Tuesday, April 6, 2010

244. my DIY - wedd diary..;)

huhu da menggatal je nk share nih..enough being super secretive pasal mende baru yg nurin belajar aritu.. i'll show 2 of 3 my DIY project (yang da berjalan)..nk kene note dlm sini demi kenang-kenangan masa akan dtg.. so xleh secretive sgt aa ek? hihi...


ok my 1st project..


smenanye bermula bila otak nurin ni tak berenti2 merangka mcmana begitu begini... maklum lah.. selama 25 thn lebih hidup kt dunia ni mananye penah nurin gubah bunga.. tak penah pedulik pun kalo rumah mak tu mintak di hias time2 perayaan ke ape...(barisan kakak & ipar panjang laa katakan ahaha..not 100% my fault kalo bodo bab ni k..hihi).. so pendek citernye...

once idea membuak2 dlm kepala.. start lah mem-photoshop-kan imaginasi dengan kaler2 yg begitu begini..arghhhh tak tahan..! selagi idea tu tak cuba disalurkan keluar...at least nurin kene try buat sekali utk belaja...menggelegak idea tuh dlm kepala...lagi2 bila kombinasi warna pun otak nurin da siap setup..makin laaaa nurin tak senang duduk.. sudahnya laa tu jugak kul 6.30petang.. nurin keluar turun bandar kajang cari bahan2 dibawah ini...


project itu adalah belajar peringkat pertama DIY hand bouquet...!! hhihii.. sengaja nurin B&W kan gambo2 bawah ni sebab kaler bunga tangan nurin adalah kekal rahsiaa... ;p
(belum sesuai nk reveal lg..takut ubah pikiran lg )

*ni je bahan-bahan yang nurin guna..tp bodo2 habis rm80 hengget beli mende2 ni jee...? mahal tul bunga zaman sekarang ni yeh?? (x termasuk cutter tu yeh)



ni ialah daun2 yang telah dipisahkan...nurin tak buang sebab sayang..ahahaa

*bunga2 setelah dipotong ikut kepanjangan memasing...


dan...hasil dari cubaan pertama..(11hb march 2010) nurin classified kan diri nurin takde la keras-tangan sangat hihi.. playing with so many colours dlm dunia editing ni byk jugak la membantu proses nurin membeli bunga2 buat julung2 kalinya... kekok mmg kekok.. tp seni itu subjektif hihi.. nurin tatau apa2 rules pasal gubahan so just do what my brain tell me to do... pelik kaa..aneh kaa..takpaaa...

dan... baru nurin tau.. bermain dengan warna n deco things secara real ni pun memberi kesan yang sama mcm editing... sebabnya..nurin KETAGIH..! huhu.. after berjaya buat eksperimentasi dengan set gabungan warna pertama... idea ke-2 pulak meronta-ronta nk keluar.. nak jugak2 dia keluar.. sudahnye kelmarin petang2 time tgh sibuk siapkan album org nurin p capai jeans n t..kuar kejap p beli set kaler lain pulak.. kalo ikut hati nk try lg byk set kaler.. tp time2 penuh dengan segala kekangan..terutama masa n kewangan cenggini xleh ikut napsu...


so now nurin da ade 2 hand bouquet.. n i plan to create more if ade bajet lebey.. tgk la nanti nk pakai mana 1.. silap2 aribulan..nurin nk buat biz sewa or amik tempahan hand bouquet..! hihiii..;p tp tu after nurin bebetul yakin laa bile org da approve or bila demand datang sendirik mcm keje editing nurin nih.. skrg ni syok sendiri je..maklum ler.. 1st time DIY... apa2pun... walau nanti koang tgk and rasa macam bunga tangan nurin tu pelik ke mutant ke.. nurin tak kisah..nurin tetap anggap dia cantik.. cantik di hati nurin..! cewahhh..! ahahaa... (padahal da plan nt nk gune fresh flower.. tp gara2 tak sabar nk test power.. terpakse tukar ngn imitation flower jeh..alaa buleh laa..leh simpan lama2 kannnn...?)

plus minus..1 set bunga tangan nurin makan modal rm60-rm80..utk bahan2 + priceless utk titik peluh n idea sendiri..wuuu..xyah harap pak andam sediakan yeye..

attention::: (gamba kedua-dua bunga tangan yg da siap akan di upload pada masa yang sesuai ehehee):::



orait now go to 2nd DIY project..! its .....

cute version of my Wedding Invitation Card..!!

