ok dr pemerhatian nurin.. checlist kt entry 199 tu cam tertinggal tang hantaran & tentu tarikh.. so xpe.. nurin nk check 1-1 (mana2 yg berkaitan) komen nurin yg berwarna HIJAU eh..;p
NIKAH & KENDURI PENGANTIN PEREMPUAN
1. tema
>>tema yg dmaksudkan ni ape? kaler ke or theme mcm garden wedding ke fairy ke tu eh? if so..then.. dr segi kaler mmg da ditentukan since dr kecik lg ahahaa.. tp tu pn xleh ckp lg sbb bese aa keputusan kn berubah2.. so kaler tu nt dulu.. da p butik kang br betul2 solid decide..
dr segi theme wedd yg lg 1 tu.. hmmm nurin da putuskan utk jadi trend-setter for our own wedding.. nurin mau mencabar diri sndiri.. bercita2 nih nk mnjadi bakal pengantin yg bijak xmo terpengaruh n terikut2 utk menghasilkn perkahwinan yg gah samada mengikut/melampaui skala majlis2 yg da lepas.. nurin nk buktikan.. kepraktikalan pun bole memeriahkan majlis x smstinye sesuatu yg mewah saja leh mnjadikan majlis resepsi tu meriah.. percubaan berani mati nih..huhuhu perlukan sokongan moral dr geng2.. pidahhh...jemahh..najaa..kak eiraa...suzzz..nonii...! help help..hoho takut sndiri
so takde special theme.. theme dia kesederhanaan & praktikal..tp fun.. home-based wedding.. atas permintaan mak n pesanan arwah bapak nurin.. pernikahan pun akan dibuat dirumah.. ni sbb rumah tu ada sentimental value.. (umah tu arwah atuk n bapak nurin wat sndiri dulu..tu yg x berubah2 tu..walaupun org len da modified umah memasing jd banglo batu beso.. umah parent nurin antik je jgk lagi ehe).. walaupun de jugak try2 usha kt mak wat kt dewan je la lg sng kan..da la pas wedd nt kene tinggal kosong lg.. tp pas tau sbb musabab n alasan2 kukuh kene wat kt umah.. maka nurin ikut je laa.. apa2 saja asalkan mak hepi hehe..
selain tu..
*demi menghormati kebiasaan/rules yg arwah bapak nurin selalu wat tiap kali wedd abg kakak.. maka..
takde karaoke/mc/deejay ke hape.. koman2 pun setakat lagu2 ringan pengantin baru/ lagu2 yomantiks.. tapi kalo bapak nurin masih ada confirm xde lagu2 yg berdendang.. just ayat2 suci Al-quran..selawat nabi n zikir2 yg sedap didengar tuh..dr sape tuh..alaa sape tah lupe..
(tp nurin dpt tau yg fam belah lelaki kaki karaoke..hohoo.. 1. jgn harap nk suh pantin pempuan nyanyi.. i x sporting bab ni okeh.. 2. sape2 nk tujukan lagu utk nurin secara live meh aa dtg 2-2 belah pihak u boleh nyanyi kt umah dia hahahaha ;p)
*takde majlis berinai - family nurin x amalkan majlis2 berinai tepung tawar ni sume.. n nurin sndiri pun x bape nk suke so takde malam berinai
*tipikal org jawa nye style (kuat lg ni darah jawa nih ahahah) ..kami utamakan/meraikan tetamu..jd majlis reception nurin.. pengantin akan dok layan tetamu n kawan2.. pelamin tu just syarat n tempat kite2 nk bersakan posing jeh nt yeh? reception aka gathering.. berkumpul sanak saudara n rakan taulan.. bersanding tu ada..tp kejap je la kutt..lom tau detail lg sbb tgh dok pening pk kan tentative..
*memandangkan dr kecik nurin suke persoalkan kenapa pengantin kene pakai baju macam2.. jd balqis la..amoi laa..aci laa..sizuka laaa.. maka nurin sndiri memutuskan..TAKDE show pakaian beragam yeh.. baju potong kek pun nurin tgh pikir2 lagi nih..perlu kee???
(disbbkan nurin xmo pakai mcm2 nk 1 jee maka baju reception tu kene la carik bebetul ye incik redzuan yeh blehh kann kann??)
2. menu/katering
>> yg ni nurin tatau lg..sbb ni mak n abg kakak yg handle..plus..this one gonna be sponsored by ma' ehehee so xleh nk menyibuk2 sgt huhuu
3. kad kawin + jemputan guests
>>hmm yg ni tgh menjadi issue nih.. incik redzuan nk p tempah 1000 kad vip n 1000 kad biasa.. nurin x abis pikir lg nih.. gilo ko po nih...ramai no ke kawan nurin nih..smpai bajet 500kad vip utk setiap soang..? hmm so stat kelmarin nurin da stat wat list kt mc excel..include mengkategorikan kawan2 nurin kt fb n fs camnih.. xmo terlebey2.. ingt misi n visi? bijak n praktikal..so xleh membazir..
pastu da start2 da list kan alamat memasing..hmm ni nk share tips..kot ase leh jd tips aa kan ahaha pasan tul laa.. kalo dpt kad kawin member2 tu jgn buang ah..simpan tau..nt alamat kt atas kad tu leh guna utk anto kad kawin kita lak.. so ni nurin dlm poses menyalin balik alamat2 atas kad kawin kt mc excel.. aa alang2 da ni pe kate koang2 yg baca ni pun sempat2 kan tulis alamat kt komen ke..xpun private msg kt nurin ke.leh??
4. lantik mak andam
>> yg ni cuak tul laa..asik kene takutkan ngn akak ajim..dia ckp kalo x cepat nt xdpt sbb byk persaingan..huhuu.. so nt bulan ni jgk p sebey butik n hire wedding planner kutt.. kalo xde duit nk bayo depo..nurin bayo ngn seyuman kasih sayang je dulu ahaha..
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
>>aa da state da kt atas td.. demi menghormati kebiasaan/habit arwah bapak nurin.. majlis takde unsur2 hiburan..karaoke ke joget lambak ke..poco2 ke..tarian apetah lg.. tp kompang tuh haa..emmm mcm kene mintak future father in law tolong kutt.. abg2 nurin x reti nk carik ktne..dulu sme bergantung kt arwah bapak nurin..ni dia da xde terkontang kanting...
tu pun seb baik sistem bunyi amplifier sme tuh..xyah sewa, sbb arwah bapak nurin mmg kumpul mende2 tu sme..siap sewakan kt majlis kawin org lg.. so pakai pe yg de je..
marhaban lak asenye cam ade la kutt kalo sempat..tatau..(tentative msh dlm perangkaan).. lagu2.. hmm nt nurin paksa anak sedara nurin jd deejay ..jaga laptop makcu ehhh...ehehe
6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<<>
>> hmm cukup la kot ahaha tatau lama lg nih..so KIV
7. lantik pengurus kewangan
>>diri kami sndiri aa sape lg nye..
8. lantik pegawai penyambut tetamu
>>yg nii..hmmm mcm nt automatik ada la yg incharge kutt..alamak aih.. kene consider ni gak ehh? saya anak bongsu eh..agak susa nk mengarah2kan akak abg yg jauh lebey tua tuk itu ini..mintak tolong leh aaa..lgpn ase x best lak jd diktator..ske sesuatu yg harmoni n sma2 hepi.. xpe ni nt tgk keadaan...
9. lantik pegawai pengapit
>>hah..! sme2 pun pas nurin mintak jd pengapit..memasing ckp xmo sbb segan..yg bFF kt kg sme pun time tu da jd bini org..tatau la reliable ke alasan jd bini org ngn xleh jd pengapit tuh..(fyi noni kawin weekend ni..suzi lak 1 may).. yg dara2 just nk teman2 kt sebelah jeh tp xmo pegang kipas..segann.. cmno nih? pidah? ko nak x? amik berkat mehh...
(theme kaler baju bFF akan diumumkan nt..skrg awal sgt nk umum)
10. cameraman
>>haa checked..! da deal..tinggal tunggu itam putih je.. ada disini
11. Kamar yg indah bagai di syurga
>>hurmm ni nt keje wedd planner.. nurin xde bakat nk gubah2..tp idea tu ade..so nurin supply idea je laa..
12.Bunga telur (dua2 pihak)
>> da beli..tp rupenye x cukup..mak suh tambah lg..so xleh tulis ''checked..!'' kaler merah..hurmm
13.Aksesori/perhiasan semasa majlis
>>ni keje wedd planner..KIV
14.Susun atur barang2 rumah
>>ni pun kene KIV..lama lagi meehh...
15.Meja pengantin
>> keje wedd planner gak..KIV
16. kursus kawin
>>checked..! setel dah..sijil pun suda dpt..
17. medical check up (HIV, Talesmia)
>>ni KIV dulu.. nt2 aaa..
18. gift utk tetamu
>>owhh ni sedang menjadi issue..nurin sdg didlm dilemma..nurin ada 2 idea.. 1 kiut 1 lg klasik tp tatau la mana yg dpt.. koang ase koang suke dpt goodies yg kiut ke yg klasik? vote please...
19. set pelamin/katering/bj sanding/nikah
>>1.set pelamin..nt tunggu p butik..skrg pale blur lg..
2.katering..ma sponsor..
3. baju? hmm yg sanding tu nt dulu.. tp tgh jd issue ni yg baju nikah nih..
walaupun yg kene kawin nye nurin..tp si jemah mmg excited lebih dr nurin.. so dia yg rajin surveykan macam2 utk nurin..she want the best for me.. tp kesan dr ke-excited-an member nih.. mmg dasat dianye idea class abiss.. alasan dia sbb nk yg the best utk nurin n kawin sekali je seumur hidup (aminn)
..tapi kann kan..disamping nurin pun ske sesuatu yg simple tp elegant.. nurin jugak utamakan keselesaan n x lupa praktikal.. jadi..nurin tetap ngn pendirian mahukan sesuatu yg simple sahaja.. praktikalnye dr segi..pas kawin pn leh pakai lg.. reti la nurin nk mix match kan dia nt.. anggunnya..walaupun simple tp masih menawan dipakai... and masalahnye...KAT MANA nak buat???? adeh laaaa.. pattern pe aa yg simple tp anggun? hmm xpe..nt nurin sebey lg..
20. set potong kek/meja hadiah
>>ada set2 potong kek eh? set ape???? meja hadiah? alah..tah dpt ke tak adiah..xpe xyah..letak je kt bilik kang..
21. upah saksi/tok kadi [semasa nikah]
>>KIV..ni cite masa majlis nih..prepare je la duit..
22. DUIT MINYAK ROMBONGAN LELAKI (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)
>>ahahahahaa...yg ni nurin kasi 20sen pun cukup..kasi pinjam basikal pun bole je sampai..kuikuiiii.
23. TEMPAT TINGGAL ROMBONGAN LELAKI LENGKAP DGN MKN MINUM (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)
>> dorg tdo umah dorg sndiri aaa..
**checklist yg tertinggal nurin tambah sendiri:
24. HANTARAN
hmm patut ke nurin wat cam org lain tulis list hantaran kt side blog memasing pastu kalo da dpt gariskan kt tengah2 tuh? tp nurin segan aa nk wat camtuh.. xpe ah.. nt2 kot.. time ase x bape segan nk list letak kt side blog.. (tp mcm xkan wattt je ahaha)
list dlm entry leh aaa kot..tp nk letak kt tepi2 tuh..hmm xmo ah.. so..
asalnye hantaran nk wat 9-11 up sket dr bilangan masa bertunang 7-9.. tp kan pas pikir2.. n ingt visi serta misi ''BIJAK & PRAKTIKAL'' tuh..
nurin propose blk kt sidia ..wat je la 7-9..pe beza pun.. dulang banyak2 isi ciput2 kan ke membazir ruang n kos dulang.. 1 dulang tu bape kos pembuatannya..kan?
lgpn kitoangnye set dulang bukan asing2 baju n seluar ..butang asing cincin asing gelang asing.. mcm masa tunang ritu pun.. 1 dulang mewakili 1 set..ie: set sepersalinan baju which is include baju suar sampin songkok sme..sumbat 1 dulang
*konsep hantaran : da de..tinggal wat je nt..incharged by kak ajim.. so nt nurin ikut wat sama2 ah..
*jumlah hantaran : itu rahsia.. tp ada kaitan ngn tarikh kitoang tunang..
*konsep barang2 hantaran: kitoang pakai konsep.. hadiahkan utk sesama sendiri... maksudnya apa yg si-dia kasi.. n apa yg nurin kasi.. tu ialah hadiah dr kitoang masing2.. br la ada value.. xde unsur2 demand.. kitoang kasi dr hati..kalo ikut dlm pale ni mcm2 nk letak.. tp nurin kasi pe yg dia perlu/nak je dulu.. yg len2 leh wat adiah anniversary ke pe ehehe..
so setakat arini..utk isi barang hantaran da de:
*sacred item- which is bbrp ketul barang kemas.. dr entry ini ~xde gambo sbb gambo P&C <> xmo publish
*jam tangan (utk nurin) <<--dr deleted entry 198..yg smlm..
**kotak jamnye yg kt sebelah tuh..sorok2 sket..ehe dpt free gift purse guess.. (jfi..dorg rembat free gift guess sbb free gift brand jam tuh da abis >>jam je simpan..free gift kebas teruss ahaha..xyah simpan nt berhabukk kuikui)
*kasut (utk sidia) <<--dr deleted entry 198..yg smlm..
*ensem kasut nih nurin yg pilih.. tp tatau rupenye ni kasut forester- spesies lasak gune utk masuk forest punye ahahaha adoi..xpe ah..
the rest barang hantaran kitoang hunt nt je sekali harung..brg2 yg de ni pun tershopp x sengaje..gara2 singgah cari surau pas wedding lukman semalam.. mcm xsempat nk shopp sempena YES sbb starting lusa nurin da blk johor smpene wedd noni.. then smbung smpi akhir thn.. pastu direct keje..huhuuu... so xpe..sale ada byk lg nt..kalo x sale..nasib aa..
25.TENTU TARIKH
>> okeh tang nih..checked..! belah nurin da kompem.. belah laki2 samada 12nd or 13th june 2010..lom decide lg.. kalo de yg peka.. lama da nurin letak ticker wedding kt tepi tuh..tp saje sorok2 sket..
so kawan2
please pleasee save this date belah rumah NURIN
..Insya-ALLAH... 06 06 2010
bersamaan ari ahad.. ari kedua cuti sekolah.. SAVE REMINDER AT YOUR PHONE NOW... semua BFF.. pesanan ni cumpolsary utk kalian.. sila save sekaranggg...! ngee...

10 comments:
So belah ko before 11 june la kan?takkan la selepas blah lelaki..hehehhe..just nak kompem, takdela clash ngan aku nanti..
akunye 06 june tu lah.. confirm da tuh.. maii edii...aku pegang janji ko dulu ahahahaa...
eh japp japp..clash ngn ko??? aaaa ko edii???!!
aku?pengapit?apekah?huhu~~~
tu kategori aku propose laaa..seruan/mencadangkan/panggilan/ayat tnye jd pengapit..bukan terus letak ko jd pengapit.. ko xmo ke? ehehe
tu kategori aku propose laaa..seruan/mencadangkan/panggilan/ayat tnye jd pengapit..bukan terus letak ko jd pengapit.. ko xmo ke? ehehe
thats my wedd anniversary.. hehe..insya Allah will come if dpt kad
wahhh anniversary? insya-Allah..sampai kad.. da dlm senarai excel nurin pun ehehehe...beshh
insyaallah..klau xde ape halangan..sampai la k.iera..
dah excited ni..lebih org nk kawin plak..
huu maceh akak..nurin tungguuuu tauu ehehe
Post a Comment