hmm smenanye nk isi entry wedding diary nih..tp ada soang member msg tnye pasal lense.. so tulis entry lense ni dulu..sat g sambung entry ke-2..kwn nurin ni ckp mata dia dpt irritation since dia berkecimpung dlm dunia rabun & pemakaian contact lense.. dia tnye why mata dia merah after 5minutes tiap kali pakai lense...then ase berat smpai susa bukak mata..?? siap tnye nape nurin leh pakai sari suntuk tp mata ok jee..hmm
nurin bukan pakar tp agaknye sbb member ni tau kot nurin ni salah seorg seorang pemakai lense yg tegar sejak dr zaman uni...org rabun la katakann hheheeee...so...sket2 meh nurin share sikit pengalaman/tips tentang lense..
nurin ase merah2 tu terjadi disebabkan irritation.. kalo irritation sbb ape lg? sbb lense kotor lah..
k..cara nurin ...
nurin ske beli lense - sekali harung terus..wat stock setahun..camnih...(tp masa beli utk stock thn ni ritu terlebey beli..so.. ada lg baki 3 kotak ahaha..)
if pegi mana2 kedai optik skrg..sme akan ckp..1 set lense hanya utk 1 month.. ye betull.. tp kalo kita pandai jaga.. kita boleh pakai lebih dr sebulan.. k sambung.. cam nurin.. nurin estimatekan 1 set lense utk 2 bulan.. paling lama 2 bulan 28 hari...
so sekali beli nurin akan rembat 6 set terus.. jd bila da rembat sekali harung cmni terus.. penjagaan tu kene bermula dr saat ia dibeli walaupun belum di bukak..
..okeh ni tips penting.. kadang2 kita ni senang terlupa.. perkara ni nmpk remeh tp sbnrnya sangaat penting..! pastikan tiap kali bukak set lense baru.. SILA PASTIKAN>>KOTAKNYA TIDAK DIBUANG TERUS>> SILA SIMPAN>>TULIS TARIKH KOTAK DIBUKA di belakang kotak..>>SIMPAN...
tujuannya supaya kita x overused it.. penting nih..
k..fyi..skrg da ada lid-care.. selain kene jaga kebersihan lense n case lense.. eye lid kita pun kene jaga jugak.. sesekali leh gunakan lid-care ni sapu kt eye-lash tu..kasi steril.. almaklumlah.. area eye-lash tu kn selalu disapu macam2..
k..spt yg sme org da sedia maklum.. solution lense tu kene tuka setiap hari.. paling lama terendam pun .. 3 hari tu patut da ganti solution lg.. pastu tiap kali nk pakai..pastikan tgn bersih n rendam dulu lense tu dlm cairan solution baru dlm kira2 1 minutes.. rub sket guna tapak tangan n ujung jari tgn lg 1.. <--rasa2 sme pemakai pun tau rules basic ni so nurin xmo elaborate lelebih..
just that.. pastikan pilih case yg anti-bacteria.& solution yg serasi ngn mata kita..n jangan bukak wrapping anti-bac tu smapi masa kita nk pakai.. DAN... segala stock yg belum sampai masa nk pakai.. lebih afdal kiranya disimpan dlm bekas yg kedap udara cam kt bawah nih..
last but not least...sila pastikan case yg kita gunakan tu jgn di recycle... jangka hayat dia sama cam set lense yg kita sedang pakai.. abis jangka hayat terus2 lah buang..
okeh? ha kesimpulannya mata yg irritated puncanye x lain ialah dr asbab kebersihannya..so pe lg solution yg nurin leh cadang.. jaga je la kebersihan lense, case, mata, tangan, bekas simpan stock lense.. and... mata tu..yg da terjangkit kuman tuh p aa jmpe doc.. cam nurin, nurin x p jmpe doc pn dulu... nurin rehatkan je mata selama 8 bulan lebey..langsung x pakai lense.. pstu byk makan/minum jus buah tu jehh..hihi

2 comments:
apa kata nurin try minum inner shine yg utk mata bersinar tu..
k.iera dpt tau dr adik k.iera, ada sorg kwn dia minum inner shine tu..pastu mata dia sekrg bersinar2 dh..
k.iera pn br la try minum..mn tau sinaran tu terpanah kat sape2 ke..hehe...
ahaha tul kak..tul..dulu nurin mmg minum innershine bersinar2 mata.. tp susa nk maintain..cepat abis n mahal.. skrg da stop da.. belasah air buah2 je skrg..sedap kenyang lg..hihi
Post a Comment