Saturday, December 5, 2009

183. mangsa atau sengaja?? -

rini g jenjalan cari makan kt OU.. try seoul garden yg diperkatakan sedap tuh.. hurmmm mmg sedap smpi nurin lupe diri.. makan ikan melebihi tahap kemampuan perut utk menampung..
sudahnye jalan da mcm org pegnan..

after makan, pusing2.. just pusing2.. no mood utk cari brg hantaran lg.. nt2 ah.. time ada mood br leh cari.. yg jd point nape nk tulis nih...

hobi nurin ni mmg ske peratikan org.. so ase cam nk bg tips skit.. for those yg mmg da expert n ase da tau.. anggap bacaan ni as bacaan taik mate je suda..

tips ni pun just tips simple dr pemerhatian n pengalaman jek..if ase leh pakai moh la kite kongsi.. nurin just nk kongsi2 je.. (bukan bermakna nurin da tahap sempurna okeh.. ni just share info yg nurin tau SAHAJA..)

citenye cenggini.. sejak dr awal kehulu hilir..mata nurin ni asik terpandang makcik yg nmpk loaded berbaju mahal.. tp transparent.. siap leh nmpk segala jahitan n bentuk bra yg dipakai.. jumpa lg ngn soang akak yg berbadan agak besar.. berpakaian gown sendat dedah bahu n singkat parat atas lutut.. jumpe lg ngn soang yg tinggi lampai berbaju hijau..berlipstik merah, berkelopak mata ijau.. yg sendat sane sini..bulu rambu ramba sana sini.. bergaun+tshirt+seluar ketat...yg xtahan nye bertudung...yg paling xleh nk terima akal.. yang bertudung sampai la ke baju mmg perfect.. tp kenapa pakai skirt paras lutut???? huhu

okeh pada pendapat nurin.. semua ciptaan tuhan ni cantik2 belaka..x kira apa bentuk n rupa sekali pun.. mmg da lawo dah.. jgn pk diri tu kurang ke pe.. selagi cukup sume indera, tangan kaki pn cukup.. muka idung mata sme ada.. haa cantik ah tuh.. TAPI... jgn lah dispoilkan kecantikan tu dgn menjadikan diri sbg mangsa fesyen...

nurin tertanya2..is it mereka2 yg bergaya seakan prinsip Lady gaga ni..sengaja kee or mmg mangsa?? if sengaje okeh..im out.. bukan urusan nurin.. tp bg yg menjadi mangsa..mungkin sbb kurang pasti dengan prinsip bergaya/fesyen/apa2 la yg seangkatan dengannya.. belum terlambat utk mengubahnya.. oh ya.. segala yg nurin tulis ni hny ditujukan pd yg mmg mampu utk berfesyen n melawo2 ye.. if case mmg xmampu or atas sbb2 tiada pilihan.. x termasuk..

nurin nk bg tips lelebih pun..asenye nurin bukan la org yg plg tepat.sbb nurin bukan sorg yg begitu fashionable.. prinsip nurin sgt mudah...meh nurin share..itu ialah.. kasual,simple, kemas & selesa... issue branded, up to date segala tuh.. bukan diri nurin.. so tips yg nurin nk share ni.. anggap as basic sudah..


okeh harus tau ye..bdn manusia ni terdiri dr bbrp ciri bentuk asas.. (gamba bwh as rujukan)



ni ciri asas.. samada berbadan besar or kurus.. sama je..memasing ada ciri2 tertentu spt yg kt atas.. so sila kenal pasti..

after kenal pasti.. sila jgn abaikan faktor ini apabila memilih baju atau mengenakan sesuatu utk digayakan..

sbnrnya x kira org tu berbadan besar or kurus.. dia tetap akan nmpk cantik jika memakai sesuatu yg 'mengukur di bdn sndiri' .. bg yg berbadan besar.. elakkan dr memakai kain/pakaian bhgn bwh yg terkembang2 n singkat..(if labuh xpe) sbb yg singkat n kembang akan mnyebabkan anda kelihatan pendek & pelik.. elakkan juga pakaian yg mendedahkan terlalu byk kulit.. gunakan kain yg lembut n jatuh.. utk bhgn pinggul jenis bentuk bdn pear/spoon.. elakkan kain/bhgn bawah yg berwarna terang.. or gunakan warna yg lebih gelap berbanding baju..

tp..jgn anggap org yg kurus tu untung xde masalah n leh pakai apa saja.. prinsip ckp leh pakai apa saja yg bahaya ni.. mnyebabkan ada yg berani pakai ape saja sampai x hengat.. x semestinya kene pakai yg sendat n pendek utk menampakkan lekuk bdn.. x semestinya jugak kene pakai yg singkat2 n dedah2 br seksi.. mentang2 ah kurus kann..

bg yg mmpunyai bentuk bdn square atau bhs senangnye pinggul rata.. x usah pakai jeans/seluar yg sendat+ baju yg pendek.. bg golongan camni detail kene fokus kt bhgn bahu or dada..

