Tuesday, September 9, 2014

739 : [travelogue] : 2014 NSW, Australia ep 6 part 2 : exploring streets



hoyee..! day 6 part 2..!! actually utk day 6 ni.. part 2 ni yg paling menarik utk nurin ingat.. kat dalam QVB tadi.. ia dipenuhi dgn keanggunan.. of course la awesome.. the architectural was just amazing.. tapi takde unsur2 adrenalin rush dalam tu.. sebab kami kene terkawal.. ye lah tempat elegant camtu otomatik jadi sopan santun n elegant jugak.. otomatik takde gedik2 haha.. 

so bila keluar, hirup udara kat luar.. and start nak gunakan otak n energy utk explore.. kami kembali hidup  normal and ecstasy mcm biasa heheh...so hoyee..!! here we go..!


 so now let's see what should we do now.. keluar semula dari QVB.. ini yg kite dapat tengok.. nice..ramai dah orang.. maklum lah weekend kot.. so sekarang ni.. kite berada di george street yer..


angin tetibe..~~~~~~~fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuussss...~~~ !!! woooooooo.....SEJUK! haha.. senget2 tudung..tapi cuaca Alhamdulillah baik.. takde tanda hujan.. so kite leh proceed explore streets gune kaki..:)


yaaa tu diaa... cik wan yang obses dengan peta dan penunjuk jalan.. dia hidup kalau nampak map..! haha.. oh my hasben! ekceli time ni kitorang tengah usha pasni nak menuju ke arah jalan ape.. and sebenonye time ni.. cik nurin n cik ani tak pedulik dah nk belok tang mana.. sebab.. nama pun nak explore.. explore means..we don't have to know specific road or destinations..we just explore..! while explore kite leh learn..tak gitu? 


tapi seperti yang nurin da kabo last entry.. mission utama sekarang ni, kene redakan kelaparan perut cik iwan haha.. dia da separa moody sebab lapar.. that is why sekarang ni.. cik wan gigih tengok map n decide which road dia nak pegi.. sebab dengan harapan kitorang leh jumpe memane outlet oporto or ape2 kedai yg halal...



haa see...? nampak tak senyum tak ikhlas cik abang sorang ni? haha dia fokus nak breakfast bebeno sampai takde mood nak enjoy dah haha.. adeiii la...

anyway.. nampak tak disiplin orang kat sini melintas jalan..?? sebab tu la kat sini tak perlu banyak jejantas melintas utk penjalan kaki sebab... penjalan kaki, pemandu kenderaan masing2 tau disiplin masing-masing..and kat mana diorang patut melintas.. bukan sebarangan tempat.. kite patut tiru mana2 value yang baik .. contoh cara macam ni.. bukan bersimpang siur melintas macam ayam lenggang kangkung ke tengah jalan... bukan apa.. selain mengurang kan risiko kene langgar pemandu kenderaan pun boleh drive dengan tenang tanpa perlu terkujat-kujat tekan break sebab tetibe ade manusia berlenggang kangkung kat tengah jalan..


tu diaa.. not everything kt negara omputeh tu serba baik n bagus.. tengok la ramai tau yang homeless.. kesian depa..da la sejuk.. nasib baik la tak brape kaya.. kot tak da belanje da tilam n selimut selai sorang..


orait jom gerak..kite mulakan dengan george streets..  kite akan belok ke arah kanan depan nun ( sebelah uncle homeless tu ) menuju ke town hall..


orait now kite selusuri george street.. banyak bangunan2 yg kombinasi modern n classic.. selain tu.. huhuuu sepaaaaaaaaaaaaaanjang perjalanan dari bangunan ni ke bangunan itu.. hampir sume butik or kedai  ade SALE..  so dengan ade nye SALE bersepah2 cenggini.. pemandangan yg best bertambah2 la best dia haha..


hahaa.. dia buat lagi.. maintain dengan mood nak cepat jalan jumpe tempat makan..! tak tengok kanan kiri dah.. sibuk tengok map utk pastikan takde sesat n sampai destinasi secepat mungkin..! kihkih..


tengah jalan..jalan...jalannnn punye jaaalan... dari jauh nurin da nampak dah.. oh! oh! oh! bas harry porter..! haha..cepat2 suh kak ni posing tepi jalan.. kalau tak silap dalam citer harry porter, episode 2 or 3 kot yg ade harry naik bas buruk 2 tingkat yg dia gerak sendiri tu..camni la lebih kurang..


ekceli bas ni bukan mcm bas lain, dia bas utk donation, sesape nak naik bole la tahan n donate duit.. nanti dia bawak kite pusing.. n turun la memane yg kita nak.. nurin da terloncat2 nak try naik.. tapiiiiiii..... bila tengok muke cik abang yg da semakin mogok sebab lapar.. haha yelaaaaaaa.. kite proceed plan la jalan je.. kot jumpe kedai halal leh terus makan..  


tengok2.. nampak tak ade orang tu da kedeeepannn je jalan nak cepat haha... ni sume uncle sam punye pasal la ni.. awat laa tak masak on weekend ..:P


jalan jalan jugak.. tapi jangan lupe tengok keadaan sekeliling..nampak tak gojesnye reflection queen victoria building kat cermin bangunan ni? nurin rasa cermin ni di pasang memang untuk tujuan ni.. reflecting pemandangan cantik kt depan dia.. 


terus lagi ke depan.. fyi.. ni baru george street..a.k.a baru je berjalan selusur bangunan queen victoria dari tepi.. tapi terasa jauh ya ampuun.. haha.. syukur cuaca baik.. suhu pun cantik.. sejuk dan berangin..



hokeyy at last kami sampai ke penghujung victoria building.. actually masa hari kejadian, nurin tatau pun kitorang lom melepasi queen victoria building lagi.. huu.. terasa jauh kemain da jalan.. tup2 kami jumpe arca batu ni..

jenuh tengok and perati.. apekah significant batu ni kat sini, siapakah perempuan ni..? adekah nama dia di sempenakan nama jalan yg kitorang tengah lalu ni? siapa nama dia?? jalan ape dah kitorang masuk ni??


da la seksi.. tapi perati punye perati.. leeeeeeerrrrr... baru perasan ini la arca queen victoria.. pusing2 kepala.. laaaaaaaaaaaaaaaaa... dari tadi jalan jauh ni rupenye baru sampai bontot bangunan queen vic..! hohoho...  tetibe terr- imagine, agaknye kalau istana yg bebetul zaman dulu tu besar mana lahh...

actually kt belakang arca ni ade satu booth yg macam bentuk mini van yg kite leh masuk.. ade sesuatu kt dalam tu sbb orang dok masuk terjengah2.. posing sakan.. ikutkan nak join sekaki.. tapi tengok muke penyek lapo cik abang sorang tu.. ye la jom teruskan.. nurin n kak ani pun da lapo jugek..


kedepan sikit dari arca queen vic tadi.. kite akan sampai ke town hall.. wooo niceee...! so photographic wise punye tempat.. saaaaaaaaaaaaaangat cantik.. sebelah tu kalau tak silap St.Andrew's cathedral church .. ok takpe la.. yg penting seni bina dia sungguh osem...


okey, in between town hall n St.Andrew's cathedral church tu ade satu kawasan lapang yang sungguh seperti filem2 suasana dia.. kalau amik gamba outdoor sini pakai baju lembut meleret2 ni sure gojes gamba tuh.. takpun buat ala2 rojita che wan bergamba outdoor.. sempena anniversary wowee..!


since semalam je baru anniversary kan.. so why not la pose seketul dua utk di frame nanti sempena anniversary tahun 2014.. despite of mood tak bape sabo cik iwan sebab lapo.. dia layankan jugak hahaha..


cuma malangnye nurin bukan la spesies camera friendly.. suke pegang kamera amik gamba cantik2 tapi bile suruh posing cantik2.. awww.. tak reti..! last2 aa tangkap je la janji ade.. nanti balik malaysia kalau sempat nak compile jadikan satu pic anniversary cik nurin n cik iwan. kite amik gambo spontan2 je.. takde la buruk beno mcm gamba atas nih haha..

anyway.. selain pic anniversary.. pic together-gether ngn partner in crime pun penting.. my lifetime bestfriend.. u never know how important ini kakak n cik abang dlm hidup saya..^^


oke jalan kedepan lagi.. selepas St. Andrew Cathedral Church.. kite masih lagi di kelilingi dengan bangunan2 klasik elegant.. sampaikan KFC dia pun klasik cenggini.. ! nice nice....



kalau tak mikirkan status halal kat sini, kami da serbu da KFC nih.. da la da lapo mcm dinosour da nih.. berjalan lagi.. ke depan.. tetibe kat celah2 bangunan  ( da tatau da bangunan ape kami lalu time tu ) ade satu signage restaurant 'Sedap' Malaysian Delight.. so cik iwan yg tadi muke da biru pun tetibe bertukar jadi oren..ting! secepat kilat buat keputusan utk masuk and carik restaurant tu..  cari punye carik.. tak lama pastu jumpe.. haa ni dia...!


errr tapi..tengok punye tengok.. depa baru nak setting kedai.. lom mula operasi..??? aduyaii da pukul brape dah? awal lg rupenye haha.. nak lagi sedapkan ati.. perati lagi.. sebab nk decide.. nak tunggu sampai buka or nak move on.. then kami notice, sume kt dlm tu chinese n ade serve beer n pork juge..
oh! goodbye...!


sambung lagi perjalanan.. actually masa ni ade tengok sign road.. tapi nurin terlupe nak capture.. so da tak ingat da masuk streets ape.. cuma yang pasti kami da berjalan sangaaaaaat jauh..! haha..
jalan punye jalan.. sambil mensaiko kan laki supaya bersabar n jgn terlalu fokus pada nak makan.. sebab the more kite stress nak carik kedai makan.. semakin lapo la nanti.. plus takut nanti.. nurin n kak ani punye enjoy explore streets.. sampai nurin bole ingat setiap langkah journey.. nanti cik iwan sorang je yg tak ingat journey nih.. pasai dok fokus carik makannn je..



tup.. tup..! tengah dok jalan sambil saiko laki sambil gelak2 sambil enjoy.. wallaaaa..!! oporto kelihatan kt seberang jalan..!!  SubhanaAllah.. siap menjerit hepi kitorang hahaha...! LEGAA...!lega jumpe tempat makan tu memang lah.. tapi lebih kepada lega pasni ade orang tu leh stop mogok..! kihkih..



oh! ya.. nurin suke nak share cara fast food di serve kat sini, one more good value kite patut amik.. cara nak order fast food kt sini kite kene tau apa yg kita nak order and make sure its finalized.. maksudnye.. make sure tu pilihan muktamad, dtg kaunter bagitau order..bayar.. walla..! they will serve as fast as possible..

if kite teragak2.. baru nak pilih n decide makan ape depan cashier.. secara otomatiknye cashier a.k.a waiter tu akan terus panggil orang yg beratur belakang ke depan utk pilih order, sementara kami ni dok mikir nak makan ape.. 

sambil dia layan next customer tu dia akan siapkan order sambil dia akan tanya " have you decided sir?" kalau belum dia biarkan lagi n panggil lg next customer.. aa cenggitu.. baru la efficient.. tak kire la beratur dulu ke ape. kalau ko lembab , org belakang dpt la order dulu... bagus kan?



so pas kami decide n order, kejap je da siap dah.. nurin suke beger oporto ni sebab sos dia bukan sos biasa.. tapi dia pakai chili paste, pastu ayam dia bukan mcm  berger ayam kt sini, dia mcm boneless ayam grill,, sedap woo.. and yg paling osem ni haa.. nurin rasa the best choc mousse la yg penah nurin makan.. nyesal tak beli lebih tapau bawak balik.. asik teringat je.. 


sambil2 makan kt oporto.. Oh! ye.. lupe.. cik wan da kembali normal n bertenang dah haha.. da bole berpikir waras kembali...yeay! kihkih.... aa sambung.. sambil2 kami makan kami diskas nak tukar duit lagi.. sebab tadi masa nk kejar oporto tadi nurin sempat tengok rate money changer kt tepi jalan.. lebih murah dari tukar kat malaysia siap tulis without tax..

so kami ni pun decide la nk tukar lagi beberapa ratus.. sebab pikir untung... tapi sebab cik iwan konpiden sume money changer sama so dia decide p MC sebelah oporto jek.. malas nak patah balik ke MC yg nurin cakap tadi.. sebab tengok rate lebih kurang..



tapi after tukar n dapat duit, kami dapati jumlah AUD yg kami dapat tak tally dengan EXPECTED amount yg kami kira tadi.. baca punye baca.. wooo rupenye MC yg ni dia include kan sekali ngn 12% tax..!! haa amik ko.. rugiiiii..

tapi sebab da tertukar.. kami redho je la.. terus kan je laa berjalan.. tak jauh dari situ kami nampak kedai baju ala2 korean tengah sale yang cantekk punye.. so singgah jap.. pilih2 punye pilih nurin n kak ani sama2 berkenan kt satu baju bulu kambeng yg kiut..! tapi oh! sadis..! hahahaa... ade orang tu gigih bayo baju tu gune syiling saje..! hahaha... nasib baik time tu nurin nyorok dlm fitting room.. so cik iwan la mangsa terpaksa teman kire sekali.. tapi punye professional org kedai nih.. dia tak kisah pun .. siap bagi bakul utk letak syiling2 tu sume hahaha..... adesss epic!




okey kami jalan lagi.. jap lompat kedai tuu jap lompat kedai ni.. maklum la perut da de isik so orang sorang tu da tak mogok dah kalo kami lompat2 masuk kedai hehe.. owh! saya tau ade org akan ckp.. manadeeee....? masa baca entry ni.. tapi  ayang jgn takmo ngaku k? tengok ade bukti..! haha.. kalau td senyum pun terpaksa.. ni mood da normal balik dah hahaha...

oke keadaan masa ni sunggguhhhhh berangin~~~ woooss..! wooss..! tengok la tudung nurin kembang kembong dah.. keadaan masa ni ibarat duduk dalam peti sejuk yang ade kipas angin besar..gigil!




oke nampak tak sebelah2 tu kedai sume nak sale2 manjang.. lompat masuk jap.. tapi tak banyak pakaian kt sini menangkap jantung hati nurin macam kt korea.. so takde la amik ape sgt.. yg kecik2 comel2 ade la sambar seketul dua..but not clothes..all just too sexy for me..



so sementara kak ani masih lagi pusing2 mencarik barang yg dia berkenan nak beli nurin main2 angin kat luar dgn cik iwan.. sejuk giloss..tu oke lagi tp dia punye angin tu siap melayang rasa badan haha....



pusing punye pusing kami rasa kami da  pergi ke campbell street  oh! oh! oh! that bus again..!. nurin pulak nak pose, tadi tak dapat heeh..


rasa nya da puas da explore streets kat sini, so kami berjalan lagi sampai balik semula ke arah george street tadi..


settle explore streets, kami ade lagi mission on request.. pasni kami nak pergi ke darling harbour utk repeat hard rock cafe and then akan ke hymarket semula utk pergi  ke paddy's market.. so kami pergi sana naik tram..



gambo repeat hard rock cafe and dalam paddy's takde sebab memasing leka heheh.. tapi yang tak dapat nurin lupekan.. ekceli mission jejauh tu..ade beberapa kenangan sadis..! kihkihh...

1. hard rock cafe.. konon kami nak minum kat situ at least hot choc, after da borong beberapa lai baju, waktu kat kafe berlaku salah faham sebab ade org nk duk outdoor sedangkan time winter sume org nak dok indoor.. after tuka2 table sampai 3 kali akhirnye takde sape yg serve kami haha.. maluu.. tp nasib baik mmg takde serve hot choc.. so tak ralat sgt..



2. perjalanan jauh2 penat repeat ke paddy's market tu sebenarnye sebab ade 2 orang tu berniat nak abiskan syiling2 depa yg banyak..so bayangkan punye gigih explore tempat tu..pilih2 barang punye lama.. lagi sekali kitorang terpaksa lari nyorok sebab ade orang tu.. di hulur bakul lagi utk kire syiling dia before bayar..! haha epic lagiii...!



after berjaya habiskan syiling 2 orang tu kami beransur keluar.. tp ape2 pun sebenarnye paddy's tu sangat besar.. trip kali ni baru kami jumpe kedai2 yg lebih osem dari kedai yg kami jumpe masa first time pegi aritu.. and disebabkan kaki pun da longgar.. kami nk kejar waktu asar utk balik ke MHS.. kami takleh ikut perasaan lagi.. kene la beransur gerak..

before balik cam biasa lah.. saya da addicted pada hot choc kt sini.. so singgah oporto sat, tapau hot choc..


dari hymarket, kami naik tram balik ke central.. 


dari central kami jalan kaki turun bawah depan satu taman yang err lupe ape namanye..


kat taman ni ramai orang beriadah, baring2 bawah pokok, berjogging, berpiknik.. sambil main dgn burung2..


nice eh? ni kalo pakai kain skirt kembang2 ni pose ala2 princess cun nih..:P


settle ber - hot choc kt park nih.. kami naik bas balik semula ke MHS.. feeeeuuhh what a looong~ day.. terasa lama sebab perjalanan 80% gune kaki..


 after solat, mandi and rehat2.. sambung packing hasil kutipan arini dalam luggage .. pasai kang lepas solat maghrib kami kene keluar lagi.. carik dinner  pulak..hoho..feuhh~~! so tot tet tot tet.. sambil kepoh2 akhirnye settle packing..




oh ye..! anyway.. feuuh lega.. kt malaysia nurin puas pusing carik casing baru utk s3 mini nurin tapi da tak jumpe da takde stok.. tapi after pepusing kat paddy's petang tadi akhirnye jumpe jugak baju baru utk s3 mini saya..hoyee..!! da tak payah dia pakai baju tampal2 buat sendiri cam aritu lagi hehe..


da la kaler matching ngan handbag saya pulak tuh...! niiiceeee...! sebab takut tak jumpe lagi casing nurin borong terus 3 kaler ..haa tu la sape suh beli tepon limited2 lagi.. hambek.. so nasihat nurin pada diri sendiri andai baca posting ni di masa depan.. pasni takyah la beli tepon rare2 sangat.. beli yg bersepah2 kt market..senang nak carik baju baru..


okey.. settle packing, kami bersiap mandi n solat.. pastu terus keluar balik.. sebab arini uncle sam tak masak kami kene keluar carik makan sendiri..  and dari pembacaan cik iwan kata ade satu kedai ramen halal kt hymarket.. 


so tanpa ade sebarang tujuan sampingan yg lain.. kami pun p la keluar semula.. and sebab nurin aim cuma nk makan.. maka dengan daringnye keluar p hymarket pakai baju tido jek.. siap ngn krim malam tak payah boh bedak sebab nanti balik nak terus tido..! terlupe yg kompom2 la ade fasa perjalanannye.. bukan keluar MHS terus masuk kedai..! haha  kat hymarket tu nanti sure la ramai orang.. da la malam minggu ..hoho ..! hadap laa.. muke togel keluar umah..:P


so setelah beberapa minit perjalanan akhirnye kami jumpe kedai makan Kungfu Ramen.. terpampang beso certificate halal dia.. wah wahh nicee.. good job cik iwan.. kami memasing order signature food, Ramen depa n seaweed salad.. apepun sebenarnye sydney ni kota yg efficient, sebab sepanjang kat sini kami bebetul selesa naik public transport.. takde masalah langsung.. sesat pun tidak .. jalan2 dia mmg cepat faham.. 


after perut kenyang..kami sambung beriadah sat.. jalan sikit pusing2 area tu.. tengok suasana malam minggu.. after pukul 9 lebih gitu.. baru kami gerak balik.. feuuh penuh arini.. esok nk sambung lagi pitt street.. sebab tadi tak sempat nak cover.. so sementara tu.. tata...jumpe lagii....! ^^ tdo dulu..sok sambung jalan lagi..



's
~ nurin

No comments: