Monday, December 13, 2010

398. HSH : Kitchen ♥


**all pics are courtesy to google image yeh..
**HSH = Home Sweet Home (category)...
**scheduled post entry




first n foremost korang jgn salah sangka dulu... no..no.. lom sampai masa lg nurin kene deko2 rumah ke pe..ni saje je ..tepek nota2 research supaya nanti bila tiba masanya spark idea tu datang dengan cepat..ini share idea saje..




bila sampai bab mendeko rumah..harus ingat ye..kitchen ialah antara element paling penting yg korang kene bagi perhatian selain dari hall, bilik , toilet..etc.. highlight penting2 dulu so nanti later leh siap2 estimate dlm bajet optimum..

nak membajet kite kene ade plan..nk kitchen yg camne..open ke..classic ke...island ke.. lg byk fulus lagi bebas la perancangan..tp kalo mau dekorasi yg fulusnye terasa berbaloi2 ..apetah lg kalo fulusnye terhad tp nk hasil yg lawo..kena stadi/usaha lebih sikit..


pastu consideration seterusnya ialah bukaan dapur, keluasan, n design keseluruhan rumah tu sendiri.. ha pahtu baru leh plan dapur camne yg sesuai..


k..ni gambo2 terpilih dari pakcik google..



lain orang lain tastenye... tapi secara peribadi nya.. nurin suka suasana dapur yg nampak bersih , luas & praktikal jugak..(faktor praktikaliti mmg tak tertinggal laa dalam kamus idup nurin nih ahahaa)... walaupun ruang dapur tu cinonet..i'll make it look wider ..at least laa...


jadi based on ciri-ciri yg kita suka td..kita leh decide pemilihan material, kaler , design and isik2 dapur tu la..kan? 5 ketul gamba kt bawah ni antara design yg paling nurin suke.. the design je..not the colors.. simple n praktikal..modern n bersih..

yang ni paling peberet...open kitchen aka island jugak..




yang gamba atas n bawah ni pun open kitchen..sesuai utk rumah yg punya keluasan besar...takde divider ke dinding ke liku2 banyak sangat..risiko nye cuma 1.. kalo sepah tetamu leh nampak.. so tuan rumah walau malas nau'zubillah sekali pun..kene disiplin le menten kebersihan dapur..hehe..



yang atas ni pun sesuai gak utk apartment..or rumah yg keluasan terhad.. ok..pahtu....


yang ni pun open kitchen jugak..sesuai gak utk ruang yg tak bape luas..tp kalo nk lg praktikal n jimat ruang..takyah buat lengkung2 camni laa..aa gamba yang bawah ni pulak sesuai as dapur tertutup..open pn bole asal korang bahagia.. nurin suka kaler dia...nampak bersih..tp kalo bebetul takmo byk sgt dari steel.. takpe.. suke je tak luak pun ehe...;p

Justify Full


untuk dapur tertutup n ruang terhad leh pilih dapur cam bawah ni..tak banyak songeh pun...but kalo nk ruang yg lg selamat better wat kabinet tertutup la.. yg ni open sangat..unless de banyak ruang lain leh guna simpan barang..pe salahnye wat kabinet terbukak camni kan...




yang ni pun nurin suke...praktikal..buat as open kitchen bole.. kitchen tertutup pun bole...jimat ruang pun ye..




yang ni lak..antara idea yg bole di manipulasi untuk mengatasi kekangan ruang.. penggunaan ruang yg bijak..ni ade harapan nurin tiru nih..tp bukan utk simpan rempah ratus laa..tiru utk lain..




nurin selalu pegang..manusia yg buat trend.. trend tu spark dari idea from someone...tah sape2..then orang ikut.. so utk dapatkan sesuatu yg cantik di mata n hati kita.. kita takyah ikut trend sangat.. we create trend.. we create something we like.. tak kisah la kalo mende tu tak up to date .. tak kisah la dr ape segi pun..baik dr pemakain fesyen ke ape ke..dapur ke...kalo kite suke classic look cam kt bawah ni just go for it...


