Wednesday, December 23, 2009

201. REDZ&NURIN wedd ORGANIZER. ~(*wedd diary)




teringat..sejak tahun sudah nurin ada wat system bodo2 guna excel..utk budget finance record nurin... cam kt bawah nih..gara2 merasakan diri ini boros..wuhuhuu...



**personal organizer finance nurin.. just key in figure nt automatically kuar la report kewangan dibulan itu. lengkap termasuk balance bersih , balance yg leh di carry foward termasuk rekod perbelanjaan..each tab mewakili tiap2 bulan yg lain2..so cam monthly record la...dibuat khas supaya nurin berdisiplin n tau kemana aliran duit.. so dr situ leh detect kt mana kelemahan nurin dr segi pengurusan finance personal.. dr segi x disiplin bayar bil ke dr segi perbelanjaan ''poye-poye'' ke.. or digunakan pd sesuatu yg berfaedah? almaklum la nurin ni selagi tebal wallet bukan kira apa..tau2 da kempis..pastu heran ape nurin da wat?

ha soo.. ni la dtg idea nk wat finance organizer ni since 2008. pastu memandangkan nurin ni secara tak langsung da jd bendahari utk team kt opis.. nurin wat kan sekali organizer utk team cam nih..

once nurin key in figure.. dia akan automatically summarize balance duit n then terus foward utk bulan seterusnya.. so xde la isu nurin tersilap kira or terpakai2 duit team ke.. (walaupun x penah campur ngn duit nurin sndiri..manala tau kan..tercicir seposen 2 dlm beg x pasan..)

maka disebabkan nurin rasa sistem yg nurin pakai selama ni membantu nurin utk tetap di garisan yg sepatutnye.. alignment x lari.. lari pun skit je.. at least nampak... maka terhasil laa....

INI...

*
*

tadaaaa...!!


(click for larger view)
**please excuse angka2 yg tertera tu yeh.. tu just testing figure utk pastikan xsalah isi formula ..

REDZ&NURIN wedd ORGANIZER.. fungsi lebih kurang sama.. tp yg ni lebih detail.. merangkumi kesemua tugasan yg nurin perlu selesaikan dlm preparation wedd nih.. haa yg atas tu.. page utk budget organizer(keseluruhan)..siap sekali ngn formula kt situ..so nurin hanya perlu isi figure2 yg berkenaan..nt dia automatically calculate n summarize...

then tgk kt tab bawah tu.. setiap page ada fungsi masing2..termasuk la senarai jemputan, detail hantaran, detail bridal,timeline,etc (dlm process) .. nurin buat ni bukan apa.. nurin ase if da siap2 ngn timeline.. estimation record sme dlm 1 doc.. maka possibility utk terlepas pandang perkara2 yg x sepatutnya nt insya-Allah dpt dikurangkan..

jugak disebabkan nurin cepat pening (sbb tu nurin perlu buku nota tu, asik tulis ulang2 mende yg sama supaya nmpk updated<--tp kureng efficient..!) serta cepat lupa diri jugak time shopping..asal ase nak..pale da start putar belit kata cukup laa bolee laa..tak bole pun dibolekan jugak...

yg paling penting ialah..(tujuan utama jugak nape nurin wat nih) supaya nurin nmpk kemana aliran bajet tuh.. mana yg ada balance akan top up yg xcukup/ cover yg terlebih dr bajet..so xde la nurin kaco duit perbelanjaan harian nurin nt kan..kawin2 jugak..saving ke shopping ke saloon ke nk still ON jugak hoho. aliran bajet sng nk tgk..so kt sini nurin dpt pastikan yg misi & visi "bijak n praktikal" tu di aplikasi ehehe.. insya-Allah...

maksudnye pe ? maksudnya...nurin cuba sedaya upaya utk x lari bajet laa.. walaupun org kata wat wedding duit laju cam air.. simpanan pun leh habis..lg2 sbb wedd anak bongsu..kene beria2...tp secara peribadi nurin lebih pikirkan hidup nurin selepas majlis..instead of majlis yg gah.. anak bongsu..bongsu juga..tp x smetinye kene ikut trend bongsu leh mewah2 manje2 harap duit mak, bakal laki spenuhnye..hu tak oke..nurin x mcmtu..selagi bole...walau apapun expectation org..nurin tetap ngn pendirian nurin.. utk jadik diri sndiri.. ape nk jadi.. jadi laa...hoho..takut tp tawakkal.. so..ape jadik pun..walaupun masih mncuba memenuhi kepuasan org2 tertentu tp nurin akan masih tetap cuba muatkan bajet persiapan mengikut ukuran/estimation bajet yg nurin da tetapkan saja huhu...kedekut & degil..! <--degil sbb xmo makan pasir pas kawin ahahaha.


memandangkan duit hantaran nurin tu..BUKAN hantaran yg org tua ckp pe tuh..hantaran rentung? hangus?yeke? aha x sure..tp maksud nurin.. kes dapat hantaran separuh2 tu..supaya leh digunakan utk persiapan pengantin pempuan tu..TIDAK diaplikasikan dlm kes nurin.. hantaran tu nt bulat2 masa nikah baru pass..maknanye nurin kene kuar duit sndiri.. xde la nk pening2 pikir cmne nk cover ni cover tu nt..sbb kt sini sme da compact.. nurin leh nmpk sme nt once nurin isi figure2 tuh.. leh la pusing2 nt kan..insya-Allah harap2 aa..

..

oh ya dlm sistem ni..nurin ada set time line yg berkadaran dengan anggaran kemampuan nurin dimasa2 tertentu itu..so kt situ nurin leh jadikan sbg pencetus or trigger nk setelkan 1-1 urusan tu pd masanya.. so no la last minute issue muncul nt.. if nk muncul pun at least nurin x kelam kabut ye x?


(click for larger view)
nurin x print screen sme page..sbb ada maklumat yg nurin xmo dedahkan.hehe.. biasak aa eh.. me sharing2 jugak.. secretive..? stilll..kuikui..


k..yg ni.. smntara page yg ni masih kosong..nurin leh kasi tunjuk.. yg atas ni..page utk tab bridal detail (lom siap isi formula lg yg ni-on process)..

if u all ase cam xpaham ngn figure2 n function yg nurin wat tu.. itu normal sbb nurin ase..lain org lain cara pengurusan n sudut pandang nya kan.. nurin ase msti ada je ramai yg wat camnih..tp ikut masing2 punya kefahaman laa.. so nt kalo nk wat jugak.. leh sesuaikan ngn keperluan u all.. if nk contoh pn nurin leh kasi.. email ah..

kt setiap tab tu nurin ada insert 'note' supaya if someday nurin tgk balik record ni.. nurin leh paham balik la jalan kerja dlm sistem nih.. kot2 leh diguna pakai masa anak nurin kawin ke nt.. ehehe



p/s: da mula pikir utk x terlalu nk tulis pasal preparation wedd kt blog (jiwa secretive ngn blogging berperang dlm diri nurin, si secretive marah sbb ni personal..tp si blogging kata ni as booster..so nmpknye kene adil la..kasi jiwa2 ni tenteram sikit ahahaha)..tp nurin akan still post mana2 yg nurin ase leh jd rujukan dimasa depan (selain kenang-kenangan) & perkongsian idea..

kot kot mana la tau idea2 nurin ni leh membantu ke kan..nurin pn tatau jauh mana efficientnye sbb ni pun 1st attempt nurin kann.. lom penah kawin lg ahahaaa.

so..hmm wish me success..happy & JGN TAKUT KAWIN LAGI...! ehe


4 comments:

Unknown said...

sila alamatkan ke A2-18 Estana Court Apartmen, Jalan Hj Mokhtar, Kg Pasir 68000 Hulu Kelang.

*~*nurin*~* said...

yeayy maceh kak..

Sabby said...

amboi...sangat la well organized cik nurin nie..hahah..

aku gak la yg cam cuak biler baca...sbb wit simpanan cam susut dgn benda2 tak berpaedah..demm!! :P

anyway..save my add pls..:

266, persiaran zaaba, tmn tun dr ismail, 60000 kuala lumpur..

oh ya...nnti nak copy list n add kawan2 dr UiTM boleeeyy??? :P

*~*nurin*~* said...

haha yeayy tentiu address nye yer..bole2..nt kalo nk bitau je..nurin email jeh..sme2..

hoho ni jd camni pn sbb sedar diri yg nurin pn kaki belanje duit ke arah x berpaedah gak.. ahaha..tu yg kene ada organizer tuh ..kuikuii