em..hai..selamat hari raya.. rini mmg rajin nk tulis2..saje nk cerite2..nk berstory morning glory pasal aktiviti raye since pagi raye smpi laa abis cuti ritu.. so Al-kisahnye..
1.pagi raya tu nurin masuk opis dulu, sbb mlm tu da keje..p umah wan, siap2 then spent masa beraye dulu ngn dak2 yg kiut sme nih..saje nk beraye kt 2 tmpt dlm 1 ari..Putrajaya & Johor..so ni die muke2 yg x balik beraye di pagi raye..ciannn...sebahagian je nih, de lg ramai yg lum masuk shift lg..

2.then..da alang2 nk begambo tu ..kitorg pn p menggediks jap..kt tmpt biasa tiap2 tahun msti menggediks kt sini..huhu..tmpt sama tiap2 tahun..da mcm tradisi lak ...x))

3. pastu..sbb de org tu dengki tak bg dak pempuan semayang raye..kitorg smbung menggediks lg..huuu pedulik hape..

4. pastu..em alamak..! ade image error lak,gambo seterusnye tak leh upload..xpe nt betuikan.. pastu..nurin pn besalam2, n get ready nk balik johor...

5.pastu..nurin pn drive dgn berhemahnye heheheeeee.... bertolak dr putrajaya dlm kul 9 lebih sket..drive..drive..kul 11.30 da smpi kulai..huuuhu.. da smgt nk smpi umah ni..tp alamak dusss jammed teruk kt simpang kulai -kota tinggi..huu...xpe sabo punye sabo..cek berjaye smpi umah dlm kul12.30 yeeaayy..!!err.. Alhamdulillah.. huhu..
6. smpai2 umah, kaki da gigil..penat x abis lg..terus msk umah tgk2 betui2 time tu org kg pas abis marhaban tgh nk salam2..mak akak abg sme x pasan nurin da balik.. tau2 nurin terus join ..dtg hulur tgn salam mintak maaf then bg anak2 buah duit laye..hihi..mcm mmg da ada dr pagi jek :P.. tp pas dorg sedar nurin br smpi, abg nurin jotos pale nurin..huhuuu ist..! ist! sbbnye..drive dr putrajaya smpi kota tinggi cume 3 jam setengah jek..kene marah..tp sket2 je la :D

8. ni lak gambo nenek (mak nurin ler) n separuh dr cucu2nye..( lg separuh raye umah nenek belah mentua)..mak nurin kurus ngn mendadak since bpk nurin pegi hurmm...sabo ye mak..

9. pastu.. smntara makcu tgh bertenaga lg nih.. melayan anak2 buah yg excited2 ni bergambo lak..kt bwh ni gambo nurin ngn aqilah, athirah, n iklil..

10. dak kecit soang ni pun nk jugak..yg ni nama dia haziq..muhammad haziq khan b.mohd azhar gtu..ehee..eh? emm sejak bile lak qila reti menggediks ala marilyn monroe nih huu..br pasan..

11. so pas gambo2 n mkn sket, nurin terus pengsan..:P...maklum le sblm tu dua ari direct bermastautin kt opis, pas keje terus plk blik johor.. smbg ari esoknye plk..raye kedua nurin x g memane, so budget xyah pakai baju raye, tp alamak mcm makin lama makin ramai je..huuu nk tanak kena tuka gak baju baru..akak2 suh jgk tuko baju..tp just dok umah je tunggu tetamu sedare mare yg nk dtg raye..
(erm..saje je letak gambo kabur nih..anak sedare nurin yg capture..nk ckp mekasih pada jejaka yg sponsor baju nih..huu pink sangat..da kene paksa akak2 baru berani nak pakai.. )

12. pastu raya ke-3 n ke-4, g raye umah akak2 n abang2..gambo2 ade tp nurin lum smpat nk touch up..so nt nurin update blk entry ni.. tp pape pun..nk ucap mekasih pd sponsor2 baju raye..huhuu..thn ni nurin tade semangat wat baju raye, so langsung x beli..budget balik raye xde nk kemane so nurin pn dengan yakinnye x bawak balik baju raye, huu..seb baik balik2 umah de baju yg org2 sponsor da siap jahit..cukup2 lak tu smpi raya ke5..huu mekasih.. especially mak lah..baju yg mak bg yg paling adik ske ehee..
13. raye ke-5 nurin wat aktiviti mencintai alam sekitar..:D.. cam biasa kalo balik kg, mak mmg ske ajak nurin teman g petik pucuk ubi.. so pastu ni ler aktiviti yg nurin wat.. meh nurin nk ajak kamu2 jalan2 yer.. so memule teman mak yg kiut ni g petik pucuk ubi..

14. pastu stat da aktiviti merapu.. huuu mak ckp, biar dia yg petik nurin tukang pegang je..so meh kite jalan2 lg..nk tunjuk sket2 sbb tetibe rase..lawa jugak tmpt ni kalo kite hargai setiap yg kecik2 n remeh2 tu.. so gamba yg kt bawah ni, gamba kt area belakang.. tu yg putih merah tu..pokok bunga raya yg da dikacuk, so dia jd camtu..bervariasi daun n bunga dia, very unique..!

15. pastu ..haa ni poko limau manis ye..kt sini, bukan ada pokok rambutan, durian, manggis, nangka,sukun, belimbing,pisang, je..pokok buah limau manis pun ade..huhu..da besa da pokoknye da siap berbuah.. da ranum lg..da leh makan..

16. then.. pokok ni lak.. tatau pe nama dia tp cantik..dia tersorok sket

17...ni plk pokok munger.. i lap u..eheee..

18. ni smenanye lorong nk p tempat petik pucuk ubi tu ktne ni eh? ni jalan belakang nih..

19. huhuu..ni pokok betik ye tuan2 puan2 akak2 abang2 ..adik2 ..maniss...

20. ni pun tatau ape nama tp ni pokok peberet tuan yg tanam dia..

21. haa yg ni nurin tau pe nama dia..munger kertas..tp pilih nk capture yg ni sbb ni kaler peberet..putih..

22. hmm yg tatau nama..tp da de kt situ..tangkap je jugak..

23. yg ni pulak..pun tatau ape..tp pokok ni br je di tanam oleh tuan yg punye nye bbrp bulan lepas..cantik..

24. yg ni pun tak sure nama dia ...sape tau bgtau aaa..tp lebey kurang ngn pokok kt atas td yg warna kuning.. tp yg ni byk buah dia..

25. pastuu ..ni peberet nurin..cube tgk betui2 nmpk x butterfly kuning tu? susa nk tangkap gamba dia terbang tinggi sket, asik lari je..

26. yg ni pun kt area situ jugak..tatau jugak pe nama dia..tp nurin kene panjat sket..huuu sbb da tumbuh beso paras bumbung dah..so memanjat ler..time2 ni ada satu suara bunyik camni "eeeiiiii..!!!! adiikkk wat pee tuuu???!" ahahaha...

27. yg ni pulak..pokok bese je..tp kan..smenanye yg bese2 yg remeh2 ni la kalo di hargai.. nilainye lebih tinggi dr yg perkara2 yg besar yg lain..kan? kan?

28.yg ni haaa..ni gamba buah pinang, tepi2 dia ade pokok serai, pandan, n byk lg.. ekceli nk amik gambo pokok tebu itam tepi dia tp err..de teknikal prob sket..so x amik la gamba poko tebu itam tuh..err..

29. orait!..ok laa da smpai mase nk balik..time utk explore da tamat ye..meh nurin bgtau smenanye kt mane tmpt yg nurin dok belek2, explore n snap2 gambo nih... tadaaaa....!! er..cam kenal tak ngn tmpt ni?

30. ok laa..ok2..meh nurin terus terang je..tadaaa...!!! ni la dia tmptnye...meh2 jemput2 jemput masuk..umah kampung je..byk nyamuk..tp rumah ni stil peberet nurin :)

smenanye yg dr td nurin bawak korang jalan2 ni..kt area umah nurin sndiri je ... smenanye nurin rindu ngn arwah bapak nurin, nurin mmg ske perati yg ijo2 ni..kalo tgh ingt dia.. time dia ada pun mmg habit nurin ske perati, sbb sambil perati2 sini kalo ptg angin banyak..so best layan angin..layan mata.. sme ni dia la yg buat..dia yg tanam then arrange landscape ikut selera dia..mak pn rajin jugak tanam2 ni tp bapak nurin yg agak lebih la.. ni sbb dia da xde, x dpt la nk amik gamba binatang2 kesayangan dia, arnab, ayam turki, ayam serama, burung merpati, burung terkukur..ayam utan, ayam ntah ape lagi.. sbb sme ternakan dia da di bagi2 kt org2 yg nak jaga..hmm xpe lah.. tp pe pun hihi ni sape2 yg baca blog ni kire da mcm beraye gak kt umah nurin pe..meh2 bg saye duit raye..!! :P
ni gamba di sebalik tabir ye :P

so pstu nurin balik kajang dah..masa blk kajang, nurin tumpang akak, sbb kete nurin, akak ani bawak balik dulu, dia kene oncal..so otw balik riba dak kecik ni dr johor smpi nk dekat kL..nak2 jugak duduk ngn makcu kt depan..huu tgn sakit lg smpi skrg..
3 comments:
wahaa.. so pinkss.. baju strawberry ker tu??
huhuu...ntah sape punye idea ntah tu..bg bj pink camtu..
ntah tu.. xder citerasa langsung..
Post a Comment