baru create malam td.. sanggup tdo pukul 3pagi tuuu.. walau pun tau kene bangun kul 5 pagi.. but thats me.. once idea datang, nurin pun tade kuasa nk menahan diri dari berenti .. tp kalo xmo datang..tonggeng2 hantuk2 kepala laa..takdenye dia nk datang...so godeh2 sambil tiarap atas katil.. tot of nk draft2 je pastu tdo..sok2 baru setelkan.. tp rupenye tak boleh berenti.. ;p


al kisah kad jemputan DIY ni adalah rentetan dari peristiwa aritu. kan suppose nurin n redzuan tempah utk masing2.. 250 vip & 1000 utk tetamu lain kan.. so total2 2500 keping tuh da ditempah masa pameran pengantin dulu tuh.. all tempah sbb nurin malas nk DIY tp end up dengan CANCEL last minute sbb xde progress tu kan.. so yg cite aritu tuh.. kitoang cover tang 500 keping invitation card vip je..lg 2000 kad biasa tu tergantung ceritanya...


disebabkan nurin sibuk..masa pun da suntuk..redzuan tetibe bertukar prinsip.. so after beberapa hari redzuan da bukak langkah dulu.. dia pun DIY kad belah lelaki & utk nurin sekali..lawo tu mmg lawo.. tapi..nampak sangat potostetnye......huhuuuuuuuuuu bukan nurin tak sudi.. tp dulu dia jugak yg cakap.. takmo la potostet2 utk org kampung.. nk bg proper2.. murah2 biasa2 pun takpe asal jgn potostat cam orang lain selalu buat tuu..takmo..! katenye...

statement last tu nurin tak lupa.. so pikir2.. if da takde option lain, takpe la nak proceed je ngn kad potostat tuh.. tp...if ade..kalo boleh nurin still nak PEGANG statement org tu dulu... belah dia lantak la.. tp belah nurin nih.. takkan nurin nk tangkap muat kad nurin sedangkan kad orang pun nurin yang designkan?? at least kalo da terpaksee potostat jugak pun.. nurin nk design yg flexible.. means tak nmpk la cam potostat.. create yg mcm sngaja di-reka sebegitu rupa...

at least proper .. and nampak ikhlas utk menjemput orang datang...lagipun majlis kawin ni insya-Allah cuma sekali so.. walaupun mak & kakak2&abg2 pun kuarkan statement..

" utk orang kg tak payah beria2.. potostet aje.. diorang cuma nak tengok tarikh n tempat je..."

nurin wat pekak & pegang je laa prinsip nurin.. adat nk jemput orang datang, buat la elok2...sekali je pun se umur hidup... air muka nurin nih...kad kawen nih..malu aa nurin dengan diri sendirik if tak try kan... (at least a try)

so godeh2...dengan zero idea.. siap leh terlelap jap sejam..then bangun balik...misi nurin cuma nk draft sesuatu yg flexible, simple n cute..! kenapa cute?? sebab kad jemputan asal yg kami tempah tu.. material nya dari kertas kulit buku yg coklat tuh.. pastu guna gamba kartun yg comel tengah deting naik moto.. sangaaat comel..! vip kad da serious.. so utk kad biasa ni nurin still nak mood cute..! godeh punye godeh.. goreng punye goreng..klik..!klikk..!! kletuk..! kletak..! prakk..! create dahan pokok kasi mende ni bertenggek..klikk..! kliiik..! tingg..! create bunge, swirll wind..create map... hmm.. ok..done..! (patutnye draft je..tp jadik terus..huhuuu)

so here..da siap da kad nurin... camne ok tak? bole diterima akal tak? nurin buat story smenanye kat muka depan kad tuh.. sape2 yang terer dia leh 'nmpk/baca' story yg nurin lukiskan kt the whole front page tuh...

*time ngantuk2 buat ni..cemana nk elak guna warna pink pun..still kuar warna pink.. huhu artwork yg dibuat dlm keadaan mamai ni mmg hasil tulus dari hati & sanubari lah..!! ahaha.. belasah je...

simple & kecik je huhu...simple sentiasa dihati ku... belah dalam nurin lom tulis lagi.. tp pakai template yg sama.. nurin akan upload full version bila harinya da dekat nanti.. upload ngn kad versi serius tu sekali.. AND... nurin akan elaborate sekali story kt muke depan kad nih hihihi... now tunjuk mana yg siap dulu...
anyway.. hihi..saje je nk ngade2 bagitau.. ni cop mohor rasmi nurin.. mana laa tau..if 1 day koang terperasan mana2 design ade cop mohor ni.. (selain waterwark official nurin).. tu tanda nurin punye copyright design ler tuh tau hihii....




yang kemaruk DIY:
xoxo
~nurinazmia ;p

2 comments:

Erika Anuey said...

not bad makcik.. lawo je tuh!

*~*nurin*~* said...

yg mana 1 yg not bad tuh? kad? ehehe