Thursday, April 8, 2010

246. kabhi alvinda naa kehna



huhu tajuk atas tu.. sbenarnye nurin pun tatau ape maksud nya. ahahaa.. tp td sambil2 makan bubur abalone ( i masak sndiri tau..!), ternampak dvd ni kt almari akak nurin.. so tengok aa kan... n bila nurin nak share kt sini tu tandanya?

tandanya ada sesuatu ler tu yg nurin ambil dr movie nih..hihi nak letak sini supaya tak lupa..

b4 tu sinopsis ringkas nya... cerita pasal 2 pasang husband n wife..

couple 1.. dev(shahrukh) n rhea ( preity zinta), ada anak soang nama arjun - both jenis yang suka pada success..both success..kahwin sbb cinta dr kolej.
couple 2: rishi (abishek bachan) & maya ( rani).. - kawin atas dasar cinta dr pihak lelaki tp dasar membalas budi dr pihak rani, sbb rani anak angkat ayah abishek (amitabh bachan-the very2 sporting father..kelakau dia nih hihii)

point utama citer nih.. perkahwinan couple 1 mula pincang bila rhea (preity) jd lebih success dari shahrukh, preity yg kene support family bila kaki dev ( shahrukh) tempang gara2 eksiden.. so shahrukh da tak bole jd pemain bola pro lg da..ego n segala terpendam2 tu buat hubungan dorg semakin hambar.. sedangkan sebenarnya preity tu sayanggg teramat lah kt laki dia nih.. tp shahrukh ni yg weng2..ego tercalar la kutt..

then couple 2 pulak.. sepatutnya tiada cacat dan cela nya.. si husb rishi (abishek) ni.. sangaaaaaaaaaaaaaaaat sayang kan & cinta gila2 kt (maya) rani ..sayang sangat2 sabarr je ngn karenah maya.. macam2 dia buat utk pikat ati maya.. while maya pulak dia mmg sayang.. tp rasa 'sayang' dia itu bukan sesuatu yg boleh di interpreted dengan mudah.. sbbnya asas perkahwinan maya bukan atas dasar chenta..soo... dia just go with the flow..try utk jd isteri normal tapi...........hati tak mampu ditipu...jeng..jeng...

sampai 1 tahap kedua2 fam ni berkenalan, atas urusan biz (ria) preity n rishi (abishek).. n kebetulan si dev pulak ter ade insiden dengan maya... so memasing berkenalan n jadi kawan.. semakin lama berkawan..maya n dev makin akrab kongsi masalah bersama..kongsi persamaan masing2 yg tak brape in love n hambar dengan pasangan masing2 tu..kongsi segala2 nya bersama. lah.. kawan punya kawan.. lama2 terpeleot..opocottt..!

persahabatan antara lelaki & perempuan ni selalunye kalo tak salah satu terpeleot.. dua2 pun terpeleot.. dlm kes ni.. maya n dev dua2 terpeleot..dr kawan2 lama2 jd affair...huhu..

both couple smenanye takde ruang utk x happy sbb both couple ni kalo di lihat dr mata kasar..perrfect..! cuma kurangnya ialah.. each couple ni.. hanya sebelah pihak je yg betul2 setia n sayang lg 1 pihak.. kalo nk di ikutkan.. rhea (preity) tu lg cantik n seksi n success dr maya.. tp tatau kt mana pincangnya sme tu x lagi dihargai dev.. sama la mcm abishek.. super duper romantik, funny, cute tulus n penuh kasih sayang ..karakter yg sangat susa utk ditolak or dibenci.. tp tetap tak mampu di hargai oleh maya....

so akhirnye..berderai-derai la 2 family ni.. smpi meninggal bpk rishi sbb sakit jantung after terkantoi kan menantu dia yg curang tuh.. mak dev pun x ikut dev.. dia ikut rhea menantu dia n cucu nya si arjun...while yg curang2 tuh memasing tepaksa tanggung malu pd diri sendiri n keluarga mentua yg baik2 tuh.. bawak diri n merana-merana.. dpt bersatu ngn pasangan affair masing2 pun after ex memasing maafkan n ex memasing yg tolong.. padan muke..

..tapi...bila di tengok2 n perati2 dr sudut lain..chenta tu tak boleh dipaksa.. hati tak bole di tipu.. mende yg rapuh kalo dipaksa2 lama2 dia berderai.. sama gak cam hati..kalo yg ada kt dlm tu cuma suam2 kuku.. api nya kalo setakat malap2 api lilin.. kalo tak berhati-hati bukan makin terang..tp makin terpadam terus api nye..


jd moral yg nurin rasa nurin ambik dr byk sudut kan..

1. hati manusia ni rumit.. jd dr pihak yg lampu dia terang benderang mcm bintang n matahari tu.. kena la bertolak ansur n 'bijak' memastikan lampu lilin tu sentiasa menyala.. terlebih kasi cahaya cair terus si lilinn langsung tak bole pakai.. tp kalo tak bagi pun lama2 nt abis jugak si lilin tuh... tak bole jugak mengharapkan si lilin tu leh marak terus mcm api gunung berapi..kene banyak bersabar... byk usaha yg lilin tu kene lalui utk capai tahap terang benderang tuh.. kalo si bintang tu pandai.. dia akan sentiasa salurkan cahaya..sampai si lilin tu tetibe je bertukar jd sportlight..! (perumpamaan yg tak brape logik tp cinta kan magic..! ahaha)
(pointnye .. si rishi da buat yg termampu.. tp still si maya xbole cintakan dia.. tu bukan salah sape2.. ..hati tak boleh ditipu tu bukan salah maya.. cuma kene perlu lg usaha kutt)

2. untung kita yang dilahirkan dlm agama islam nih..Allah swt da bg kita bimbingan n panduan.. selain hukum2 yg ditetapkan kita pun tau..Allah swt da bg kita akal n hati... guna lah.. ada kalanya sesuatu tu tak boleh kita ikutkan sangat.. hati ni kalo terlebih2 sangat mau nya mudah juga terpedaya dgn bisikan syaitan, jd tu la gunakan akal... seiringkan akal n hati.. bila terlebih asid.. neutralkan dengan alkali.. maknanye kalo selalu nye hidup kite byk sgt ikut logic, neutralkan la dgn kata hati.. kalo selama ni byk sgt ikut hati..neutralkan la dengan rationality...
(pointnye : dev n maya tak patut ikutkan hati sangat..)

3. tp..jgn lupa... selain tu manusia ni dia cuma mampu berusaha n berusaha n tawakkal tawakkal tawakkal.... kadang2 takdir ni kita pun tak paham..tp ia tetap terjadi.. n jawapan itu sume cuma Allah je yg tau.. sometimes yg kita rasa baik..belum tentu baik utk kita dlm pengetahuan-NYa.. so.. sometimes ada jugak masanya kita kene lepaskan sesuatu tu dlm tangan takdir... jalan terakhir dlm usaha manusia....
(pointnye nk ckp..walaupun mcm nyampah ngn dev n maya tu..tp pk2 balik..mungkin mmg jodoh dorg n cinta tu tiba lambat dr waktu yg sepatutnya... da takdir kan..)




yang benar...

si lampu neon...






No comments: