Saturday, December 19, 2009

195. just my 5 cents

sedikit luahan hari ni.. sebagai ingatan utk diri sndiri n sesiapapun...

lazimnya sebelum ni..sebelum dan sebelumnya...
nurin xpernah terrlalu berterus terang ttg sesuatu yg begitu peribadi dlm hidup nurin..
nmpk sme ok smooth je kan?
hurmm xpe..kali ni
nurin kasi bocor skit..

just sebagai teladan..

Maha Besar Allah swt.. apabila Dia mengizinkan sesuatu berlaku pd hamba-Nya..nurin yakin ada hikmahnya..

jadi tiada dendam...

kenapa dendam yg nurin timbulkan disini?

wallahu-alam nurin sndri x boleh nk memberi kepastian ttg dr mana sumber dan puncanya...
walau ada yg bijak pandai sedia memberi maklum dan hint...(nurin xmo ambil pusing sbb syaitan n hasutannya memecah belahkan..)

tp takpelah Alhamdulillah..

sepanjang bulan puasa tahun sudah2...nurin bertarung..bertemankan keluarga yg sangat penyayang.. kakak2 & abg2 yg sangat kasihkan nurin..keluarga yg memberi segala sokongan yg diperlukan..kasih yg x berbelah bagi dr mak & arwah bapak nurin (sewaktu dia masih ada)..
juga dr kawan2 yg xmampu nurin balas jasa baik mereka..walaupun mereka tidak faham kenapa..tp pertolongan n perhatian 'sewaktu itu' nurin xkan lupa..

disangka sudah selesai..

tp masih lg berlaku hingga ke bulan puasa tahun ini..tp sekian kalinya lg..Alhamdulillah (*1jutakali pun x cukup).. nurin bertarung lagi..bertemankan keluarga yg setia memberikan dorongan n kasih sayang..bertemankan juga kawan2 yg memahami.. tp tahun ni Allah swt hadiahkan pd nurin 1 lg sokongan x berbelah bg dr seorang tunang yg sangat baik n teramat sabar.. (rasa mcm x layak je dpt dia huhu).. tahun ni berbeza.. tahun sudah nurin masih punya ayah.. thn ni xde..jd semangat nurin lentur & rapuh.. xkuat 'melawan'..

tp Allah swt tu Maha Pengasih.. didatangkan-Nya 'ubat' pd kami.. tanpa dicari muncul seorang ustaz yg baik hati membantu nurin & kakak (sec x langsung).. membantu tanpa jemu & lelah..(Allah swt shj yg mampu membalas jasa baik ustaz).. syukur Alhamdulillah setelah bbrp lama.. terasa segalanya pulih n ringan..

...tp manusia tu lumrahnya mudah terlupa... n nurin salah 1 dr spesies manusia mcm tu...

sekejap mmg nurin peka n menjaga tp...bila da semakin lapang.. terlupa 'menjaga'.. terlupa utk sentiasa beringat.. mungkin jgk terlalu leka.. rasa yg malas di ikutkan.. bisikan syaitan pn x kuasa sgt nk di lawan..solat skejap di awal waktu tp sekejap leka terlajak sampai ke akhir waktu..buat ala kadar.. zikir mula terlupakan2 n ditinggalkan..alquran mula berhabuk.. hiburan..nyanyian & lagu x berhenti mnjadi halwa telinga, terlupa pd ayat suci Al-quran & zikir..(berhibur n suka2 x salah..tp kene lah balance..jgn berat sebelah...walhal sekadar leka mendengar muzik, sesekali selangkan lah dengan mendengar ayat2 suci puji pujian tuhan kita.. )

'adab' pd diri sndiri x terjaga..Malunya pd tuhan.. nurin rasa sme org n diri masing2 pun akan faham sndiri apa yg nurin maksudkan dgn adab pd diri sndiri.. kita sbnrnya tau sejauh mana kita menjaga n melampaui..kita tau mana yg salah n betul.. cuma selalunya manusia tu bersikap defensive n deniable.. jd faham2 je la yeh..

jd yg nurin nk ckp nih...

1. agaknya mungkin sbb nurin terleka..mungkin kesan2 dr 'itu'..
2. mungkin jugak ni sbg salah 1 dugaan n godaan org yg sedang menuju ke hub yg sah.. (syaitan x ske umat muhammad dirikan rumah tangga)
3. atau mungkin jugak kesan dr jiwa yg kelaparan n kehausan...
4. wallahu-alam...tatau tp nurin anggap semuanya berpunca dr kesilapan diri sndiri yg lupa..

...sbb tu akhir2 ni..mood nurin x menentu.. terus terang hati nurin bergolak2..berbolak balik tentang pernikahan yg semakin datang.. mcm nk kensel pun ada tp nurin tau tu x logik.. n yg lg parah.. amarah nurin xterkawal.. terutamanya pd si-dia.. (i know he'll read this..im really sorry)..

sehinggalah td.. amarah nurin membuak2 naik x tentu pasal.. hnya sbb si-dia ckp ttg alamat bridal butik ( x patut sungguh kan?) ... nurin marah..mmg membuak2..sempat terkeluar sket perasaan marah tu tp sbnrnya nurin tau amarah tu x logik.. tiba2 terlintas ilham.. hati yg marah di bakar oleh api..api itu syaitan.. jd nurin kene cari air.. nurin mntk masa dr si-dia.. hentikan komunikasi..then nurin cari ini.....

**

**

sambil2 tu nurin ikut2 dlm hati.. tau apa jadi? amarah td hilang.. n skrg tgh waras..


jd apa yg nurin nk cakap.. kpd sme kawan2.. (smntara nurin tengah beringat nih)...
syaitan xkan berhenti memisahkan... mereka xkan berhenti mengajak kita membuat kesalahan..
bukan setakat dialam pertunangan.. jd sila tanam pesanan ini kedap dlm hati.. sehingga ke alam rumah tangga & berkeluarga...n jugak dlm apa situasi n keadaan pun (-derang x ske kita dlm keadaan n situasi yg baik ie:bersilaturrahim..etc)..

jd walau disangka selapang n sehappy mana pun kita..jgn jadi manusia yg pelupa..jangan lupa pd DIA..(pesanan ini ditujukan khas utk diri nurin sendirik...hu)

jadi...nurin mintak maaf &.
..insya-Allah..

nurin akan LAWAN..!!


*nurin x mencari musuh.. tp nurin tau ada yg x senang dgn nurin..apa nk buat..tp nurin anggap biar la luncai terjun dengan labu2nya... ko buat la ape pun..tiada dendam n tiada urusan antara kita..


*just pesanan general kepada manusia2 tertentu... jgn meminta makhluk lain utk memenuhi kehendak hati kita..
bila Allah mentakdirkan sesuatu..terima n ikhlas lah.. mungkin didunia anda puas ati melihat sasaran tunggang terbalik..tp akhirat kelak xkan terlepas.. lg 1..sila tanam dlm kepala.. mahkluk yg awk pakai tu pun ciptaan n hamba Allah swt juga..jd sndiri mau pikirla kuasa siapa yg lagi BESAR?..Allahu-Akhbar..kun fayakun...

moral of story :

1.kita sesama islam bersaudara..jd lah saudara..jgn berhasad dengki...

2. just sbg peringatan n keselamatan..kawan2 dlm apapun yg kita lakukan berhati2 lah.. jgn sakiti hati org..n yg penting bersandarlah pd yg sepatutnya.. bukan pd manusia walhal pd boipren ke tunang ke laki ke bini ke diri sendiri terlebey2 ke..sekian..

2 comments:

fidahchomell said...

btol2...aku pon kekadang cam tu...rase nak mengamok x tentu pasal...but when to think of it..tu sume godaan n bisikan dari syaitan..actually utk trigger kite..nk tgk kite igt x pada DIA yg maha kuasa...aku doakan ko okey sumenyer eh...x mo gado2 okies..

*~*nurin*~* said...

hhehe..x gado pun..tp Alhamdulillah sme ok je da skrg.. cuma kesan2 'itus' yg tertinggal sket.. xpe ah..adat aa hidup ada ujian memasing ek?
haa luse jadik eh deting..