Saturday, May 22, 2010

283. perlu ke memaksa diri?


huhu da bape hari tulis pasal hal kawin ni..direct..! sis anuey don wori bukan sis soang je haru biru tulis bab kawen je 3 ari berturut2..nurin pun sama da nih ahaha..

mau tak..lately ni baik kawan laki2 or pempuan..kalo da start buzz nurin.. topik or soalan2 utama MUSTI berkaitan ngn hal nih..tapi nurin tertarik ngn bbrp isu nih.. so terpanggil..cewahh..erm ayat lain nye.. nurin pun terrrrrrrrrrtarik menarik de bomb ler nk tulis n kupas2 isu tu jugak... sekadar lontaran pendapat peribadi..

1. contact lense :

da brape ketul kawan2 nurin komplen n bertanya2 soal contact lense .. pasainye ada segelintir juruandam yg beri arahan pd pengantin utk sediakan lense dihari bahagia mereka..& kebanyakan pengantin pun akan pakai contact lense kerana mahu kelihatan berbeza dihari perkahwinan masing2.. smenanye nurin pun tak perasan bab ni.. sbb da mmg nurin ni pemakai contact lense.. kalo kawan nurin yg comei ni x bising2 bab ni.. nurin pun tak perasan ..

pd pendapat nurin la kan.. smenanye tak kisah la..pak/mak andam memasing tu bising suh prepare contact lense pun..keutamaan sebenarnya ialah KESELESAAN si punya badan... i might sound a bit harsh tp ... we pay em' okay..kite BAYO depa.. so tugas mereka utk jadikan kita comei lote masa hari tu.. samada pakai contact lense or idak... tak payah ikutkan sangat kalo hakikatnye satu2 perkara tu diluar kemahuan kita..


bukan apa.. nurin ckp cenggini sbb nurin paham.. nurin ingt lg masa mula2 nurin pakai lense.. mak aih.. seksa...tak selesa.. jalan pun siap tak nampak.. ilang fokus sbb rasa tak selesa pd mata.. rasa ada bendasing terlekat pd mata..kepala sakit..risau rimas.. mata cepat kering sbb belum biasa..tp sebab masa tu nurin terdesak.. kalo tak pakai tak nampak..maka nurin gagah kan jugak.. tp br setengah hari..nurin da bukak balik.. kadang2 bila2 je ada kesempatan nurin akan bukak.. nurin cuma pakai lense pd masa nurin perlu je..as contoh..masa dlm kelas or masa nurin kene kuar soang2..selain dr tu..nurin lg sanggup berabun..

..sebenarnya sampai sekarang pun nurin masih mcm ni...lg byk masa nurin kuar dlm keadaan rabun..instead of tepek lense pd mata.. drive pun nurin pakai spek..kenapa nurin pakai yg kaler? senang.. sbb nurin takut tiap kali pakai yg translucent.. reti pakai tp tak reti bukak balik sbb tak nampak ahaha...tu da pakai lense selama 5 thn tu..masih lg mcmni...kenapa tak pakai spek sepanjang masa? sbb hidung nurin ni spesel.;p... mana2 spek pun susa nk sangkut..yg skrg tu pun custom made..tp ada masa2 dia jatuh jugak.. jd x selesa nk sangkut lama2..setakat drive ke pegi kedai tu bole la.. point yg nurin cuba sampaikan kt sini.. bila itu adalah satu keperluan..ye takpe..juruandam tak desak pun mmg kene pakai...


jd..di majlis besar yg tumpuannya pd kita.. nurin rasa keselesaan diri sangat penting.. dari selesa timbul la rasa yakin..dari yakin timbul la keceriaan n sebagainye... ...jangan kerana nk cantik kita serba salah n serba tak kene pd hari majlis.. lgpn..mata yg tuhan bagi tu da mmg cantik.. tinggal up kan skit tone sana sini.. takde lense pun menawan jugak..juruandam yg berbakat tak perlu kan lense utk ubah pesona mata pelanggannya... lgpn pd nurin keyakinan n kecantikan dalaman tu yg buat pesona seseorang tu meluap2 naik.. contoh plg senang.. ni ha kawan kesayangan nurin.. si noni.. tengok tu..cantikk molek berseri2 jee tak pakai lense pun..jd sape cakap lense tu wajib pakai?? dakyah tuu...


tp kalo si empunya diri mmg nak .. maksud nurin bukan atas desakan or nasihat juruandam memasing.. haa tu atas risiko n budi bicara diri sendiri lah..tp nurin galakkan.. berlatih la pakai lebih awal..sbb takut2 gara2 nk tepek lense masa majlis.. instead nk potong kek..terpotong meja pulak..hihii..terpulang ye..tepuk dada tanya hati..

(nurin harap2 nurin selesa la hendaknye masa tu aminnn..fuu kanan fuu kiri..ehe)

2. henna or inai manis di jari olala :

ermm nak mengaku ni..sebenarnya kan kan..kann..dr kecik lg nurin mmg cukup tak suka dgn inai...nurin tak nampak mana cantiknye letak kaler merah pd kuku n jari tuh.. pd nurin kaler ori kuku yg pinkish2 ni jauh lebih cantik..TAPI...

walau cemana pun..sape la nurin nk menidakkan adat perkahwinan satu ni kan..so mau atau tak.. nanti nurin kene gak tepek inai kt tgn ni ha..


dlm banyak2 contoh yg nurin tgk kt pakcik google.. nurin rasa corak yg atas tu paling menarik.. tapii..walau cemana pun tiap kali nurin tgk yg lagi satu ni....


tetap nurin rasa yg ini jauh lagi sejuk mata memandang.. lebih melambangkan perkahwinan melayu.. mungkin nurin silap..tp setahu nurin ..cara berinai yg bercorak2 tu..asalnye dr adat perkahwinan bangsa india kan? walaupun dlm keturunan nurin ada gak dr negara sana nun.. tp takpe la...majlis nurin pun majlis kampung je..so nt nurin buat je la cara kampung..tradisional melayu punye.. so...soal inai...terpulang pada citarasa masing2.. nk bercorak2 ke..nk tepek kt kuku saje ke..nk pakai mcm org dulu2 ke.. buat la ikut citarasa diri sendiri..



3. skinny tu kerempeng ke? :

haaaa... yg ni isu best..2-3 kucing berlari..manakan sama si..errr..no no.. i mean.. 2-3 kawan2 nurin komplen..masalah2 kami ni yg senasib ni.. orang selalu cop kami sekeping papan..jugak sekeping kerempeng...huhu.. kalo tak sekeping kerempeng..kerepek pn jadik...

selama ni nurin diamkan aje..tak sangka pulak ade jgk org yg akhirnye melahirkan rasa tensen nye sbb org2 sekeliling dok bising suh naikkan badan. sebelum jadi pengantin..aahahahaahahaa..kuikuiiii..ahak ahak ahakkkk....yeeyeyeye...ada gak teman senasib..tp pasai depa dok tensen..maka nurin pun mengeluarkan pendapat terpendam nurin selama ni....

sebenarnye kan..jgn terkeliru dgn org kurus.. kurus ada byk kurus.. kurus melidi..kurus mengeping.. kurus ideal..kursus pun ade... tp point yg nurin nk sampai kan kt sini... tak kisah la kurus ke keping ke.. yg penting kan sihat...

tuhan da bg cenggitu..maka tu la yg terbaik..optimis saje la pd diri sendiri..and ....ehem..! sebenarnya pendapat peribadi nurin .. sape2 pun akan kelihatan cantik jika dia faham dgn diri n bentuk tubuh masing2.. sebab? sebab... bila kita faham bentuk badan kita mcmana..kita akan berpakaian sesuai dengan bentuk yg ada..

yep skinny is boring..but.. kalo kita tau nk balance potongan baju dgn bentuk bdn kita.. u still can look good.. dan lg satu..skinny tak semestinye kerempeng.. skinny can also be curvy...n curvy is SEEXYYY... fahami bentuk badan sendiri.. pedulikan kata2 orang..mana yg baik kita amik..tp mana yg mengkondem xde isi..kita anggap je as halwa telinga..

*skinny vs curvy

jd pointnye kt sini..cuba cek betul2.. kerempeng sgt ke.. leper sgt ke...cecah saiz zero ke? jgn cepat melatah n memandang rendah pd diri sendiri.. nurin ni..dari kecik smpi la nk jd bini org nih.. da mcm2 title da nurin dapat.. tp nk buat cemana..makan2 pun segitu je.. nak kata melidi..masalahnye berat ngn tinggi da ideal...tp tu laa..mak redz sendiri ckp, nurin ni kecik..(feuu thanks future mom.. at least dia tak ckp nurin kerempeng.. dia sebut kecik...)...
..

*orait ..ni contoh plg senang...she skinny but wit curvy...a.k.a kerempeng with curvy cantik bukan? ..sape ckp skinny or kerempeng tu disaster?

curvy is beauutifull... so isunye bukan tambah berat.. tapi mcmana nk jd curvy..n look ideal... nurin rasa bbrp tips senaman mudah utk kelihatan fit n mencantikkan bbrp bahagian badan can help...so lek2..jgn cepat kecik ati....nurin ada bbrp cara senaman mudah nk bg tempat2 tertentu ni menten terletak..tp segan nk tulis ahahaa..plus2 tah2 tak leh pakai..tp nurin buat aje..belasah aje..



jadi...yg nurin cuba sampai kan kat sini..perlu ke memaksa diri utk kelihatan cantik? my answer will definitely be NO... tak perlu... hanya perlu selesa pada diri sendiri...tampil la sebagai diri sendiri..n yakin setiap insan mempunyai kecantikannya yg tersendiri... jadi pengantin ke.. utk hari2 biasa ke.. sama je..tak payah paksa diri...terima diri sendiri seadanya.. setakat mana mampu kita improve..improve laa..tp if tak mampu..takpe...


sebenarnye pendapat peribadi yg nurin dok tulis2 ni.. nurin tak tulis dari segi sudut pandang sebagai salah seorang yang turut akan jd pengantin..tapi sudut pandang nurin sebagai pemerhati.. nanti nurin pun tatau nurin jd cemana masa majlis..tah2 alien tah2 phantom opera..tah2 sama je mcm hari biasa...nurin pun tak expect nurin meletup2 ke cun ke ape ke masa hari tu.. nmpk elok je da cukup..lgpn bukan grandios punye event pung..majlis comel2.. tp cukup la nurin pecaya kecantikan tu subjektif..buruk kt mata org ni tak semestinye huduh kt mata org tuh..ape jd pun nanti..yg penting ape yg nurin patut sediakan nurin da sediakan..selebihnye tawakkal n doa saje huhu...


♥'s..
~nurin~

4 comments:

Iera said...

1. contact lense..
k.iera bnyk jugak temankan kwn2 dan adik pi make up kawin tp x pnh la lg dgr mak andam paksa pakai lense lps je make up....x tau la kot png dan jhr x sama kn..

2. Inai
bg k.iera, inai yg selalu kita pakai mcm org dulu2 lebih sejuk mata memandang..inai corak2 ni nampak comot dan x ada nilai traditional melayu..apa pun, terpulanglah pendpt masing2 kn..

Erika Anuey said...

saya suke inai yang cenggitu.. yg lukis2 tuh..lawooo!!

*~*nurin*~* said...

kak eira ..emm a'ah tatau ler..tp cousin nurin yg nk andamkan nurin tu pun sibuk suh prepare lense...

kawan nurin tu pun sama..andam depa beria2 sungguh prepare lense..yg berkira2 sendiri nk pakai lense pun ade byk ragam..tp memane pn tak kisah.. ;)

yepp..inai yg mcm org dulu2 tu nurin rase sweet sgt..kan kan?

*~*nurin*~* said...

ahaha lawo kan? sis ? gigih tu menggoogle design yg lawo tuu..tp nt nak pakai simple2 je.. kecuali kalo nt ade org nk sponsor lukis tu tatau aaa pulak nt cemane eheheee ;p