and..if u all nk tau detail lg lengkap google ah lebey sket.. nurin nk share tips dr personal view nurin je nih..

smenanye pd pendapat nurin.. utk mendapat kan ilusi bentuk bdn ideal n kelihatan menarik dlm berpakaian ialah...
kita kene bijak memilih n mix-match bj yg ada..
cara-caranya...

kene pandai balance.. if bj kita agak pendek or sendat..sila pastikan JANGAN pakai seluar/kain/pakaian bhgn bwh yg turut sendat.. pilih yg agak loose or ade shape.. dan sebaliknya.. (pd yg ade bonus bentuk badan cantik tuu..em tu no comment..tp pendapat nurin lebih manis kalo x sendat singkat atas bawah..plus2 yg bertudung..)

if nk dapatkan bentuk kaki yg panjang n langsing.. sila pastikan dulu ciri2 kaki anda.. if anda mmg da ade kaki panjang yg langsing..Alhamdulillah.. x yah susa2 leh sarung ape pun.. tp jika tak sila pilih seluar yg bersesuaian (jika nk berseluar).. bg yg x berapa tinggi cuba pakai seluar yg ada shape.. ataupun yg jenis tegak n rata tuh.. jgn yg tegak n tirus ke bawah.. if nk nmpk lg sensasi ehehee.. belaja2 la pakai heal.. tp sila pastikan heal yg dipilih x mnybabkan anda terseliuh2.. ingt...UTAMAKAN KESELESAAN...

if nk dptkan ilusi bentuk bdn yg ramping.. pilih baju dr kain yg lembut n jatuh.. pilih fesyen yg besesuaian ngn ciri asas bntuk bdn kita.. elakkan memilih baju bercorak motif bunga2/menatang ke ape yg saiz beso2 gajah hhuu.. if ske stripe.. pilih stripe ke bawah.. tp bg yg keding.. jangan... utk keding2 sila pilih yg melintang or jalur senget.. saiz jalur pn kene amik kira.. jgn yg jalur beso2 sgt.. unless fesyen tu mmg sesuai abis dah ngn corak dia tu lain kira...


dr segi warna.. sila reti balancekan.. jgn yg terang benderang dilawan ngn silau gemilau.. berwarna cerah x salah tp kene balance.. lg 1 faktor penting.. pilihla warna yg bersesuaian dengan tona kulit kita..
if pakai baju putih..sila pastikan pakai lapis dalam.. baju putih ni sensasi.. tp ilang sensasinya kalo smpai brand bra kita pun org leh baca (sorry to say aar)

bg yg pakai tudung.. tolongg laa jgn pakai skirt paras lutut.. skirt panjang tuh lagi menawan ah.. nmpk langsing n lampai.. utk baju2 yg 2 lapis-transparent or lubang2 (trend skrg) dulu nurin penah wat silap gak.. ingt pakai ape2 jenis inner pn leh masuk.. tp smenanye tak ye.. terutamanya yg bertudung inner yg penuh adalah yg plg sesuai..at least yg tutup bahu.. huhuu tobat da dulu sekali pakai inner x penuh.. sudahnye sehari suntuk jln ketam.. panas x panas jaket zip smpai ke dagu.. so xpe kesilapan menyedarkan utk bergaya dengan lebih sesuai di masa depan eheheeeee...
Photobucket


then last but not least.. after da pakai cun2 nih.. jgn ah pucat sgt.. serikan n segarkan sket muka ngn make up nipis.. nk make up pun kene balance2 gak.. jgn da lipstik merah mate itam arang.. pastu tambah lg ijo biru kilat2 bagai kt kelopak mata..pipi pink..mak aih.. nk p dinner mgkin sesuai la kutt.. tp kalo utk sehari2 kalo sekadar nk jalan2 pusing2 kt mall ke mane.. agak2 ah...

x semestinya kene cantik jelita cam rozita che wan.. pd yg da punye rupa paras tu Alhamdulillah bonus.. tp yg kategori sedang2 saje cam nurin nih.. x sala if touch up sket at least as confident booster bila ditempat umum.. bak kate dr fadzilah kamsah.. beri penghargaan pd diri sndiri.. jgn aniaya diri dgn men-selekehkan diri kita...tp terpulang pd diri sndiri & keadaan.. x smestinye wajib.. as if cam kes nurin yg kdg2 keje mlm tuh..hehee lantak p ah..kuikuii..

tp pd nurin utk masa2 biasa yg kasual.. nurin ske sesuatu yg mnmpkkan diri nurin segar.. bukan niat nk melawo lelebih ke pe.. alaa kalo setakat pakai bedak baby rege rm6.50 tuh.. ape sgt aah.. yg selalu nurin buat..lepas lapisan bedak baby tuh nurin pastikan mata nurin x nmpk ngntuk dengan bg skit pembayang yg senada ngn tone kulit nurin.. nipis je..setakat 2 kali lalu.. pastu maskara (non-waterproof) bior nmpk mata celik sket.. then sapuan lipstick warna senada ngn kulit nurin yg sawo matang ini.. tu pn nipis jugak.. setakat nmpk segar.. utk siang.. n kasual.. (kecuali dinner) nurin xsentuh segala concealer n foundation sme tuh.. sbb takut nt berat n x selesa bila dibawah matahari or seharian kt opis.. so make up seringan mungkin.. yg penting KESELESAAN.. (heran jgk ah bile ade yg tnye foundation pe..lipstik&eyeshadow tebal mane, tp seyes nurin mmg calit2 je nipis..mebi sbb kaler kulit nurin itam kot mnyebabkan warna2 mende tu nmpk jelas huhu tatau tatau...)

pokoknye.. x smestinye kene tepek mcm2 kaler or make up tebal2 utk kelihatan cantik... selalunya nurin ske tgk akak2 yg effortless tp masih kelihatan cantik.. simple tp masih menawan.. effortless kt sini bermaksud.. masih ada usaha utk kelihatan berseri tp x berlebih lebihan.. baju pun simple tp masih anggun..solekan ada tp x keterlaluan..cukup2 utk dia kelihatan segar..



smenanye nk cantik xsmesti nye kene ada bentuk bdn cam supermodel ke dynaz ke.. x smestinya jugak kene tinggi lampai langsing.. x semestinya jugak kene pakai yg mahal2 or branded.. up to date pn bole tp jgn sampai jd mangsa fesyen..kene ingt sometime fesyen2 yg up to date ni x sesuai dengan kita.. pd pendapat nurin, sesuatu yg bersih , simple, tp kemas n selesa itu adalah cantik... xsemestinya kene pakai fesyen yg up to date utk rasa confident.. x smestinya kene pakai yg branded2.. prinsip nurin.. bila nurin ase kemas & selesa..maknanya tgh melawo ah tuh..!

if koang nk tau..nurin ade baju yg nurin beli rege 2 hengget..clearance kt kamdar.. tiap kali pakai ramai jee yg kate baju yg kt dlm tu lawo..beli ane? mahal ke? haa tengok2.. x semestinye kene mahal branded2..



p/s: utk lelaki pun sama.. x salah if u all pakai elok sket n melawo2 sket.. kalo setakat kemas bersih n nk nmpk ensem..x gay ah..wangi2.. usik sket rambut.. if pakai round neck sesekali lawan kan dgn jaket.. or baju yg bersesuaian lawankan dengan jeans.. xpun santai2 pakai suar pe tuh yg paras bawah lutut tp rupe dia cam slack tuh ngn kameja..tu pun elok jgk.. nk pakai yg berkatun2 tu bole tp errr..jgn la selalu sgt.. balancekan lah.. if badan seksi cam rain ke aamir ke..pakai katun, lengan pendek paras kt muscle tuh.. ngn jeans sensasi la jugak..if not.. ermmm..ala bdn koang..koang tau ah kan..

tp kan ermm ni dirty secret nurin ahahaa..maybe leh jd tips umum utk u guys.. nurin ase sgt menarik lelaki yg pakai kaler hitam...or putih..or merah ngan jeans biru...pahtu jgn salahkan nurin kalo pale nurin terpusing nk tengok...kuikuii..
Photobucket


5th dec 2009
(23:30pm.. thank u for the anniversary cute gift..)

8 comments:

fidahchomell said...

to me...yg penting comfortable and most importantly menutup aurat...
weiz...beli brg hantaran eh...bila tarikh nyer....kali ni kalo ko x roger aku...x mau kwn seribu tahun ar......................

*~*nurin*~* said...

aaa mutul2 pidah..tu lg mutul.. aku sutuju...hihihii..

alaa ritu mmg aa x roger da tunang rahsia2 akakaa..sori aa weii x sengaje.. yg kawin ni nt aku siap nk anto kad p umah ko lg haa..tokse kesok ati eh? ala mucuk eh? hihihih

fidahchomell said...

weiz...ko x nk jpe aku ker...aku cuti skolah...hehehe

*~*nurin*~* said...

hu nak lerr..da ko ngajo jauh..aku tatau schedule ko.. so bile mo dating? selase&rabu ni aku pree.. camno?

Erika Anuey said...

yang melawa effortless tu mcm i kan Nurin?..hahahha..

*~*nurin*~* said...

ahahhaa...alalaaa...agak dah msti ada org respon cani.. aa tul2..sis anuey pn termasuk golongan melawo effortless tuh..hihi

p/s: aa koang2 leh tgk dia as 1 of contoh hihiii

fidahchomell said...

weiz darling...ko free x mgu depan...aku nak kidnap ko time lunch...boleh la yer...mau borak2 sama kamu...kangen ni.....

*~*nurin*~* said...

MAUUUUU... ko ckp je masa n ari nye bile? aku relaaaa...hihihii