik and elegant.. and waktu kami sampai orang lom ramai lagi.. tapi da start la datang.. dari tepi jalan tempat bas turunkan kami.. jalan depan sikit hermes outlet belah kiri aa jalan la terus ke depan.. menuju ke arah pitt street.. tapi pitt street nun depan lagi.. now still kene cruise king street dulu...



aa sesape giler prada.. sini ade outlet besar dia yer.. sile lah.. sile sile..



see jalan depan lagi sikit ade gucci pulak.. aa jalan lagi terus... owh apepun best nye cuaca masa ni.. udara dia sejuk.. kalo bernapas tu rasa owsem pulak gitu.. haaha.. over tau..



haa sampai ujung jalan.. akan jumpe 4 junction.. ke kiri ke market street.. terus ke depan akan ke pitt street. tp cek nak habaq.. woh bestnye lalu kawasan ni.. bila permandangan n bangunan cantik.. klasik2 cenggini.. udara pun baik.. takde rasa penat pun.. da la tu sebab owsem sgt view n architecture nye.. sikit2 jalan .. benti amik feeling :P..


okeh now kite da sampai kt junction tu.. sile lintas jalan and terus je kedepan.. jangan lupe enjoy the view n the environment okey? kawasan ni sungguh elegant.. tp ape2 pun pas tengok balik gamba ni.. adik tertanya2.. akak belakang tu tak sejuk ke? kami baru kene tiup angin sikit da rasa kebas da muke..



okee jalan lagii ke arah george street..sampai akan jumpe row yang kebanyakan bangunan2 dia owsem begini ... hoo maaiiii...!!  klasik nye..?!! ok al kisahnye time ni kami tengah tunggu lampu pedestrian bertukar hijau sebab nak melintas.. and sebab ke awesome-an bangunan belakang tu.. kami tak fokus lain da.. sibuk nak capture memory..


pusing belah kanan.. aa pemandangan itu pulak.. dicelah2 gah nye bangunan tinggi kite leh nampak sydney tower.. ain't this awesome? .


okeh kembali ke bangunan tadi.. lepas melintas jalan mata nurin tak leh lepas tengok bangunan2 klasik ni tau.. sampai la kt depan yg dari tadi nurin dok pandaaaaaaaaaaaaaaaang je.. tup tup bila melintas and makin dekat pintu masuk dia...? laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........


rupenye ni la destinasi yg kitoang carik tuh ... ni ler Queen Victoria Building nyee.. dari tadi da ngadap tapi sebab tatau.. dok jakun je la dari luar.. siap ckp bestnye kalo dpt masuk tu.. sebab sangka tu ialah hotel huhu... patut le cik iwan dok mengarah kitorang melintas n masuk ke pintu dia ... adoi.. khayal nye sampai tak perasan.. tp ape pun.. Alhamdulilah.. sampai dah.. tak rasa penat pe pun.. meh la kite tengok meh.. 


at ground floor ade kedai sweets n macaroon.. kalo ikut napsu tuh nurin da kecuq tengok mango dip choco dia dah.. tapi err tatau la nape kali ni tade keberanian lak nk try.. tatau awat otak dok mikir kot dia buh wine ke hape ... so takpe la jalan dulu...explore dulu..


eh? eh? aa nampak dah tuu... outlet pandora..hehehe.. tapi time ni dia lom bebetul bukak lg kot.. takde sape lg dlm tu..takpe la masuk je laa..hoho.. nice!  we are the first customer.. pastu baru orang masuk sikit demi sikit.. adik Sa yg layan pun sangat professional, tak kisah la bape banyak kali nak repeat belek n letak..dia laaayan je.. packaging pun perfect, tak macam kedai yg nurin beli ari kedua aritu...disebabkan ketabahan SA tu.. walau pun sebenornye charm yg di carik da dpt ari second aritu .. tapi tengok punye tengok.. haih sambar laa lagi berketul-ketul.. ade orang tu tak memasal pun me-mandoria haha...


ape2 pun total charms yg dpt kt sini sungguh menggembirakan..those yg da takde stok kt malaysia pun jumpe sume da kt sini.. yeay! and thanks to ayang too sebab belanje charm jugek..sempena anniversary katanye hehe.. okeh done pandora.. bape jam tah dlm tu sebab bila keluar keadaan da tak sunyi dah.. da meriah..


then sambung explore..kot ada mende lain yg sangkut ke..tapi lebih kepada nak observe..so kami naik ke level satu untuk tengok dengan lebih jelas tempat ni...



yeaa itu dia.. penuh keunggulan ke-klasik-an, ke-anggun-an architecture dia.. memang exclusive lah pendek citenye..sungguh royalty classic..utk kedai2 pulak,  sume outlet dia diseragamkan termasuk signage kedai.. so senang la nk carik kedai kan..


  sambil jalan.. sambil window shopp , kite observe...


kat tengah2 bangunan ade kubah besar yang cantik.. and jam besar yang klasik.. my fav...! nanti kite naik atas tengok details dia..






see..? its not just a big clock you know..  siap ade orang2 kecik yang tengah berkerje kt jam tuh.. haa comell...sape laaa arkitek dia nih..




all are just tooooo exclusive and elegant.. window shop je la.. untung la diri ini bukan peminat hangbag branded ke kasut ke ape.. kot tak gigih jugak ni menahan diri..so gamba bawah ni.. ialah kt level atas.. aa mcm istana gitu.. nice eyh?


we are here hun..! amik gamba sikit..! sok2 kite frame hehe..


 kite jugek partner in crime.. sok lusa kite frame gak nih haha..


actually banyak lg gamba... tapi terlalu banyak..tak dan eih nak post sume.. plus keseragaman tempat ni menyebabkan kekadang kite tatau da pegi bape wing da tadi haha.. so oke lah.. ade orang da stat nak mogok sebab lapo.. hahaa...kene beransur pergi dari QVB.. jom turun..



hoho... bukan setakat tandas dia antik.. lift dia pun antik okey.. merasa la jugak naik lift antik.. nice nice..



orait done cover Queen Victoria Building.. pasni kite cover streets kat luar pulak.. mission seterusnye.. meredakan kelaparan sorang abang yang da separa merajuk sebab tak dapat breakfast lagi tu hahaha.. oke2 jom2 kite keluar explore city sambil carik makan yok..! tapi sambung next entry lah.. malam dah.. esok nak kene bangun awal.. ade appoinment dgn doctor surgical hee...so.........






 's
~ nurin

No comments: