**
lately ni gempar berita pasal wikileaks...
so korang amik tau tak pasal wikileaks?
mula2 nurin pun tak amik tau..
tapi lama2 takleh kalo tak amik tau...
at least must have the basic knowledge...
kontroversi terhangat tu..
plus..sebagai salah sorang national's mak gad..
harus mula aware pada cyber war yg semakin galak merebak2 ke negara2 seluruh global..
nurin mula amik tau pasal wikileaks ni since nurin baca dlm paper bbrp hari lepas..
so meh kite berwikipedia tentang wikileaks...
wikileaks - dari namanye pun da bole tau.. meh nurin tapsirkan dr rational otak nurin sendiri dulu..pastu nanti br cek betul ke tidak ..
*
*
*
# 'wiki' - ala2 international kamus dlm dunia internet.. laman rujukan macam wikipedia and wikimedia foundation
# 'leaks' - dalam bahasa melayu nye bermaksud 'bocor'...'telus'..
hmm yiipie yeay..! yep.. conclusion nurin td lebih kurang maksudnya...tul la tuh.. cuma harus tau disini..maklumat tambahan tentang wikileaks..
wikileaks ni not affiliated ngn wikipedia n wikimedia foundation.. takde hubungan adik beradik mau pun sepupu sepapat..cuma nama depan je sama...
its non-profit organisation yg mem-publish submission of private secret, classified media..lately wikileaks semakin hangat dibincangkan sebab..pengasasnya da di dakwa oleh kerajaan2 negara yg terlibat.. as for exposing classified information, harming national security and compromising international diplomacy, releasing thousands of documents at once and without sufficient analysis..
setakat yg nurin tau.. pendekatan pengasasnye.. mr julian assange ... motif wikileaks ni ditubuhkan sebab beliau nak kerajaan2 yang telus dalam pemerintahan..so dia anggap rakyat global harus tau kebenaran and segala rahsia2 kerajaan mereka n jiran mereka..so dia pun mem-wikileaks kan la segala maklumat2 sulit yg selama ni kerajaan2 dok simpan2..and cover2..
mula2 wikileaks lebih byk tumpukan pd membocorkan rahsia2 sulit kerajaan US, britain, israel..tp lama2 da semakin meluas.. so skrg da ala2 cyber war pasai sekarang da serangan secara global..setakat nurin tau ritu.. rahsia2..kontroversi2 , spekulasi2 pasal anwar ibrahim , lee kuan yew pun da terdedah dah..
~kalo ikut pendapat nurin.. pembocoran rahsia2 sulit ni ade pro n cons nye.. ye mmg nk telus.. tp ade jugak side negatifnya.. boleh menimbulkan perselisihan international between negara2.. boleh menyebabkan panik di kalangan rakyat.. n macam2 lagi..sbb penerimaan individu pd satu2 isu tu berbeza.. jadi pada nurin .. apa pun maklumat yg dibocorkan tu harus ade analysis n pemantauan yg bersesuaian..plus2.. they compromise the data without permission dr kerajaan2 tertentu kan..sah2 la curik... walaupun ade gak bagusnye cam dia dedahkan betapa jahatnye israel n us tu... tp dr segi lain agak bahaye jugak disitu..
so maknanye ape? yep..! its cyber war.. and kite mmg patut aware.. mereka sedang rajin meng-compromise pangkalan data agensi2 kerajaan secara global.. and malaysia pun tak terlepas yeh..errr.....so kawan2 yg seangkatan..take note yeh..lagi2 kalo ip tu dr US.. or side2 europe sana..nurin tak sure ktne pangkalan dia..nt nurin carik n update lagi yeh..
huhu...spooky..!
# 'leaks' - dalam bahasa melayu nye bermaksud 'bocor'...'telus'..
# 'wiki +leaks' = jadi nurin simpulkan ia adalah sejenis laman kamus yg telus n membocorkan rahsia... mensajikan pengguna internet dengan maklumat2 yang classified...
hmm yiipie yeay..! yep.. conclusion nurin td lebih kurang maksudnya...tul la tuh.. cuma harus tau disini..maklumat tambahan tentang wikileaks..
wikileaks ni not affiliated ngn wikipedia n wikimedia foundation.. takde hubungan adik beradik mau pun sepupu sepapat..cuma nama depan je sama...
its non-profit organisation yg mem-publish submission of private secret, classified media..lately wikileaks semakin hangat dibincangkan sebab..pengasasnya da di dakwa oleh kerajaan2 negara yg terlibat.. as for exposing classified information, harming national security and compromising international diplomacy, releasing thousands of documents at once and without sufficient analysis..
setakat yg nurin tau.. pendekatan pengasasnye.. mr julian assange ... motif wikileaks ni ditubuhkan sebab beliau nak kerajaan2 yang telus dalam pemerintahan..so dia anggap rakyat global harus tau kebenaran and segala rahsia2 kerajaan mereka n jiran mereka..so dia pun mem-wikileaks kan la segala maklumat2 sulit yg selama ni kerajaan2 dok simpan2..and cover2..
Julian Assange
mula2 wikileaks lebih byk tumpukan pd membocorkan rahsia2 sulit kerajaan US, britain, israel..tp lama2 da semakin meluas.. so skrg da ala2 cyber war pasai sekarang da serangan secara global..setakat nurin tau ritu.. rahsia2..kontroversi2 , spekulasi2 pasal anwar ibrahim , lee kuan yew pun da terdedah dah..
~kalo ikut pendapat nurin.. pembocoran rahsia2 sulit ni ade pro n cons nye.. ye mmg nk telus.. tp ade jugak side negatifnya.. boleh menimbulkan perselisihan international between negara2.. boleh menyebabkan panik di kalangan rakyat.. n macam2 lagi..sbb penerimaan individu pd satu2 isu tu berbeza.. jadi pada nurin .. apa pun maklumat yg dibocorkan tu harus ade analysis n pemantauan yg bersesuaian..plus2.. they compromise the data without permission dr kerajaan2 tertentu kan..sah2 la curik... walaupun ade gak bagusnye cam dia dedahkan betapa jahatnye israel n us tu... tp dr segi lain agak bahaye jugak disitu..
so maknanye ape? yep..! its cyber war.. and kite mmg patut aware.. mereka sedang rajin meng-compromise pangkalan data agensi2 kerajaan secara global.. and malaysia pun tak terlepas yeh..errr.....so kawan2 yg seangkatan..take note yeh..lagi2 kalo ip tu dr US.. or side2 europe sana..nurin tak sure ktne pangkalan dia..nt nurin carik n update lagi yeh..
huhu...spooky..!
~@.@~
♥'s~nurin


No comments:
Post a Comment