Al kisah ...tempoh hari...27hb 07 2011..while iwan outstation nun jauh di labuan & Serian Sarawak..nurin anta mak balik air tawar...to setel duit upah orang cat umah kampung...
sambil tu sempat2 kan jenguk parent in law...sekali langkah kanan daa.....mothe in law baru siap masak... then ade sejenis makanan..banjar style kot?? ikan tenggiri goreng garing + kuah asam....sounds so simple eh ...? tp leh tahan sedap...! 2 pinggan jugak la muke tak malu ni makan....
teknik makannye before makan kene campur dulu ikan n kuah tu dalam satu mangkuk lain... da serap baru bedal... time nk makan mak abah tanya " reti tak makan? "....nurin yang jakun tersengihhhh "err heeeeeeeeeeheeeeeeeee " *sengih lebar tak hengat hihi.. bukan pe.. kalo setakat amik kuah siram atas nasik then ikan seketul tepek atas nasik pastu makan..camtu nurin biasa laa..tp since dulu penah sekali terjakun masa MIL buat lauk banjar...so this time agak ragu2 gitu...
then parent in law layan nurin makan cam budak2.. siap dibancuh2kan.. bila da abis abah siap top up n bancuhkan kan lagi .. mak pulak siap bungkus kan lagi..kasi tapau...mabeles...! so bila iwan da balik nurin cerita....rupe2 nye..itu pun kategori peberet dia ghupenye...siap kecuq liuq..alolooo cian la pulak....
so...................... sempena sahur pertama ramadhan 1432....nurin dengan baik ati berserta debaran didada.. cewahh..hahaa try memandai2 bereksperimen sendiri... nak call mak memalam buta segan.. nak gugel resepi..tu la masalah nurin.. nurin tak suke tengok resepi orang..nanti takde kepuasan bereksperimen... takpe..1st attempt memandai dulu.. nanti da gagal baru tanya2 or if perlu baru gugel.... so based on imaginasi masa makan tempohari nurin pun stat la buat teori sendiri dalam pale otak...
cam biasa...mende2 yang tak pernah2 di buat ni harusss di cik buku kan..heheh.. pertama kali dlm sejarah hidup membako belacan... da gaya macam orang buat eksperimen bako sulfur atas penunu bunsen kat lab kimia... makcik pun tak pasti betul ke tak teknik makcik buat nih..
then bermula teknik mencampur segala bahan utk dijadikan kuah asam.. nak bubuh segala bahan tu memang betul- betuuulllll sebijik gaya orang isi chemical portion dalam tabung uji :P... segala ralat paralaks dielakkan... al maklum belum penah buat lg makanan yg tak masak atas api nih....
after siap dibancuh sungguh saspen perasaan nye... result samada berjaya atau gagal hanya bole diketahui kalo incik iwan leh teringat2 version mak dia after makan..tapi takpe..tido dulu..sok 4pagi baru testing...*ikan gorengnye gambo takde sbb goreng time sahur..
and the result was...huhu..*anbilibebel..!! reaksi iwan macam dapat lauk mak dia buat hoho.. siap tamak2 suruh simpan lg.. so mission : imitating kuah asam mak mertua : SUCCESS..!! yeay..! Alhamdulillah...
cuma version nih terlebey bawang...takpe2 sok sok leh kurangkan bawang... orang2 yg da biasa buat kuah ni..mesti rasa cam nak tampor nurin laju laju kan? :P mende senang tp kepochi nye sedunia.. tapi makcik tak kisah.. sebab makcik bukan spesies orang reti masak.. before kawin..kalo makcik nak makan..tau2 ade je depan mata..ramai kakak la katakan hehehh...:P .makcik leh kira guna sebelah tangan je jumlah makcik p dapuq memasak...tu sebab mende senang cenggini..kategori mencabar utk makcik...:P 'kejayaan manis; ni namenye ni....
and semalam 01/08/2011 nurin ikut iwan p Temerloh Pahang lak...kitoang sempat rembat ikan patin tempoyak bakar kt baazar ramadhan kat Temerloh .. tapau bawak balik makan dengan kuah asam yg masih berbaki..huhu mabeles jugak..
tak tau pun patin bako cenggini glamer kt temerloh.. tp serius.. dia punye sedappp... YA_RABBIIIIIIII..... masyaAllah.... saaaangat ok..!
then after rembat itu ini..segala jenis kuih2 yg menawan mata n napsu.. terjeling kt satu kedai.. ade selonggok je..sikit jeh.. buah delima.. teringin nak rasa sbb kaler dia.. see see? this is non-editing pic ya.. MERRAHH kan?
tp the price almost dabel dari kt KL.. 6hengget sebiji.. punye mahal.. siap berharap jumpe batu delima dalam buah nih.. seb bek sedap...
nyamm..nyamm..
♥'s
~ nurin
No comments:
Post a Comment