nk ceria2 cam gini pun ape salahnye? kiut ape.... dekorasi rumah kan melambangkan personaliti pemiliknye hehe...



last but not least.. bila bercakap tentang dekorasi.. tak semestinye hanya tertakluk pada mereka yg mampu and berfulus buat built in / custom kitchen sahaja...idea tu kan infiniti.. as long as kite suke... kitchen biasa yg tak pakai concrete pun leh kite deko cecantik...nama pun dekorasi...

*


*


*


ha camni..!


asalkan kemas n terletak dengan baik..elok dipandang mata..senang di capai tangan... bersih dibuat masak... hati pun leh senang ape.. so kesimpulan nye..JANGAN TUNGGU..! if skrg kite lum ade rumah sendiri pun.. make your kitchen the best place to cook.. FREE YOUR IDEAs.. sbb idea tu nanti berkembang bila sampai masanya.. rumah sewa pun leh je wat ala kadar tp cukup selesa utk diri sndiri n keluarga pun jadi lah...


nape nurin cakap cenggini? ni bukan ngumpat ni tp nk amik as pengajaran je...bbrp bulan lepas nuuunnn jauh disana...huhu.. nurin p rumah kawan lama nurin. yg dirahsiakan identitinye.. sudah berkahwin lama dr nurin da de anak pun.. so i expect hidup dia suda stable .. but bile nurin masuk..agak sikit terkejut sbb keadaannye hampir keseluruhan tak terurus mcm rumah setinggan.. !! especially when i enter the kitchen.. bila di tanya dgn seribu satu bahasa berlapik (ahah i can't help my curiosity sindrom) jawabnye.. "ala rumah sewa je..tunggu nanti bila da masuk rumah sendiri..."

since dia nurin suda anggap mcm keluarga sendiri.. org pertama nurin ase nk marah laki dia..sbb tak sediakan tempat yg selesa utk tinggal.. nurin ingat lg rumah bujang member nurin ni...satus kali lg baik dr umah dia bila da kawin... so ingat aa husband2.. jgn harap isteri je mengemas rumah..or mencantikkan rumah.. tanggungjawab korang sediakan tempat yg selesa n selamat.. isteri2 lak leh bantu dr segi menten, sama2 urus..kalo korang tak sediakn cmne bini nk manage..bini pun..if husb tak tau ke tak peduli ke..don't just angguk...show him the way.. if perlu/mampu contribute..contribute la sikit..jgn layankan sangat ego sendiri or laki tuh.. yg husb kene sama2 la bina hidup baru..umah kecik pun takpe..janji sama2 manage..jgn main sumbat je...sian kawan aku..huhuuu...




p/s: anyhow smenanye..dlm banyak2 kitchen.. one OF my most favorite ialah open kitchen umah kak ani kt bandar Dato' Onn.. pasainye sama2 ngn dia pilih material ,kaler n kongsi idea.. 90% was her own idea.. me tambah2 10% je..opss aa extra lg 5% ade idea bersama yg kitoang kidnap between each other ahaha.. im happy if she's happy since she's not only my sister..but my besfriend too..!! ..tp dia awal2 suda bgtau no publish2 her kitchen sbb tu kepuasan peribadi dia mendeko umah..huhu so tak dpt la den nk tepek gamba kt sini.. :( (kot nt nurin jahat sikit tepek gamba sipi2 ase2 dia tak marah kot ahaha..)

(correction/update : dulu nurin de post kak ni beli rumah show house kt saujana kota tinggi..takyah deko2.. tp actually dia tak jadi beli umah tu..dia beli umah lain kt dato' onn JB.. bigger n satisfying..deko from scratch..dia punye obses lg super dasat.. )


yg suke deko deko sendiri pun bole laa...

's
~nurin

No comments: